Varför transportskydd?

L

Lilla_Millan

Hej! Jag har alltid haft transportskydd på hästarna i transporten (förutom senaste tiden när jag inte fått bestämma själv) Men nu när jag har köpt egen ponny sa hans förra ägare en sak som gjorde mig lite fundersam...
Om hästen väger ca 500 kg, och trampar sig i transporten, och har på sig ett ca 2 cm tjockt sk. "tyg", hjälper verkligen det...?:confused:
Vill gärna höra era åsikter!
 
Sv: Varför transportskydd?

Ja varför det...min häst har ingenting på sig när jag transporterar. Jag vet hästar vars ägare MÅSTE sätta på diverse skydd så hästen ser ut som en rugby spelare. Om hästen inte har förmåga att trampa sig etc ta av skydden. Vissa hästar slår i transporten för att de har skydd på sig.

/Susz
 
Sv: Varför transportskydd?

Vet inte om det hjälper men det känns mkt bättre!! Jag menar, inte ens 1cm tjocka senskydd hjälper ju? :D
 
Sv: Varför transportskydd?

Det är ju inte bara trampskador man vill undvika. En del är lindade för att ge bättre stöd till benen om man kör långt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför transportskydd?

Om hästen skulle trampa sig riktigt rejält så kommer den så klart att skada sig även med transportskydd, men skydden skyddar lite i alla fall och om hästen t ex trampar sig på kronranden så tar skydden det. Trasiga transportskydd har jag haft många, men hellre det än en trasig häst. Jag ser absolut ingen anledning att INTE ha transportskydd, särskilt inte om hästen är skodd. Om hästen känner obehag av skydden och trampar runt pga dem så får man naturligtvis väga för och nackdelar, men om hästen inte gör det, finns det ingen anledning att inte ge hästen det skyddet.
 
Sv: Varför transportskydd?

som ovanstående talare; ja just det det känns bättre..

& jag har fått mer små-sår på hästar jag transporterat utan skydd än de jag transporterat med. Det gör ju skillnad, slipper risken för balltramp, skadade kronränder m.m. Vad det gäller större skador så som frakturer vet jag inte men då behöver man ju inte heller använda senskydd, damasker, eller dylika skydd då man rider för de kan ju inte ge ett garanterat skydd heller..

Jag använder skydd:banana: :bump: :banana: .. trist att ta ut hästen ur transporten och den har "trampat av sig ena ballen" bara för att jag inte pallade ta på skydd..
 
Sv: Varför transportskydd?

Jag kör alltid utan tranpsortskydd (jag har även hästar som är barfota). Detta för att hästarna bara stör sig på skydden och försöker trampa av sig dem. Står de utan står de hur fint som helst. Aldrig haft en tendens till en trampskada utan skydd. Med skydd har de dock lyckats att trampa igenom dem och skada sig.

Är olyckan framme så hjälper inte skydden mycket. Det är små trampet man vill åt att skydda mot, men som jag sa så är det iaf så me mina hästar att de skadar sig med skydd, men inte utan.
 
Sv: Varför transportskydd?

Min pålle som inte alltid står stila i transporten fick ofta förrut skav på bakhaserna. Hon står gäran och fungar lite fram och tillbaks och skavde sig själv på haserna. Men transportskydd slipper vi det.

Sen om man skulle ha oturen att vara med om en olycka så har jag sett exempel på att det verkligen hjälpt med transportskydd. En kompis fick sladd på transporten och hamnade i diket. Hästen satte sig på rumpan med frambenen ut genom fram fönsterna. Klarade sig nästan utan en skråma. Utan transport skydd hade han antagligen fläkt upp hela benen.

Känns som ett par 100-lappar på skydd är en ganska billig extra försäkring. Sen kan det givetvis hända saker i alla fall, men lite skyddar det ju....
 
Sv: Varför transportskydd?

för att jag vill minimiera skadorna så mkt jag kan. Har alltid boots för att skydda ballen då jag VET av erfarenhet hur lång tid det tar att läka ett sår där. Sen har jag transportskydd som ät långa o går upp till knäna i fram och haserna i bak. Tycker det är onödigt att chansa och kan jag minska risken för allvarliga trampskador eller dyligt så gör jag det. Varför ha bilbälte i bilen?? du blir garanterat skadad av en frontalkrock men det MINSKAR de allvarliga skadorna ;)
 
Sv: Varför transportskydd?

SJÄLVKLART är det olika från häst till häst, vissa hästar vägrar ha skydd andra har inga problem med det. Se till hästen
 
Sv: Varför transportskydd?

JA! Det hjälper. Min ponny fick en dålig transportfärd en gång när en kompis pappa skulle köra honom och kompisens ponny till tävling.

Av någon anledning blev min ponny jättestirrig i transporten (åkte annars alltid lugnt) och stampade runt och klev på sig själv. Transportskydden blev trasor men ponnyns ben var helt oskadda. Jag är helt övertygad om att utan transportskydd hade det varit hans bensom var sönder istället.

F ö så sätter de ju inte 500 kg häst på transportskydden, de är ju till för att skydda mot om de sparkar eller trampar på sig själva eller sparkar i väggen.
 
Sv: Varför transportskydd?

Efter en vetrinärfaktura på 1950 kr + medicin för 850 kr och inställda tävlingar och träningar i en månad åker alltid hästen med skydd. Fast han står stilla, men det gjorde han inte en gång.

Skulle träna och resan tar ca 20 min. Han somnade till och trampade om. Vipps så hade han ett fult krontramp. Som tur var bodde en vetrinären på vägen hem som kunde gipsa honom akut. För att sedan åka till djursjukhuset dagen efter. För koll med deras veterinär och hovslagare att inte tillväxtsonen var skaddat. Det hade jag tur med att den inte var, annars hade jag fått problem med hovväxten för alltid.

Så vi fick åka hem med nya bandage. Och en månads skritt.
 
Sv: Varför transportskydd?

Det är ju lite bättre än ingenting, men jag tror inte på att köra alla hästar med skydd, som jag gjorde för många år sedan. Nu kör jag dem med skydd som åker bättre med skydd och de som åker bra utan ska naturligtvis inte ha några på sig.
Min åker med över-knäna skydd fram, Shires. Han har en halvfånig vana att kliva på trailern snett från sidan av rampen så han kan ha dem på sig. Är naken bak, han blir stressad och åker sämre med bakskydd. Brorsans åker helt naken, han accepterar inte ens boots fram utan trampar av sig dem i trailern och det är större skaderisk än att han står stilla.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp