Varför ruggas pälsen av sadeln?!

Jossans81

Trådstartare
Hej,

Av någon anledning blir min hästs päls precis vid sidan av manken ruggad av sadeln. Det riggade är symmetriskt över båda sidorna och området är ungefär lika stort som en handflata (minus fingrarna). Det konstiga är att jag tycker att sadeln ligger bra annars. När jag läst lite här på forumet verkar det vara sadlar som är för smala som ruggar pälsen. Men är verkligen min för smal? Jag har tagit en massa bilder. Sadeln är en amerigo DJ med +1.5 (wide) på bommen. Hästen är en 3-årig oldenburgare.

Blir väldigt tacksam för era åsikter!
42858917-9044-4426-ABB3-077F4A1A1B24.jpeg
 
Jag såg nu förresten att +1.5 är Medium Wide, och inte Wide (som är +2.5). Borde min häst ha en +2.5 då?
 
Om pälsen blir ruggad, ligger inte sadeln rätt.

Huruvida den är för vid, för smal eller har något annat fel jämfört med hästens kropp kan man dock inte svara generellt på.
Jag kan heller inte bedöma utifrån dina bilder på vilket sätt sadeln ligger fel.
 
Svårt att kommentera exakt vad som är fel, men även om sadeln för ögat ser ut att ligga i balans så ser den ut att vara rätt upplyft vid manken. Om det är panelerna, kanske hamnar den i brygga, jag vet inte men som @kryddelydd skrev - ruggas pälsen så ligger den inte riktigt som den ska - troligen för lite kontaktyta där det ruggar.
 
Nu är jag absolut ingen expert, men är den inte för svängd då? Den ser på bilderna inte riktigt ut att ligga an så långt den ska. :)
 
Som de andra skriver, såklart svårt att säga hur en sadel ligger bara utifrån bilder - men - jag tycker den ser ut att ligga lite "på" hästen snarare än att den ligger som en smäck och blir ett med hästen. Tänk rida utan sadelgjord, hur hade sadeln betett sig då?
Ser ut som om sadelns anläggningsyta/bossor, inte matchar hur hästen ser ut, kanske snarare hade behövt ett par som sluter om mer, än dessa som lämnar luft på sidorna. Ser också ut som om sadeln vippar baktill och ligger an mer fram vid ridning. Ser ut som om sadeln inte kommer ner på hästen, därav lämnar "ok" mellanrum vid manken, men egentligen inte är helt hundra. Tror inte du ska ha varken smalare eller bredare, utan det lär behövas en annan passform på sadeln. Tar du en vidare kommer den vippa mer bak och du kommer hamna i framvikt med skänkeln bakåt (skulle tippa att du gör det i denna med, men svårt att säga när man inte vet hur du ser ut :angel:, är lite "baksutten-märken i den, så kan tänka mig att du kompenserar med att sätta dig lite tillbaka istället för på själva sittpunkten) och tar du en smalare, kommer sadeln att komma ännu sämre ner på hästen.

Meen som sagt, svårt att säga från bilder! Hade man kunnat analysera från bilder hade detta varit min analys :D
 
Intressanta observationer! Jag får känslan av att jag skulle vilja ha lite tunnare bossor fram. Jag har själv knappt ridit i denna sadeln, eftersom jag köpte den som en liten chansning. Den är från -98 tror jag. Jag får nog ha ut en sadelexpert då... Detta är en sådan j-a djungel. Så här ser det ut när jag sitter i den.
 

Bifogade filer

  • InridningHosEamon - kopia.jpg
    InridningHosEamon - kopia.jpg
    145,8 KB · Visningar: 114
Hästen utan sadel. Kort och rak rygg. Brett bogparti. Sadelläget ganska långt bak? Här var hästen 2.5 år.
 

Bifogade filer

  • L1 copy - kopia.jpg
    L1 copy - kopia.jpg
    272 KB · Visningar: 118
Nu är jag absolut ingen expert, men är den inte för svängd då? Den ser på bilderna inte riktigt ut att ligga an så långt den ska. :)

Jag tror att den ligger an längs med ryggen som den ska. Denna sadelmodell ska vara just för korta och raka ryggar. Men jag är heller ingen expert. Dock har jag haft sadelutprovare ute flera gånger till andra hästar, och jag inbildar mig att jag lärt mig lite då. Dessutom har jag kollat på alla sadelutprovningsvideos jag kommit över på nätet. Jag vet inte. Det känns som att jag nästan ändå måste ta ut en sadelutprovare. Men då vet jag hur det kommer att sluta. Att jag inser att jag kommer att behöva köpa en svindyr och fin sadel som jag egentligen inte har råd med. :banghead:
 
Jag tror att den ligger an längs med ryggen som den ska. Denna sadelmodell ska vara just för korta och raka ryggar. Men jag är heller ingen expert. Dock har jag haft sadelutprovare ute flera gånger till andra hästar, och jag inbildar mig att jag lärt mig lite då. Dessutom har jag kollat på alla sadelutprovningsvideos jag kommit över på nätet. Jag vet inte. Det känns som att jag nästan ändå måste ta ut en sadelutprovare. Men då vet jag hur det kommer att sluta. Att jag inser att jag kommer att behöva köpa en svindyr och fin sadel som jag egentligen inte har råd med. :banghead:
Kan vara värt det jämfört med en häst med ryggont. Det blir både ledsamt och dyrt.
 
bilderna på hästen som 2,5 år jmf m 3 år visar ju en lite annorlunda balans i ryggen. Ännu svårare att veta, de växer så ojämnt i den åldern. Gissar att du oavsett kommer behöva ta ut nån inom kort när hästen musklat på sig och breddat sig lite till, som han bör göra med rätt utveckling.

Kan inte ledsaga dig mer än så, problemet finns på undersidan av sadeln - där bilder saknar ögon.
 
Går ju inte att säga enbart från bilder men den kan vara för smal. Men vågar inte säga säkert.

Frågan är om den kan ligga för långt fram också? Fick den känslan på någon bild.
Titta på hästen i rörelse med sadeln på. Går bogbladen fria från sadeln?
 

Liknande trådar

Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 076
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 116
Senast: Sofie_B
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 407
Utrustning Detta med sadlar gör mig fullständigt TOKIG! :confused: Det är dåligt med kompetenta människor härikring och jag väljer därför att höra...
2
Svar
33
· Visningar
4 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp