Varför skaffar de som kan minst om hundar de största hundarna?

Man är väl inte nödvändigtvis en dålig hundägare för att man har en hund som är skruttig på att gå i koppel? :confused: En del prioriterar kanske att göra annat än att koppelträna sin hund, vad vet jag, och vissa hundar är ju nästan permanenta "koppelskruttar" trots träning :angel: Och sen finns det såvitt jag vet bara fördelar med att prata med sina djur. Det stärker band och kan skänka trygghet till både djur och människa :) Betydligt trevligare att han pratade "normalt" med den, istället för att skrika som man tyvärr ser en hel del göra... :(
 
Du tror att det finns merlehundar i arbetande linjer? :angel:

Ja jag vet inte varför det inte skulle göra det? Finns det en anledning menar du?
Att det kan avlas på färg fattar jag men jag gissar att merle fanns innan rasen delades och kan poppa upp även i arbetande linjer?

Jag frågar för jag kan inget om BC.
 
Ja jag vet inte varför det inte skulle göra det? Finns det en anledning menar du?
Att det kan avlas på färg fattar jag men jag gissar att merle fanns innan rasen delades och kan poppa upp även i arbetande linjer?

Jag frågar för jag kan inget om BC.
"Poppa upp" är väl svårt då det är en dominant färg, åtminstone på svart. Och med en merleförälder är det ju då 50% chans att det ärvs ned till en valp, så generellt brukar ju mindre vanliga färger "fasas ut" när man enbart avlar på prestation. Så jag antog att det i princip inte existerade, men uppenbarligen hade jag fel. :)
 
"Poppa upp" är väl svårt då det är en dominant färg, åtminstone på svart. Och med en merleförälder är det ju då 50% chans att det ärvs ned till en valp, så generellt brukar ju mindre vanliga färger "fasas ut" när man enbart avlar på prestation. Så jag antog att det i princip inte existerade, men uppenbarligen hade jag fel. :)

Arvsgången fattar jag. Jag förstod bara inte om arbetande linjer vägrat avla på Merle av någon anledning.

I min ras slutade man ju avla på vita hundar (och uteslöt dem) då de ansågs jobba sämre och färgen gjorde dem för synliga i sitt arbete. Så det fanns en anledning. Men färgen är eftertraktad, vilket leder till en massa fulavel.
Min uppfattning av ditt inlägg var att merle i BC var nått liknande :)
 
Min bedlington kostade 15k. Mindre vanlig ras med få kullar, samtidigt så är det ingen stor efterfråga på dem i Sverige. Däremot så är det vanligare med fler hanar en tikar i en kull, så hanar är något mer svårsålt och tikar lättare.
 
"Poppa upp" är väl svårt då det är en dominant färg, åtminstone på svart. Och med en merleförälder är det ju då 50% chans att det ärvs ned till en valp, så generellt brukar ju mindre vanliga färger "fasas ut" när man enbart avlar på prestation. Så jag antog att det i princip inte existerade, men uppenbarligen hade jag fel. :)
Nej, de är i extremt liten minoritet...
 
Arvsgången fattar jag. Jag förstod bara inte om arbetande linjer vägrat avla på Merle av någon anledning.

I min ras slutade man ju avla på vita hundar (och uteslöt dem) då de ansågs jobba sämre och färgen gjorde dem för synliga i sitt arbete. Så det fanns en anledning. Men färgen är eftertraktad, vilket leder till en massa fulavel.
Min uppfattning av ditt inlägg var att merle i BC var nått liknande :)
Ytterst få som jobbar vill ha merle. Det kan påverka hur fåren ser hunden och så vidare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 028
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 632
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 635
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp