Varför så mycket hysch-hysch kring hästars skador?

Varför finns det en kultur av att försöka mörka när ens häst är skadad? Ridsports gästkrönikör Axel Wallman funderar på varför det är så, och tänker sig istället en hästkultur med mer öppenhet. Det skulle kännas mer befriande - och tänk vilket stöd man kan få om man delar med sig av sin hästs problem.
 
Ja beror nog på ras det där också om man tänker halvblod, fullblod, travare där ocd är väldigt vanligt förekommande.

Jag har sålt hästar som varit helt rena på röntgen men jag tänker som så att letar man tillräckligt länge kan ma säkert hitta ngt avvikande. Vissa röntgar för att leta fel, andra som tex jag själv vill veta vad jag jobbar med.
 
Jo men så är det ju, ju mer som händer desto mer lär man sig. Jag tror att det finns mkt rädsla för att köpa hästar med vissa typer av skador pga okunskap. Att man tror det är värre och farligare än vad det är ibland.
Det ”intressanta” är att min är UA på röntgen.
så egentligen ”syns” det inget på henne om man låter/hinner få ”fånghoven” att växa ner.
 
Jo men så är det ju, ju mer som händer desto mer lär man sig. Jag tror att det finns mkt rädsla för att köpa hästar med vissa typer av skador pga okunskap. Att man tror det är värre och farligare än vad det är ibland.
Det där tror jag absolut på, rädslan alltså. Tycker mig se överallt hur folk inte vet hur de ska hantera att ett djur blir skadat/sjukt, och hur de ofta helt missar tex hältor. Har man inte sådan grundläggande kunskap och vet att veterinärvård är dyrt(!) så blir det nog inte lockande alls med en häst som skadat sig.
 
Min gamla häst som blev 28 år röntgades rätt ingående när hon var 14 år, och det upptäcktes en röntgenförändring i en hov. Under hennes resterande liv märktes den aldrig av.

Många verkar inte förstå detta med att det kan finnas röntgenförändringar som hästen aldrig märker av, som aldrig påverkar på något sätt.
 
Det där tror jag absolut på, rädslan alltså. Tycker mig se överallt hur folk inte vet hur de ska hantera att ett djur blir skadat/sjukt, och hur de ofta helt missar tex hältor. Har man inte sådan grundläggande kunskap och vet att veterinärvård är dyrt(!) så blir det nog inte lockande alls med en häst som skadat sig.

Mm precis. Alla tycker ju verkligen olika, vissa är jätterädda för lösa benbitar tex men det handlar ju mkt om vart de sitter och om hästen verkligen har problem utav det. Jag har haft ngn häst med cysta i bakknäet. Vet många som hade backat för det men eftersom cystan satt ”bra” så vågade jag köpa ialla fall och hästen hade aldrig problem med cystan.
Det där med hältor är sorgligt. Ser många hästar till salu som är uppenbart halta på filmerna. Förstår inte hur man inte kan märka det men det måste verkligen beror på okunskap för jag vill iaf inte tro att man medvetet rider sin halta häst och inte märker det🤔😢
 
Mm precis. Alla tycker ju verkligen olika, vissa är jätterädda för lösa benbitar tex men det handlar ju mkt om vart de sitter och om hästen verkligen har problem utav det. Jag har haft ngn häst med cysta i bakknäet. Vet många som hade backat för det men eftersom cystan satt ”bra” så vågade jag köpa ialla fall och hästen hade aldrig problem med cystan.
Det där med hältor är sorgligt. Ser många hästar till salu som är uppenbart halta på filmerna. Förstår inte hur man inte kan märka det men det måste verkligen beror på okunskap för jag vill iaf inte tro att man medvetet rider sin halta häst och inte märker det🤔😢

Sambo som är kiro möter många hästar med smärtproblematik och rena hältor där folk "bara ville göra en check up" typ. Dvs de upplever inga problem. Han får ju skicka vidare dem till vet istället. Han kan ju inte behandla sånt.

Jag har ju också ringts ut till skadade eller smärtpåverkade hästar där man ridit dem och trott besvären kommit av ngt mentalt/dålig tidigare liv etc.
Är de halta runt om blir det ju svårare att märka om man är lite grön. Men jag förstår inte hur så många inte kan se hälta på ett ben tex. Och hur vissa utbildade tränare bara säger att !den är svag i det benet".

De flesta gör det ju inte avsiktligt. Det är kunskap som brister. Och ibland även för dåliga veterinärer.

Men vissa gör det ju medvetet. En elev letade häst och hade bokat en runda i skåne som jag skulle med på. Ett mkt kännt ställe med GP-ryttare, rehab och försäljning försökte släpa fram en ofräsck/knackig och en rent halt. Jag sa åt eleven att du sätter dig inte på dem. Vi drar. De trodde de skulle kunna lura på henne ngt som inte var inom åldersspann vi bestämt, som var hetare än bestämt och dessutom trasiga. De visste precis vad de gjorde. Men de var inte beredda på att jag skulle se till att vi drog.
Har för mig att de dömdes och hängdes ut för att försöka sälja sjuka och smärtstillade hästar.
Så några as finns väl.
 
Jag tror att grunden till det hela kan ligga i försäkringarna och försäkringsbolagen. Hittar man minsta lilla så kommer ju en reservation som ett brev på posten och sen skylls typ allt på den där avvikelsen till nivån att "Brunte har ju en knöl på örat så då beror hans hälta på den". När jag skulle försäkra min sprättehäst då han var 4 dagar så hotade de med reservation för kolik eftersom han fått trambecksförstoppning, det blev tack och lov ingen reservation och han har aldrig haft kolik efter det.
Jag tror helt enkelt folk är livrädda för skador eftersom vi är så hårt präglade på att skada betyder att man aldrig kan höja ett försäkringsvärde eller teckna en försäkring som täcker annat än akuta skador. Det skulle också förklara varför inte travet hanterar det på samma sätt iom att de inte har försäkringar på samma sätt.
 
Sambo som är kiro möter många hästar med smärtproblematik och rena hältor där folk "bara ville göra en check up" typ. Dvs de upplever inga problem. Han får ju skicka vidare dem till vet istället. Han kan ju inte behandla sånt.

Jag har ju också ringts ut till skadade eller smärtpåverkade hästar där man ridit dem och trott besvären kommit av ngt mentalt/dålig tidigare liv etc.
Är de halta runt om blir det ju svårare att märka om man är lite grön. Men jag förstår inte hur så många inte kan se hälta på ett ben tex. Och hur vissa utbildade tränare bara säger att !den är svag i det benet".

De flesta gör det ju inte avsiktligt. Det är kunskap som brister. Och ibland även för dåliga veterinärer.

Men vissa gör det ju medvetet. En elev letade häst och hade bokat en runda i skåne som jag skulle med på. Ett mkt kännt ställe med GP-ryttare, rehab och försäljning försökte släpa fram en ofräsck/knackig och en rent halt. Jag sa åt eleven att du sätter dig inte på dem. Vi drar. De trodde de skulle kunna lura på henne ngt som inte var inom åldersspann vi bestämt, som var hetare än bestämt och dessutom trasiga. De visste precis vad de gjorde. Men de var inte beredda på att jag skulle se till att vi drog.
Har för mig att de dömdes och hängdes ut för att försöka sälja sjuka och smärtstillade hästar.
Så några as finns väl.
Det här har jag varit med om flera gånger som spekulant. Hästar som är uppenbart halta visas och det skylls på att de är "lite muskelfattiga" och/eller att de har haft en skada men nu är friskförklarade och det syns tydligt att den där skadan inte alls är läkt utan att hästen snedbelastar för att kompensera och försöka undkomma smärtan. Så irriterande när man har åkt långt för att titta och så oändligt synd om de stackars hästarna. Än fler annonser har jag svarat på och bett om filmer och hästarna har varit uppenbart halta på filmerna. Så sorgligt att kunskapen är så låg alternativt att man försöker luras :(
 
Jag tror att grunden till det hela kan ligga i försäkringarna och försäkringsbolagen. Hittar man minsta lilla så kommer ju en reservation som ett brev på posten och sen skylls typ allt på den där avvikelsen till nivån att "Brunte har ju en knöl på örat så då beror hans hälta på den". När jag skulle försäkra min sprättehäst då han var 4 dagar så hotade de med reservation för kolik eftersom han fått trambecksförstoppning, det blev tack och lov ingen reservation och han har aldrig haft kolik efter det.
Jag tror helt enkelt folk är livrädda för skador eftersom vi är så hårt präglade på att skada betyder att man aldrig kan höja ett försäkringsvärde eller teckna en försäkring som täcker annat än akuta skador. Det skulle också förklara varför inte travet hanterar det på samma sätt iom att de inte har försäkringar på samma sätt.
Fast man får ju isf reservationer oavsett vilken info man fått av säljaren så jag vet inte om resonemanget går ihop riktigt.
Jag har dock en annan bild av försäkringsbolag. Många pratar om att de sätter reservationer hit och dit men det har jag aldrig upplevt. Enda gången jag varit med om en reservation var vid köpet av min nuvarande häst som gjorde MRI ett halvår innan köpet (och då informerade försäkringsbolaget redan innan MRI om att det ofta blir reservationer efter en sådan undersökning). Den reservationen var helt logisk, avgränsad till den specifika skadan och såklart endast på överstigande belopp vid höjning. Reservationen kan dessutom lösas efter en viss tid med böjprov och longering hos veterinär. Fullt rimligt.
 
När jag köpte min häst var det ganska tydligt att det inte är så vanligt att köparen får fullmakt till försäkringsbolaget. När jag ringde dit (med fullmakt) inför köpet så var personen på Agria helt lyrisk över att jag fått både fullmakt och hade info om hästens skadehistorik. Hon upprepade hur många gånger som helst att det var precis såhär det ska gå till, jättebra osv osv :D

Kan ju inte vara roligt för försäkringsbolagen som blir "bad guys" när det ofta är säljaren/tidigare ägare som mörkat.
 
Sen finns det två varianter av 'konstant' skadade hästar.

Typ 1 är hästen som får tillbaka samma skada om och om igen.
En stallkompis häst fick alltid kotledsinflammationer fram i början av december. Varje år. (i de 5 åren jag stod i det stallet och hon ägde den hästen). Där hade något behövts ändras.

Typ 2 är hästen som skadar sig frekvent men på olika sätt.
Kompisens häst lyckades få kotledsinflammation av ett snesteg, en hovböld, ett brott på hovbenet, ett slag mot en sena och nån form av vajsing på ett framknä, alla sakerna runt en-två månader efter hon var fullt igång från föregående sak. Det ser, från utsidan, ut som man rider upp en skada hela tiden med det handlade ju inte alls om det.

Och på internet är det hemskt lätt att dömma, speciellt när man inte har typ nån information alls om vad som egentligen händer.
Fast vet man hu hästar fungerar och vad olika skador innebär blir fördömandet mindre. Okunskap hos andra bör man inte bry sig om det är ingen anledning till att mörka skador
 
Jag förstår om man inte pratar öppet om det. När jag skulle sälja min genomfriska häst som jag haft 0 kr i veterinärkostnader (förutom vaccination och tandvård) så såg jag hur en tilltänkt köpare backade när jag upplyste om att hästen blivit sparkad vid ett tillfälle, fått ett par sårskador och en sträckning. Inte mycket till skador under 5 år direkt, ingen allvarlig eller långvarig utan mycket bättre efter ett par dagars vila och helt bra på en vecka eller två (ja ett sår tog lite längre tid att läka men en mjukdelsskada). Vad skulle de då sagt om hästen haft en "riktig" skada? Och är det någon som inte får något litet om man har haft den flera år?

Hästen gick igenom besiktningen utan anmärkning och har så vitt jag vet hållit sig frisk (ja jag vet inte om den fått lite småblessyr).
Om någon backar då är det inte rätt köpare
 
Sambo som är kiro möter många hästar med smärtproblematik och rena hältor där folk "bara ville göra en check up" typ. Dvs de upplever inga problem. Han får ju skicka vidare dem till vet istället. Han kan ju inte behandla sånt.

Jag har ju också ringts ut till skadade eller smärtpåverkade hästar där man ridit dem och trott besvären kommit av ngt mentalt/dålig tidigare liv etc.
Är de halta runt om blir det ju svårare att märka om man är lite grön. Men jag förstår inte hur så många inte kan se hälta på ett ben tex. Och hur vissa utbildade tränare bara säger att !den är svag i det benet".

De flesta gör det ju inte avsiktligt. Det är kunskap som brister. Och ibland även för dåliga veterinärer.

Men vissa gör det ju medvetet. En elev letade häst och hade bokat en runda i skåne som jag skulle med på. Ett mkt kännt ställe med GP-ryttare, rehab och försäljning försökte släpa fram en ofräsck/knackig och en rent halt. Jag sa åt eleven att du sätter dig inte på dem. Vi drar. De trodde de skulle kunna lura på henne ngt som inte var inom åldersspann vi bestämt, som var hetare än bestämt och dessutom trasiga. De visste precis vad de gjorde. Men de var inte beredda på att jag skulle se till att vi drog.
Har för mig att de dömdes och hängdes ut för att försöka sälja sjuka och smärtstillade hästar.
Så några as finns väl.
Jag blev anklagad en gång av en hästägare vars häst jag lånade för avel att jag inte sett att hon haltade. Hon själv såg ingen hälta, hästen reds inte och hade 0,5 grads hälta på volt så nä man ser inte alltid hältor
 
Men vissa gör det ju medvetet. En elev letade häst och hade bokat en runda i skåne som jag skulle med på. Ett mkt kännt ställe med GP-ryttare, rehab och försäljning försökte släpa fram en ofräsck/knackig och en rent halt. Jag sa åt eleven att du sätter dig inte på dem. Vi drar. De trodde de skulle kunna lura på henne ngt som inte var inom åldersspann vi bestämt, som var hetare än bestämt och dessutom trasiga. De visste precis vad de gjorde. Men de var inte beredda på att jag skulle se till att vi drog.
Har för mig att de dömdes och hängdes ut för att försöka sälja sjuka och smärtstillade hästar.
Så några as finns väl.

Praktarsel som B.L ska inte stöttas så helt rätt att ni drog. Många drar sitt strå till stacken för att inte bidraga och köpa häst därifrån men förutom ställen som detta så hoppas jag inte det går till såhär men tyvärr är det säkert så på flera stall. Jag hoppas iaf det beror mer på okunskap hos andra än ett medvetet val iaf.
 
Jag har heller aldrig fattat varför man ska mörka skador. Vare sig vid försäljning eller som det finns idag bland influencers som bara plötsligt "blir tyst" kring vissa hästar för att de är skadade. Verkligheten är inte så glamosös och frisk alltid - betyder ju inte att det är något fel med det alla gånger. Men om det inte syns hur ska folk fatta vad som är verklighet?

Min häst har reservation på svamp i öronen och sjukdomar till följd av det. Något han haft sedan förra ägaren köpte och tvivlar på att det ska ge mig problem i framtiden. Men nu köpte jag också en DYR(!) häst utan att röntga (läste ett utlåtande av känd veterinär på ett år gamla plåtar) som uppvisade beteende som att bromsa och slå mot skänkeln vid ridning. Inget som rekommenderas till gemene man kanske... Men jäklar vilken häst det kommer att bli när jag fått ordning på hans kropp och balans. Nu har vi ju bara hållt på i 2 år, visserligen med 1 års paus pga skador och graviditet hos mig men även skador hos hästen. Ska han någon dag säljas så kommer köparen definitivt få hela historien. För hästens skull!
 
Jag har heller aldrig fattat varför man ska mörka skador. Vare sig vid försäljning eller som det finns idag bland influencers som bara plötsligt "blir tyst" kring vissa hästar för att de är skadade. Verkligheten är inte så glamosös och frisk alltid - betyder ju inte att det är något fel med det alla gånger. Men om det inte syns hur ska folk fatta vad som är verklighet?

Min häst har reservation på svamp i öronen och sjukdomar till följd av det. Något han haft sedan förra ägaren köpte och tvivlar på att det ska ge mig problem i framtiden. Men nu köpte jag också en DYR(!) häst utan att röntga (läste ett utlåtande av känd veterinär på ett år gamla plåtar) som uppvisade beteende som att bromsa och slå mot skänkeln vid ridning. Inget som rekommenderas till gemene man kanske... Men jäklar vilken häst det kommer att bli när jag fått ordning på hans kropp och balans. Nu har vi ju bara hållt på i 2 år, visserligen med 1 års paus pga skador och graviditet hos mig men även skador hos hästen. Ska han någon dag säljas så kommer köparen definitivt få hela historien. För hästens skull!

Aldrig hört ngn som fått reservation pga svamp i öronen? Blev nyfiken om du vill berätta mer om det?
 
Han har lite svamp i öronen och haft sedan han var minst 4 år. (nu 7 år) Noterats av besiktigande veterinär vid både förra ägarnas köp och vid mitt köp där av reservation i försäkringen. Reservationen fanns redan vid mitt köp. "Tog över" försäkringen från förra ägaren efter att fått fullmakt för att kontrollera reservationer och tidigare behandlingar. Försäkrad i folksam med största veterinärdelen och a1 100' + 200' i a2 vilket kanske påverkat reservationen så de kan nässla sig ur något som kan kosta dem en massa pengar... 😁
 
Han har lite svamp i öronen och haft sedan han var minst 4 år. (nu 7 år) Noterats av besiktigande veterinär vid både förra ägarnas köp och vid mitt köp där av reservation i försäkringen. Reservationen fanns redan vid mitt köp. "Tog över" försäkringen från förra ägaren efter att fått fullmakt för att kontrollera reservationer och tidigare behandlingar. Försäkrad i folksam med största veterinärdelen och a1 100' + 200' i a2 vilket kanske påverkat reservationen så de kan nässla sig ur något som kan kosta dem en massa pengar... 😁

Jag har själv en med lite svamp i öronen som ska säljas. Blir intressant att se om det blir samma för denna. Har frågat två olika veterinärer om svampen men ingen vill behandla det. Har för mig att förr behandlade man alltid det och som sagt inte hört om ngn tidigare som fått reservation pga det. Undra vad för slags problem försäkringsbolaget tänker att det kan bli 🤔
 
Jag har själv en med lite svamp i öronen som ska säljas. Blir intressant att se om det blir samma för denna. Har frågat två olika veterinärer om svampen men ingen vill behandla det. Har för mig att förr behandlade man alltid det och som sagt inte hört om ngn tidigare som fått reservation pga det. Undra vad för slags problem försäkringsbolaget tänker att det kan bli 🤔

Det här är ju inte mitt område direkt. Men som jag fattat det är det väl så att man förut trodde det var svamp och behandlade. Idag vet man att det kommer av ett virus som orsakar vårtor. Och att medicinen som man behandlar med kan orsaka otrevliga biverkningar/är obehaglig. Så man behandlar bara de som är så pass störda att de blir svårhanterade.

Har dock noll koll på försäkringsbiten..
 
Det här har jag varit med om flera gånger som spekulant. Hästar som är uppenbart halta visas och det skylls på att de är "lite muskelfattiga" och/eller att de har haft en skada men nu är friskförklarade och det syns tydligt att den där skadan inte alls är läkt utan att hästen snedbelastar för att kompensera och försöka undkomma smärtan. Så irriterande när man har åkt långt för att titta och så oändligt synd om de stackars hästarna. Än fler annonser har jag svarat på och bett om filmer och hästarna har varit uppenbart halta på filmerna. Så sorgligt att kunskapen är så låg alternativt att man försöker luras :(

Ja, det är ju inte bara vid försäljning det sker. Ganska ofta ser man ju ofräscha hästar som rids. Mycket sorgligt!

I vissa fall har ju någon hästbehandlare av ngt slag sagt att hästen mår toppen och kan ridas på. Många tror ju då på den personen som uppenbarligen kan för lite, är för dålig på att differentialdiagnosicera etc och rider glatt på vad de tror är en frisk häst.
Där upplever jag också ett problem. Att behandlare inte kan avgöra om det är veterinärfall eller ej.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp