Varför ser hon slaktfärdig ut??

C

cia96

har ett fbl sto som är hopplös att hålla hullet på. Köpte henne för ett par år sedan från banan och redan då såg hon hemsk ut. Hon är mager, höftknölarna sticker ut, korset sticker upp och revbenen syns lite och känns mkt tydligt. Hon har knappt några muskler i ryggen utan den ser ut som en fiolsträng.. Vill tillägga att hon väver när hon står inne ibland.
Har 2 olika hösilage ( egentligen plastat hö)
Det ena:
79 ts
9,8 MJ
89 smpr
det andra Allt per kg foder
75 ts
9,5 Mj
58 smpr

Har provat att ändra kvoter och hon blir"bäst" ( även om även då ser hemsk ut) av enhögre kvot.
Hon får ca 13 kg hö om dagen( egentligen fri tillgång men det blir ca så mkt)
Kollar man på foderstater så lgger hon ju HÖGT över...
Har provat att ge krafft till även om höet ger vad hon behöver, har gett olja etc,, Har provat fibergi elit, korn,lucern,salsa,grov ( bas-nya) etc naturligtvis inte samtidigt utan under årenslopp.. Men ser ingen skillnad..
Hon blir inte rundare på bete heller under sommaren utan då måste jag fodra extra med krafft anars går hon ner mer.
Har någon råd???
Avföringen är normal och inga ickenedbrytan intag kommer ut om ni förstår.
Har hon fel på upptaget i tarmarna eller??
Har stått på betäckning i somras och då rasade hon ännu mer så nu känns det hopplöst....
Hoppas på hjälp..!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Enkelt så kan man säga att hon får inte så mycket som hon behöver om hon nu är frisk. Nu verkar ditt sto även vara stressat av någon anledning då hon väver i boxen. Något gör att hon inte är lugn, kanske hon behöver byta miljö.
Vissa fullblod kan inte klara sig på bara grovfoder hur bra värden det än är så de behöver kraftfoder också. Ditt sto verkar vara just ett sådant speciellt efter som hon inte heller klarar sig på bara bete. Mina fullblodsston får just nu inte analyserat hö för vi har lite som måste bort innan vi börjar använda det nya. Men de har fri tillgång på höet och går fortfarande på gräs under dagarna. Förutom det så får det ena 2 kg lucern, 2 kg Derby och 3 kg havre, detta stoet gick också ner sig hos hingsten i somras men är på väg upp igen. Det andra stoet får precis som det första fri tillgång på hö och gräs på dagen. I kraftfoder får hon 1 kg lucern. 1 kg Derby och 1,5 kg havre. Dessa ston gör inget annat än går i hagen hade dom blivit ridna eller tränade så hade dom säker behövt ännu mer. Dessutom är dom lugna som filbunkar så dom gör inte av med någon extra energi.
Sto två var väldigt nergånget när jag fick henne, såg ut som ett vandrande spjälstaket. Så första vintern fick hon kraftfoder speciellt utvecklat för fullblod, dyrt men det gjorde nytta.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Min tjej rids inte eller något då hon är för tunn helt enkelt...
Hon får ca 13 kg men det kan vara mer kanske upp mot 15-16 men det minsta hon äter är 13 kg hösilage om dagen. hon får då minst i sig 125 Mj om dagen ( mallen 125-155 beroende på hur mkt hö hon då äter) och kvoten ligger på ca 7,7..
Hon har fått krafft till men det gör ingen som helst skillnad. Ett tag fick hon så mkt krafft som 4 kg om dagen men det gjorde varken från eller till. Men ditt foder som du säger är speciellt utvecklat för fullblod, är det det som heter Derby? Har aldrig provat det, det kanske är värt en chans? Var finns det att få tag på?
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Jag som är "fullblodsmänniska" tycker inte 4 kg kraftfoder och fri tillgång på hö låter speciellt mycket när det gäller tunna flb. Problemet jag har med mina tunna hästar att det inte äter tillräckligt och lämnar mat om jag ger dem för mycket.

Jag gjorde ett arbete för några år sedan då vi undersökte ur mycket tränarna på Täby fodrade sina 2 åringar i lätt arbete. De flesta gav sina hästar MYCKET mer än vad någon foderbok föreslog och den enda tränaren som låg i närheten, är den som jag tyckte hade tunna hästar. Alltså: Var inte rädd för att fodra mycket!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Har du kollat upp henne så hon är helt frisk? Magsår ligger nära till hands att kolla i första hand eftersom hon inte går upp alls i vikt av något du provat samt att hon väver.

En maghäst behöver inte uppvisa alla "klassiska"symtom, de kan ha finnas där ändå om man kollar upp dem.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Tänderna, har du kollat tänder. En underskattad avdelning som kan orskaka rejäla viktnedgångar, men även att hästen inte lägger på sig som den ska.

Olja, förutom protein behöver en mager häst något att fästa proteinet i. Kvoten är så pass hög som 7,7, kanske du skulle prova att sänka kvoten lite ytterligare genom att ge olja.

Kollad i träcken? Om inte kolla hästen för parasiter, ibland kan man bli mycket förvånad över vad man hittar trots att symtomer för det inte riktigt har funnits.

Magnesium brukar ofta vara en brist vara hos mycket stressade hästar, prova att ge ett extra tillskott om du inte har säkerställt att fodret ger en täckning av magnesium.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Vill påpeka att när hon kom från galoppen var hon i full tävlingskondiotion avseende galopp förstås och hade tävlats en vecka tidigare och såg likadan ut då så det är inte hos mig hon har tappat..
Visst kan man ge mer krafft foder, men förra vintern igen stod hon på 18 kg hö ( som hon åt, hon har god höaptit, samt 5,5 kg fibergi elit+ 0,5 kg torr betfor + olja ca 3 dl. Hon gick inte upp i hull men vävde mkt lättare..)
Olja får hon varje dag. Kvoten är hög men när man går under 7,5 så rasar hon.
Magsår vet jag att vissa hästar kan få, men hon är inte kollad för det, kan ju vara en grej förstås. Då hon är mkt svår lastad så kör jag helst inte( Är lastränad i 4 år men har hon väl gått upp och åkt så kommer man inte hem..)Hade veterinär ute för npgon dag sedan då hon har en hovböld och vi diskuterade en del. han tror att ev kan det vara så att hon helt enkelt inte kan tillgodogöra sig energin etc och att hon inte är ensam om det och då fanns det inget att göra än att digga läget.Men som sagt det var vad han trodde, säkert är ju svårt att vara utan ordentlig utredning men det blir ju svårt med tanke på resorna..
Hon är ordentligt avmaskad och har skickat sådana "kolla masken" varje år, höst, vinter, vår och sommar, och hon har noll i allt, annars kan man lätt tro att där är felet..!
Men Magnesium, nej det har jag inte gett extra!
Hon får enligt beräkning en korrekt mängd av det en det kanske inte är mkt nog för henne iallafall?? Kan man överdosera lätt?
Allt är värt att prova.
Om någon undrar varför jag skickar en så mager häst på betäckning är att hon faktiskt går upp när hon är med föl...
Jag är inte rädd för att fodra för mkt men det händer inget även om hon får hiskeliga mängder, det är liksom det jag är mer rädd för. Hon får gärna äta hur mkt som hon kan få i sig plus en massa krafft som kostar skjortan det är helt ok,bara det skulle göra skillnad . jag är beredd att prova precis vad som helst om det så skulle kosta 10 kr per kilo.
Finns det något bra beprövat som ökar upptaget i kroppen?
Jag har ju andra fullblod men de äter ju inte ens hälften av vad hon stoppar i sig, hon är helt bottenlös liksom..
Men visst hon stressar ju lätt upp sig så det där med magsår kanske ändå..
är så glad för att ni finns!!
Mkt är ju så självklart men man fastnar i sitt eget tänkande..
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Har också haft ett fullblod som var hopplös o hålla i vikt fram tills vi testade Vitafor Total (Kvarnbyfoder, samma firma som har Derbyfodret). Fri tillgång på hö/hösilage, Vitafor total (kommer inte ihåg hur många kg) och Foderjäst i en skvätt betfor. Dyrt totalfoder men för oss var det värt det.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Hon får enligt beräkning en korrekt mängd av det en det kanske inte är mkt nog för henne iallafall?? Kan man överdosera lätt?

Många stressade hästar förbrukar Mg i större mängd, stressen kan ibland vara orsakad i grunden av en underskott. Att prova under en period av ca 1 månad brukar inte ge någon sk förgiftning, dessutom krävs ganska stora mängder för att en sådan skall bli möjlig. Är det då så att din häst svara på det, så vet du att ett litet extra tillskott behövs.

Jag har själv en gammal häst som alltid visar bristen genom att bli enormt stissig, han brukar visa förbättring efter ca1-2 veckor. Jag har då givit 1 mått per dag, vilket ska motsvara ca 3 gram. Eftersom du nu har en större och mer krävande ras än vad jag har, kanske du ska prova med 2 mått första 2 veckorna för att sen minska till 1 mått.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

*KL*

En liten tanke..

Mitt arabsto var hopplös att hålla i fint hull när hon var ung. Inte lika illa som din, men vi var väl över 100 MJ (och det är skyhögt över tabellerna), höög kvot och det var bara på håret att hon höll hullet.

Idag är damen tre år, och sen över ett år en liten lättfödd julgris, vi har idag fortfarande viktproblem, men åt ANDRA hållet då hon blir trind ;)

Hela skillnaden var/är mitt Krafft Rehab experiment.

Jag började med att byta ut en del av kraftfodret (hon stod på fri tillgång på hösilage med bra kvot, väldigt god aptit med, hungrig jämt!, och jag hade testat alla möjliga och omöjliga kraftfoder. När exp började stod hon på Krafft Pluss Grön, lucern och havre) mot Rehab, men så till att total MJ och kvot var oförändrat. Hon började gå upp. Så jag sänkte MJ lite genom att ta bort av 'det andra' kraftfodret, men behöll kvoten. Hon fortsatte gå upp.

Sådär höll jag på tills hon stod på 75 MJ (innan över 110, minns inte exakt), vilket bestod av fri tillgång på hösilage och ½ kg Rehab. Och hon gick fortfarande upp, så då slopade jag rehaben. Sen dess har hon legt kring 65 MJ från hösilage och är soms agt trind.

Vet undrade vad jag gett henne för nåt egentligen, så stor var skillnaden. När jag talade om att det var Rehab så tyckte vet att 'vad ÄR det i det där egentligen???' då hon sett flera, ffa fullblod, blir ähelt nya hästar, av det.

MIN teori är att min dam helt enkelt hade någon liten magkänning, trots blank päls, välmående hovar, välmusklad etc etc, och det var det som gjorde att hon inte riktigt kunde tillgodogöra sig det hon fick. Rehab är ju framtaget i samarbete med Hbg djursjukhus för konvalescenthästar, och ska vara/påstås vara mer lättsmält och lättupptagligt. Och jag tror det stämmer, och att den lilla magkänningen 'läkte ut' med.

Så, JAG skulle absolut och utan tvekan prova med Rehab till dind am. Det ser inte så 'häftigt' ut på papper, det finns många foder som är både energi och proteintätare, men som sagt - det gjorde rent ut underverk här, så jag skulle prova.
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Ska handla Magnesium och jag ska prova Krafft rehab, det finns på Grannen inte långt härifrån!! Det kan vara värt att testa!! Din historia är inspirerande, då kanske det finns hopp !!!!
Ska ge 2 mått Mg också!! Ja, per dag!!
Tack! Vitafor total( som en skrev dvs samma som kvarnbyfoder), någon som vet återförsäljare i skåne??
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Prova att stabilisera magen.

Ge rehab + mag/tarm eller nåt liknande magsnällt medel.

Om hon går upp när hon är dräktig verkar det ju vara stress som gör att hon inte går upp. Är det något i stallet som stressar henne?
Blir hon lugnare vid utevistelse?
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Derbyfoder är ett tyskt foder och inte samma som kvarnbyfoders derby. Vitafor total är ju ett foder med inte speciellt höga värden. Det hade nog inte jag satsat på. Mitt tunna, matvägrande fullblod gödde jag med salsa xtra. Salsan distribueras från ljungbyheds lokalförening.
Derbyfoder har en massa olika foder att välja på, har hittills bara testat Winner till mina löphästar men det är bra och de håller hullet.
Bägge fodren är mycket prisvärda (viktigt för mig med tanke på hur mycket de äter;)
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Det 2.a höet med kvoten 6 skulle jag ö.h.t inte överväga, mitt LÄTTfödda fullblod står på en kvot runt 9 för att hålla sig fin.
skippa det lågvärdiga höet helt och hållet till att börja med.
sen som övriga gett råd om, kolla tänder och magtarmfunktion....
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Min tjej väver ibland. Inte för att hon stressar utan mest för att hon ska helt enkelt. Hon har stått på lösdrift ett tag men hon stod mest och gungade när hon inte åt. På sommaren när det är bete så väver hon inte alls, dock så "longerar" hon sig själv i en perfekt rund cirkel ganska exakt 1 timme per dag. OBS, det är inte jag som gör så utan hon själv, sen när det är avklarat så återgår hon till att äta.. Så hon har väl en del tvångsbeteenden kan man lätt säga, men de hade hon när hon kom och hon har lugnat sig jättemkt sen hon kom.
Jag har två olika hö då jag har några som inte fixar en hög kvot, det gör dock denna damen. Ligger hon på en kvot runt 9 så får hon lite gallor ibland. Men runt 8 fixar hon fint så jag kan ju gå upp en bit!!
Vet inte varför hon går upp när hon är dräktig, har inte märkt någon förändring i hennes beteenden, dock så kanske omsättningen ändras??
ska kolla in på Dynavena. Derby foder, var får man tag på det?
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Min tjej väver ibland. Inte för att hon stressar utan mest för att hon ska helt enkelt. Hon har stått på lösdrift ett tag men hon stod mest och gungade när hon inte åt. På sommaren när det är bete så väver hon inte alls, dock så "longerar" hon sig själv i en perfekt rund cirkel ganska exakt 1 timme per dag. OBS, det är inte jag som gör så utan hon själv, sen när det är avklarat så återgår hon till att äta.. Så hon har väl en del tvångsbeteenden kan man lätt säga, men de hade hon när hon kom och hon har lugnat sig jättemkt sen hon kom.
Jag har två olika hö då jag har några som inte fixar en hög kvot, det gör dock denna damen. Ligger hon på en kvot runt 9 så får hon lite gallor ibland. Men runt 8 fixar hon fint så jag kan ju gå upp en bit!!
Vet inte varför hon går upp när hon är dräktig, har inte märkt någon förändring i hennes beteenden, dock så kanske omsättningen ändras??
ska kolla in på Dynavena. Derby foder, var får man tag på det?


Usch vad jobbigt - lilla gumman! :crazy: Låter som hon fått en matte som bryr sig väldigt iallafall och vill hitta det som fungerar. varmt lycka till i fortsättningen!
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

sitter i precis samma sits som dej och ringde till sist kra**ft foderrådgivning och fick tipset med rehab och mäta runt magen varje vecka =) 3.8 cm på 2 veckor har vi åstakommit på 1 kg om dagen =)
 
Sv: Varför ser hon slaktfärdig ut??

Min tjej rids inte eller något då hon är för tunn helt enkelt...
Hon får ca 13 kg men det kan vara mer kanske upp mot 15-16 men det minsta hon äter är 13 kg hösilage om dagen. hon får då minst i sig 125 Mj om dagen ( mallen 125-155 beroende på hur mkt hö hon då äter) och kvoten ligger på ca 7,7..
Hon har fått krafft till men det gör ingen som helst skillnad. Ett tag fick hon så mkt krafft som 4 kg om dagen men det gjorde varken från eller till. Men ditt foder som du säger är speciellt utvecklat för fullblod, är det det som heter Derby? Har aldrig provat det, det kanske är värt en chans? Var finns det att få tag på?

Dodson &Horell har ett speciellt fullblodssortiment, kanon. Jag kommer at använda det igen i vinter när vi är helt av med gräset ute. Om det inte blir detta fodret istället kommer att bero på pris och tillgång. http://www.caseyfoder.com/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 485
Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Zebban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp