Varför ruggas pälsen av sadeln?!

Jag tror att den ligger an längs med ryggen som den ska. Denna sadelmodell ska vara just för korta och raka ryggar. Men jag är heller ingen expert. Dock har jag haft sadelutprovare ute flera gånger till andra hästar, och jag inbildar mig att jag lärt mig lite då. Dessutom har jag kollat på alla sadelutprovningsvideos jag kommit över på nätet. Jag vet inte. Det känns som att jag nästan ändå måste ta ut en sadelutprovare. Men då vet jag hur det kommer att sluta. Att jag inser att jag kommer att behöva köpa en svindyr och fin sadel som jag egentligen inte har råd med. :banghead:
Provar du ut en sadel så måste du ju inte köpa just den, de flesta sadlar brukar gå att hitta lite billigare begagnat från privata säljare, är bara att man inte har ngn koll på stoppningen då och får räkna med att ev behöva stoppa om.

Har provat ut sadel ett par gånger och bara köpt en direkt av utprovaren, det då det var en lite specialbyggd sadel som låg perfekt på hästen och passade mig superfint ^_^, dvs hade inte kunnat köpa en likadan.
 
Hästen utan sadel. Kort och rak rygg. Brett bogparti. Sadelläget ganska långt bak? Här var hästen 2.5 år.

Det går verkligen inte att se lämplig sadel/rygglinje på en bild som denna. Hästen behöver fotas med sänkt hals och avslappnad uppställning för att en bild gällande rygglinje alls ska kunna ge en fingervisning på ev passande sadlar.
 

Liknande trådar

Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 076
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 115
Senast: Sofie_B
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 407
Utrustning Detta med sadlar gör mig fullständigt TOKIG! :confused: Det är dåligt med kompetenta människor härikring och jag väljer därför att höra...
2
Svar
33
· Visningar
4 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp