Varför så mycket hysch-hysch kring hästars skador?

Varför finns det en kultur av att försöka mörka när ens häst är skadad? Ridsports gästkrönikör Axel Wallman funderar på varför det är så, och tänker sig istället en hästkultur med mer öppenhet. Det skulle kännas mer befriande - och tänk vilket stöd man kan få om man delar med sig av sin hästs problem.
 
Jag blev anklagad en gång av en hästägare vars häst jag lånade för avel att jag inte sett att hon haltade. Hon själv såg ingen hälta, hästen reds inte och hade 0,5 grads hälta på volt så nä man ser inte alltid hältor

Visst kan något missas.
Men många hästar är tydligt halta och rids för tränare som bör kunna se det.
Vi kan liksom inte köra allt för mkt "man kan missa". För ska vi rida, vilket ju måste vara en av de största egokickarna man sysslar med, får vi se till att göra det utan att hästarna får betala.
 
Praktarsel som B.L ska inte stöttas så helt rätt att ni drog. Många drar sitt strå till stacken för att inte bidraga och köpa häst därifrån men förutom ställen som detta så hoppas jag inte det går till såhär men tyvärr är det säkert så på flera stall. Jag hoppas iaf det beror mer på okunskap hos andra än ett medvetet val iaf.

Ja, det här var ju innan det började komma ut så mkt info om hur det gick till där. Ett bra tag sen alltså!
Och jag tror att de trodde att jag var en söt och lite puckad tjej. Eleven hade ju själv bokat allt. Och hon är mkt blid och vill inte vara obekväm.
Jag blev dels förbannad å hästarnas vägnar. Men också för att jag inte vill att min elev ska riskera hälsan på hästar som "de nyss fått hem" och var superladdade. Hon letade frisk, lugn häst i medelålder. De tog fram knackiga och halta 6-åringar som var så laddade och oridna att de var nära explosion.

Jag har varit med om liknande med andra med. "De har just gått ner till ridbanan och ni kan gå dit". Så är hästen svettig så det löddrar överallt. Det blir man inte på 10 minuter.. Sen kommer det fram att "den har KS men inga men av det idag". Och hästen visar på alla möjliga sätt att den har problem.
Nu håller jag mig hellre till kontakter man känner och vet vad man får. Det kan vara någon behandlad eller man vet att de just fått in den och munnen är skit etc. Det kan man ju välja att satsa på om man vill iom nedsatt pris. Men man vill ju veta korrekt info. Och det ska vara rätt kund till en häst med något man tror kan fixas fort.
 
Ja, det är ju inte bara vid försäljning det sker. Ganska ofta ser man ju ofräscha hästar som rids. Mycket sorgligt!

I vissa fall har ju någon hästbehandlare av ngt slag sagt att hästen mår toppen och kan ridas på. Många tror ju då på den personen som uppenbarligen kan för lite, är för dålig på att differentialdiagnosicera etc och rider glatt på vad de tror är en frisk häst.
Där upplever jag också ett problem. Att behandlare inte kan avgöra om det är veterinärfall eller ej.
Ja och ibland ser inte ens veterinärer att det är något fel. Jag har ju tidigare skrivit om min lille valack med stora skador på ledbanden över knäskålarna båda bak där veterinären avfärdade honom som dum och ouppfostrad och att vi skulle åka hem och där jag efter mycket övertalning och regelrätt krävde ultraljudsundersökning tyvärr fick rätt. Hade jag lyssnat på veterinären (som jobbar på en stor och mycket välrenommerad klinik) så hade han fått fortsätta lida. Hon såg ingen hälta men det gjorde jag och jag kände ju min häst, han var snäll som ett lamm i vanliga fall men slogs för sitt liv vid böjprovet för att det gjorde så ont.
 
Ja och ibland ser inte ens veterinärer att det är något fel. Jag har ju tidigare skrivit om min lille valack med stora skador på ledbanden över knäskålarna båda bak där veterinären avfärdade honom som dum och ouppfostrad och att vi skulle åka hem och där jag efter mycket övertalning och regelrätt krävde ultraljudsundersökning tyvärr fick rätt. Hade jag lyssnat på veterinären (som jobbar på en stor och mycket välrenommerad klinik) så hade han fått fortsätta lida. Hon såg ingen hälta men det gjorde jag och jag kände ju min häst, han var snäll som ett lamm i vanliga fall men slogs för sitt liv vid böjprovet för att det gjorde så ont.
Ja det är små subtila saker ibland ...
 
Visst kan något missas.
Men många hästar är tydligt halta och rids för tränare som bör kunna se det.
Vi kan liksom inte köra allt för mkt "man kan missa". För ska vi rida, vilket ju måste vara en av de största egokickarna man sysslar med, får vi se till att göra det utan att hästarna får betala.
Alldeles rätt!Jag tycker när man väl lär känna sin häst ser man mkt genom deras kroppsspråk, hur de står med kroppen och hur de känns att rida.
Bara för det hade min valack skadat sig idag och han har verkligen lärt sig att man kan få hjälp av matte. Jag har aldrig haft en så smart häst som honom och en häst som kommunicerar så tydligt som han.
Han hade skadat sig långt upp på insidan av vä fram idag. Skrapsår och en inte djupt snitt. Han går på lösdrift. Bara jag går ut på gårdsplanen ställer han sig i dörröppningen och kikar ned. Lösdriften ligger ca 100 m bort. När jag kommer upp ställer han benet långt framför sig och ställer inte ned hoven helt. Jag tänker: jaha en hovböld ....
Går mot hagen då börjat han också gå. Ingen hälta. Jag tänker: nä det är kanske inget. Fyller på med hö men då stället han sig intill och snusar och buffar och då ser kag såret.,,,
 
Ja det är små subtila saker ibland ...
Precis. Han var en liten dressyrponny och hade ett mycket fint steg i normala fall men med skadan hade han bakbenen kvar i stallet och allt swung i steget var som bortblåst. Veterinären dumförklarade mig gång på gång och skyllde på allt utom skador. Hon såg en arg och ouppfostrad ponny med mediokert steg, inte en häst som hade jätteont som var det jag såg.
 
Jag har själv en med lite svamp i öronen som ska säljas. Blir intressant att se om det blir samma för denna. Har frågat två olika veterinärer om svampen men ingen vill behandla det. Har för mig att förr behandlade man alltid det och som sagt inte hört om ngn tidigare som fått reservation pga det. Undra vad för slags problem försäkringsbolaget tänker att det kan bli 🤔

Den info jag fått av veterinärerna jag pratat med så är det i stort sett helt ofarligt. I värsta fall kan mängden öka och det kliar typ. Däremot är det inte helt lätt att behandla och kommer lätt tillbaka. Jag har rekommenderats att inte bry mig om det så länge hästen inte uppvisar obehag.
 
Den info jag fått av veterinärerna jag pratat med så är det i stort sett helt ofarligt. I värsta fall kan mängden öka och det kliar typ. Däremot är det inte helt lätt att behandla och kommer lätt tillbaka. Jag har rekommenderats att inte bry mig om det så länge hästen inte uppvisar obehag.

Ja precis, så länge det inte blir mkt. Min har pyttelite och verkar inte ha problem av det iaf men ska iaf bli intressant om det blir en reservation för den också pga öronsvampen.
 
Ja, det här var ju innan det började komma ut så mkt info om hur det gick till där. Ett bra tag sen alltså!
Och jag tror att de trodde att jag var en söt och lite puckad tjej. Eleven hade ju själv bokat allt. Och hon är mkt blid och vill inte vara obekväm.
Jag blev dels förbannad å hästarnas vägnar. Men också för att jag inte vill att min elev ska riskera hälsan på hästar som "de nyss fått hem" och var superladdade. Hon letade frisk, lugn häst i medelålder. De tog fram knackiga och halta 6-åringar som var så laddade och oridna att de var nära explosion.

Jag har varit med om liknande med andra med. "De har just gått ner till ridbanan och ni kan gå dit". Så är hästen svettig så det löddrar överallt. Det blir man inte på 10 minuter.. Sen kommer det fram att "den har KS men inga men av det idag". Och hästen visar på alla möjliga sätt att den har problem.
Nu håller jag mig hellre till kontakter man känner och vet vad man får. Det kan vara någon behandlad eller man vet att de just fått in den och munnen är skit etc. Det kan man ju välja att satsa på om man vill iom nedsatt pris. Men man vill ju veta korrekt info. Och det ska vara rätt kund till en häst med något man tror kan fixas fort.

Det har väl ”alltid” pratats om det här nere men det finns alltid folk som vill hålla såna personer om ryggen till vilket pris som 🤔
Jag tycker det är bra att folk har orkat dra sina skadade/förstörda hästar till rätten i detta fallet.

Så gör man bara inte. 👎 Tycker inte det är hästvänligt alls. Det är hemskt att folk köper ganska så dyra hästar och dom är så pass skadade/har ont och lider utav det. Jag tror också att det kan vara svårt om man kommer själv till ett sånt ställe och om man skulle bli pushad att hästen är jättefin och de säger saker som att man passar bra ihop med hästen osvosv att säga nej detta är nog inte hästen för mig. Men jag vet inte. Tycker bara det är sjukt att det ska mörkas och hemlighetshålla om tidigare skador. 😢
 
Ja och ibland ser inte ens veterinärer att det är något fel. Jag har ju tidigare skrivit om min lille valack med stora skador på ledbanden över knäskålarna båda bak där veterinären avfärdade honom som dum och ouppfostrad och att vi skulle åka hem och där jag efter mycket övertalning och regelrätt krävde ultraljudsundersökning tyvärr fick rätt. Hade jag lyssnat på veterinären (som jobbar på en stor och mycket välrenommerad klinik) så hade han fått fortsätta lida. Hon såg ingen hälta men det gjorde jag och jag kände ju min häst, han var snäll som ett lamm i vanliga fall men slogs för sitt liv vid böjprovet för att det gjorde så ont.

Ja, tyvärr missar en del veterinärer saker också. Det finns ju en uppsjö hästar man missat se ngt eller inte hittat rätt.

Min har ju tex ansetts vara ett galet as som yngre av veterinärer inte hittat ngt och tyckt att det är psykiskt. Det visade sig att han hade bettproblematik som gav honom väldiga smärtor i trut, käkleder, nacke etc. Då har jag haft tandvårdsutbildade veterinärer på honom. Ett besök till rätt tandläkare som balanserade upp truten och han blev en ny häst.

Har iom jobb som problemlösare och inom rehab då det passerat många hästar genom åren sett mycket tveksamma veterinärjobb och besiktningar.
Då jag bodde kvar i Sthlm visste man ju vem man åkte till för att försöka häva reservation på försäkring vid diffusa skelettfynd tex. Det fanns ju vet som själva var dåliga på hältutredning(trots att man jobbade med det) och klinik med lite sämre utrustning etc. Samma vet som missade hovbensrotation trots att röntgen-ansvarig tyckte "Vad konstigt benet inuti hoven matchar inte utsidan av hoven".
Man visste också vilken vet man ville ha som köpare vid besiktning och vilken som en tveksam säljare hellre ville ha.
Vet ju också kunder som tex köpt häst som tex inte gick igenom besiktning av tidigare spekulant hos vet i vårt område och säljare ville endast besiktiga hos en viss vet 50 mil bort. Det har ju visat sig att det inte var så frisk häst.

Sen är det ju tyvärr ett problem för veterinärerna idag att hästar är för olydiga, för understimulerade, för orastade etc och blir då MYCKET svårundersökta. De blir farliga och reaktionerna svårlästa.
Så iom att de många felhanterade/etc blir det ju även lättare att vet tror hästen inte är veterinärfall.
Man kan ju plugga in mkt. Men känsla kan man sakna och inte kunna lära in. Det gäller ju även veterinärer. Så att kunna avgöra vad som är vad kan bli omöjligt för de utan feeling/de som blir rädda.
 
Det har väl ”alltid” pratats om det här nere men det finns alltid folk som vill hålla såna personer om ryggen till vilket pris som 🤔
Jag tycker det är bra att folk har orkat dra sina skadade/förstörda hästar till rätten i detta fallet.

Så gör man bara inte. 👎 Tycker inte det är hästvänligt alls. Det är hemskt att folk köper ganska så dyra hästar och dom är så pass skadade/har ont och lider utav det. Jag tror också att det kan vara svårt om man kommer själv till ett sånt ställe och om man skulle bli pushad att hästen är jättefin och de säger saker som att man passar bra ihop med hästen osvosv att säga nej detta är nog inte hästen för mig. Men jag vet inte. Tycker bara det är sjukt att det ska mörkas och hemlighetshålla om tidigare skador. 😢

Ja, hade jag inte varit med hade min elev förmodligen inte klarat säga ifrån och hoppat upp på hästarna. Jag är inte så knusslig ang energi etc. Men de här var på nivån där om man tappar en knappnål blir det rodeo.
Har man i telefon bestämt med spekulant som åker från Sthlm för att kolla på utbildade, äldre och stadiga hästar så är det vad man visar när man lovat ha flera sådana under samtalet. Annars hade vi ju inte åkt dit. Hon är rätt osäker i sadeln och ska inte upp på sådana hästar.
Hon hade aldrig köpt dem iom att hon hade varit för rädd för dem. Men hon hade kunnat tappa mer självförtroende, bli skadad etc.

Och jag tror som du att flera nog köper hästarna om de påhejas av GP-ryttare etc och själv inte kan så mkt/går att påverka.
Så sjukt att folk håller såna människor om ryggen. Stackars hästar och stackars köpare!
Håller med om att man önskar att fler tar det rättsligt. Men man vet ju hur dyrt det kan bli. Har haft några kunder som fightat med säljare. Det skenar snabbt i kostnader och jurister som sagt "säkra case" om deras tvister har kanske ibland sagt det lite lättvindigt för att själva få inkomst.
 
Ja, tyvärr missar en del veterinärer saker också. Det finns ju en uppsjö hästar man missat se ngt eller inte hittat rätt.

Min har ju tex ansetts vara ett galet as som yngre av veterinärer inte hittat ngt och tyckt att det är psykiskt. Det visade sig att han hade bettproblematik som gav honom väldiga smärtor i trut, käkleder, nacke etc. Då har jag haft tandvårdsutbildade veterinärer på honom. Ett besök till rätt tandläkare som balanserade upp truten och han blev en ny häst.

Har iom jobb som problemlösare och inom rehab då det passerat många hästar genom åren sett mycket tveksamma veterinärjobb och besiktningar.
Då jag bodde kvar i Sthlm visste man ju vem man åkte till för att försöka häva reservation på försäkring vid diffusa skelettfynd tex. Det fanns ju vet som själva var dåliga på hältutredning(trots att man jobbade med det) och klinik med lite sämre utrustning etc. Samma vet som missade hovbensrotation trots att röntgen-ansvarig tyckte "Vad konstigt benet inuti hoven matchar inte utsidan av hoven".
Man visste också vilken vet man ville ha som köpare vid besiktning och vilken som en tveksam säljare hellre ville ha.
Vet ju också kunder som tex köpt häst som tex inte gick igenom besiktning av tidigare spekulant hos vet i vårt område och säljare ville endast besiktiga hos en viss vet 50 mil bort. Det har ju visat sig att det inte var så frisk häst.

Sen är det ju tyvärr ett problem för veterinärerna idag att hästar är för olydiga, för understimulerade, för orastade etc och blir då MYCKET svårundersökta. De blir farliga och reaktionerna svårlästa.
Så iom att de många felhanterade/etc blir det ju även lättare att vet tror hästen inte är veterinärfall.
Man kan ju plugga in mkt. Men känsla kan man sakna och inte kunna lära in. Det gäller ju även veterinärer. Så att kunna avgöra vad som är vad kan bli omöjligt för de utan feeling/de som blir rädda.
Jag hade två olika veterinärer som jag anlitade beroende på vad som skulle göras tidigare, en för vaccinationer och avel för hon var billig och kunnig inom det området. En annan för allt annat. När jag sedan flyttade från innerstan Sthlm och hästen/hästarna norr om stan fick jag ändå kontakta den senare då jag inte var nöjd med en del klinikveterinärer alla gånger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp