Varför ska man inte rida en för liten ponny?

parfymflaska

Trådstartare
Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens (max-)vikt, men inte vad gäller (max-)längd? Det pratas om att man "växer ur sin ponny" och att ekipaget ska vara proportionerligt, men varför spelar längden roll?

I den här tråden tänker jag att vi låter bli att prata specifika centimetrar eller anekdotisk bevisning, och istället pratar om varför. :)Det jag eftersöker är alltså i första hand forskning och studier, som tar upp hur det påverkar häst och ryttare ifall ryttaren är för lång. Jag vet att det är svårt att nå konsensus kring vad "för lång" innebär, så i den här tråden tänkte jag att vi rätt och slätt utgår ifrån att vi har en liten ponny, och en ryttare som är för lång, men inte för tung. På vilka sätt kan det påverka ponnyn och ryttaren negativt? Vilka argument finns för att en lång ryttare bör rida en större ponny, även om denne väger lätt nog?

Ex.
- Liten ponny = liten sadel = långa ryttaren får fel position i sadeln, vilket påverkar sits och även ger felaktig belastning på hästens rygg, att sadeln hamnar i bakvikt.
- Större belastning på ponnyn. Det är mer ansträngande för ponnyn att balansera upp en alltför lång ryttare. Risk för oliksidighet.
- Svårare för ryttaren att balansera sig och ha en korrekt sits. Svårt att inverka korrekt pga långa ben.
 
Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens (max-)vikt, men inte vad gäller (max-)längd? Det pratas om att man "växer ur sin ponny" och att ekipaget ska vara proportionerligt, men varför spelar längden roll?

I den här tråden tänker jag att vi låter bli att prata specifika centimetrar eller anekdotisk bevisning, och istället pratar om varför. :)Det jag eftersöker är alltså i första hand forskning och studier, som tar upp hur det påverkar häst och ryttare ifall ryttaren är för lång. Jag vet att det är svårt att nå konsensus kring vad "för lång" innebär, så i den här tråden tänkte jag att vi rätt och slätt utgår ifrån att vi har en liten ponny, och en ryttare som är för lång, men inte för tung. På vilka sätt kan det påverka ponnyn och ryttaren negativt? Vilka argument finns för att en lång ryttare bör rida en större ponny, även om denne väger lätt nog?

Ex.
- Liten ponny = liten sadel = långa ryttaren får fel position i sadeln, vilket påverkar sits och även ger felaktig belastning på hästens rygg, att sadeln hamnar i bakvikt.
- Större belastning på ponnyn. Det är mer ansträngande för ponnyn att balansera upp en alltför lång ryttare. Risk för oliksidighet.
- Svårare för ryttaren att balansera sig och ha en korrekt sits. Svårt att inverka korrekt pga långa ben.
Jag tycker du radat upp flera viktiga argument. Jag undrar över frågan- är det någon som vill rida en ponny som andra anser vara för liten eller varför behöver du argument?
 
Jag har ridit ponnyer fast jag kanske anses "för lång" medan vikten varit "rätt".
Det jag själv märkt är att jag kommer åt ponnyerna på ett annat sätt än vad jag gör på en häst, däremot tror jag det kan vara en fördel om den långa ryttaren har bra egen balans att bära upp sig själv. Vet däremot inte om några studier eller fakta kring ämnet.

De ponnyer jag ridit har haft samma typ av sadel som en häst har (C och D ponnyer), däremot kan jag tänka mig att det blir annat beroende på hur lång/kort ponnyns rygg är och om det är A eller B ponnyer.
 
Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens (max-)vikt, men inte vad gäller (max-)längd? Det pratas om att man "växer ur sin ponny" och att ekipaget ska vara proportionerligt, men varför spelar längden roll?

I den här tråden tänker jag att vi låter bli att prata specifika centimetrar eller anekdotisk bevisning, och istället pratar om varför. :)Det jag eftersöker är alltså i första hand forskning och studier, som tar upp hur det påverkar häst och ryttare ifall ryttaren är för lång. Jag vet att det är svårt att nå konsensus kring vad "för lång" innebär, så i den här tråden tänkte jag att vi rätt och slätt utgår ifrån att vi har en liten ponny, och en ryttare som är för lång, men inte för tung. På vilka sätt kan det påverka ponnyn och ryttaren negativt? Vilka argument finns för att en lång ryttare bör rida en större ponny, även om denne väger lätt nog?

Ex.
- Liten ponny = liten sadel = långa ryttaren får fel position i sadeln, vilket påverkar sits och även ger felaktig belastning på hästens rygg, att sadeln hamnar i bakvikt.
- Större belastning på ponnyn. Det är mer ansträngande för ponnyn att balansera upp en alltför lång ryttare. Risk för oliksidighet.
- Svårare för ryttaren att balansera sig och ha en korrekt sits. Svårt att inverka korrekt pga långa ben.
Det beror till en del på vilken typ av ridning det gäller men allmänt har längden mycket mindre betydelse än vikten. Är det god marginal när det gäller vikten tror jag längden sällan är ett problem för hästen. En islänning som exempel är kanske 135-140 i mankhöjd och de rids av ganska långa personer.
 
Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens (max-)vikt, men inte vad gäller (max-)längd? Det pratas om att man "växer ur sin ponny" och att ekipaget ska vara proportionerligt, men varför spelar längden roll?

I den här tråden tänker jag att vi låter bli att prata specifika centimetrar eller anekdotisk bevisning, och istället pratar om varför. :)Det jag eftersöker är alltså i första hand forskning och studier, som tar upp hur det påverkar häst och ryttare ifall ryttaren är för lång. Jag vet att det är svårt att nå konsensus kring vad "för lång" innebär, så i den här tråden tänkte jag att vi rätt och slätt utgår ifrån att vi har en liten ponny, och en ryttare som är för lång, men inte för tung. På vilka sätt kan det påverka ponnyn och ryttaren negativt? Vilka argument finns för att en lång ryttare bör rida en större ponny, även om denne väger lätt nog?

Ex.
- Liten ponny = liten sadel = långa ryttaren får fel position i sadeln, vilket påverkar sits och även ger felaktig belastning på hästens rygg, att sadeln hamnar i bakvikt.
- Större belastning på ponnyn. Det är mer ansträngande för ponnyn att balansera upp en alltför lång ryttare. Risk för oliksidighet.
- Svårare för ryttaren att balansera sig och ha en korrekt sits. Svårt att inverka korrekt pga långa ben.


Vi utgår vanligen ifrån engelsk ridning, dressyr och hoppning. Där blir det svårare med balansen och att komma till ridning om dina ben hänger en bit under magen på hästen och överkroppen blir lång. Både den osynliga inverkan som man försöker få i dressyr, och följsamheten i hoppning.

Westernryttarna har andra sadlar och rider inte på exakt samma sätt så där märks det inte lika mycket. Lite samma med islandsryttarna. Så jag håller med @kökshäxan om att det beror delvis på inriktningen.
Men ska du rida engelskt får du lättare att positionera dig i sadeln på en häst där du blir någorlunda proportionerlig.

Sedan att många kan finna en trygghet i att rida litet är en annan sak, finns ingen värdering i det. Du blir dessutom starkare på en liten ponny och kan delvis komma undan med en del brister.
 
För att det blir obalanserat och därmed svårare att rida hästen i balans. Överlivet får lättare att falla fram vilket ger fel signaler till hästen och obalansen leder lätt till att hästen hänger på bogarna och förr eller senare går sönder.

Vad som är förlitet tvistas det ju om, hur mycket som "ska" skilja sig mellan hästens höjd och ryttarens längd har varierat genom åren och mycket beror på vana. Jag har haft en tjej här, 150 cm lång, van vid att rida 170+ hästar och hon kunde omöjligt rida en d-ponny i balans som annars lätt bär upp en ryttare på 175 cm och både häst och ryttare var missnöjda. Där handlar det ju inte om att hon var för lång egentligen då hästen bär upp även mycket längre ryttare väl utan om att hon dels inte var van vid mindre hästar men också för att hon hade dålig balans (även enligt sig själv) vilket visade sig tydligare på en mindre häst. Tog hästen ner huvudet så följde hon liksom med och slog en kullerbytta över hästens hals även vid stillastående på ponnyn, på en större häst fanns det en hals där som stoppade upp och därmed hade hon en chans att återfå balansen istället för att ramla av. Är man i grunden en balanserad ryttare kan man när man har vant sig rida mindre hästar än en ryttare med sämre balans kan. Sedan finns det ju ingen fördel med att rida en häst som verkligen är för liten där ekipaget blir oproportionerligt och det kan göra att man lägger sig till med diverse olater som sedan är svåra att jobba bort. Lagom är alltid bäst.
 
Jag ser ofta när det gäller ponnyryttare som växer ur sina ponnyer att det blir svårt med balansen och speciellt när det innebär hoppning så ger det så stort utslag om man går för tidigt fram och många av ponnyerna slutar att hoppa. Ofta kan jag hoppa dem bättre för att jag har mer koll på min balans även om jag kan vara längre och tyngre. Så jag tror att om man ska lära sig att rida bra så bör man ha en ponny som är lagom stor för sin längd, medan en längre vuxen med bra kroppskontroll kan ha en mindre häst. Finns givetvis även ponnyryttare som klarar det bra, men det är mer sällsynt.
 
Jag skulle säga att det finns andra faktorer som spelar in än just längd på ryttaren och mankhöjd på hästen, alltså hur vi är byggda. Är själv 175 cm lång och skulle därav förmodligen klassas som för lång för att rida ponny av dom flesta. Däremot så är jag byggd så att jag har väldigt kort överliv i proportion till mina ben så kan absolut rida en D-ponny med lite massa i kroppen som ”fångar upp” min benlängd utan att det ser konstigt ut.
 
För hoppning köper jag att det är ett problem. Men dressyren känns det inte alls lika självklart.
Där märker jag som ryttare mindre skillnad on jag sitter på en liten häst/ponny.
Min längd 184 talar ju för att jag behöver en stor häst! Men min vikt 64kg gör ju att ändå kan rida mindre ibland.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Ridning Hej! Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i...
Svar
12
· Visningar
2 669
Senast: Jaag
·
Utrustning Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: Görel
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp