Varför skaffar de som kan minst om hundar de största hundarna?

Öhhh... :confused: När det gäller de största raserna, så är det ofta de dyraste! Plus att uppfödare av dessa raser ställer oerhört stora krav på sina valpköpare eftersom de kräver mycket noggran utfordring mm under sin mycket snabba tillväxt. Vet inte vart du fått din info ifrån.

Nä. I princip alla småraser är dyrare än stora eftersom de får färre valpar.
Undantag skulle isf vara mycket ovanliga raser eller avkommor efter sjukt välmeriterade föräldrar.
 
Precis dom Bison skriver menar jag självklart dom stora klassiska blandraserna. Och vad du menar med att stora hundar Skulle vara dyrare än små vet jag inte ? Överlag kostar små hundar mer än stora även hos renraser 😂[/QUOTE

Jag tänker på Irländsk Varghund, Grand Danois, Rhodesian Ridgeback tex.
 
Ja vad vet jag. Har bara hållit på aktivt med hundar i 35 år varav 28 år som uppfödare...
Då borde du veta att små raser oftast kostar mer :) får mindre kullar. Min ras toy/dvärgpudel har senaste åren gått upp till 18 tusen i standard pris och uppåt 20 22 tusen för en toy i ovanligare färg. Vanligt pris bland flera små raser. Aldrig sett en storhundsvalp kosta det så länge det inte handlar om något speciellt så ligger dom stora kvar runt uppåt 15 tusen och inte mer.
 
Då blir jag nyfiken. Var går gränsen för att en hundras ska klassas som dyrare resp billigare :confused:
Är tex 16 000:- en dyrare eller billigare ras?
 
Då blir jag nyfiken. Var går gränsen för att en hundras ska klassas som dyrare resp billigare :confused:
Är tex 16 000:- en dyrare eller billigare ras?
Dyrare ras är för mig över 16 tusen. Men strax över 16 är dyrare ras tycker jag personligen. Såg precis en toypudeltik för 25 tusen, dyraste jag hört om hittills 🤐 kostar ens pomeranian och fralllor så mycket?
 
Dyrare ras är för mig över 16 tusen. Men strax över 16 är dyrare ras tycker jag personligen. Såg precis en toypudeltik för 25 tusen, dyraste jag hört om hittills 🤐 kostar ens pomeranian och fralllor så mycket?
Jag tycker nog upp till 17 000 klassas som normalt. Många mellan och mindre raser kostar omkring 15-17000:-.

Billig tycker jag 12 000 och neråt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är väl egentligen inte de största hundarna som utgör ett problem i samband med okunniga hundägare, Äggen som köper kamphundsvarianter bara för att de anser dessa vara tuffa..familjen som köper en tax för att den är liten och söt, utan att inse vad de får med sig hem. Eller den som bor i en lägenhet och inte har tid att jobba med den BC han eller hon köpt.
 
Köpte min BC för 12, vilket jag tyckte var billigt.

Min aussie kostade 14 eller 16 och Dalmatinern med färgfel kostade 10.
 
Det är däromkring Schäfer ligger idag. 13-16 000:- beroende på meriter, avelsinriktning osv.

För övrligt tycker jag det är mycket märkligt att prissättningen på hund är så fruktansvärt snäv. I min värld så borde en valp ur meriterade linjer med bra ledstatistik osv vara betydligt dyrare än valpen där föräldrarna bara gjort minsta möjligt för att valparna ska få reggas.

På häst är det ju så självklart att det ena fölet kostar 10' och det andra 80', det är liksom ingen som ifrågasätter att det är olika priser på olika hästar. Man får helt enkelt bestämma sig för hur mycket man vill betala och sedan lägga sig inom den prisramen när man letar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 326
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 082
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 846
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 657
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp