Varför skaffar de som kan minst om hundar de största hundarna?

Jag såg ett grymt filmklipp för ett tag sedan. Det verkade faktiskt inte vara fejk.

Bakom en soffa låg en mängd grejer, hundägaren räknade upp en i taget typ boll, docka, frisbee, träslev, handduk, gosedjur osv och hunden, en bc, hämtade rätt varenda gång. Allt var saker som hunden kände igen.

Men till slut, när det inte var så många prylar kvar, la hundägaren dit något som hunden inte visste namnet på - skallra - och hundjäkeln hämtade skallran! Den använde alltså uteslutningsmetoden, den kunde de andra grejerna så då måste den grej den inte kände igen vara skallran.
Jag är inte alls överraskad sen jag börjat leva med vår hund. Hon är ingen BC men kan skilja på leksak och leksak, säger man hämta ankan eller ringen eller något annat så letar hon efter rätt leksak och hämtar den :love: Men om hon inte fattar eller hittar den så tar hon någon annan leksak och hoppas att det var den vi menade eller att det går lika bra med den, det är väl där det skiljer sig :angel::D
 
Jag är inte alls överraskad sen jag börjat leva med vår hund. Hon är ingen BC men kan skilja på leksak och leksak, säger man hämta ankan eller ringen eller något annat så letar hon efter rätt leksak och hämtar den :love: Men om hon inte fattar eller hittar den så tar hon någon annan leksak och hoppas att det var den vi menade eller att det går lika bra med den, det är väl där det skiljer sig :angel::D
Ja fast grejen här är ju att hunden med hjälp av uteslutningsmetoden kan pricka en grej den aldrig sett förr och inte har nåt namn på.
 
Det gör de inte.

Folk som inte kan hund skaffar alla möjliga hundar, däremot märks eventuella problem mer för omgivningen om hunden är stor och energisk.

Det är inte alls dumt att prata med sin hund som om den förstår vad man säger, tvärtom är det ofta hjälpsamt och i värsta fall gör det varken till eller ifrån. Att prata om vad som händer och hur man vill ha det gör att man uttrycker det även i ton och kroppsspråk - hunden förstår kanske inte orden men det betyder inte att det inte sker en kommunikation. Dessutom är påverkas vi själva av vad vi säger, att uttala saker högt gör oss mer medvetna och fokuserade. En tredje poäng kan vara att tala till hunden om situationen så omgivningen hör, just i avsikt att omgivningen ska höra - man vill inte släppa kontakt och fokus med hunden men ändå framföra något till andra människor i närheten (ex "nu har jag alldeles slut på godis och du är jätteduktig så min träningskompis ska gå bort till den grå väskan där borta och öppna dragkedjefacket för du är så gullig och bra och hämta leversnittarna som ligger där och väntar på dig som är så duktig och fin och komma fram hit till oss och lägga påsen på hindret här bredvid medan du och jag bara fortsätter bry oss om varandra, gullegris" osv - på samma sätt kan man säga något till främlingar man möter på promenad utan att lämna hunden i situationen).

Jag blir lite matt över att man stör sig på någon som håller sin hund kopplad i ett naturreservat, är ute och försöker aktivera en energisk unghund, håller kopplet med båda händer när hunden drar, och försöker få kontakt och jobba med hunden istället för att få ickekonstruktivt psykbryt... Finns det inte annat att reta sig på?
Exakt - stor hund stort problem. Liten hund litet problem. Ungefär. Hur ofta ser man inte småhundar som bjäbbar och vrålar och sliter i kopplet (men inte kommer nånstans eftersom de väger typ 3 kilo och är 25 cm höga...). Hade en STOR hund betett sig likadant hade situationen blivit livsfarlig och helt oacceptabel. Och ingen hade längre skrattat som åt den lustiga lilla vovven som spelar tuff.
 
Exakt - stor hund stort problem. Liten hund litet problem. Ungefär. Hur ofta ser man inte småhundar som bjäbbar och vrålar och sliter i kopplet (men inte kommer nånstans eftersom de väger typ 3 kilo och är 25 cm höga...). Hade en STOR hund betett sig likadant hade situationen blivit livsfarlig och helt oacceptabel. Och ingen hade längre skrattat som åt den lustiga lilla vovven som spelar tuff.
Bara idag när jag lunchrastade mina hundar så var det två små hundar (med olika ägare) som drog långt ut i kopplen, stirrade mot mina hundar och betedde sig allmänt provocerande. Mina hundar gick så nära mig som det var möjligt utan att jag trampade dem på tassarna och båda hade, åtminstone till en början, fullt fokus på mig. Vid andra mötet så sa Ebrah ett "voff" till den lilla och sprätte till i kopplet. De människor som var i närheten blängde rejält på mig och mina damer, ungefär som om de var monster. Den lilla brydde sig inte många om. (och det är inte ovanligt att det blir sådär på promenader)
 
Bara idag när jag lunchrastade mina hundar så var det två små hundar (med olika ägare) som drog långt ut i kopplen, stirrade mot mina hundar och betedde sig allmänt provocerande. Mina hundar gick så nära mig som det var möjligt utan att jag trampade dem på tassarna och båda hade, åtminstone till en början, fullt fokus på mig. Vid andra mötet så sa Ebrah ett "voff" till den lilla och sprätte till i kopplet. De människor som var i närheten blängde rejält på mig och mina damer, ungefär som om de var monster. Den lilla brydde sig inte många om. (och det är inte ovanligt att det blir sådär på promenader)

Gissa då hur de stirrar när man har två schäfrar i kopplen. Schäfrarna behöver inte ens säga voff för att man ska få onda ögat.
 
Gissa då hur de stirrar när man har två schäfrar i kopplen. Schäfrarna behöver inte ens säga voff för att man ska få onda ögat.

Jag och sonen mötte en tant med två Cocker Spaniels igår kväll när vi gick kvällspromenaden med Mamma Mu och Skägget.
Så fort hon såg Mamma Mu så gick hon över till andra sidan vägen.
Mamma Mu luffsade på och noterade öht inte hundarna. Hennes verkade heller inte bry sig så det var rätt uppenbart att det var HON som brydde sig.
Dessa onda Schäfrar ;)
 
Vill bara svara på olika kommentarer
Nej hunden var inte halt det var halt
Jag har inte skrivit att man ska släppa lös hundar i naturreservat
Självklart finns det ouppfostrade småhundar
Jag pratar också mycket med mina djur men jag resonerar inte med dem när jag ska lära in nåt
Jag har också haft hundar som dragit i kopplet inget konstigt med det. Det var hans sätt att hantera hunden jag reagerade på
Om jag är ute med hunden på kvällen och möter en okänd person med två hundar så kan det hända att jag också går över på andra sidan vägen. Det pga min egen hund inte vill hälsa på alla mötande hundar och en del personer släpper fram sina hundar. Det beror alltså inte på att jag tycker att schäfrar är onda.
 
Vill bara svara på olika kommentarer
Nej hunden var inte halt det var halt
Jag har inte skrivit att man ska släppa lös hundar i naturreservat
Självklart finns det ouppfostrade småhundar
Jag pratar också mycket med mina djur men jag resonerar inte med dem när jag ska lära in nåt
Jag har också haft hundar som dragit i kopplet inget konstigt med det. Det var hans sätt att hantera hunden jag reagerade på
Om jag är ute med hunden på kvällen och möter en okänd person med två hundar så kan det hända att jag också går över på andra sidan vägen. Det pga min egen hund inte vill hälsa på alla mötande hundar och en del personer släpper fram sina hundar. Det beror alltså inte på att jag tycker att schäfrar är onda.
Vilket ”sätt att hantera”? Det finns ju flera saker som kan ha spelat in här, hunden kan ju ha varit skadad eller sjuk och tvingad till en lugn period med koppelpromenader. Då kan ägaren vara hur skicklig som helst och ändå få ett helvete med en energisk unghund. Alternativt att ägaren var skadad/sjuk, med samma följder. Det kanske inte ens var ägaren du såg utan vän/släkting som snällt ställde upp och rastade hunden en vända då det krisade.

Vad gäller att be hunden gå försiktigt har jag alltid gjort sånt med hundar och det har majoriteten fattat extremt snabbt vad det inneburit. Oavsett om det varit att gå försiktigt, ta nåt försiktigt med munnen, eller annat. Samma sak med hästar, trots att de garanterat gått i princip enbart på mitt kroppsspråk och inte vad jag sagt. Men funkar gör det i regel. :up:
 
Mitt svar på frågan i trådstarten är att folk som har stora hundar som är svåra att hantera SYNS. Dvs om en stor hund drar i kopplet, hoppar, skäller, gör utfall osv så riktas alla blickar dit. Men när dvägspetsen eller yorkien för detsamma med sin ägare är det inte så intressant. I mitt område finns det en person som har ca 6-7st pomeranians som skäller konstant hela promenaden och ingen höjer ett ögonbryn åt dom. Folk tittar endast för de är ju så gulliga...! Hade jag kommit med 6 st mastiffer med samma beteende hade folk nog ringt polisen. Det är iaf min teori kring det.
 
Det sa min man igår efter att vi gått förbi en man med en unghund som verkade nära att explodera av uppdämd energi. Det var halt, hunden var stark och ägaren försökte prata den till rätta så att den inte skulle dra omkull honom med kopplet. Han höll i kopplet med båda händerna.
Han pratade som till en människa och sa till hunden att den skulle gå försiktigt. Så klart hade det noll inverkan. Han promenerade den i ett naturreservat dessutom där man inte får ha hundar lösa. Jag menar han kunde ha åkt ut någonstans där han kunde släppt hunden lös så att den fått röra på sig och springa av sig. Eller till en inhägnad rastgård.
Det är många stora, unga hundar till omplacering på blocket. Vad tänker ni varför är det så viktigt för många att skaffa stora energiska hundar?

Jag tänker såhär:
-Var hunden ens hans? Han kanske bara passade den.
-Han kanske nyss har skaffat hunden och inte hunnit någonstanns i uppfostran.
-Hunden kanske är konvalicent och har en massa energi av den anledningen.

Angående unghundar på Blocket tänker jag:
- Blandraser, köksavlare som säljer till vem som helst och inte tar ansvar, oseriöst.
- Tur att hunden kan få en ny chans till ett bättre hem mot småhundar som istället får ligga och mögla på ägaren soffa livet ut. För okunniga, lata småhundsägare finns det minst lika gott om.
 
Dom är billiga och "uppfödarna " ställer inga krav på köparna.

Öhhh... :confused: När det gäller de största raserna, så är det ofta de dyraste! Plus att uppfödare av dessa raser ställer oerhört stora krav på sina valpköpare eftersom de kräver mycket noggran utfordring mm under sin mycket snabba tillväxt. Vet inte vart du fått din info ifrån.
 
Öhhh... :confused: När det gäller de största raserna, så är det ofta de dyraste! Plus att uppfödare av dessa raser ställer oerhört stora krav på sina valpköpare eftersom de kräver mycket noggran utfordring mm under sin mycket snabba tillväxt. Vet inte vart du fått din info ifrån.
Precis dom Bison skriver menar jag självklart dom stora klassiska blandraserna. Och vad du menar med att stora hundar Skulle vara dyrare än små vet jag inte ? Överlag kostar små hundar mer än stora även hos renraser 😂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 028
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 630
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 635
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp