Varför ska inte hästskötare plocka upp bajset

Jag håller med om ens häst skiter utanför nåns uppfart i ett tätbebyggt område. Jag har själv ridit i tätbebyggt område och vi hoppade alltid av och sparkade ner skiten i diket.

Men måste också inflika att hästar är gräsätare medan hundar är köttätare = hästens bajs förmultnar snabbare medans hundens bajs ruttnar först och förmultnar senare...
 
Jag håller med om ens häst skiter utanför nåns uppfart i ett tätbebyggt område. Jag har själv ridit i tätbebyggt område och vi hoppade alltid av och sparkade ner skiten i diket.

Men måste också inflika att hästar är gräsätare medan hundar är köttätare = hästens bajs förmultnar snabbare medans hundens bajs ruttnar först och förmultnar senare...
Jag resonerar likadant, vill jag att folk skall vara positiva till ryttare och hästar så måste jag marknadsföra ”oss” dvs hoppa av och putta bort skiten i diket och hälsa på de jag möter. Är jag ute och går på gångvägen och ser en hög med hästskit (och har lämpliga skor) så puttar jag ner den i diket med.
 
Jag puttar också ner skiten i diket eller till närmsta icke tomt grästuva. Är det nära stallet hästen har skitit och det är rimligt, går jag till och med dit med en grep och bär bort det.
 
Jag sparkar bort både efter hästar jag rider och (ofta) andras hästskit från vägarna. Jag bor på en plats där vi har privilegiet att rida på färdiggjorda väldränerade motionsspår, (många har kilometervis med lysen också!) det är en otrolig lyx och jag ser varje hästbajs som bara lämnats som ett potentiellt hot mot fortsatt nyttjande av de fantastiska vägarna. Jag förstår att det inte altid funkar att sitta av en superstirrig häst (eller komma upp utan pall), men det verkar var många som helt enkelt inte tycker att det spelar så stor roll om hästen skiter där.
 
När jag hade hästen vid ett bostadsområde så var jag jättenoga med att ALLTID sparka bort bajset från vägarna. Där jag står nu rider jag inte på vägar där folk bor = jag tar inte bort bajset:) Förstår att folk tycker att bajs generellt är äckligt, men jag tycker att det är 100 gånger värre med allt hundbajs som ligger överallt... Jag har själv hund så det är inte så att jag inte gillar hundar, men om man trampar i hundbajs så STINKER det, och det gör det inte med hästbajs.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 072
Senast: iNTOHiMO
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi kanske inte tänker på det, men det krävs en viss typ av intelligens för att ett djur ska förstå vad vi menar när vi pekar eller...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp