Varför slickar katter?

ufot

Trådstartare
Har funderat på en sak väldigt länge.
Jag har två katter (kastrerade) den ena är ca 1.5 år, den andra ca 8 månader.

Framförallt den lilla vill slicka mig hela tiden, både på händer och i ansiktet.

Den stora var "hopplös" som liten, slickade mig hela tiden. Nu har hon dock nästan slutat med det.

Ibland kommer även lite tänder fram när de skickar. Dem biter inte hårt och slutar direkt när jag säger till.

Vet någon varför katter "tvättar" husse/matte?

Är det ett naturligt beteende, eller inlärt på något sätt?

Båda katterna tvättar både sig själva och varandra "normalt" mycket. Dem är pigga och friska, så någon sjukdomsbild finns inte.
 
Det är ett fullkomligt naturligt och ganska vanligt beteende. För katter är tvättande ett sätt att skapa och uppehålla sociala band, så att de vill slicka och nagga är ett tecken på att de tycker om och vill vara med dig. :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 296
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 535
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp