Varför ser det ut som att min häst har kolbitar runt naveln?

Carno

Trådstartare
Vet inte hur bra bilden är men i alla fall hon har små svarta bitar runt naveln, torra är dem o går att skrapa av, finns några på hennes "bröst" (där fölet får sin mat vet inte vad den delen kallas) också men inte lika mycket, hon har det ingen annan stans på kroppen, min teori är att det är någon jobbig fluga, hittade inget på internet så kom hit för svar. (Ska fråga några i stallet om det också)

UPPDATERING: börjar blöda lite när man pillar bort det vafan borde man ringa veterinär?
 

Bifogade filer

  • Snapchat-943547913.jpg
    Snapchat-943547913.jpg
    187,8 KB · Visningar: 113
Senast ändrad:
Vet inte hur bra bilden är men i alla fall hon har små svarta bitar runt naveln, torra är dem o går att skrapa av, finns några på hennes "bröst" (där fölet får sin mat vet inte vad den delen kallas) också men inte lika mycket, hon har det ingen annan stans på kroppen, min teori är att det är någon jobbig fluga, hittade inget på internet så kom hit för svar. (Ska fråga några i stallet om det också)

UPPDATERING: börjar blöda lite när man pillar bort det vafan borde man ringa veterinär?
Vet inte hur man tar bort detta, fick svar av en i stallet o det var flugor så då vet man deee
 
Flugorna brukar vara på min hästs navel (även hon skimmel) så här på våren.
Runt navlen ser det ut att var grus (svara prickar) det är små sårskorpor efter flugbett lite mjukgörande salva gärna någon som inte flugor tycker om hjälper
 
Troligen smuts/små sår efter insektsbett. Mjukgörande salva som man masserar in. Jag brukar använda "Fyra ess hästsalva" eftersom det mjukar upp och håller insekter borta så det inte blir mer :)
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 298
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 749
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp