Varför rullar sig hundar?

Grazing

Trådstartare
Finns det någon förklaring till varför hundar rullar sig i vissa saker, alltså annat än att det är gött och mysigt? Min hund jag har nu rullar sig nästan bara på asfalt och på grus, antar att han tycker att det är skönt och han verkar dessutom älska doften av asfalt. Men som min förra som enbart rullade sig i äcklig skit och allt annat som stank, får dom ut någonting av att stinka på det viset? Eller vad är det dom vill uppnå liksom?

Finns det någon slags forskning på det? Ska man ha en förståelse för det och helt enkelt bara stå ut med att behöva duscha dom när dom kommer hem?
 
Finns det någon förklaring till varför hundar rullar sig i vissa saker, alltså annat än att det är gött och mysigt? Min hund jag har nu rullar sig nästan bara på asfalt och på grus, antar att han tycker att det är skönt och han verkar dessutom älska doften av asfalt. Men som min förra som enbart rullade sig i äcklig skit och allt annat som stank, får dom ut någonting av att stinka på det viset? Eller vad är det dom vill uppnå liksom?

Finns det någon slags forskning på det? Ska man ha en förståelse för det och helt enkelt bara stå ut med att behöva duscha dom när dom kommer hem?
Många rovdjur gör det för att maskera sin egen doft så bytesdjuren inte ska upptäcka dem lika lätt.
 
Inte något svar på frågan, men våran hund rullade sig i äckel när hon var nybadad. Min tolkning var hon avskydde att lukta schampo (hundschampo, kommer ej ihåg märke).
 
Min hund rullar sig nästan aldrig ute, någon gång per år och alltid kopplat till vad jag tolkar som rävbajs. Dock långt ifrån alla gånger han hittar bajs i skogen. En annan hund i min närhet rullar sig i nysnö och en tredje i grönt gräs.
 
Min hund rullar sig nästan aldrig ute, någon gång per år och alltid kopplat till vad jag tolkar som rävbajs. Dock långt ifrån alla gånger han hittar bajs i skogen. En annan hund i min närhet rullar sig i nysnö och en tredje i grönt gräs.
Ja det är så olika, min hund rullar sig nästan aldrig i skit men det kan hända. Jag går lite efter det att det som inte syns det finns inte, vågar inte tänka på ibland vad det är min hund rullat sig i egentligen som kanske bara inte syns. Men gör inget, älskar honom ändå.

Min hund har även en förkärlek att rulla sig i sand och grus när han precis har badat, då sätter det sig mera. Kan inte kännas bekvämt med all sand och sådant runt ögon osv men han verkar gilla det.
 
Min rullar sig i saker som är döda… hittills har det varit möss och en en stakars igelkott. Är hon nybadad ska hon gnussa in sig i vår sovrumsmatta ordentligt. Hon verkar tycka det är kul? Hade gärna velat veta varför hon gör så 😅
 
Min golden älskar bara att rulla sig, gräsmattan hemma duger om man inte får annan chans. Men favoriter är hästbajs, sand och snö. Finns inte det på promenaden går barrig stig eller mossa också bra. Kopplad spelar ingen roll (men påverkar ju vad man kommer åt då matte har lite mer kontroll).
 
Min hund älskar att rulla sig. Dock inte i äckliga saker - tack och lov! Utan han vill rulla sig i grönt gräs, snö eller sand. Jag tror helt enkelt att han tycker det är skönt. På en äng med kortare gräs kan han springa runt och kasta sig ner och rulla sig, sen hoppa upp, springa lite, rulla sig igen, upp, rulla sig igen. Har man tur skakar han sig efteråt, men det är inte alltid han gör det och då sitter gärna gräs löv mm fast i pälsen. Samma sak i snön och sand. Jag är dock mkt restriktiv med när han får rulla sig i sand då han verkligen gnuggar in sanden i pälsen ända in på skinet :p, mindre kul då sanden då kommer ramla av hemma.
 
Min hund älskar att rulla sig. Dock inte i äckliga saker - tack och lov! Utan han vill rulla sig i grönt gräs, snö eller sand. Jag tror helt enkelt att han tycker det är skönt. På en äng med kortare gräs kan han springa runt och kasta sig ner och rulla sig, sen hoppa upp, springa lite, rulla sig igen, upp, rulla sig igen. Har man tur skakar han sig efteråt, men det är inte alltid han gör det och då sitter gärna gräs löv mm fast i pälsen. Samma sak i snön och sand. Jag är dock mkt restriktiv med när han får rulla sig i sand då han verkligen gnuggar in sanden i pälsen ända in på skinet :p, mindre kul då sanden då kommer ramla av hemma.
Haha ja, jag brukar dammsuga min säng innan jag går och lägger mig pga allt sand som kommer in. Jag är också tacksam över att han mestadels bara rullar sig i grus och sand och på asfalt.
 
Min älskade att rulla sig i snö och göra snöänglar. När det hade kommit lite puder under natten så slängde hon sig så fort hon kom ut. Gräs var åxå riktigt gott att rulla sig på. Minns en gång när vi var ute i trädgården och hon gick och lukta på marken efter nått, innan jag hann blinka så hade hon slängt sig på nått. En död näbbmus 🙄 annars var hon mer för att bada i äckligt vatten
 
Många rovdjur gör det för att maskera sin egen doft så bytesdjuren inte ska upptäcka dem lika lätt.
Jag har alltid varit lite skeptisk till det där. Även bytesdjur har ju ofta välutvecklat luktsinne, så jag föreställer mig att en hund som rullat sig i rävskit eller död fick luktar precis som en hund som rullat sig i rävskit eller död fisk. :D Det handlar ju ofta om just lik eller andra 'rovdjurslukter dessutom, det känns ju inte som särskilt lugnande dofter.
Jag har i och för gig ingen egen annan, egen teori att komma med heller...

kl*
Shiban rullar sig helst i rävskit, men gammal stinkande fårull som fåren släppt ute på hedarna kommer som stark tvåa! Jag vet inte vilket som är värst. :wtf: :laugh:
 
Jag har alltid varit lite skeptisk till det där. Även bytesdjur har ju ofta välutvecklat luktsinne, så jag föreställer mig att en hund som rullat sig i rävskit eller död fick luktar precis som en hund som rullat sig i rävskit eller död fisk. :D Det handlar ju ofta om just lik eller andra 'rovdjurslukter dessutom, det känns ju inte som särskilt lugnande dofter.
Jag har i och för gig ingen egen annan, egen teori att komma med heller...

kl*
Shiban rullar sig helst i rävskit, men gammal stinkande fårull som fåren släppt ute på hedarna kommer som stark tvåa! Jag vet inte vilket som är värst. :wtf: :laugh:
Min förra hund såg så fruktansvärt stolt ut när han hade rullat sig i skit, det var som om han gjort världens bedrift och gick bredvid mig envist tätt fotgående struttade hela vägen hem med det där "superstoltvovvelook" medans jag försökte få honom att gå så långt ifrån mig som möjligt. Det var galet pinsamt att gå med den stanken förbi folk ☺️ En gång gick vi närmre milen hem för att jag vägrade ta in honom i bilen och han var så stolt över sig själv.

Ibland undrar jag om vi hade någon slags tävling i vem som hittade det äckliga först, jag är väldigt väldigt tacksam att min hund nu nöjer sig med asfalt och grus och sand 🙂
 
Inte något svar på frågan, men våran hund rullade sig i äckel när hon var nybadad. Min tolkning var hon avskydde att lukta schampo (hundschampo, kommer ej ihåg märke).
Lovar att schampots kemikalier luktar riktigt människokemikaliskt i en hunds nos, och det är något som måste raderas ögonblickligen så att inte andra jyckar garvar läppen av sig när de finner ett luktspår.

Motsvarar när din mamma tvingade på dig konsums Winson-jeans inför fredagens skoldans.
 
Jag tror rullandet bottnar i att de gillar det helt enkelt. Jag hade en tik för många år sen som gillade att rulla sig i fårskit. Hon gillade också att äta det. Men hon rullade sig aldrig i något annat. Min gamla tik älskade att rulla sig i gräs, blåbärsris, frost och ffa i snö. Det var nog skönt helt enkelt. Aldrig i snusk. Hon älskade också att äta is och snö.
Om beteendet hade bottnat i kamuflage borde väl fler hundar rulla sig i dofter men av alla mina genom åren så är det alltså bara fårskitshunden som gjort det.
 
Min hund älskar gräs. Han rullar sig i gräs, gnuggar och drar huvudet mot gräs, går in och myser runt i högt gräs 🤷‍♀️

Sen kan han vid enstaka tillfällen få för sig att rulla sig i äckel, typ bajs eller döda djur.
 
Hunden som ska jaga vildsvin rullar sej gärna i vildsvinsbajs 🙃
Den som ska jaga älg gärna i lite vad som helst som luktar illa 🙄
Men de kan rulla sej i lite vad som om det luktar 'gott'.

Det värsta de kan hitta är från människa och det är verkligen verkligen verkligen inte angenämt 🤮
 
Min ena hund älskar att rulla sig på grovt grus. Jag gissat att det kliar skönt på ryggen.

Bajs av olika sorter rullar de sig tyvärr i ibland :yuck:
 
Vår breton (det vackra djuret till vänster) rullar sig i allt äckel hon kan hitta, man kan inte ha henne lös en enda gång utan att hon rullat sig i något dött otrevligt likdoftande så det duschas flera ggr/vecka. Fattar inte var hon hittar allt..
När hon va valp levde hon på kottar och bajs, allt som inte va klassat som mat skulle bara maniskt ätas upp. Tack och lov har hon slutat med det..
Men jag ger mej fasen på att hon gillar att duscha för hon springer själv upp i badrummet och ställer sig i duschen efter promenad och efter att hon och jag varit ute och sprungit, sen står hon där och kan stå hur länge som helst i och mysa.

Vi klassar henne som specialare, hon hade troligtvis haft kardborreknäppning på skorna om hon va människa.
 
Vår hund kan rulla sig på vardagsrumsmattan någon gång ibland men i övrigt är det bara ett ställe som hon tycker är rullvärt - vår säng. Där kan hon åla runt och verkligen gno in sig. Lite gulligt om man bortser från hur hon stökar till och sparkar en i ansiktet om man skulle råka ligga i sängen, hon kanske tycker att hela flocken ska lukta likadant?

När jag hade min första hund skröt jag om att han minsann vare sig åt eller rullade sig i något äckligt. Tills den morgon natthussen ringde och meddelade att jag inte skulle åka hem till honom och hämta hunden utan i stället möta dem vid en promenadslinga. Då hade hundkräket hittat en människobajs i skogen som han rullat sig i. :wtf:
Att duscha en stinkande bajshund är nog aldrig särskilt kul men att göra det när man är dödstrött efter att ha jobbat ett nattpass på 12 timmar gör det inte direkt roligare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har haft en riktigt tuff dag och mår skit. Efter många om och men kom jag i säng. Och sen har jag fått ovanligt mycket uppmärksamhet...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 699
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 779
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För att försöka få ett grepp om situationen och var skon klämmer på mig med mitt förhållande, så har jag under 1½ månad nu skrivit...
Svar
11
· Visningar
1 500
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp