Varför tycker folk att SVT är ”vänster”?

Min tanke är nog att publicservice-media bör vara i det närmaste ”partilösa” och oberoende för att kunna belysa ren fakta med bra källor och inte färgas åt något håll.
Om inte annat för att undvika att bli anklagade för att vara på ena eller andra sidan.
 
Mår du bättre när du håller på såhär? Jag har inte gjort dig nått. Trevlig dag

Jag mår jättebra?
Det är enkelt att sprida falska påståenden nu för tiden. Därav är det av största vikt att man faktiskt kan ange en källa till det man påstår. Jag gissar att denna debatt inte ens ägt rum, trots att du påstår att du såg den "häromdagen". När du inte kan presentera en länk eller dylikt så är det väl inte konstigt att du blir ifrågasatt? Nu minns du ju inte ens om du faktiskt sett debatten i fråga.

Hursomhelst. Vi låter tråden återgå!
 
Källa på att M och KD sneglar åt Polens och Ungerns medielagar? :)
Nu var det väl SD jag pratade om från första början, inser att det blev otydligt, däremot ställer sig M och KD bakom de förslag som SD fört fram so far där bland annat avsmalnandet av public service, indraget presstillstånd etc. Detta är precis vad som skett i Polen och Ungern. Källan är återgiven och det finns också fler källor i den om man vill läsa grundkällorna.
 
Fast båda de du nämner tillhör ju SD och inte M eller KD

Precis. Jag frågade om M och KD, eftersom jag anser att de ofta buntas ihop med SD som om de satt i varandras knä. Jag tycker att "vänstersidan" ofta använder det som en strategi för att dra lite skit över de borgerliga partierna överlag. Samtidigt som en gärna blundar för all smuts som finns i de vänsterextrema leden men som gärna ska anses lite finare än högerdito. Jag tycker båda är skit, men att en bör sopa lite rent framför egen dörr och se till vilka en själv har överseende med innan en spekulerar i vad andra gör eller inte.

Den här artikeln är bra, och ffa sista delen där den belyser denna problematik:

https://bulletin.nu/kronikorer/all/...PnQRfvUx6iiPoaRl9QZf9XGxtiICnln54jzez_LHneueE
 
Min tanke är nog att publicservice-media bör vara i det närmaste ”partilösa” och oberoende för att kunna belysa ren fakta med bra källor och inte färgas åt något håll.
Om inte annat för att undvika att bli anklagade för att vara på ena eller andra sidan.
Organisationen som sådan är partilös, tyvärr är det ju människor som jobbar där, och då blir det där att hålla sig helt opartisk väldigt mycket svårare.
 
Det jag hade velat se när det gäller SVT/SR är att inriktningen skulle vara mycket mer mot fakta och att underhållningsmomentet blev starkt nedtonat. Som det nu är försöker de efterlikna kommersiella kanaler för att jaga tittare, jag hade velat se att de istället blev en motvikt mot det kommersiella. Jag anser att det är något som absolut behövs för och i samhället.
 
Det jag hade velat se när det gäller SVT/SR är att inriktningen skulle vara mycket mer mot fakta och att underhållningsmomentet blev starkt nedtonat. Som det nu är försöker de efterlikna kommersiella kanaler för att jaga tittare, jag hade velat se att de istället blev en motvikt mot det kommersiella. Jag anser att det är något som absolut behövs för och i samhället.
Men att SVT också sänder underhållning påverkar väl knappast deras möjlighet att vara opartiska?
 
Precis. Jag frågade om M och KD, eftersom jag anser att de ofta buntas ihop med SD som om de satt i varandras knä. Jag tycker att "vänstersidan" ofta använder det som en strategi för att dra lite skit över de borgerliga partierna överlag. Samtidigt som en gärna blundar för all smuts som finns i de vänsterextrema leden men som gärna ska anses lite finare än högerdito. Jag tycker båda är skit, men att en bör sopa lite rent framför egen dörr och se till vilka en själv har överseende med innan en spekulerar i vad andra gör eller inte.

Den här artikeln är bra, och ffa sista delen där den belyser denna problematik:

https://bulletin.nu/kronikorer/all/...PnQRfvUx6iiPoaRl9QZf9XGxtiICnln54jzez_LHneueE
Om det är mig du syftar på att jag ska sopa framför egen dörr etc eftersom jag tog upp det, röstade jag blått senaste gången ;). Men det är klart, för SD anhängare är jag väl kanske ändå vänster då... Det är väl dock ingen nyhet att både KD och Moderaterna denna valperiod jobbar ihop med SD i ganska många förslag, inte bara public service, politik de faktiskt tidigare inte tagit i ens med tång? Det handlar väl inte om att sopa framför egen dörr, det är ju faktiskt så det har blivit?
 
Om det är mig du syftar på att jag ska sopa framför egen dörr etc eftersom jag tog upp det, röstade jag blått senaste gången ;). Men det är klart, för SD anhängare är jag väl kanske ändå vänster då... Det är väl dock ingen nyhet att både KD och Moderaterna denna valperiod jobbar ihop med SD i ganska många förslag, inte bara public service, politik de faktiskt tidigare inte tagit i ens med tång? Det handlar väl inte om att sopa framför egen dörr, det är ju faktiskt så det har blivit?

Nej jag menar inte dig. Jag talar om samhällsklimatet i allmänhet. Hade jag menat dig personligen hade jag taggat dig i påståendet.
Jag menar tex att det är så rumsrent att sympatisera med V men inte med SD, exempelvis. Jag tycker att kommunismen har en illaluktande bakgrund likväl som jag tycker högerdito har det.

Att vara överens om saker kan man ju vara även om man inte gillar allt. Lite så tänker jag. Och lite så är det ju redan i och med januariavtalet i stort. Men så fort det andas om SD blir det ramaskri. Ett mångårigt samarbete med V det är det ingen som höjer ögonbryn för. I mina ögon är det en dubbelmoral som jag har svårt för.
SD står dessutom för ca en tredjedel av väljarna. Det känns lite smått naturligt ändå att reflektera över vad det är som gör att så många tilltalas av dem. Vad det är som gör att missnöjet är så stort, vilka frågor har styrande partier missat att uppmärksamma bevisligen då så många av folket inte missat att engagera sig i det? Det går inte att ignorera bort människors åsikter. De måste bemötas på nåt vis, de flesta vis är bättre än ignorans tror jag.
 
Fast båda de du nämner tillhör ju SD och inte M eller KD

Absolut korrekt. Lyckades inte läsa rätt.

M/KD har aversioner mot public service ibland, men jag upplever inte att de sneglar mot ett totalitärt håll, utan mer om att inte konkurrera med andra i de saker som saknar värde för demokratin och redan finns i överflöd i de kommersiella kanalerna.
 
Nej jag menar inte dig. Jag talar om samhällsklimatet i allmänhet. Hade jag menat dig personligen hade jag taggat dig i påståendet.
Jag menar tex att det är så rumsrent att sympatisera med V men inte med SD, exempelvis. Jag tycker att kommunismen har en illaluktande bakgrund likväl som jag tycker högerdito har det.

Att vara överens om saker kan man ju vara även om man inte gillar allt. Lite så tänker jag. Och lite så är det ju redan i och med januariavtalet i stort. Men så fort det andas om SD blir det ramaskri. Ett mångårigt samarbete med V det är det ingen som höjer ögonbryn för. I mina ögon är det en dubbelmoral som jag har svårt för.
SD står dessutom för ca en tredjedel av väljarna. Det känns lite smått naturligt ändå att reflektera över vad det är som gör att så många tilltalas av dem. Vad det är som gör att missnöjet är så stort, vilka frågor har styrande partier missat att uppmärksamma bevisligen då så många av folket inte missat att engagera sig i det? Det går inte att ignorera bort människors åsikter. De måste bemötas på nåt vis, de flesta vis är bättre än ignorans tror jag.
Det tycker jag partier gör, tar man invandringspolitiken har väl den blivit gravt mycket mer strängare nu? Jag tycker bara det blir blahablaha när folk säger att SD blir populära på deras invandrarpolitik, vilket väl faktiskt är anledningen, och för att andra partier inte vågar prata om den politiken. Jag har jobbat med flyktingar på ett eller annat sätt på både kommunal, statlig och utanför EU nivå sedan 2012, jag har inte gjort annat under de åren än att diskutera invandringspolitik med politiker, den diskuteras överallt, folk vill bara inte se eller höra. Jag tror egentligen inte människor som röstar SD har koll på vad de egentligen säger i deras förslag eller partiprogram där flera punkter går emot både mänskliga, kvinnliga och hbtqs rättigheter, så varför skulle dessa människor förstå fördelar med ett fritt public service?
 
Det tycker jag partier gör, tar man invandringspolitiken har väl den blivit gravt mycket mer strängare nu? Jag tycker bara det blir blahablaha när folk säger att SD blir populära på deras invandrarpolitik, vilket väl faktiskt är anledningen, och för att andra partier inte vågar prata om den politiken. Jag har jobbat med flyktingar på ett eller annat sätt på både kommunal, statlig och utanför EU nivå sedan 2012, jag har inte gjort annat under de åren än att diskutera invandringspolitik med politiker, den diskuteras överallt, folk vill bara inte se eller höra. Jag tror egentligen inte människor som röstar SD har koll på vad de egentligen säger i deras förslag eller partiprogram där flera punkter går emot både mänskliga, kvinnliga och hbtqs rättigheter, så varför skulle dessa människor förstå fördelar med ett fritt public service?

Jag röstar inte på SD så jag kan inte veta hur deras väljare resonerar och hur insatta de är i samhällsfrågor överlag. Men jag köper inte att en tredjedel av väljarkåren kan förklaras bort med att vara obildade och dåligt pålästa. Det skapar bara ännu mera motstånd när en blir ifrågasatt för att ens åsikter inte anses bra nog. Det finns nog många som röstar på ett missnöjesparti för en huvudfråga, och har för mkt överseende med resten. Men det är vad jag tror, observera att jag t-r-o-r.
Missnöjespartier uppkommer av en anledning, denna anledning är för mig en huvudfråga. Nu är de redan etablerade, men jag har svårt att tro att de fått lika mkt anhängare om deras framfart bemötts mer professionellt. Att frysa ut och ignorera och vägra ta i allt, oavsett vad det är men bara det kommit från SD, är inte så proffsigt enligt mig.
Att de mer etablerade partierna nu tagit tag i invandringspolitiken är nog till stor del pga SD. Misstänker jag.
 
Jag röstar inte på SD så jag kan inte veta hur deras väljare resonerar och hur insatta de är i samhällsfrågor överlag. Men jag köper inte att en tredjedel av väljarkåren kan förklaras bort med att vara obildade och dåligt pålästa. Det skapar bara ännu mera motstånd när en blir ifrågasatt för att ens åsikter inte anses bra nog. Det finns nog många som röstar på ett missnöjesparti för en huvudfråga, och har för mkt överseende med resten. Men det är vad jag tror, observera att jag t-r-o-r.
Missnöjespartier uppkommer av en anledning, denna anledning är för mig en huvudfråga. Nu är de redan etablerade, men jag har svårt att tro att de fått lika mkt anhängare om deras framfart bemötts mer professionellt. Att frysa ut och ignorera och vägra ta i allt, oavsett vad det är men bara det kommit från SD, är inte så proffsigt enligt mig.
Att de mer etablerade partierna nu tagit tag i invandringspolitiken är nog till stor del pga SD. Misstänker jag.
Ja, vi kommer nog inte längre. Generellt är jag med på hur du menar, jag anser dock att det där med att bemötas professionellt bara är rappakalja, självklart går det inte att diskutera med väggar, men nog sjutton blir deras förslag och politik blivit bemött i både media, av politiker, journalister och i riksdan. Jag kan dock säga att personligen skulle jag inte umgås med någon jag vet röstar SD med de bristande värderingarna för respekt för demokrati och människor som partiet har...
 
Ja, vi kommer nog inte längre. Generellt är jag med på hur du menar, jag anser dock att det där med att bemötas professionellt bara är rappakalja, självklart går det inte att diskutera med väggar, men nog sjutton blir deras förslag och politik bemött. Jag kan dock säga att personligen skulle jag inte umgås med någon jag vet röstar SD med de bristande värderingarna för respekt för demokrati och människor som partiet har...

Jag vet faktiskt inte vad alla i perifert umgänge röstar på, men rent yrkesmässigt skulle jag inte kunna utesluta att förhålla mig till SD-sympatisörer då de troligtvis utgjort minst 30% av folk jag träffat i vissa jobb. Företrädesvis vita män i glesbygd då.
Det jag anser är mest skrämmande är just dehär frågorna som inte är det partiet kopplas med främst, som man då stödjer aktivt utan att ens veta om det eller bry sig om det. Men så kan jag känna om vänsterflanken också. Pest eller kolera, jag har svårt för bägge människosyn. Jag har i vissa vänskapsrelationer valt bort att prata politik, skulle jag kategoriskt välja bort alla människor jag ej sympatiserar med politiskt skulle jag vara ännu mera ensam och det umgängeskapitalet har jag inte där jag bor. Jag kan däremot iblnad, när jag är på ett visst humör, tycka att det är givande att på riktigt försöka förstå varför folk tycker som de tycker.
 
Jag vet faktiskt inte vad alla i perifert umgänge röstar på, men rent yrkesmässigt skulle jag inte kunna utesluta att förhålla mig till SD-sympatisörer då de troligtvis utgjort minst 30% av folk jag träffat i vissa jobb. Företrädesvis vita män i glesbygd då.
Det jag anser är mest skrämmande är just dehär frågorna som inte är det partiet kopplas med främst, som man då stödjer aktivt utan att ens veta om det eller bry sig om det. Men så kan jag känna om vänsterflanken också. Pest eller kolera, jag har svårt för bägge människosyn.
Nej, jag vet inte heller vad alla röstar på. Men de jag vet väljer jag dock bort om jag kan ;)
 
Alltså det är väl liksom ingen nyhet? Idag kan inte regeringen sparka en journalist för något denna skriver eller säger i vilken tidning som helst, SVT inget undantag, du kan inte lägga munkavel på journalister. Detta vill SD ändra. De sneglar också åt Polens och Ungerns medielagar, tillsammans med KD och Moderaterna men jag tvivlar på att de är beredda att verkligen föra igenom en sådan politik, där regeringen är de som är ansvariga för public service och där denna blivit ett utmärkt sätt att säga till vad som ska skrivas och visas i media. De har tidigare kommit med förslag att public service inte ska vara skattefinansierat och att enskilda journalister som rapporterar fel ska få löneavdrag. Det står jättefint i deras partiprogram, jag kan ge dem det, men det som kommer ur munnen är ett hot mot yttrandefriheten och speglar inte demokratiska värderingar.

De har ju lagt så många märkliga förslag som strider mot demokratiska värderingar och yttrandefrihet att det blir svårt att ge en enskild källa, men Reportrar utan Gränser, som varken är vänster eller högervridet (fast enligt er som är SD är det väl säkert vänstervridet) har sammanfattat det rätt bra i deras rapport om public service. Den är objektiv, och borde läsas av alla som är intresserad av ämnet. https://www.reportrarutangranser.se/hoten-mot-public-service/

För det första - tillskriv mig inte politiska åsikter eller sympatier som jag inte har och som du inte kan veta om jag har! (det fetade i citatet ovan) Jag är inte SD, sympatiserar inte med SD och kommer aldrig att rösta på SD.

För att återgå till det vi diskuterar, så tycker jag inte det känns så relevant med argument av typen "det vet väl alla" eller "det är väl ingen nyhet att". Jag känner till att SD anser att den enskilda journalisten, istället för den ansvarige utgivaren, skall kunna ställas till svars för t.ex. felaktiga publiceringar, men betyder det verkligen att de vill inskränka yttrandefriheten?

Likadant med public service - man kan ju vilja ha eller inte vilja ha public service och man kan ha en uppfattning om vad public service ska ägna sig åt (mello eller inte mello, till exempel), men det är ju faktiskt fullt möjligt att inte vilja ha public service och samtidigt vara för yttrandefrihet.

Jag läste rapporten du länkade till. Den är intressant, men jag ser den inte som objektiv eller opartisk - den är väldigt pro public service och till och med likställer public service med yttrandefrihet, vilket jag inte rakt av håller med om.

Yttrandefriheten är en grundlagsstadgad rättighet i Sverige som jag tycker vi skall vara mycket rädda om. Men jag anser att vi kan ha full yttrandefrihet utan både public service och presstöd, om så skulle vara.
 
För det första - tillskriv mig inte politiska åsikter eller sympatier som jag inte har och som du inte kan veta om jag har! (det fetade i citatet ovan) Jag är inte SD, sympatiserar inte med SD och kommer aldrig att rösta på SD.

För att återgå till det vi diskuterar, så tycker jag inte det känns så relevant med argument av typen "det vet väl alla" eller "det är väl ingen nyhet att". Jag känner till att SD anser att den enskilda journalisten, istället för den ansvarige utgivaren, skall kunna ställas till svars för t.ex. felaktiga publiceringar, men betyder det verkligen att de vill inskränka yttrandefriheten?

Likadant med public service - man kan ju vilja ha eller inte vilja ha public service och man kan ha en uppfattning om vad public service ska ägna sig åt (mello eller inte mello, till exempel), men det är ju faktiskt fullt möjligt att inte vilja ha public service och samtidigt vara för yttrandefrihet.

Jag läste rapporten du länkade till. Den är intressant, men jag ser den inte som objektiv eller opartisk - den är väldigt pro public service och till och med likställer public service med yttrandefrihet, vilket jag inte rakt av håller med om.

Yttrandefriheten är en grundlagsstadgad rättighet i Sverige som jag tycker vi skall vara mycket rädda om. Men jag anser att vi kan ha full yttrandefrihet utan både public service och presstöd, om så skulle vara.
Det är väl självklart att reportrar utan gränser är pro att inte regering ska kunna äga media? Det borde rimligen alla vara kan jag känna som lever med en man som kommer från ett ställe där den media som är godkänd ägdes av staten med avrättningar av journalister i och ägare av fristående media. Samma sak med Palestina där jag arbetat en hel del - nej, det är oerhört problematiskt att staten går in och kräver vad som ska skrivas i media och hur man får rapportera.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 313
Senast: MiaMia
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 312
Senast: _Elly_
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 939
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp