Varför tror ni att folk inte hämtar ut sina pass?

Islandshästryttare

Trådstartare
I Göteborg var det en timmes kö för att hämta ut sitt pass häromdagen. Då är lätt att man vänder i dörren och tänker ”Jag tar det sen” och sen blir det inte av.


Absolut att det varit långa köer när jag hämtade för några veckor sen var det 109 nummer före och jag fick vänta i två timmar också i Göteborg. Så det är väl kanske en förklaring men känns ändå som väldigt många pass som blivit liggande för att det ska vara hela förklaringen? Men det kanske är så enkelt som att det är förklaringen.
 
I Göteborg var det en timmes kö för att hämta ut sitt pass häromdagen. Då är lätt att man vänder i dörren och tänker ”Jag tar det sen” och sen blir det inte av.
Jag skulle hämta mitt pass i Malmö för nån månad sen, jag var tvungen att hämta det viss dag då jag inte permanent bor i Skåne - väntade nästan 3 timmar. JÄTTEKUL. Hade jag kunnat välja hade jag lätt skjutit på det.
 
Jag tänker dels omaket att inte kunna hämta ut det hur som helst, dels att man kanske tänkte sig resa lite längre bort än vad ID-kortet räcker till. Speciellt efter att inte ha kunnat resa under Corona, så tänkte nog många att de ville komma utomlands när det väl gick. Sen kom inflationen och svenska kronan blev värd så mycket mindre, så anar man att det inte blir någon resa de kommande åren.
 
När jag hämtade mitt pass för några veckor sedan var det inga problem alls, "kön" var kanske två minuter lång så jag var klar inom fem minuter från att jag kom dit. Dock kan jag flexa och polisens ställe för pass ligger 10 minuter bort från jobbet, så jag hämtade det en morgon när jag var på väg in till kontoret.
 
När jag hämtade mitt pass för några veckor sedan var det inga problem alls, "kön" var kanske två minuter lång så jag var klar inom fem minuter från att jag kom dit. Dock kan jag flexa och polisens ställe för pass ligger 10 minuter bort från jobbet, så jag hämtade det en morgon när jag var på väg in till kontoret.
Kan ju tillägga att jag inte har några som helst planer på att ut och åka just nu, och att mitt nuvarande pass går ut först om några månader. Sedan i somras vet jag dock att det plötsligt kan komma en jobbresa med några veckors förvarning, och har jag inget pass då så blir det krångligt (extremt liten chans dock att det skulle hända).
 
Jag tänker dels omaket att inte kunna hämta ut det hur som helst, dels att man kanske tänkte sig resa lite längre bort än vad ID-kortet räcker till. Speciellt efter att inte ha kunnat resa under Corona, så tänkte nog många att de ville komma utomlands när det väl gick. Sen kom inflationen och svenska kronan blev värd så mycket mindre, så anar man att det inte blir någon resa de kommande åren.
Wait, man måste hämta på nåt speciellt ställe?! De kan inte skicka nånstans? Inte konstigt att folk inte orkar.
 
Man måste hämta ut dem hos Polisen, men man kan välja vilken polisstation. I alla fall kunde jag det med mitt nationella id-kort så jag antar att det är samma sak med passen.
Det stämmer, jag hämtade ut mitt ID och pass på olika stationer, något jag fick välja själv när jag lät tillverka dem. Nationellt ID tog dessutom bara en vecka att tillverka och passet som skulle ta två månader valde jag att hämta ut i närheten av mitt jobb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp