Varför tror ni att folk inte hämtar ut sina pass?

Jag tror kanske lite på toapapperseffekten som nån skrev men tycker ändå det är konstigt att man gör sig besväret att faktiskt ta sig tid att göra ett pass och betala för det men sen inte vill göra sig besväret att hämta ut det. Visst att det har varit väldigt långa väntetider och att det kanske är dåliga öppettider på flera håll och att många kanske inte planerar att åka just nu med inflation och därav sämre ekonomi. Men ett pass gäller ju ändå i fem år tänker jag. Men kanske är det många som gjort ett pass för säkerhets skull med de långa väntetiderna och har ett som fortfarande gäller och därav inte hämtat ut det.

Skulle inte ett alternativ kunna vara rekommenderat brev kanske? Då måste man ju legitimera sig. När jag hämtade mitt pass så var man ju också tvungen att skriva sin signatur igen på samma sätt som man skrivit det när man gjorde passet men det skulle väl vem som helst kunna kontrollera.
Jag gjorde ett pass fast mitt fortfarande var giltigt, men med tanke på att väntetiden här var runt nio månader när jag bokade tid så skulle det gamla hinna gå ut innan jag fick det nya. Sambon hade inget pass och en resa inplanerad men resan blev inställd så passen låg säkert en månad hos polisen innan vi fick tid att hämta ut dom. Öppettiderna där är 8-16 vardagar, utom två och de dagarna med kvällsöppet är det så långa köer att man ska ha tur om man kommer fram innan dom stänger.
Så det var inte superlätt att motivera sig att ta ut en halv semesterdag för att hämta pass 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp