Varför spannmålsfritt?

Blandrastik

Trådstartare
Att vargar har problem med bryta ner stärkelserik föda har jag förstått. Men hundar? Nån som vet om det finns någon bra studie på det här huruvida hundar egentligen skulle må bättre av att äta spannmålsfritt foder?
Då menar jag inte "min fasters tax åt spannmålsfritt och den mår jättebra". Utan en vettig studie. Har googlat med hittar inget som egentligen talar varken mot eller för.
Sen har jag sett spannmålsfria hundfoder som innehåller majs. Är inte majs ett spannmål? Är hela spannmålsfria grejen en trend som vi hundägare sväljer i tron att alltid göra det bästa (läs dyraste) för våra husdjur?
 
Här kommer en icke så ordnad studie men vet att Bostonterrier kan vara känsliga mot spannmål. Får lätt utslag kläda. Iallafall enligt de uppfödare jag varit i kontakt med.

Min basenji märks det mycket av om de äter spannmål. Pälsen blir riktigt dålig och den ena får eksem.

Följer tråden då jag tycker det är intressant och gärna vill se riktigt fakta.
 
Att vargar har problem med bryta ner stärkelserik föda har jag förstått. Men hundar? Nån som vet om det finns någon bra studie på det här huruvida hundar egentligen skulle må bättre av att äta spannmålsfritt foder?
Då menar jag inte "min fasters tax åt spannmålsfritt och den mår jättebra". Utan en vettig studie. Har googlat med hittar inget som egentligen talar varken mot eller för.
Sen har jag sett spannmålsfria hundfoder som innehåller majs. Är inte majs ett spannmål? Är hela spannmålsfria grejen en trend som vi hundägare sväljer i tron att alltid göra det bästa (läs dyraste) för våra husdjur?

Kan bara svara på det jag vet, men är intresserad av andra människors svar.

Stärkelse finns i nästan all mat. Majs är ett spannmål. Ris också.
Hundar kan bryta ner stärkelse i sin mag-tarmkanal och utnyttja energin från kolhydraterna.

Jag tycker det är viktigt att se det från andra hållet också. Låt säga att spannmålsfri mat innehåller något bra som spannmålsbaserad mat saknar? Dvs, inte nödvändigtvis att spannmålsbaserad mat är dåligt, utan att den ofta saknar något.
Ni vet, kausala samband som att ”glassförsäljning har ett samband med drunkningsolyckor”, men inte orsaken ;)
Bara en idé.
 
Här kommer en icke så ordnad studie men vet att Bostonterrier kan vara känsliga mot spannmål. Får lätt utslag kläda. Iallafall enligt de uppfödare jag varit i kontakt med.

Min basenji märks det mycket av om de äter spannmål. Pälsen blir riktigt dålig och den ena får eksem.

Följer tråden då jag tycker det är intressant och gärna vill se riktigt fakta.
Finns det någon studie på just Bostonterrier? Alla spannmål?
 
Jag tycker det är viktigt att se det från andra hållet också. Låt säga att spannmålsfri mat innehåller något bra som spannmålsbaserad mat saknar? Dvs, inte nödvändigtvis att spannmålsbaserad mat är dåligt, utan att den ofta saknar något.
Ni vet, kausala samband som att ”glassförsäljning har ett samband med drunkningsolyckor”, men inte orsaken ;)
Bara en idé.
Ja, varför inte. Men vad skulle det vara? Nåt är det ju vanligt att man fyller med, så det inte bara är kött/rester.
 
Jag har också upplevt att det är svårt att hitta några studier som visar på tydliga för- eller nackdelar med spannmålsfritt rent allmänt. Däremot gick vi över på spannmålsfritt i samband med att en tidigare boxer fick cancer. Bland informationen vi fick från sjukhuset fanns ett påpekande om att vissa studier visar att om man minskar på kolhydrater kan man minska tillväxten av cancerceller, åtminstone initialt (de kan tydligen gå över på att utnyttja fett istället). Sen har vi fortsatt med det för att vi upplever följande fördelar:

1) Mindre mängd och fastare avföring, dvs de ser ut att tillgodogöra sig en större del av fodret.
2) Avföringen luktar mindre och de fiser mindre (boxrar kan stinka rejält annars).
3) Högst subjektivt, men tycker man får en mindre snabb tillväxt på valpar.

En nackdel vi upplevt är att de verkar smälta maten snabbare, vilket kan göra att man får en orolig mage ibland. Sen är vi inte strikta med de nuvarande två om att inte ge kolhydrater, så de får ju godis med kolhydrater och även rester ibland.
 
Kan det vara att man får tillväxt av svamp som producerar t.ex. aflatoxin och andra mycotoxiner i spannmålsbaserat foder?
 
Min Dvärgschnauzer blir förstoppad utan spannmål. Har testat många olika foder genom åren, både torrfoder och färskfoder men alltid samma elände om det är spannmålsfritt.
 
För mig behövs inga studier. Dom 2 översta bilderna är för 1 år sen med spannmålsfoder. Blippor på ryggen och rött skägg.
Dom 2 nedersta är är nu med spannmålsfritt foder. Fin rygg och superfint skägg.
 

Bifogade filer

  • Collage 2019-09-24 15_32_00.jpg
    Collage 2019-09-24 15_32_00.jpg
    250,6 KB · Visningar: 198
Finns ju studier som visar på att en av de genetiska skillnaderna mellan varg och hund är just förmågan att smälta vegetabilier.
För att ytterligare komplicera frågan har amerikanska veterinärer gått ut och varnat för att ge spannmålsfria foder då de sett ett samband med dilaterad cardiomyopati hos raser som normalt inte har det och spannmålsfritt foder.
 
För mig behövs inga studier. Dom 2 översta bilderna är för 1 år sen med spannmålsfoder. Blippor på ryggen och rött skägg.
Dom 2 nedersta är är nu med spannmålsfritt foder. Fin rygg och superfint skägg.
Fast där tycker jag @LionQueen :s frågeställning är bra. Kan det vara så att du hittat ett bra foder till dina hundar, punkt slut? Inte att det nödvändigtvis är så att det bara handlar om att "får din hundar spannmålsfritt, så.."
 
Finns ju studier som visar på att en av de genetiska skillnaderna mellan varg och hund är just förmågan att smälta vegetabilier.
För att ytterligare komplicera frågan har amerikanska veterinärer gått ut och varnat för att ge spannmålsfria foder då de sett ett samband med dilaterad cardiomyopati hos raser som normalt inte har det och spannmålsfritt foder.
Spännande (För mig med tanke på att jag fick problem med hjärtat när jag provade LCHF - vilket är anekdotiskt)
 
Hundar kan absolut bryta ner spannmål som är processat men är det nyttigt att äta spannmål på daglig basis för en carnivor ? Tänker samma för människa då jag vet jag mår mycket bättre utan spannmål i kroppen.....fast inte alltid lätt låta bli då bröd är så gott :cautious:

Sen beror det ju på vad för spanmål som ges - sädesslag, ris eller majs är ju lite olika och jag gillar väl ris bäst om man tänker magar och det som är schysstast där för just magen. Majs är snällt mot magen även det, medan säd sväller rätt mycket och blir degigt i magen.
Jag ger dock oftast lite spannmål av något slag till hundarna, men bara en liten del. Jag råutfodrar till största delen, men dom får även lite torrisar. Köper oftast spannmålsfritt men periodvis köper jag ett torrfoder med ris som kolhydrat och blandar med det andra och det gör ingen skillnad på magarna:) Dom får även kex några gånger i veckan.

Jag tror spannmålshysterin kommer med trenden att spannmål faktiskt inte är så nyttigt för oss människor heller i långa loppet. Åtminstone inte som stor del i kosten :) Men om sedan ärtor, linser osv är bättre när det gäller carnivorer vete tusan. Jag kan inte påstå att spannmålsfritt ger mindre "skitar" - det beror på en hel del annat med såsom kötthalten i fodret, fiberhalt. Hög andel kött och låg andel fibrer ger mindre avföring. Än låg kötthalt och mycket fibrer. Säd och fibrer sväller mycket.

Jag skulle akta mig för att använda spannmålskänsliga hundar i aveln, det kan nog lätt utvecklas till större känslighet med tiden. Jag har själv aldrig ägt en hund med överkänslighet mot just spannmål, men däremot två hundar av helt skilda raser som reagerat/reagerar mot potatis ? Fast på olika sätt. Ena hunden svullade runt ögonen - vilket även hennes bror gjorde och det tog lite tid lösa gåtan med potatis, så där fanns en familjär känslighet. MIn nuvarande gammeltant får groteska magkramper av allt i potatisväg - inte lös mage, utan kramper.
 
Jag tror spannmålshysterin kommer med trenden att spannmål faktiskt inte är så nyttigt för oss människor heller i långa loppet. Åtminstone inte som stor del i kosten :)

Fast det finns ingen vetenskaplig konsensus kring det heller. Alltså när det gäller studier kring hur vida alla typer av spannmål är nyttigt eller onyttigt för människor. Att det är från trenden kring glutenfritt/lågkolhydratskost för människor det kommer från början tror jag absolut du har rätt i.

Sen att många hundfoder som använder mycket spannmål gör det för att det är billigt och deras foder i övrigt är av skräpkvalitet gör det säkert lätt att uppfatta hälsofördelar för hunden om man byter ifrån ett sådant till ett bättre som då kanske råkar vara spannmålsfritt. Även om hunden egentligen inte har haft problem med just spannmål utan snarare av ett undermåligt foder med dåliga proportioner mellan ingredienserna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp