varför skrittar man med hästen en så kort bir när man kör?

L

lie

en sak som ja undrat över länge,är varför när man kör hästen så varför låter man hästen bara skritta en bit innan man börjar trava? å samma sak när man är klar,varför skrittas hästen inte av mer för? å sätts i gång mer för? :confused:
 
Hej!!
Det där är olika från person tillp person, men jag håller med dig om alltför många skrittar hästarna för lite!!
Det värsta jag vet är när man travar ut från stallet, ut på banan å sen in igen...!!
Själv skrittar jag minst 10-15 minuter innan jag ska ut och köra, samma ska efteråt...och det är helt klart att rekomendera, för det första får man en häst som är mindre stressad och som kan lära sig slappna av, och för det andra minskar man skaderisken betyydligt!
Däremot om man kör intervall träning så lär man inte skritta mer än någon minut emellan varven eftersom träningen inte tar lika bra då...men före och efter kan man bara inte skritta FÖR mycket!
Ha det göttt!!! Kram Sandrah
 
okej..! men är de inte farligt för hästen om den bara ställs in efteråt när den flåsar å har sig? de brukar ju bara duscha å sätta på svetttäcke..! :confused:
 
Tror det beror mycket på tidsbrist. Många som jobbar i proffsstall har otroligt mycket att göra. Då blir det lätt att man slarvar med fram/avskrittning, "det ger ju ändå ingen effekt på kondisen". Tror inte att många tänker på hur mycket det förebygger skadorna...
Min häst skrittar jag fram/av ca 10 minuter varje gång, plus att han nästan alltid går i en rätt stor hage både före och efter.
 
okej tack så mkt..!där jag har mina 2 varmblod i de stallet så han som äger stallet.han är pensionär och har all tid i världen på sig..! men när han tränar sin häst så blir de skritt i typ 10 meter sen är de trava och när de är klart så låter han hästen trava innan den kommer in..så de blir inte avskrittade..även om han är all tid..=( tack för svaren i alla fall
 
Han gör säkeert så bara för att majoriteten av dem som håller på med trav gör så och att man "alltid gjort så".

Jag tycker inte alls det är förvånande att travarna är såpass mycket skadade när de inte skrittas fram och av ordentligt.

Själv skrittar jag alltid 15 min före och efter.
 
De har så "ont om tid", har väl för många hästar att träna.
Jag lät mitt sto skritta i 15-20 minuter innan hon började trava ilugnt tempo.
-Har lagt av med trav för gott,tror jag..
En sån periodare är vad jag är... :D

--------------
www.bokebacken.com
 
Hej!!
Ja, farligt å farligt....det är det väl inte direkt, men som sagt skaderisken ökar ju betydligt och även stressen hos hästarna..jag förespråkar verkligen skritt!!
Många har nog inte tid att skritta å det är ju jättesynd å inte konstigt att hästarna drar på sig skador...jag är noga med skritt både före och efter ett pas...å när jag kommer hem så har hästen nästan torkat och "flåsat" ur sig....och även fått strecha ordentligt...och peppar peppar men dom har inte haft nå större skador ÄN iaf...=)
 
hejsan, jag har sett många travtränare som inte skrittar fram/av överhuvud taget utan travar ut ur stallet, men det som ändå för mig att rysa mest är metall skornas klapper mot ASFALT, allt för ofta så travas det på asfalt och när hästen börjar sakta av för att det gör ont i lederna så drivs dem på för full igen. sen vill hästen inte springa mer... konstigt... kanske den är halt, nä då är det inget travämne i den för det har absolut inget med TRÄNINGEN att göra. så går hästen till slakt!
Som ni kanske hör så blir jag lite butter på vissa travtränare, men så fins det jätte bra och trevliga tränare som gör allt för sina hästar så man ska inte dra alla över en kamm.
ha det bra // cicci :bump:
 

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 296
Senast: Jeps
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp