Varför-tråden

Vi måste också trycka för kortbetalning men jag ser ju om personen ställer sig vid kortmaskinen, ofta står de rakt framför om de betalar kontant. Annars ser jag ju om de tar upp kort eller kontanter, blir det fel är det bara en till knapptryckning.

Ofta står de där med kortet i handen en stund och avvaktar, viftar lite försynt och säger; with card (och jag har tryckt på knappen redan innan de plockade upp kortet) Det känns nästan oartigt att bara svara; Okej. Brukar kassören fråga i andra länder?
Ah, jag har aldrig sett det ur en kassorskas synvinkel. Men i de butiker jag handlar i mest sitter kortlasaren rakt framfor kassorskan, sa da ar inte min placering nagon ledtrad till hur jag vill betala. Men nej, jag har nog nastan aldrig varit med om att de fragar faktiskt.
 
Beror väl på landet antar jag. I Spanien frågar de ofta (om det ens går att betala med kort).
Vet inte om någon varit från Spanien, men Frankrike och England bland annat. Vet inte om jag har något semesterminne eller sett på film att någon kassör frågat; Cash or card? Men helt ovetenskapligt känns det som att de som talar med mig på engelska säger de ofta medan svenskar nästan aldrig gör det. Det har dock blivit vanligare att folk frågar om de kan betala kontant.
 
Men helt ovetenskapligt känns det som att de som talar med mig på engelska säger de ofta medan svenskar nästan aldrig gör det. Det har dock blivit vanligare att folk frågar om de kan betala kontant.
Men det är väl rimligtvis för att kortbetalning är standard i Sverige till skillnad från i många andra länder?
 
Men det är väl rimligtvis för att kortbetalning är standard i Sverige till skillnad från i många andra länder?
Som folk viftar med kortet och säger; With card? Så kan det såklart vara.

Att folk frågar om de kan betala kontant är såklart för att flera butiker slutat ta emot kontanter, ex. Kappahl. Det var mest en utsvävning eftersom sambandet där är så tydligt.
 
@Viva Ja, precis. I länder där kontantbetalning är vanligast är det rimligtvis vanligast att folk säger till att de ska betala med kort. Och tvärtom - som i Sverige.
 
@Viva Ja, precis. I länder där kontantbetalning är vanligast är det rimligtvis vanligast att folk säger till att de ska betala med kort. Och tvärtom - som i Sverige.
Det låter rimligt. Fast folk brukar inte säga till när ska betala kontant här, åtminstone inte i de butiker jag jobbat.
 
Det låter rimligt. Fast folk brukar inte säga till när ska betala kontant här, åtminstone inte i de butiker jag jobbat.
Man frågar väl ”tar ni kontanter?” Precis som man i min ungdom kunde fråga ”tar ni kort?”.

Är det förresten fler än jag som säger ”har ni Swish?”, det borde ju hets ”tar ni Swish?” enligt mönstret med kort och kontanter.
 
Varför hittar jag min skruvmejsel bara så jag kan tappa bort den igen? Varför hittar jag inte min skruvar som jag vet att jag prydligt lagt i en påse som nu är borta. Varför hittar jag saker bara för att förlora dem igen, särskilt när de är viktiga och jag lagt dem på ett säkert ställe så jag inte ska tappa bort dem? :banghead:
Varför försnillar jag alltid dessa pantbrickor till kundvagnar i affären? Så man måste stå där i förbutiken och tigga till sig en en ny.
Jag har hittat plånboken i kylskåpet o bilnyckeln i bildörren (efter långt letande o jg kom ner med reservnyckeln).

För att ni har Lånare hemma såklart! Det är helt hopplöst! Det har jag också haft på ett ställe jag bott, ev två men på det andra tror jag min dåvarande flyttade på grejerna. Tror vi har en familj på landet också. T ex har en plastosthyvel (super att skära mjuka ostar som t ex Gauda med) varit spårlöst försvunnen sedan tre år där. Antingen det eller så stjäl våra gäster saker ur kökslådorna.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 673
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
809
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp