Varför slutade du med hästar/ridning?

Jag har ridit sporadiskt senaste åren, jobbade extra i ett stall i nästan 7 år och red om nån frågade om jag kunde. Åkte av och fick en spricka i en kota i nacken (inget allvarligt) och hästen började i samma veva visa på problem. Mitt självförtroende ramlade i backen och jag vågar inte rida andras hästar nu av rädsla för att dom ska gå sönder :o
Jag har djur hemma, så jag anser inte att tiden till häst finns och har inte råd heller känner jag.

Jag vill i omgångar ha egen häst, men det kommer nog aldrig bli nån mer alt dröja väldigt länge.

Slutade i stallet för 1 år sen för att jag behövde ha mina lediga dagar till annat eftersom jag ändå jobbar heltid, så nu klappar jag bara på dom om jag går förbi en hage och drömmer om att få följa med på långritter i vacker skogsmiljö.
 
Jag har inte "officiellt" slutat med hästar och ridning, intresset har dock legat väldigt på is i omkring 2,5 år.

Ena medryttarhästen slutade jag med för att jag inte orkade, för att hästens matte ändå alltid var i stället och för att folk och familjer i stallet blev osams. Hästen var inte riktigt fräsch heller då.

När jag skaffade valp sommaren 2017 fick han all min tid, och när jag nog skulle kunnat tänka mig att rida blev hunden skadad och behövde extra passning. Därefter har jag inte riktigt haft någon häst att rida mer än någon skrittsväng ett par gånger per år.

Jag var på ridläger 2016, kanske åker jag på ridläger igen någon gång.

Jag är upplärd från ridskolan att vara rätt hårdhänt med hästarna, att går inte hästen fram direkt så tappa till hårt med spöet t.ex. och det känns fel i mig att tvinga en annan varelse till något den inte vill bara för att jag ska få något roligt. På det sättet är hundträningrn mycket bättre för fär har det bara varit prat om samarbete.

Jag vill hålla på med hästar men vet inte riktigt när eller hur det blir igen.
 
Jag funderar på att sluta med egen häst. Har dock skitsvårt att få ner på pränt vad det är jag känner riktigt tycker jag.

Jag älskar min häst - men det är egentligen inte hästen jag vill ha.
Jag älskar stallet vi står i - men egentligen vill jag stå i ett större stall.
Jag vet inte, det känns som att jag vill göra något annat i hästlivet ett tag - rida på ridskola, rida lite olika hästar - träna lite hoppning och dressyr.

Som det är nu gillar jag stallsysslorna, men jag har ingen lust till att rida alls. Så då har jag såklart dåligt samvete över att hästen aldrig blir riden. Skulle jag ta mig tid att rida så skulle jag istället ha dåligt samvete över att jag inte är med barnet. Barnet är förvisso så stor nu att det går bra att ha med henne i stallet och pyssla, men jag kan ju inte rida när hon är med (hon är 3 år).

Hästen är född -97, kallblodstravare. Pigg och frisk, skitsnäll och följsam i både ridning och hantering. Lite smånervig att rida ut ensam på och har bara vänster galopp (i princip). Känns ju liksom lite taskigt att låta honom flytta också, och känns inte som att han är superattraktiv på marknaden direkt men det är klart, som sällskap som även är fullt ridbar kanske. Han mår inte dåligt av att inte bli riden, man märker iaf ingen skillnad på honom - han är nöjd med lite vadsom bara han får mat/hage/kompisar (hade honom ensam i hage med kompisar brevid och det gillade han inte, så kompisar i hagen lär han ha). Nackdel också att han inte kan gå i blandflock eftersom han då vaktar stona (betäcker iaf inte som tur är).

Äh, det känns som jag svamlar... Jag vet inte riktigt vad jag vill liksom! Bleh.
 
Nyfiken på de som slutat helt med hästar/ridning men också de som inte längre har egen. Varför och hur det beslutet känns idag?
Även er som funderar på att sluta?

Jag höll på med hästar -92 tills jag sålde min häst -06. Jag tappade helt enkelt intresset att lägga så mycket tid och pengar på den hobbyn. Hittade ett superfint hem till min fina häst, så den delen kändes inte alls svår. Ibland kan jag sakna hästeriet, men sen -07 så har jag lagt typ all min tid på mina hundar och hundträning, så jag bytte eg bara djurslag för min besatthet :D !

Det som jag tycker är något av det skönaste med hundar jämfört med hästar är att man har dem hemma så man verkligen har många fler timmar med att bara vara tillsammans, till skillnad mot häst som stod i stall. Jag behöver inte åka till ett extra ställe efter jobbet för att få umgås med mitt djur, utan det sker i hemmet.
 
Red på ridskola som barn och i tonåren. Slutade pga galopp/hopprädsla plus att jag inte trivdes med ”löpande bandet”. Skötte en häst i flera år och red ibland på helgerna. Slutade när den blev sjuk och avlivades.
Efter några år började jag sköta o rida privathästar men till slut blev det för mycket och jag ville lägga tiden och energin på mitt eget liv, så slutade 2001 och har inte ridit sen dess, bara klappat några hästar.
Saknar det inte speciellt mycket men vore skönt att rida ut i naturen … det saknar jag.
Väger väldigt mycket och har ont i kroppen så vill inte göra det än men när jag kommit ner under 100 kg så kanske.
 
Slutade första gången i 14 årsåldern, annat var mer intressant. Kom igen rätt snart. Andra gången var som 18-åring efter att ha jobbat med hästar en sväng, flyttade hemifrån och lade intresset på is några år.

Kom igen vid 25-årsåldern ungefär, och har hållt på till för ungefär 8 år sedan då senaste hästen hittades död i hagen och jobbet sedan tog upp för mycket tid.
 
Har haft häst på hel och halvfoder, varit medryttare på många, utbildat en fd travare, tävlat lite.. mest dressyr, gick ridsportsgymnasie och ville satsa på karriär inom ridsporten, funderade bla på hippolog. Hade en unghäst av fin dressyrstam på foder som jag skulle köpa. Var tvungen att avliva hastigt och traumatisk efter sjukdom. Det var som att luften gick ur mig, jag förlorade min bästa kompis över natten 💔 inget med häst var kul länge efter det, så jag la om livet och alla mina planer. Hade uppehåll på ca 10 år.

Har utbildat mig inom annat och rest otroligt mycket, både privat och med jobb. Red lite turridning när jag reste och så men inte så mkt mer.

Var för ca 2 år sen medryttare på en fin dressyr häst men nu har jag uppehåll igen (skaffat barn), får se vad det blir längre fram. Har svårt för att hålla mig borta helt, har ridit lite privat lektioner efter födseln, jag känner mig inte helt hel utan häst i livet ändå 💕 ☺️
 
Det som jag tycker är något av det skönaste med hundar jämfört med hästar är att man har dem hemma så man verkligen har många fler timmar med att bara vara tillsammans, till skillnad mot häst som stod i stall. Jag behöver inte åka till ett extra ställe efter jobbet för att få umgås med mitt djur, utan det sker i hemmet.

Eller när man ska till veterinären, bara in i bilen. De hoppar frivilligt.
Hästen, ta ledigt från jobb, hyra transport, koppla på, lasta.....
 
Jag har flyttat min 2åring närmare nu men har svårt att bli nöjd med de stall som finns i närheten.. tyvärr

Alltid är det nått :wtf:
 
Red på ridskola som barn och i tonåren. Slutade pga galopp/hopprädsla plus att jag inte trivdes med ”löpande bandet”. Skötte en häst i flera år och red ibland på helgerna. Slutade när den blev sjuk och avlivades.
Efter några år började jag sköta o rida privathästar men till slut blev det för mycket och jag ville lägga tiden och energin på mitt eget liv, så slutade 2001 och har inte ridit sen dess, bara klappat några hästar.
Saknar det inte speciellt mycket men vore skönt att rida ut i naturen … det saknar jag.
Väger väldigt mycket och har ont i kroppen så vill inte göra det än men när jag kommit ner under 100 kg så kanske.

Jag vill också bara rida i naturen. Jag älskar det :heart
 
Slutade med hästar ofrivilligt i söndags när min häst akut fick avlivas. Jag hade även en medryttarhäst som jag sade upp i måndags. För tillfället vill jag inte se en häst. Det blev ett rätt stort trauma av det hela.

Jag hoppas att jag ska få tillbaka lusten till hästar inom 1-2 år. Tills dess får jag lägga alla tusenlappar jag nu kommer få över varje månad på hög...

Livet blev plötsligt oerhört tomt. 😢
 
Slutade med hästar ofrivilligt i söndags när min häst akut fick avlivas. Jag hade även en medryttarhäst som jag sade upp i måndags. För tillfället vill jag inte se en häst. Det blev ett rätt stort trauma av det hela.

Jag hoppas att jag ska få tillbaka lusten till hästar inom 1-2 år. Tills dess får jag lägga alla tusenlappar jag nu kommer få över varje månad på hög...

Livet blev plötsligt oerhört tomt. 😢

Så tråkigt, beklagar. :(
 
Jag höll på med hästar från barn till äldre tonår, sen flyttade vi till stan och annat blev intressant. Jag har hållit igång ridningen sporadiskt, turridning, hyra häst osv. För några år sedan började jag på ridskola igen och höll igång ett och ett halvt år tills ridskoledelen tyvärr lades ner. Fortsatte med privatlektioner sporadiskt ytterligare en tid men nu har jag nog inte suttit i sadeln på åtminstone två år.

Jag vill gärna syssla med hästar, men jag märker hur jag i äldre ålder blivit trött på krångliga och/eller omotiverade ridskolehästar. Jag skulle så gärna vilja ha något som passar mig. Jag orkar inte krångla med andra människor heller, så medryttarhäst/fodervärd är uteslutet. Det går att rida privatlektioner men en gång i veckan skulle kosta nästan lika mycket som att ha egen häst där på deras lösdrift. Det är jag inte motiverad till att betala.

Nu har jag egen gård sedan några månader tillbaka och visst finns tanken på egen häst framöver. En lite äldre, snäll dam eller herre som ställer upp på det mesta och bara är rent genomtrevlig i både hantering och ridning. Vi får se. Tanken finns iaf där. Och sambon skulle gärna ha något att dra timmer med, när hans hästrädsla väl har gått över. :D
 
Jag håller på att avveckla hästarna helt. Har bara en kvar och han stannar tills han dör.

Jag har inte ridit på några år. Jag fick en inflammation i höften och ridförbud i minst sex månader, sen kom jag aldrig igång igen.

Visst saknar jag det. Hästar och ridning har varit en del av mitt liv i nästan 25 år. Gammelponnyn har varit med mig i 17 av dem.

Kanske kommer jag ta upp det igen, kanske inte. Har funderat på ridskola men jag vill fortsätta med westernridning och då kryllar det inte av ridskolor direkt.
 
Första gången sålde jag hästen när jag blev gravid av ekonomiska skäl främst.
Nu senast så hade jag sålt vårt fina kallblod och köpt ett halvblod till dottern då hon ville träna och tävla. Vi lessnade ganska snabbt på hästeriet med allt jobb det var med att stå i ett kollektiv med en häst som var dessutom otroligt skade benägen även om det mest var smågrejer så var man less på att hitta nya skråmor efter varje hagvistelse.
Nu tycker jag att jag väger för mycket för att rida men jag har ändå inte nåt sug efter det heller. Har tre hundar istället som vi tränar och tävlar och det är så himla mycket lättare än att hålla häst (och billigare, iallafall om man räknar per hund 😋).
 
Alla hästar dog och just nu är min ekonomi för osäker för att jag ska våga lägga ut massor pengar på nytt inköp av häst.
 
Köpte hästgård för två år sedan, min dröm har alltid varit att ha egna hästar på gården.

Tog bort min älskade hund för ett år sedan. Han var gammal och sjuk. Men det var så jobbigt att jag fortfarande ett år efteråt,knappt har återhämtat mig. Hästar blir gamla och sjuka också. Ser scenariot framför mig i mitt huvud, att behöva ta bort min häst.Speciellt om något akut händer.
Vet ärligt talat inte om jag skulle fixa det.

Dessutom är jag osäker på stallets skick. Fuktskadat? Dyrt att köpa stängsel till hagen/hagarna. Mycket jobb att fixa att göra i ordning hagen/hagarna. Dyrt att ha häst. Mycket mycket jobb.

Jobbar natt ibland. Vem fodrar och släpper ut/in i hagen när jag är på jobbet?
Kan ha lösdrift,men det krävs mycket jobb att bygga, plus att det kostar pengar. Plus att det krävs bygglov för ligghallen.

Så nu vet jag varken ut eller in längre,och sitter här med en tom hästgård.
 
Jag var tvungen tvungen att fundera lite när jag läste trådstarten. Jag har väl inte slutat med hästar, eller har jag det? Jag har inte tänkt på det på det viset, men håller egentligen inte på aktivt just nu. Sålde min häst för tre år sedan, efter att motivationen varit i botten ett tag. Födde upp en efterlängtad fölunge året innan som behövde avlivas och efter det blev det aldrig riktigt kul igen, och stoet var egentligen inte rätt häst för mig. Nu kan jag inte tänka mig att lägga alla de pengar och all den tiden längre. Ridit sporadiskt sedan dess och nu rider dottern på ridskola så jag tycker att jag ändå har kontakten med hästarna och den delen av llivet. Höll dessutom själv lektioner på ridskola en dag i veckan fram till för ett år sedan då barn nummer 2 föddes så även om jag inte red själv var jag ändå bland hästar. Räknar med att det blir egen häst igen i framtiden någon gång i någon form men tiden får visa när. Kanske en ponny med döttrarna?

Saknar livet i stallet mer än hästarna i sig. De goda vännerna, det gemensamma intresset, att kunna snacka bort flera timmar med jämlikar. Men allting har sin tid ❤
 
Slutade med hästar ofrivilligt i söndags när min häst akut fick avlivas. Jag hade även en medryttarhäst som jag sade upp i måndags. För tillfället vill jag inte se en häst. Det blev ett rätt stort trauma av det hela.

Jag hoppas att jag ska få tillbaka lusten till hästar inom 1-2 år. Tills dess får jag lägga alla tusenlappar jag nu kommer få över varje månad på hög...

Livet blev plötsligt oerhört tomt. 😢

usch va tråkigt, jag beklagar :heart
 
Köpte hästgård för två år sedan, min dröm har alltid varit att ha egna hästar på gården.

Tog bort min älskade hund för ett år sedan. Han var gammal och sjuk. Men det var så jobbigt att jag fortfarande ett år efteråt,knappt har återhämtat mig. Hästar blir gamla och sjuka också. Ser scenariot framför mig i mitt huvud, att behöva ta bort min häst.Speciellt om något akut händer.
Vet ärligt talat inte om jag skulle fixa det.

Dessutom är jag osäker på stallets skick. Fuktskadat? Dyrt att köpa stängsel till hagen/hagarna. Mycket jobb att fixa att göra i ordning hagen/hagarna. Dyrt att ha häst. Mycket mycket jobb.

Jobbar natt ibland. Vem fodrar och släpper ut/in i hagen när jag är på jobbet?
Kan ha lösdrift,men det krävs mycket jobb att bygga, plus att det kostar pengar. Plus att det krävs bygglov för ligghallen.

Så nu vet jag varken ut eller in längre,och sitter här med en tom hästgård.

:( Va tråkigt att det känns så!
Bygga lösdrift känns ändå som det bästa alternativet. Dock ska de ju ha tillgång till box om de skadar sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 596
Hästmänniskan Jag har hela mitt liv ridit och haft egen häst men sista året eller kanske åren har jag inte tyckt det vart lika roligt längre, mer...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
844
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp