Varför tror ni jämt de har ont???

LitenIsa

Trådstartare
jag har funderat på en sak.

Har suttit här och lläst igeom massa hoppråd i olika sammanhang. har en egen liten häst och är alltid nyfiken på lite nya tips och råd.

Men en sak förstår jag inte. I varje tråd där en ryttare ber om ett råd finns det någon som säger att hästen kankse har ont...

Jag vet inte hur alla andra fungerar men jag själv kollar alltid upp det själv först. Om hästen har ont alltså. jag kan mycket väl tänka mig att det känns som att man är en liten barnunge när man kommer med sin fråga och verkligen vill ha råd och hjälp och då får tipset att hästen har ont...

jaja, ville inget illa till någon, var bara en tanke osm slog mig när jag satt och läste. Någon mer som funderat på det?

Skriv nu inte bara att min häst har ont :p
MVH
Isa
 
Tänker ofta på det när man läster trådar. Vissa som svarar tänker kanske inte på vem som har ställt frågan. Lite onödigt och löjligt att förklara simpla saker om sårvård för veterinären, som egentligen ville ha svar på något annat t.ex. (bara ett exempel)

Och sen finns det ju alltid någon som ska dumförklara frågeställaren, tråkigt tycker jag.

malu
 
Det är tyvärr så att väldigt många anser att hästen är dum när den inte gör som ryttaren vill. Att kolla upp så att hästen inte har ont är inte alls första prioritet för alldeles för många.
Och det är faktiskt inte alls ovanligt att ryttaren säjer att "hästen går ju så bra i övrigt, så den kan bara inte ha ont" eller kanske "den är ju varken svullen, varm eller halt, så det kan inte vara fel på den". DÄRFÖR kollas hästen inte upp...
Väldigt många fler problem än de flesta kan förstå beror faktiskt på att hästen HAR ont någonstans, DÄRFÖR tar man alltid med det som en reservation när man ger råd, framförallt här på nätet när man inte har minsta aning om vem det är som frågar. Hellre ge ett råd för mycket än att bortse från detta viktiga faktum, som kanske ÄR svaret på just dne fråga som ställs...
 
Och sen finns det ju alltid någon som ska dumförklara frågeställaren, tråkigt tycker jag.

Exakt så kan jag också känna!! Många gånger undviker jag att fråga om saker just för att man riskerar att bli idiotförklarad.

Jag har ridit i 21 år, haft tre egna hästar ändå försöker jag vara ödmjuk i min inställning och inse att jag omöjligt kan kunna allt och inte andra heller. När det dyker upp frågor som jag känner att jag kan bidra med något till försöker jag svara så gott jag kan.

Däremot så brukar även jag i de fall det kan vara befogat, påpeka att hästen kan ha ont. Det beror lite på frågans och frågeställarens "hållning". Men att dumförklara frågeställare är bara dumt och skapar i slutändan osämja på ett annars så trevligt forum.

När det gäller trådar på tex. senior och gnägg så kan jag däremot elda upp mig över andra användares åsikter och inlägg, men det är ju inte samma sak. :smirk:
 
Yupp..
Mä en häst är aldrig dum. I ridningssyfte iaf

"Whats in the brain, goes down to the rein"

(Lr rain lr hur de sista stavas menmen)

Så de så :p
 
Det finns många som inte lyssnar på sin häst och säger "vad den dummar sig".

Vissa hästar kan gå super på träning, vägra på tävling. Då tycker jag att man ska kolla upp sin häst.

Vissa hästar vill inte hoppa allas, vissa hoppar bar vissa hinder, och vissa hoppar iblan och stannar ibland.

Min häst va halt en gån och vill inte alls hoppa inne på banan, åkte till veterinären, och hon var minimalt halt på ett ben (känslig häst).
Men de stoppen hon gjorde när hon är halt är helt olik de stoppen hon gör i fall vi kommer fel, eller hon är "olydig" eller något annat.
 
Hej!

Det här har jag också reagerat på!
Visst är det bra att säga att hästen kan ha ont om man upptäcker något problem, för så kan det säkert vara...
Det jag hakat upp mig på är just det att i många fall så känns det som om den som ställde frågan blir idiotförklarad och totalt okunnig vad gäller hästar och ridning.
Jag har ridit i över 20 år, haft egna hästar och tävlat framgångsrikt i hoppning på medelsvår nivå. Jag har haft mycket problem med mina hästar och i de flesta fall har de varit kärnfriska och de har inte haft ont. Vissa hästar är starka och svåra att hålla ÄVEN fast de inte har ont! Vissa hästar hoppar på träning men inte på tävling ÄVEN om de inte har ont osv.

Jag tror också att många av de som frågar oss här på Buke om råd redan har kollat upp sin häst och fått den friskförklarad. De vill sen ha råd om vad det då kan vara och hur man ska få "bukt" med problemet!! Visst är det bra att ge tipset att hästen kan ha ont nån stans, men idiotförklara ingen. Vi vet inte och då ska vi inte heller döma!!
 
Tja, det FINNS ju ett väldigt enkelt sätt att SLIPPA kommentaren om att man bör kolla upp hästen, OM man vill ha råd för att lösa sina problem... :)
Det är ju faktiskt VÄLDIGT enkelt att lägga till en rad att "Hästen ÄR kollad och konstaterat frisk"... ;) Så behöver man inte känna sig idiotförklarad!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får ont i magen av nästan allt. Provar vad som fungerar och det är väldigt få saker. Keso. Vitt bröd (så det är inte celiaki), riskakor...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp