Varför slutade du med hästar/ridning?

Sålde min häst nu i oktober efter att jag bara haft honom på sommaren de senaste 3 åren, resten av året har han varit på foder. Först och främst var det pga att jag inte har råd egentligen men en dog hela suget av att ha häst bort då jag hamnade i en stor livskris i slutet på sommaren. Jag tappade allt sug.
Varit hästägare i 15 år, varit i stall osv oavbrutet i 28 år.

Så nu håller jag på att läka och sätta ihop min hjärna. Målet är att eventuellt bli medryttare längre fram men suget av att vara hästägare är helt borta.
 
Nyfiken på de som slutat helt med hästar/ridning men också de som inte längre har egen. Varför och hur det beslutet känns idag?
Även er som funderar på att sluta?

Slutade när jag skaffade en svindyr brf, det gick inte ihop. Sen barn, jobb och tidsbrist.

Inte sysslat aktivt med hästar på nästan 15 år, nu har vi börjat pyssla med en liten ponny på kravlöst sätt, vilket känns kul.
 
Sålde min senaste häst pga skador, hästen innan pga att jag började tappa lusten. Saknar absolut inte egen häst.

Var sedan medryttare vilket jag trivdes bra med. Red även på ridskola. Senaste medryttarhästen fick föl och flyttade och efter det har jag inte orkat leta efter en häst. Jag har en dotter på 1,5 år som jag älskar att vara med, så det ska vara en riktigt trevlig häst i ett nära stall för att jag ska prioritera stallet framför henne. Just nu finns det helt enkelt inte någon sådan. Vi får väl se i framtiden.
 
Jag har slutat och börjat igen!

När jag slutade så hade jag följande skäl:

Universitetetsstudier
Små barn
Dålig ekonomi
Ont om tid
Obefintlig barnvakt

Det var med stor sorg jag sålde stoet som jag själv fött upp, när hon var fyra år. Allt det roliga skulle börja och hon hade blivit inriden och riden sparsamt tills hon fyllde fyra år.

Innan dess hade jag haft egen ponny och häst på foder sedan 10 års ålder, med ett avbrott på 1,5 år efter gymnasiet.

Åren gick och jag provade under två år att vara medryttare ett par gånger i veckan, men det blev inte så roligt som jag ville. Det var mer förströelse och inget hästliv som jag ville ha det.

Barnen blev större och jag lät dem börja på ridskola, och fick därmed lukta på hästar och sadla och borsta lite varje vecka.

För tre år sedan flyttade vi från storstaden och nu skulle vi ha en ponny på foder för döttrarna som ju ridit på ridskola i flera år.

Det blev ett köp istället, och nu har vi två connemaror varav en råkade ( :o ) bli bara min...

Så jag har nog inte varit så bra på att sluta.

Jag kan dock erkänna att jag under uppehållet på ca 15 år, (med undantag av medryttarhäst) saknat stallet (mer eller mindre) varje dag.

Jag är inbiten hästfantast och har sedan barnsben det där passionerade intresset för hela hästens väsen.

Jag gillar alla djur, men det är hästen jag kommunicerar allra bäst med.
 
Slutade när jag skaffade en svindyr brf, det gick inte ihop. Sen barn, jobb och tidsbrist.

Inte sysslat aktivt med hästar på nästan 15 år, nu har vi börjat pyssla med en liten ponny på kravlöst sätt, vilket känns kul.

Så gjorde vi också en tid. Barnen red en liten ponny en gång i veckan.

Jättemysigt!

Tror du att du skaffar häst igen?
 
Nyfiken på de som slutat helt med hästar/ridning men också de som inte längre har egen. Varför och hur det beslutet känns idag?
Även er som funderar på att sluta?


Jag hade under en period 5 hästar. Men jag hade inte råd så jag började skära ner och tillslut hade jag bara en som jag skulle satsa på. Efter ett par månader med en häst så dog hon hastigt. Jag tappade sugen helt och har ännu inte skaffat mig en ny häst, detta är nu 6 år sen.

Jag har i perioder varit medryttare men det är inte samma sak när man är van att ha egen häst.
 
Så gjorde vi också en tid. Barnen red en liten ponny en gång i veckan.

Jättemysigt!

Tror du att du skaffar häst igen?
Så gjorde vi också en tid. Barnen red en liten ponny en gång i veckan.

Jättemysigt!

Tror du att du skaffar häst igen?

Nej, men jag hoppas bli medryttare till kommande häst. Kvinnan som äger b-ponnyn ska ev skaffa sig häst, men sade att hon måste ha medryttare för att få ihop det. Jag tycker det vore perfekt, 2-3 dagar/vecka.
 
Jag slutade för 8 år sedan när min medryttarhäst gick bort. Dels tappade jag helt lusten - han var min stora kärlek och jag kunde inte tänka mig någon ny häst på flera år efter honom. Dels insåg jag att jag verkligen inte hade tid och ork för hästeriet, med en krävande utbildning, extrajobb, träning och distansförhållande som redan krävde mer än jag egentligen hade. Jag fick det att funka så länge han fanns just för att det var han, men när han inte fanns längre tog energin också slut.

Jag vill ta upp ridningen igen, men nu saknas återigen ork och pengar efter flera års sjukskrivning. Skulle vilja hitta en häst att bara pyssla lite kravlöst med, men har inga kontakter kvar i hästvärlden och att börja leta utan trådar att dra i känns som ett för stort steg just nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Hästmänniskan Jag har hela mitt liv ridit och haft egen häst men sista året eller kanske åren har jag inte tyckt det vart lika roligt längre, mer...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
846
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp