Varför skaffar de som kan minst om hundar de största hundarna?

@Voff Måste fråga... är vit herdehund och vit schäfer samma sak? Jag har på senare tid för höra att det skulle vara olika raser men har hittills levt i tron att det är samma men att "vit schäfer" är en inkorrekt benämning. Fråga 2: är "vit ovanstående" (om det nu är samma ras) resultatet då av att de inte längre var godkända som schäfrar och således avlades vidare på färg och blev en egen ras?

Kan inget alls om ovanstående ska jag tillägga, men är nyfiken.
 
@toughcookie Tack för att någon tar uppe detta. Som hästnörd med ett ben i hundvärlden har jag aldrig kunnat förstå detta. Det känns rätt självklart för mig att priset speglar kvaliteten så att säga. Är ju i mina ögon stor skillnad på en swb(-häst skall tilläggas) för 50 papp och en för 150.

Min lancashire heeler årgång 2018 kostade 15k btw. Min ras verkar ligga kring 14-16 vad jag sett.
 
@Voff Måste fråga... är vit herdehund och vit schäfer samma sak? Jag har på senare tid för höra att det skulle vara olika raser men har hittills levt i tron att det är samma men att "vit schäfer" är en inkorrekt benämning. Fråga 2: är "vit ovanstående" (om det nu är samma ras) resultatet då av att de inte längre var godkända som schäfrar och således avlades vidare på färg och blev en egen ras?

Kan inget alls om ovanstående ska jag tillägga, men är nyfiken.

Nej det är två olika raser och har olika RAS och flera skilnader i MH.

De vita Schäfrarna fick inte reggas som Schäfer redan på 30-talet. De fick istället mönstras in som Vit Herdehund. Iom att avel på vita hundar inte har funnits i renrasaveln sen 30-talet så är den vita färgen bortavlad från Schäfer bortsett från nått vitt bröst eller tass.
Vit Herdehund bygger alltså på dess vita Schäfrar som en gång fanns. Men den rasen har tagit egna vägar sedan dess och skiljer sig från Schäfer och idag är det absolut inte samma hundar.

Det finns de som påstår att vita Schäfrar finns ännu men ingen har kunnat visa upp en stamtavla. De vita som fötts har alla kommit ur oreggad avel och har troligtvis en Vit Herde inblandad någonstans.

För några år sen föddes en kull i Tyskland med blandade valpar efter två reggade föräldrar. Men vid DNA-test visade det sig att det handlade om en dubbelparning. De vita valparna hade en annan far.

SKK har sagt att om vita skulle födas och det styrktes med DNA så skulle de reggas som Schäfer men beläggas med avelsspärr.
 
@Voff Tack, det var intressant info. Nu slipper jag fundera på det :)

Varsågod.
Jag kan förtydliga varför de vita valdes bort.
Man tycktes se brister både mentalt och hälsomässigt hos de vita men en stor anledning var jusst färgen.
Under denna tid användes Schäfer främst som patrull och rapporthund. De vita syntes helt enkelt för tydligt och avslöjade föraren eller sköts ner under rapporten.
 
@Voff Tack :) Fantastiskt att man kan lära sig så mkt av att sitta här och hänga. Det är så inspirerande på nåt vis, även om jag varken kan rasen eller avel så är det så intressant att lära sig såna här små detaljer. Nörderi är bra :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 326
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 084
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 849
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 658
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Hitta tillbaka till varann?
  • Affektanfall

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp