Varför skaffa brukshund?

J

julia_v

Jag har lite funderingar kring brukshund/sällskapshund.
Jag tycker att skaffar man sig en brukshund, ja
då förutsätter JAG att man har tänkt att "jobba" med sin hund?? Eller?
Vad tycker ni?
Är promenader, motion tillräckligt för en bruksras?

Ett exempel är ett par bekanta till oss, de har en rottistik,de gör ingenting annat med henne än att "motionera", de kan tex säga: "varför är hon inte trött,
vi har ju promenerat nästan en timma"?? :confused:

Är det jag som är "överdriven" som tycker att en bruksras
"måste" jobba?

Jag tycker att man hör lite då & då, hur folk
innehar brukshundar men inte jobbar dem..
Varför skaffar man då inte en "sällskapsras" om man ändå inte har intresse för "brukset"?
Jag vill veta hur ni tänker..jag säger nu
att detta är MINA tankar om detta, säger INTE
att jag har rätt.. :o
julia_v
 
Håller med dig om att en brukshund bör "brukas". Men i verkliga livet väljer människor hundras av 1000 olika anledningar, ex: hundens utseende, hundens storlek, hundens "farlighet", grannen/kompisen/släktingen råkade ha valpar, pris, spontanitet-första bästa, tyckte synd om hunden (vill "rädda" den), m.m, m.m.
 
Promenader är överflödiga ,unge herrn som ligger brevid mina fötter skulle lätt kunna kuta hela dan om han fick .
Fysiskt kan jag inte trötta ut honom ,enda anledningen till att han blir "trött" är för att han blir törstig .
Han skalle är mer viktigt ,jag kan stanna på gården om jag vill hela dan och öva på olika grejjer och bara gå en kort vända i skogen ett par gånger om dan för att han ska få poopa eller kissa .

Joda jag tycker du har rätt ,men det är ju cooolt att ha en hund som folk är lite rädd för :smirk: Jämför hundarna du ser som brukar gå under epitetet sällskap (oftast små ,mjuka och snälla) motför en Rottis eller Schäfer .
 
Håller helt med dig! En brukshund måste, enligt mig, inte bara få använda tassarna utan "njurarna" oxå.

Hade förr en schäferpojke som hade en helt otrolig arbetslust. Jag kunde inte tillfredsställa detta behov, så idag är han polishund.
Jag skulle jättegärna vilja ha en schäfer igen, men vill inte uppleva samma grej. Det jag idag kan erbjuda hunden är lååååånga vändor tillsammans med mig och min häst, samt en mindre mängd huvudträning. Det tycker inte jag att det räcker för en riktig bruksras...Därför, ingen hund för mig nu. :cry:

mvh :bump:
 
Ja och nej. Det finns ju två sidor av saken.

Jag håller med dig att det är onödigt att köpa en bruksras om man inte tänkt arbeta med den, men alla hundar av en ras är ju inte likadan. Jag går mest på promenader, tränar lite lydnad etc. Jag är i varje fall ingen "bruksmänniska". Jag skulle självklart inte köpa en hund av bruksras med enorm motor som är avlad enbart för att arbetas med.
Men ser man på den krassa verkligehten så finns det massor av schäfrar, rottisar etc som inte är framavlade av den anledningen och som fungerar utmärkt som "sällskapshundar" (vad det nu betyder). Jag tror inte att en persom som är seriöst intresserad av att träna och tävla bruks väljer att köpa en av dessa "undermåliga" individer -och vem ska då köpa dem?
Så länge aveln är halvdålig och oplanerad så föds det massor av individer som inte har de egenskaper man förväntar sig av rasen och de ska ju också hitta ett hem. Naturligtvis får man ju som ägare ta ansvar för att hunden ändå får hjärnjympa och den motion som den behöver, men kanske inte på samma nivå.

Jag har själv en tervueren som ingen bruksintresserad kan tänkas vilja ha. :o
Hon går inte att tävla i lydnad mer än i 1:an, för hennes föremålsintresse är obefintligt och apporteringen ett omöjligt moment. Hon är lättstressad, har svårt att lära in nya moment och har ingen direkt motor. Visserligen kräver hon en del hjärnjympa för att må bra, men hon är iallafall min "sällskapshund" och jag skäms inte för det. ;)
 
Svara för dobrman i synnerlighet
För att man tycker det är roligt att träna en massa saker, för att man vill ha en mångsidig hund.. en hund som går att använda till ALLT :D En som tycker att det är roligt att göra vadsom helst bara man GÖR något..

När jag köpte min första hund så var det itne planerat att köpa en doberman-tvärtom - men jag blev frälst och tränade massor,vi åkte på utställningar osv. Men tyvärr grumlades mina drömmar pga att han hade dålig mentalitet - efter ett år av blod,svett och tårar så fick han somna in.
Och jag ville ha en till brukshund för att göra allt det där jag gått misste om tex tävla osv

Därför flyttade Brutus in...men livet blir inte alltid som man planerat...mitt :cry: liv kom emellan...Han har fått det han behöver för att må bra, men inte så mkt mer tyvärrr - men jag hoppas vi kommer ta igen det NU.
Men nästa hund blir INTE en brukshund så länge brutus är någurlunda ung.
 
Jag håller med, bruksraser mår bäst av att få jobba. Men precis som någon skrev här så är individer olika. Många har väldigt lite motor och det är bortavlat (?)sen vänjer sig en hund vid ett liv och dämpar sig själv, därmed inte sagt att den mår bra av det!

Sen finns det olika grader av aktivitet. Allt från de som åker land och rike runt för att tävla och tränar dagligen med tydliga mål till de som tränar lydnad lite då och då mest för att hunden ska kunna imponera på folk som kommer på besök med att skaka tass eller nåt.

Jag tycker det ligger ett ansvar på uppfödare också. Det föds många fler brukshundar än det finns bruksintresserade köpare. Följden blir att de säljer till folk som tränar väldigt lite eller inget alls och som kanske ofta har dåliga kunskaper om hundar överhuvudtaget. Inte heller några direkta ambitioner att skaffa sig kunskaper. Min rottis har extremt mycket motor och dessutom en enorm kamplust etc etc. En ypperlig brukshund med rätt träning! Ett fruktansvärt odjur med fel träning. Han skulle ha mycket att tillföra om han gick i avel men jag vill aldrig riskera att hans avkommor hamnar hos folk som inte klarar av alla de där egenskaperna och det tror jag det finns stor risk för. Därför kommer han nog förmodligen aldrig bli avlad på. Nu svävade jag ut lite från ämnet men jag tycker det är viktigt att tänka på om det verkligen finns köpare innan man tar en kull och om föräldradjuren verkligen har något att tillföra rasen. Det har de inte alltid tyvärr.
 
Jag har en 9-årig Schäfer som inte passar för bruks (var med på lite aktiviteter när han var yngre men han blev mest stressad av det och han hade inget som helst intresse av vare sig agility eller spårning).
Hans pappa var en väldigt duktig tjänste/räddnings-hund så han har bra linjer i sig.

Idag går han hemma som "sällskap" (= en familjemedlem som är med oss i regel hela tiden, för den som inte riktigt förstod vad "sällskapshund" betyder).
Man märker väl undan för undan vad hunden lämpar sig bäst för, men jag tror inte att alla "bruks"hundar mår bäst av att hålla på med "bruks".
 
Man ska inte ha brukshund om man inte aktiverar den tillräckligt. Har man en brukshund ska man banne mig ha den till bruks också,.... finns andra mindre krävande raser om man vill ha en sällskapshund!!!!
 
Instämmer helt!
Fattar inte varför folk envisas med att skaffa krävande/utpräglade brukshundar när det enda dom skall ha hunden till är sällskap.

Känner själv en tjej vars familj bara är ute efter en hund bara för att ha "hund" och dom hinner sällan med annat än att vara med hästarna hela tiden och dom skaffade sig en schäfer/rottis :mad:
dom har tidigare haft schäfrar som nöjt sig med att ligga hemma hela dagarna och tycker att "aktivering" är att den får springa av sig och leka lite i trädgården :cry:
 
mmm detsamma med jakthundar.... Nöjer sig oftast inte med långpromenader. Har själv två uuuuuuuunderstimulerade hundar som trallar runt och hittar på hyss och pockar på uppmärksamhet *fy fy* Men just nu tryter orken och jag kör latmansmetoden, dvs släpper de lösa så att de får kuta sig trötta. Hjälper iaf tillfälligt :crazy:
 
håller med. Det finns många som skaffar hund å tror att det räcker med lite lek å några promenader för att aktivera en hund, vet inte hur många som skaffar en typ BC eller BC-blandis och tror att dom nöjer sej med en timmes kopplad promenad och sen lite lek med en boll. :mad:
Brukshundar är skapta för att jobba å då ska dom få göra det oxå, men sen finns det ju undantag, men överlag så mår ingen hund av bruksras bra av att inte få arbeta.
 
Jag har en rottis som går som sällskapshund. Nu är hon inte reggad så då räknas hon ju som blandis och då är det ok ;) :crazy:.
Hon aktiveras genom både promenader i koppel, får vara lös på tomten och i skogen och genom "hjärngympa" såsom lite dressyrträning och spårning och klurigheter. Hon trivs alldeles utmärkt, är en lagom lugn och harmonisk hund.
Jag hade inga planer på att vare sig träna för eller tävla (får jag ju inte heller...) bruks när vi skaffade henne och tur var väl det eftersom hon som knappt ett år gammal slet av ett korsband. Veterinären sa att hon visserligen förmodligen skulle bli helt återställd, men aldrig hålla för att hårdare träning i bruks. Dessutom sitter hon på rumpan allt sedan des (dvs inte på tassarna), har svårt att tänka mig att det skulle vara uppskattat i en lydnadsklass?
mvh Maria
 
Tänk om alla ev valpköpare resonerade som du!! Vilken lycka...
Det är ju samma sak med fågel, vall, jakthundar också. Varför köper man en vallhund om man inte skall låta den valla??
Men tyvärr resonerar inte folk så utan det handlar många ggr om en tilltalande exteriör o dyl.
Hälsningar
Elizabet
 
Många människor fastnar ofta för vissa beteenden inom rasen som de tycker mycket om och glömmer resten av de rastypiska beteendena.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 802
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 629
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 928
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp