Varför ridskola?

Shaggy

Trådstartare
Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst.
Härom veckan satt jag och diskuterade med en vän om ett par ridskolor och varför det går dåligt för dem. Jag tycker det är konstigt med tanke på hur stor hästsporten är nu för tiden. Vi kom fram till några slutsatser och när jag sedan läste en tråd här inne på ett underforum jag inte brukar besöka så fick jag en känsla av att vi inte var helt fel ute.
Varför har man egentligen ridskolor och varför heter de ridskolor och inte hopp/dressyr skolor? På en ridskola idag (det kan givetvis finnas regionala skillnader) så sätter man ihop ett gäng grupper mer eller mindre utan tanke på vad eleverna vill lära sig. Det finns kanske någon utpräglad hoppgrupp och någon ”tävlingsgrupp” men i det stora hela så börjar alla på samma ställe och man kör exakt samma utbildningsplan för Stina som vill skaffa egen häst och Lisa som bara vill ha lite lagom motion och avkoppling från vardagen. Stina vill (förhoppningsvis) lära sig ”allt” om häst medan Lisa nog tycker att det räcker ganska bra med att klara av att sadla själv samt rida. Förutom Lisa och Stina finns även Anna, Maria, Sara, m.fl. som alla har olika mål med att hålla på med hästar och olika sätt att lära sig.
Ovanpå detta så lär man enbart ut hoppning och dressyr. Var är alla andra grenar? Distans nämns inte, körning anses nästan konstigt, trav jag det är väl djurplågeri, galopp ja finns den verkligen i Sverige, western de galopperar ju bara i flänggalopp, fälttävlan hoho, voltige är betraktad som en lek och likaså gymkana osv. OBS! att mina beskrivningar i föregående mening inte har med min personliga uppfattning om grenen i fråga att göra utan handlar om en parodi på dagens åsikter inom vissa grupper av hästmänniskor.
Nu tävlar jag ju distans så jag kan tala för den grenen så ett exempel. När jag gick på ridskola fick jag lära mig att man inte kunde trava i nerförsbackar eller hårt underlag. Det man då kallade nerförsbackar kallar jag idag för en svag lutning neråt. Döm om min förvånging när jag började med distansen och fick tänka om totalt. Hårt underlag rider en distansryttare miltals på och hästarna håller. Skulle man skritta i nerförslut så lär man bli utesluten pga överskriden maxtid om man inte rider som en idiot i galoppp övrig sträcka. Det finns säkert liknande upplevelser inom alla grenar.
Jag har även sett många som gått på ridskola i flera år som inte har någon som helst känsla för hur man hanterar/läser en häst. Detta är kanske inte så konstigt för man jobbar väldigt lite med just hanteringsbiten.
Resultatet blir lätt att man tappar många elever. De känner helt enkelt inte att de får lära sig/uppnår det de vill.
Man klagar på att eleverna inte kommer när man har teori. Men hur konstigt är det. De intressanta teorilektioner jag har varit på kan räknas på ena handens fingrar trots att jag gick på alla (jag räknar då bort en ridlärare jag red för under 1,5 års tid (h*n jobbade dock med problemhästar till vardags). Varför anstränger sig inte ridläraren lite och försöker göra teorilektionerna intressanta? De kan knappast förvänta sig att eleverna ska finna ämnet intressant när tom. läraren anser lektionen som ett nödvändigt ont.
Läget på de ridskolor vi diskuterade är också en fråga för sig. De ligger dåligt till med dåliga vägar, i blöthål och utan kollektivtrafik. Det är dåliga ridvägar och det känns allmänt som om man har slängt ut dem på en plats där ingen annan vill vara. Problemet är att det, de senaste åren, ofta har plöjts ner väldigt mycket pengar i anläggningarna iom att kommunerna kommit på att det ska satsas på flicksport också. Varför satsade man då inte på att leta upp en bra plats att lägga dem på när man ändå bygger nytt :confused:
Vår vision var att man skulle sluta med dessa ridskolor och satsa på hästskolor där man kan lära sig om allt. Där man tar reda på vad eleven vill och försöker placera in den i en grupp som siktar mot det målet. Där man lägger upp undervisningen mer som kurser där eleverna kan gå de kurser som passar dem.
Min tanke är lite att man borde ha ett par grundblock som ”alla” ska gå ett i hur hästen fungerar (att veta det är en säkerhetsfråga) och ett i nybörjarridning/körning. Efter det ska man kunna lära sig om precis vad man känner för. Sitsträningskurs, uterittskurs, dressyrkurs, travkurs osv. Givetvis måste man ha vissa förkunskaper för vissa kurser tex. dressyrkurs 1 för att få fortsätta till dressyrkurs 2. Alla ridskolor kan givetvis inte ha avancerade kurser inom alla områden men det borde inte vara omöjligt att i alla fall ha grundkurser. En grundkurs ska då inte gå till som när de skulle ha westernlektion med ett gäng barn på en av ridskolorna jag nämnde i början. Där slängde man på en westernsadel och ett träns med delade tyglar samt satte en hoppryttare som instruktör. Denna människa hade nog ridit western lika mycket som jag har ridit terräng i fälttävlan (alltså ingenting) :crazy:
Jag känner det som om något måste göras för med dagens system tror jag att vi förlorar många ryttare. Det är dessutom ett stort problem att man inte lär sig tillräckligt på ridskolan för att man ska kunna skaffa sig en egen häst.
 
Sv: Varför ridskola?

hej.håller med ditt inlägg. jag själv driver en hästskola. skillnaden mellan min verksamhet o vanliga ridskolor är storlek på grupper.har max 3 elever per grupp o alla som rider el kör får lägga fram vad deras mål är med hästeriet.tack vare små grupper kan man skräddarsy elevernas mål o hantering av häst är grundlära,för hur ska man kunna behärska sin häst till fullo på hästryggen när man inte kan kommunicera på marken?
När ridskolorna blir för stora sjunker kvaliten tror jag,det är tekniskt omöjligt som instruktör att hålla reda på 10-15 elever samtidigt o ge dom den feedback o coaching de behöver.
ridskolorna har jättestora utgifter med tex ridhus för miljontals kronor,hur många ridlektioner o under hur många år ska det inte ta för att betala detta?
hoppas att det blir fler småskuttar som ger seriös o klok hästutbildnig,inte minst för hästarnas skull utan oxo för individuellt lärande och en säker hästhantering.
 
Sv: Varför ridskola?

Personligen kan jag inte tänka mig att gå på en ridskola där hästarnas grunsläggande behov tillgodoses. Att få vara i flock med de andra hästarna, Att få äta större delen av dygnet, att få vara i rörelse större delaen av dygnet. Alltså lösdrigt med andra hästar i stora hagar. För mig är det viktigare att hästarnas behov tillgodoses ä'n människans. Men när det väl är gjort håller jag med dig om att "hästelever" behöver mycket mer kunskap än de får idag och möjligheter att få prova på olika typer av ridning.
 
Sv: Varför ridskola?

Ni har jätte goda ideer! MEN, vem har pengarna? Kanske bara är 2st på hela ridskolan som är intresserade utav ex. westen. Då ska man antingen utbilda en utav idigare ridlärare på anläggningen eller anställa en till lärare. Sen ska man ha hästar som är utbildade inom western, samt att man måste ha utrustning (western sadel osv) -Det går helt enkelt inte ihop ekonomisk. Faktiskt så finns det ridskolor som bara har trav, eller bara inriktar sig på western, eller islandshästar. Det kostar helt enkelt massor med pengar att ha olika inriktningar på ridskolor och att ha olika grupper med olika mål. Om det ex. finns 100st olika elever på ridskolan, men bara 20st som ligger på en viss nivå och endast 3 utav dem är verkligen super intresserade! -man har inte råd att göra en egen grupp till dem. Oftast lägger man upp det så att man iaf är på samma nivå, ridmässigt i grupperna. -att man kan ungefär samma saker.

Men något man måste bli bättre på är själva hanterings delen utav hästarna -det har ni verkligen rätt i! Fler teori lektioner och intressantare lektioner kan man fixa.
 
Sv: Varför ridskola?

Låter som en jätte bra ide, jag önskar att jag gick på en sådan ridskola. På min ridskola fokuserar ridläraren på hoppning. BARA hoppning. Varenda lektion hoppar vi, och om vi någon gång rider bara dressyr så kommer det som en överraskning. Visst är hoppning jätte kul, men inte om man bara hoppar. Jag skulle önska att vi kunde rida lite dressyr ibland.
 
Sv: Varför ridskola?

Kulltorp - håller med! Och de finns! Vi har hästen inackorderad på en sådan. Det som INTE finns är tävlingsverksamhet och det saknas nog av en del - men f ö kan man få kvalificerad undervisning i det mesta.
 
Sv: Varför ridskola?

Jag tror att TS har helt rätt i när det i vissa fall borde kallas för hoppskola i stället för ridskola. Om man ska börja rida så är det hoppning eller dressyr som är liktydligt med ridning. Risken är stor att klubben missar en stor del av de personer som skulle tycka ridning är intressant och roligt på grund av sitt inrutade tänkande. Att tänka utanför boxen som det så vackert heter tror jag inte bara är bra, utan en direkt livsnödvändighet om ridskolan vill locka till sig nya kunder.

Ja KUNDER!! De elever som betalar för att rida köper en upplevelse, de köper en tjänst som klubben mot bra betalning erbjuder. Kan inte klubben leverera den upplevelse som den betalande kunden efterfrågar så finns det andra som kan. Svårare än så är det inte.

Att det exv kostar penagar att köpa en westernprylar stämmer, men å andra sidan, när ni väl har köpt lite westernutrustning och tagit kontakt med personer som kan westernridning så har klubben etterligare en färg på sin palett att måla med.

Varför inte annonsera och göra er kända som en (unik?) klubb som både har hoppning, western, gymkana, dressyr mm att erbjuda. Ju mer en klubb kan erbjuda, destå större chans att klubben kan locka nya kunder till sin verksamhet. Fler betalande (och nöjda) kunder= mer intäkter till klubben som kan satsa och bli bättre.
 
Sv: Varför ridskola?

... så sätter man ihop ett gäng grupper mer eller mindre utan tanke på vad eleverna vill lära sig.

Talar vi om nybörjare så är det nog rätt bra att de inte får välja inriktning hopp/dressyr ifrån början eftersom de kanske inte vet själva vad de vill och som hoppryttare måste man även behärska dressyren. Att få blandade kunskaper ifrån början är nog rätt bra.

Dock är det såklart synd att det nästan enbart är hoppning och dressyr som lärs ut. Ännu mer synd tycker jag att det är att de flesta ridskolor enbart vill ha Halvblod och ridponnysar (möjligen NF, connemara, russ men sällan andra raser).

Jag har även sett många som gått på ridskola i flera år som inte har någon som helst känsla för hur man hanterar/läser en häst. Detta är kanske inte så konstigt för man jobbar väldigt lite med just hanteringsbiten.

Absolut - när jag fick min första foderhäst hade jag ridit på ridskola 6 år utan att jag lärt mig hur man tar av och på hästtäcken, lindar ben m.m.
Jag hade aldrig ens sett hur en hovslagare arbetar eftersom hästarna på ridskolan enbart blev skodda under "elevfria" tider. Inte heller hade jag någon aning om vilket kraftfoder som passade vilka hästar, hur man visste hur mycket mat hästen skulle ha, eller hur man skulle plocka in en häst ur hagen. Alla sånna grejer tog enbart ett halvår för mig att lära mig när jag väl fick ta hand om en häst "på riktigt".


Efter det ska man kunna lära sig om precis vad man känner för. Sitsträningskurs, uterittskurs, dressyrkurs, travkurs osv. Givetvis måste man ha vissa förkunskaper för vissa kurser tex. dressyrkurs 1 för att få fortsätta till dressyrkurs 2. Alla ridskolor kan givetvis inte ha avancerade kurser inom alla områden men det borde inte vara omöjligt att i alla fall ha grundkurser.

Problemet är bara att man då måste hitta ridlärare som är utbildade i flera olika områden och ha hästar som både funkar som körhästar och ridhästar i olika grenar. För att inte tala om utrustningen.
Däremot finns det ridskolor som är speciellt inriktade på visa grenar i Sverige men de finns såklart inte på mindre orter dessvärre.
 
Sv: Varför ridskola?

Intressant! Vi satt för några dagar sedan och pratade om att det just inte finns några ridskolor som inriktar sig på western. Inte vad vi kunde komma på i allafall.

Var finns dessa?

Reklam i diskussionstrådarna är inte tillåtna, enligt bukefalos regler som vi alla godkände och bockade i när vi blev medlemmar.

Mvh
moderator


finns nog fler
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför ridskola?

Intressant! Vi satt för några dagar sedan och pratade om att det just inte finns några ridskolor som inriktar sig på western. Inte vad vi kunde komma på i allafall.

Var finns dessa?

-nej, inte vad ni kunde komma på..
Men klart att det finns! vet dock ingen speciell, men kommer ihåg något som jag såg på tv för några år sedan, då dem gjorde ett reportage om någon ridskola som inriktade sig på western. Är man intresserad så går det alltid att leta på. Kanske det bara inte finns någon i just erat distrikt?
 
Sv: Varför ridskola?

Varför har man egentligen ridskolor och varför heter de ridskolor och inte hopp/dressyr skolor? På en ridskola idag (det kan givetvis finnas regionala skillnader) så sätter man ihop ett gäng grupper mer eller mindre utan tanke på vad eleverna vill lära sig.

På en bra ridskola så försöker man planera grupperna utifrån utbildningsståndpunkten hos ryttarna. I grupp ett ska ryttarna kunna X, i grupp två ska ryttarna kunna Z, i grupp tre...osv. Så det är ju inte helt random selection, det finns en tanke bakom gruppernas utformning. Liksom det vanligen finns specialgrupper för den som är intresserad, liksom tillgång till teoridagar/clinics/utbildningar/privatlektioner (i alla fall på de tre klubbar jag ridit på).

De heter ridskolor (tror jag) eftersom de lär ut ridning, och ridning "är" här i Sverige sedan 1800-talet likamed hoppning OCH dressyr. Det är i grunden militären som definierat hur dagens ridskolor ser ut - det vill säga på ungefär samma sätt som när man lärde soldaterna att rida för att snabbt kunna skicka ut dem i fält. Tidigare gick man inte vidare i sin ridutbildning förrän man låg på samma nivå i båda grenarna, alltså tävlade du hoppning MSV så skulle du även tävla dressyr MSV. Den skarpare uppdelningen som finns nu är ny.

Ovanpå detta så lär man enbart ut hoppning och dressyr. Var är alla andra grenar?

Fälttävlan och i viss mån distans fanns med i den militära utbildningen. Men jag håller med om att detta ligger ganska långt bak i ridutbildningen idag. Troligen för att de flesta ridskolor har mycket begränsat utrymme, det finns helt enkelt inte några fälthinder att träna på.

Övriga grenar är ganska så nya i Sverige. På min gamla klubb och min nuvarande, har vi haft "galopp"-lektioner då instruktören gått igenom en del om träningen av galoppörer och vid fått rida i superkorta läder. Detta var dock mest för att pröva på, inte så mycket egentlig utbildning.

För att kunna erbjuda utbildning inom alla grenar så krävs det specialutbildade instruktörer (som kostar pengar), specialutbildade hästar (som kostar pengar) och ett tillräckligt stort elevunderlag för att lektionerna ska generera en inkomst till klubben. Det är nog fysiskt omöjligt. Däremot så håller de flesta vettiga klubbar clinics och extrautbildningar, och som elev kan du önska att de tar upp någonting särskilt. Exempelvis travträning.

När jag gick på ridskola fick jag lära mig att man inte kunde trava i nerförsbackar eller hårt underlag.

Har jag inte hört... Däremot att variera underlaget återkommer hela tiden. Det beror nog på vilken instruktör du har. Jag travar på asfalt nu och då, det är ingen av mina tränare som kommenterat det. Varken ridläraren eller privttränaren.

Jag har även sett många som gått på ridskola i flera år som inte har någon som helst känsla för hur man hanterar/läser en häst. Detta är kanske inte så konstigt för man jobbar väldigt lite med just hanteringsbiten.

Detta håller jag med om - det är väldigt synd! Men problemet är ofta att eleverna helt enkelt inte kommer på teorilektionerna. Man har betalat "för att rida" och vill inte lära sig andra saker. Jag har en bekant som ridit på ridskola i 8 år men inte visste att den engelska nosgrimman ska sitta innanför sidostyckena... det är ju rent pinsamt. Men hon är heller inte intresserad, hon vill komma och åka runt på en "snäll" häst och sedan åka hem. Ridskolan kan ju inte göra mer än att erbjuda utbildning och teori, de kan inte tvinga vuxna betalande elever att plugga in saker.

Istället försöker klubbarna (här) att erbjuda extrautbildningar på helger och annat för dem som faktiskt funderar på egen häst, eller vill börja tävla.

De intressanta teorilektioner jag har varit på kan räknas på ena handens fingrar trots att jag gick på alla. De kan knappast förvänta sig att eleverna ska finna ämnet intressant när tom. läraren anser lektionen som ett nödvändigt ont.

Det beror igen på instruktören. Vi har spännande teorilektioner! Men jag är som sagt också intresserad och frågar gärna saker. Andra är dock inte så intresserade och då blir det även tröttsamt för instruktören att försöka berätta om foder/hovar/utbildningskalan/munhålan/vaccinationer eller vad det nu gäller. En person i min nuvarande grupp vill enbart höra om stallskvallret under teorilektionerna och stör ganska mycket med irrelevanta frågor om vilken häst slängt av vem etc - men hon har ju också rätt att vara på sin lektion. Jag försöker att närvara under klubbens övriga teori istället/också.

De ligger dåligt till med dåliga vägar, i blöthål och utan kollektivtrafik. Det är dåliga ridvägar och det känns allmänt som om man har slängt ut dem på en plats där ingen annan vill vara.

Beror nog på vart man är. Men hästar behöver ju betesmark, och då kan inte ridskolan ligga centralt... Det måste finna utrymme för hagar till kanske 30-40 hästar. Så lite restid får man nog räkna med. Håller däremot med om att ridningen är lågprioriterat jämfört med fotboll, hockey och andra killsporter!

Vår vision var att man skulle sluta med dessa ridskolor och satsa på hästskolor där man kan lära sig om allt. Där man tar reda på vad eleven vill och försöker placera in den i en grupp som siktar mot det målet.

Om det är ekonomiskt möjligt låter det jättebra - Go for it! :laugh:

Där slängde man på en westernsadel och ett träns med delade tyglar samt satte en hoppryttare som instruktör.

Det finns två större westerridskolor här. Jag får inte göra reklam, men söker du efter westerridskola för kommer du hitta ganska många. Jag vet inte om det finns några precis i ditt område dock.
 
Sv: Varför ridskola?

Personligen kan jag inte tänka mig att gå på en ridskola där hästarnas grunsläggande behov tillgodoses. Att få vara i flock med de andra hästarna, Att få äta större delen av dygnet, att få vara i rörelse större delaen av dygnet. Alltså lösdrigt med andra hästar i stora hagar. För mig är det viktigare att hästarnas behov tillgodoses ä'n människans. Men när det väl är gjort håller jag med dig om att "hästelever" behöver mycket mer kunskap än de får idag och möjligheter att få prova på olika typer av ridning.

Jag förstår inte dina återkommande neqativa inlägg om ridskolor. Ingen av de elva-tolv ridskolor jag har varit i kontakt med stämmer in på din beskrivning. Att dagligen få gå i flock året om är snarare mer förunnat ridskolehästar än privathästar. Om det är några som har kul i hagen så titta på en ridskolehästflock!

Fodringar och rutiner tycker i alla fall jag sköts väldigt bra på de flesta ridskolor jämfört med några av de privat/kollektivstall där jag har hållit till. Rörelse tillgodoses mer än väl för ridskolehästar eftersom de även får arbeta sina timmar i veckan till skillnad mot andra hästar som kanske bara rids en 30 minuters snabb sväng när vädret är trist (vilket det kan vara i månader).

Dessutom rids de flesta ridskolehästar igenom av en duktig ryttare vid behov, vilket många gånger aldrig sker med privata ridhästar. "Fel" finns det gott om i alla stall; ventilationen, underlaget hästarna går på, ljudnivån osv osv.

Jag känner hästar som har gått i stort sett hela sitt långa liv på ridskola. De jobbar på bra och de trivs alldeles utmärkt trots att de är över 20. Några av dem har blivit ledsna när de inte längre har fått gå med i verksamheten och sedan väldigt glada när de har fått komma tillbaka.

Varför så negativ?

/V
 
Sv: Varför ridskola?

därför att jag aldrig har sett det du pratar om på ridskolor jag sett. Däremot har jag sett hård ridning, ridlärare som tjatar "DRIV, DRIV, ta till spöet om han inte går". Naturligtvis finns det otroligt dåliga villkor för privathästar vilket jag också fördömer. Jag har bott på flera ställen i Sverige och inte sett att hästarna får sina behov av att vara sociala, rörelse i frihet tillräckligt mycket, få sina timmar av tuggbehov tillfredsställt. Dessutom mycket spring och liv i stallen. I min värld är det helt enkelt en helt igenom dålig miljö för hästarna. Självklart finns det andra typer av ridskolor, och jag är den första att gratulera de som får sina första och mångåriga hästkontakter på en sådan ridskola.
Jag ska också förklara att jag är för en så naturlig hästhållning som mäjligt för hästar. Lösdrift med fri tillgång till grovfoder i flockar och stora hagar. Dessa krav är för mig större än att människor ska ha rättigheter att gå på ridskola.
Det är så viktigt för mig att jag inte kan tänka mig att ha en egen häst om jag inte kan uppfylla de kraven. Jag är hästlös nu.
Men jag ska om en vecka prova på en ridskola och se om jag tycker att den är okej så jag har inte gett upp hoppet om att hitta en enda av de bra ridskoloran som skrivits om i denna tråden.
 
Sv: Varför ridskola?

Jag förstår inte dina återkommande neqativa inlägg om ridskolor. Ingen av de elva-tolv ridskolor jag har varit i kontakt med stämmer in på din beskrivning. Att dagligen få gå i flock året om är snarare mer förunnat ridskolehästar än privathästar. Om det är några som har kul i hagen så titta på en ridskolehästflock!

Fodringar och rutiner tycker i alla fall jag sköts väldigt bra på de flesta ridskolor jämfört med några av de privat/kollektivstall där jag har hållit till. Rörelse tillgodoses mer än väl för ridskolehästar eftersom de även får arbeta sina timmar i veckan till skillnad mot andra hästar som kanske bara rids en 30 minuters snabb sväng när vädret är trist (vilket det kan vara i månader).

Dessutom rids de flesta ridskolehästar igenom av en duktig ryttare vid behov, vilket många gånger aldrig sker med privata ridhästar. "Fel" finns det gott om i alla stall; ventilationen, underlaget hästarna går på, ljudnivån osv osv.

Jag känner hästar som har gått i stort sett hela sitt långa liv på ridskola. De jobbar på bra och de trivs alldeles utmärkt trots att de är över 20. Några av dem har blivit ledsna när de inte längre har fått gå med i verksamheten och sedan väldigt glada när de har fått komma tillbaka.

Varför så negativ?

/V

Håller med dig. Jag känner inte igen beskrivningen som återkommer när det gäller ridskolor. Säger inte att avarter existerar, men min erfarenhet (av de ridskolor jag har kontakt med) är att ridskolehästar har ett bra hästliv. De går ute i stora hagar tillsammans med ridskolekompisarna från morgon till eftermiddag. Fodringen sköts på fasta tider, de blir omskötta dagligen, bra hovvård och rör på sig både i ridhus, paddock och skogen. Visst kan lektioner anses långtråkiga när nybörjare ska lära sig att "styra" men hästarna vet vad som väntas. Speciellt om instruktörerna lägger upp lektionsplanerna gemensamt och strukturerar veckans lektioner så att hästarna vet vad som gäller. Då vilar de huvud och kropp på nybörjarlektionerna och får mer stimulans och rörelse på de lite duktigare elevernas lektioner.
Att jämföras med vissa av privathästarna på samma ridskolor: som står i små ensamhagar (pga skaderisk), rids högst en timme om dagen och övrig tid står de i box eller minihage. Nu får jag väl privatryttarna på mig, men jag dömer ingen här, bara konstaterar faktum. Mina hästar rids inte heller mer än ca 1 timme per dag. Dock går de ute hela dagarna tillsammans med kompisar i stora hagar.
 
Sv: Varför ridskola?

Om man tittar här omkring så går det bäst för dem som har en inriktnig så som ponny ridskolan (största ponny 115cm tror jag och minsta 81cm :love:)

För hon som har en ren dressyr skola där alla är utblidade över msv och max 3 elever (kommer inte på vad nivån över heter:confused:)

Vet att det fans en som det gick riktigt bra för och som folk var i kö i år för att få plats i en grupp och den var inriktad på hopp.

Finns även en ren handikap ridskola som brukar gå bra men inte efter lågkonjuturen då dom som köper timmar fått mindre pengar utav staten att röra sig med men den brukar gå bra annars.

Så jag tror inte på att ha olika inriktningar om man vill att ridskolan skall gå bra utan att man skall inrikta in sig på en målgrupp.

Kram
 
Sv: Varför ridskola?

Reklam i diskussionstrådarna är inte tillåtna, enligt bukefalos regler som vi alla godkände och bockade i när vi blev medlemmar.

Mvh
moderator


finns nog fler

Denna fråga var att bertaktas som ett förvånat uttryck eftersom Jag inte känner till några ridskolor som har western som främsta inrikting. Det var INTE något försök till att namnge och få reklam för en viss ridskola på något vis.
 
Sv: Varför ridskola?

Det finns många sämre ridskolor - det får jag hålla med om. Det sorgliga är då inte enbart att hästarna far illa (det finns en enorm mängd privathästar som sköts/rids illa också), utan även att ridskolan faktiskt utbildar sina elever till hantera/rida hästarna på ett dåligt sätt.

Jag är personligen väldigt nöjd med min klubb. Hästarna äter fyra gånger per dag, de sköts mycket väl, alla går ute 6 timmar/dag i flock under vintern och även hela nätterna under de varmare månaderna, alla åker på sommarbete, alla rids igenom av instruktörerna, "fulridning" tillåts inte, alla har välsittande sadlar etc. Det jag skulle önska var att de som fortfarande står i spilta fick boxar, men just nu är det inte ekonomiskt genomförbart att bygga om spiltdelen i stallet.

Jag har bara bytt klubb en gång på grund av hästhanteringen, Det gällde en klubb som hade små frimärkshagar där hästarna gick två och två i rullande schema under dagen. I övrigt var det ett välskött stall, och duktiga instruktörer som under teorin gärna talade om vikten av utevistelse... Något paradoxalt.

Jag kan förstå kulltorps kritik, det är ett legitimt argument att hästarnas väl ska gå före elevernas rätt att rida! Jag har också sett rädda elever som slagit till lektionshästarna i stallet/ryck i tyglarna/sparkat dem etc, men detta har alltid stoppats av personal/ridlärare. Jag har däremot nästan aldrig sett de privatryttare som slagit/sparkar/ryckt i tyglar bli stoppade.
 
Sv: Varför ridskola?

Såsom många här påpekat så är det omöjligt att realisera, du kräver inte lite av en ridskola. Hur skulle man organisera ett tiotal inriktningar (hopp/dressyr/körning/gymikhana/trav/galopp/western (trail)/western (roping)/island/brukskörning/distans/monté/voltige/rodeo/akademisk ridkonst/NH) och alla på olika nivåer från nybörjare till tävlingsinriktade grupper? Även med 1000 elever så blir det omöjligt att dra runt om man ska ha utbildade hästar och kvalificerad undervisning samt utrustning till allt.

Det du söker finns annars redan idag, det finns redskolor med många olika inriktningar, kanske inte alla möjliga men alla det finns en rimlig markand för men ingen har mer än ett fåtal inriktningar under samma tak.

Det är inte underligt du blir besviken, ställ förväntningarna/kraven på en mer jordnära nivå.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 718
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 468
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 077
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp