Varför tycker folk att SVT är ”vänster”?

Du är kanske en sådan typ som tror på allt politiker säger också? Sen behöver du själv läsa på vad ordet konspirationsteori betyder, för du använder det fel.

Att någon som är öppen med att denne sympatiserar med SD inte skulle anställas av SVT/SR är ett faktum, det är inget att diskutera.
public service behöver journaliser som tror på vår demokrati och på fri journalistik.

en person som öppet sympatiserar med ett parti som vill begränsa yttrandefriheten och journalisters möjligheter att verka är inte lämpad att arbeta där.

Är det så konstigt?
 
public service behöver journaliser som tror på vår demokrati och på fri journalistik.

en person som öppet sympatiserar med ett parti som vill begränsa yttrandefriheten och journalisters möjligheter att verka är inte lämpad att arbeta där.

Är det så konstigt?

Vilket skämt att vänsterpartier är för yttrandefrihet. De är de starkaste drivarna av inskränkningar i densamma.

SVT borde kämpa in i det yttersta för att vara opartiska och inte vridna politiskt, just för att de tvingar alla betala för deras verksamhet oavsett politisk tillhörighet. Jag förstår att DU är vänster och tycker det är jättebra att din vridning blir överrepresenterad, men det är ett extremt snävt synsätt som lika gärna kunde blivit vänt mot dig. Historien bevisar gång på gång hur fel det är.
 
Vilket skämt att vänsterpartier är för yttrandefrihet. De är de starkaste drivarna av inskränkningar i densamma.

SVT borde kämpa in i det yttersta för att vara opartiska och inte vridna politiskt, just för att de tvingar alla betala för deras verksamhet oavsett politisk tillhörighet. Jag förstår att DU är vänster och tycker det är jättebra att din vridning blir överrepresenterad, men det är ett extremt snävt synsätt som lika gärna kunde blivit vänt mot dig. Historien bevisar gång på gång hur fel det är.
Vill de?
 
Det är oavsett fel att statlig påtvingad media är starkt vriden politiskt, medans de låtsas inte vara det.
Jag kan inte tala för DVT men SR har blivit rejält ängsligt högervridet. Det märks i program där man intervjuar politiker där högerpolitiker får färre kritiska frågor och komme rundan med resonamang som läcker som såll medan vänsterpolitiker knappt hinner öppna munnen innan de blir avbrutna eller får en "och det här är personens personliga åsikt och inget SR tar ställning till". Det märks även på hur man tar in folk när det ska debatteras då det nästan alltid är en miljöpartist/socialdemokrat + 1 SD + en annan höger.
Snacket om att public service är vänstervridet är just snack från den yttersta fascistiska högerkanten för någon verklighetsförankring har det inte iallafall inte vad gäller SR
 
Vilket skämt att vänsterpartier är för yttrandefrihet. De är de starkaste drivarna av inskränkningar i densamma.

SVT borde kämpa in i det yttersta för att vara opartiska och inte vridna politiskt, just för att de tvingar alla betala för deras verksamhet oavsett politisk tillhörighet. Jag förstår att DU är vänster och tycker det är jättebra att din vridning blir överrepresenterad, men det är ett extremt snävt synsätt som lika gärna kunde blivit vänt mot dig. Historien bevisar gång på gång hur fel det är.
Var har du hittat att jag är vänster? :confused:
 
Vilket skämt att vänsterpartier är för yttrandefrihet. De är de starkaste drivarna av inskränkningar i densamma.

SVT borde kämpa in i det yttersta för att vara opartiska och inte vridna politiskt, just för att de tvingar alla betala för deras verksamhet oavsett politisk tillhörighet. Jag förstår att DU är vänster och tycker det är jättebra att din vridning blir överrepresenterad, men det är ett extremt snävt synsätt som lika gärna kunde blivit vänt mot dig. Historien bevisar gång på gång hur fel det är.
Jag tror att @tanten är vänster jmf med Hitler, dig, Åkesson, och kanske även Kristersson. Bara för att någon inte håller med dig är personen faktiskt inte vänster.

Och för att vara pragmatiska: sådana som du behöver faktiskt ingen yttrandefrihet - ni har redan kräkt ur er vad ni tycker. Allt som är fel beror på invandringen. Det är ett faktum, varför ni inte behöver bevisa något eller föra några resonemang. Se där, vi har redan hört er.
 
Så du "vet" att journalister som är öppna med att de stödjer SD är välkomna att arbeta på SVT/SR? Oavsett vilken politisk syn man har så tycker jag man bör hålla sig till vad som är sant och inte köra propagandaspåret.
Eftersom en person som öppet stöder SD inte uppfyller SR/SVTs värdegrund så är chansen att få jobb där väldigt liten så på den punkten har du rätt. De lär dock inte fråga om din partitillhörighet så om du vill ha jobb där, vilket jag tvivlar på, så får du väl prata som att du uppfyller värdegrunden.
Att folk inte får jobb på ställen där de inte uppfyller värdegrunden är inget som är isolerat till public service så ser det ut på hela arbetsmarknaden
 
Det är främst på ett annat stort forum som det skrivs mycket sånt.

Jag förstår inte vad som skulle göra SVT vänster :confused:

Kan någon förklara för en som ”inte ser”?
Historiskt har det varit så, dvs att anställda på SVT ligger åt vänster, miljöpartiet. Historiskt är väl nepotismen ökänd också. Den första är från publicerade kartläggningar och det andra är vad man ser i tv och ryktesvägen.
 
Eftersom en person som öppet stöder SD inte uppfyller SR/SVTs värdegrund så är chansen att få jobb där väldigt liten så på den punkten har du rätt. De lär dock inte fråga om din partitillhörighet så om du vill ha jobb där, vilket jag tvivlar på, så får du väl prata som att du uppfyller värdegrunden.
Att folk inte får jobb på ställen där de inte uppfyller värdegrunden är inget som är isolerat till public service så ser det ut på hela arbetsmarknaden
Var har du fått det ifrån att jag inte skulle vilja arbeta på SVT/SR? Jag skulle helt klart kunna tänka mig ett arbete där men vad har det med saken att göra?
 
Historiskt har det varit så, dvs att anställda på SVT ligger åt vänster. Historiskt är väl nepotismen ökänd också. Den första är från publicerade kartläggningar och det andra är vad man ser i tv och ryktesvägen.
Jag tror det senare dessutom snarast ökat tyvärr.
 
Nej det är väl inte jättekonstigt om man inte vill anställa någon som vill rösta bort public service?
Oavsett vad man tycker om SD, och jag gillar då verkligen inte SD, så är det inte ok och jag skulle säga olagligt att vägra någon anställning på tex SVT pga att den sökandes politiskatillhörighet är SD.

Man kan ogilla politiska åsikter, argumentera mot dem men inte diskriminera någon för dem i jobbsökssammanhang (ja undantags situationer finns).
 
Oavsett vad man tycker om SD, och jag gillar då verkligen inte SD, så är det inte ok och jag skulle säga olagligt att vägra någon anställning på tex SVT pga att den sökandes politiskatillhörighet är SD.

Man kan ogilla politiska åsikter, argumentera mot dem men inte diskriminera någon för dem i jobbsökssammanhang (ja undantags situationer finns).
Man behöver inte gå in på partitillhörighet. Det är inte lagligt vad jag vet att undersöka vad folk röstar på.

Däremot handlar det om värdegrund. Ställer man upp på pubic service värdegrund är det ok. Men sannolikheten att en SD:are skulle göra det är rätt liten. Alltså gallras personen redan tidigt. Just pga värdegrunden. Utan att man undersökt partitillhörighet.
 
Man behöver inte gå in på partitillhörighet. Det är inte lagligt vad jag vet att undersöka vad folk röstar på.

Däremot handlar det om värdegrund. Ställer man upp på pubic service värdegrund är det ok. Men sannolikheten att en SD:are skulle göra det är rätt liten. Alltså gallras personen redan tidigt. Just pga värdegrunden. Utan att man undersökt partitillhörighet.
Det håller jag med om, alltså att man inte bör söka sig till ett företag om man inte delar värdegrunden. Blir negativt för både arbetsgivaren eller arbetstagaren om värdegrunderna dem emellan inte stämmer överens.

Nej, det är inte lagligt att efterfråga politisktillhörighet.
 
Vanligen brukar man inte vilja arbeta i organisationer som man föraktar och allt du skrivit här tyder på att du gör just det. Givetvis kan jag missförstått dig totalt :)
Tyder på? Nu hänger jag inte med alls, det jag skrivit är väl belagt. Men du anser alltså att om man inte ljuger ihop och vinklar för att gagna sin egna ståndpunkt så föraktar man? Jag förstår att en del ser det så men det är en sorglig utveckling i samhället tycker jag och historiskt har den inställningen inte lett till något positivt.
 
Tyder på? Nu hänger jag inte med alls, det jag skrivit är väl belagt. Men du anser alltså att om man inte ljuger ihop och vinklar för att gagna sin egna ståndpunkt så föraktar man? Jag förstår att en del ser det så men det är en sorglig utveckling i samhället tycker jag och historiskt har den inställningen inte lett till något positivt.
Nu tolkar du in saker i mina inlägg som jag inte skrivit så det där tänker jag inte kommentera mer än såhär
 
Jag tror det senare dessutom snarast ökat tyvärr.
Alltså Sverige är en plaskbalja och de som jobbar på SVT det enda som går att säga är att jag verkligen tror nepotismen och vänster trycket var extremt mycket värre förr.

Jag skulle vara intresserad att läsa skillnaden mellan partisympatier från dåtid till nutid och jämföra yle och SVT. Yle är finska offentliga nyhetsflödet. Lägg in BBC också så är det superintressant. Nepotismen går också att granska och jämföra med yle och BBC. Jag slår vad om att SVT har mest problem med sådana undersökningar om det kommer till partipolitiskt oberoende journalistik. Det är hela problemet med nepotism i en organisation. Det gäller att vara släkt med eller slicka rätt röv.
 
Nu tolkar du in saker i mina inlägg som jag inte skrivit så det där tänker jag inte kommentera mer än såhär
Det var du som skrev att om man skriver objektivt och försöker ge en sann beskrivning av något även om den bilden inte gagnar en själv så visar det på ett förakt. Jag anser att det är precis tvärtom.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 316
Senast: MiaMia
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 312
Senast: _Elly_
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 946
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp