Varför sprakar min dator när jag lyssnar på ngt?

tuaphua

Trådstartare
Helt plötsligt har min dators ljud börjat spraka som om både högtalare och hörlurar är paj. Det är lika illa om det är Netflix/YouTube/Spotify etc.
Men om jag kikar på en film jag har på datorn så funkar ljudet fint.
Antar iom att själva ljudet bara är ett symptom på ngt annat. Men vad?

Enligt bredbandskollen så har jag ok hastighet på min uppkoppling. Och jag har tidigare haft sämre och kunnat se Netflix etc.

Kan jag göra ngt själv hemma eller måste jag ta in datorn för lagning? Har inte riktigt tid att vara utan den.

Det är fö en ca 2 år gammal Microsoft Surface Laptop, modell 1769.

Jättetacksam för hjälp!
 
Helt plötsligt har min dators ljud börjat spraka som om både högtalare och hörlurar är paj. Det är lika illa om det är Netflix/YouTube/Spotify etc.
Men om jag kikar på en film jag har på datorn så funkar ljudet fint.
Antar iom att själva ljudet bara är ett symptom på ngt annat. Men vad?

Enligt bredbandskollen så har jag ok hastighet på min uppkoppling. Och jag har tidigare haft sämre och kunnat se Netflix etc.

Kan jag göra ngt själv hemma eller måste jag ta in datorn för lagning? Har inte riktigt tid att vara utan den.

Det är fö en ca 2 år gammal Microsoft Surface Laptop, modell 1769.

Jättetacksam för hjälp!
Kanske någon drivrutin till ljudenheten som uppdaterats och inte fungerar? Eller webläsaren? Jag hade börjat med att prova en annan webläsare, sedan kollat drivrutiner till ljudenheten.
 
Tack för tips!

Jag har kollat så att inga uppdateringar ska behöva göras.
Har testat olika webbläsare och spotifys app. Allt raspar/sparakar etc..

Jag kikade på aktivitetshanteraren och mitt CPU är på eller nära 100% varje gång det raspar och nästan låter som det hakar upp sig.

Jag fattar inte varför iom att jag kunnat ha flerdubbelt fler program igång utan besvär förut. Jag har antivirusprogram och brukar bara surfa safe sajter.
 
Jag har kollat så att inga uppdateringar ska behöva göras.
Jag menade tvärtom, att kolla om någon uppdatering nyligen gjorts och i så fall ta bort den och återinstallera en äldre drivrutin och kanske även "rulla tillbaka" den senaste uppdatering av windows om en sådan gjorts.
 
Jag menade tvärtom, att kolla om någon uppdatering nyligen gjorts och i så fall ta bort den och återinstallera en äldre drivrutin och kanske även "rulla tillbaka" den senaste uppdatering av windows om en sådan gjorts.

Ah, ok! Jag är ju totalt technically challenged om man säger så.
Jag ska kika! :up:
 
Tack för tips!

Jag har kollat så att inga uppdateringar ska behöva göras.
Har testat olika webbläsare och spotifys app. Allt raspar/sparakar etc..

Jag kikade på aktivitetshanteraren och mitt CPU är på eller nära 100% varje gång det raspar och nästan låter som det hakar upp sig.

Jag fattar inte varför iom att jag kunnat ha flerdubbelt fler program igång utan besvär förut. Jag har antivirusprogram och brukar bara surfa safe sajter.
Kan vara så att du råkat installera något skitprogram som drar. Ta och kör en diskrensning när du ändå håller på.
Jag kör en ccleaner då och då.
Men först, gör som kökshäxan sa, rensa sedan själv. Lycka till!
 
Tack för alla tips! Jag är nog både för kass på teknik och för trött. Eller kanske inte så tålmodig med teknik.. :angel:
Jag kan inte få ordning på datorn.
Vi ska iaf åka bort 2 dagar till datorsnille. Jag får be honom kika på det. Han löser det väl fort alt säger att skiten måste på lagning. Hoppas på det första!
 
Då det gäller en MS Surface skulle jag definitivt rekommendera att köra Surface Diagnostic Toolkit som första felsökningssteg, du hittar instruktioner här: https://support.microsoft.com/en-us...ace-problems-using-surface-diagnostic-toolkit
Tänk på att genomföra hela programmet, inklusive test av touchskärm och högtalare. :)

Tack!

Men jag tog med datorn när vi var bortbjudna till teknik-snillet. Han healade min dator på några minuter. Mycket tacksam! 🙌

Hoppas det håller i sig!
 
Tack!

Men jag tog med datorn när vi var bortbjudna till teknik-snillet. Han healade min dator på några minuter. Mycket tacksam! 🙌

Hoppas det håller i sig!
Fick du veta vad felet var? Det är ju det som är det roliga med sådana här trådar, att veta om man hade rätt lösning på problemet.
 
Jag tror han plockade bort en del autostartande program. Dvs så jag själv måste starta dem vid behov.
Sen laddade han ner ngt från Intel. Men hann inte installera innan datorn mådde bra.
I övrigt minns jag inte riktigt dessvärre vad han gjort.
Men det var något som belastade CPU för mkt som han fixade. Han höll dock med om att det var skumt att det kom nu helt plötsligt efter 2 års likadant användande.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Jag har problem med ljudet på Netflix när jag tittar på min dator (Windows 10). Alla andra typer av ljud (Youtube, filmer på...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp