Varför tycker folk att SVT är ”vänster”?

Ja, vi kommer nog inte längre. Generellt är jag med på hur du menar, jag anser dock att det där med att bemötas professionellt bara är rappakalja, självklart går det inte att diskutera med väggar, men nog sjutton blir deras förslag och politik blivit bemött i både media, av politiker, journalister och i riksdan. Jag kan dock säga att personligen skulle jag inte umgås med någon jag vet röstar SD med de bristande värderingarna för respekt för demokrati och människor som partiet har...
Även om man inte kan diskutera med väggar så hade man kunnat adressera och göra något åt grogrunden för partier som SD. Jag bor i en del av landet där SD är rätt starka och de problem som lett fram till SDs uppgång är kända sedan många många år men politikerna har skitit i det. De som röstar på SD är till stor del helt normala vettiga människor, även om de med tiden riskerar att bli rätt radikaliserade, som känner att de inte har någon plats i samhället längre.
Att sitta och prata om dem som grupp som om de vore korkade är direkt kontraproduktivt eftersom man då spär på grunden till att de väljer just SD.
Ta tag i utslagningen av människor som inte kan eller vill studera i många år och sluta ljuga om att "hela landet ska leva" när man i nästa ögonblick drar in ännu mer samhällsservice.
SDs uppgång är inget som förvånar mig alls den har grundlagts av de "etablerade" partierna under årtionden.
 
Även om man inte kan diskutera med väggar så hade man kunnat adressera och göra något åt grogrunden för partier som SD. Jag bor i en del av landet där SD är rätt starka och de problem som lett fram till SDs uppgång är kända sedan många många år men politikerna har skitit i det. De som röstar på SD är till stor del helt normala vettiga människor, även om de med tiden riskerar att bli rätt radikaliserade, som känner att de inte har någon plats i samhället längre.
Att sitta och prata om dem som grupp som om de vore korkade är direkt kontraproduktivt eftersom man då spär på grunden till att de väljer just SD.
Ta tag i utslagningen av människor som inte kan eller vill studera i många år och sluta ljuga om att "hela landet ska leva" när man i nästa ögonblick drar in ännu mer samhällsservice.
SDs uppgång är inget som förvånar mig alls den har grundlagts av de "etablerade" partierna under årtionden.
Det är ju min personliga åsikt att de som röstar på främlingsfientlighet är korkade och sådana har jag väl all rätt i världen att inte umgås med på ett privat plan tänker jag? Jag tycker för övrigt, i egenskap av de yrken jag har haft och har nu, att det faktiskt är gjort och att samhället faktiskt försöker ta tag i "de som inte kan eller vill studera" genom oerhört många åtgärder genom åren. Men det är klart, det gäller ju att se skogen för alla träden också ;) .
 
Det är ju min personliga åsikt att de som röstar på främlingsfientlighet är korkade och sådana har jag väl all rätt i världen att inte umgås med på ett privat plan tänker jag? Jag tycker för övrigt, i egenskap av de yrken jag har haft och har nu, att det faktiskt är gjort och att samhället faktiskt försöker ta tag i "de som inte kan eller vill studera" genom oerhört många åtgärder genom åren. Men det är klart, det gäller ju att se skogen för alla träden också ;) .
Trevligt inlägg :crazy:
Vad gör man för de som inte kan eller vill studera mer än talar om att de är usla människor och att vi måste höja kompetensnivån? Jag har då inte sett särskilt mycket. Det enda jag ser är att man glatt proklamerar att alla enkla jobb ska bort för de ska skötas av robotar. Det enda undantaget är att man anser att alla de som inte kan ha kvar sina enkla jobb ska börja jobba inom vården, typ.
Du måste kunna bättre än sådär eller gillar du att försöka bemöta seriöst oroade inlägg med en klackspark och rätt otrevlig ton?
 
Det är väl självklart att reportrar utan gränser är pro att inte regering ska kunna äga media? Det borde rimligen alla vara kan jag känna som lever med en man som kommer från ett ställe där den media som är godkänd ägdes av staten med avrättningar av journalister i och ägare av fristående media. Samma sak med Palestina där jag arbetat en hel del - nej, det är oerhört problematiskt att staten går in och kräver vad som ska skrivas i media och hur man får rapportera.
Det känns som om vi inte riktigt pratar om samma sak, utan pratar förbi varandra?

JA, det är självklart att reportrar utan gränser eller rent av journalister i allmänhet är emot statskontrollerad media där regeringen kan styra vad som skall skrivas eller sägas (och för extra tydlighet - jag är också emot det). Men för mig är det INTE samma sak som att man är för public service, jag anser att det är två olika frågor. För skriven journalistik har vi ju ingen motsvarighet till public service, anser du att det minskar yttrandefriheten för skrivande journalister jämfört med reportrar i TV och radio? Jag anser inte det. Jag ser alltså inte public service som nödvändig för yttrandefrihet, gör du det?

Och JA, jag håller med om att det är ytterst problematiskt om staten skulle gå in och styra vad som får rapporteras i media - det går bl.a. stick i stäv med vår svenska grundlag. Men anser du att det är det SD vill och på vilket sätt i så fall? Att flytta ansvaret från den ansvarige utgivaren till den enskilda journalisten (som jag tycker är ett dåligt förslag) behöver ju inte ge staten större makt, om man inte samtidigt ändrar reglerna för VAD som får skrivas?
 

Jag tycker nog att det är snäppet värre att använda Egor Putilov(aka Yuri Popov, Martin Dahlin etc) som källa, faktiskt.
 
Det känns som om vi inte riktigt pratar om samma sak, utan pratar förbi varandra?

JA, det är självklart att reportrar utan gränser eller rent av journalister i allmänhet är emot statskontrollerad media där regeringen kan styra vad som skall skrivas eller sägas (och för extra tydlighet - jag är också emot det). Men för mig är det INTE samma sak som att man är för public service, jag anser att det är två olika frågor. För skriven journalistik har vi ju ingen motsvarighet till public service, anser du att det minskar yttrandefriheten för skrivande journalister jämfört med reportrar i TV och radio? Jag anser inte det. Jag ser alltså inte public service som nödvändig för yttrandefrihet, gör du det?

Och JA, jag håller med om att det är ytterst problematiskt om staten skulle gå in och styra vad som får rapporteras i media - det går bl.a. stick i stäv med vår svenska grundlag. Men anser du att det är det SD vill och på vilket sätt i så fall? Att flytta ansvaret från den ansvarige utgivaren till den enskilda journalisten (som jag tycker är ett dåligt förslag) behöver ju inte ge staten större makt, om man inte samtidigt ändrar reglerna för VAD som får skrivas?
Som journalistutbildad - ja, definitivt. Att flytta ansvaret till den skrivande journalisten är definitivt problematiskt. Att tycka att man kan dra lönen av denna om den skriver fel saker är självklart helt åt fanders. Det vi kan konstatera är att journalister i många länder, just på grund av sådana saker, inte vågar rapportera. Vi behöver inte ens dra det så långt som till att journalister blir avrättade på grund av sin kritiska rapportering om det inte passar, det finns så kallade demokratier som går in hårt för att bestämma vad som ska skrivas och hur staten får granskas. Israel är ett bra exempel där systemet faktiskt används, hur många rapporter tror du kommer av israeliska journalister när det kommer till skildring av konflikten? Hur många israeliska journalister sitter, på grund av det, i fängelse, i vad många skulle säga, en demokrati? Hur tror du mediarapporteringen hade sett ut om israel inte kontrollerade enskilda medier och journalister? Ungern, samma sak, men de har inte en konflikt där det skulle behövas objektivitet att rapportera från. Tro mig, dit vill vi inte. Men det är faktiskt de idéerna SD har och också gått ut med.
Trevligt inlägg :crazy:
Vad gör man för de som inte kan eller vill studera mer än talar om att de är usla människor och att vi måste höja kompetensnivån? Jag har då inte sett särskilt mycket. Det enda jag ser är att man glatt proklamerar att alla enkla jobb ska bort för de ska skötas av robotar. Det enda undantaget är att man anser att alla de som inte kan ha kvar sina enkla jobb ska börja jobba inom vården, typ.
Du måste kunna bättre än sådär eller gillar du att försöka bemöta seriöst oroade inlägg med en klackspark och rätt otrevlig ton?
Det finns oerhört mycket statliga insatser. Nej, jag har aldrig hört någon tala om att folk är värdelösa, men höja kompetensnivån är väl en bra grej tänker jag? Klart vi har regler som ska gälla alla, det tycker jag inte är ett dugg konstigt, du får till exempel inte aktivitetsstöd från FK om du missbrukar insatsen du är satt på (vilket ofta kan vara en utbildning, bekostad av staten), du får inte A-kassa om du skiter i att söka arbete, eftersom det är en omställningsförsäkring och inte en semesterförsäkring, vi har CSN för studier som inte är i arbetsförmedlingens regi, AF har SIUS, rehab, kartläggning och en massa andra insatser för den som har svårt på något sätt att arbeta eller studera.

Så vad vill du att staten ska göra om du själv inte vill arbeta eller studera?

Det finns skyddsnät för de allra flesta. Men ja, någon kanske trillar genom stolarna, men annars måste man ju vara beredd på att ta emot det också.

(observera att jag med du menar individen, inte just du shaggy, din livssituation vet jag inget om, men att det inte finns insatser och stöd från statligt håll håller jag inte med om, det finns en hel del och har då funnits under alla mina år som jag har varit vuxen. Att det däremot finns paragrafer som kan vara katastrof för den enskilda individen håller jag med om, det finns det på alla statliga verk eftersom det handlar om att alla ska bedömas enligt samma regelverk, en juridisk rättssäker process, men det är definitivt inte samma sak som att det inte finns insatser för de som inte har jobb eller studier).
 
För att återgå till det vi diskuterar, så tycker jag inte det känns så relevant med argument av typen "det vet väl alla" eller "det är väl ingen nyhet att". Jag känner till att SD anser att den enskilda journalisten, istället för den ansvarige utgivaren, skall kunna ställas till svars för t.ex. felaktiga publiceringar, men betyder det verkligen att de vill inskränka yttrandefriheten?
Nu känns det lite som vi jämför äpplen och päron. Yttrandefrihet och pressfrihet är lite olika saker. Men ja, det begränsar pressfriheten enormt om man straffar den enskilda reportern istället för ansvarig utgivare. Det var just för att få en större frihet för pressen som systemet med ansvarig utgivare infördes. När man innan straffade, eller bara hotade med straff, den enskilda journalisten eller stängde tidningar så får nu istället den ansvarige utgivaren ta straffet.

Det är lite som när organiserad brottslighet idag väljer att hota enskilda tjänstemän med straff för att undgå granskning. Det är lätt att få enskilda medarbetare att vackla om man inte har sin organisations skydd. Systemet med ansvarig utgivare ger journalisten ett sådant skydd att denne kan känna sig fri att tex kritisera regeringen/politiska partier utan risk för att bli av med jobbet.
 
Som journalistutbildad - ja, definitivt. Att flytta ansvaret till den skrivande journalisten är definitivt problematiskt. Att tycka att man kan dra lönen av denna om den skriver fel saker är självklart helt åt fanders. Det vi kan konstatera är att journalister i många länder, just på grund av sådana saker, inte vågar rapportera. Vi behöver inte ens dra det så långt som till att journalister blir avrättade på grund av sin kritiska rapportering om det inte passar, det finns så kallade demokratier som går in hårt för att bestämma vad som ska skrivas och hur staten får granskas. Israel är ett bra exempel där systemet faktiskt används, hur många rapporter tror du kommer av israeliska journalister när det kommer till skildring av konflikten? Hur många israeliska journalister sitter, på grund av det, i fängelse, i vad många skulle säga, en demokrati? Hur tror du mediarapporteringen hade sett ut om israel inte kontrollerade enskilda medier och journalister? Ungern, samma sak, men de har inte en konflikt där det skulle behövas objektivitet att rapportera från. Tro mig, dit vill vi inte. Men det är faktiskt de idéerna SD har och också gått ut med.

Ja, jag kan absolut inse att det blir en sådan effekt av att flytta ansvaret från utgivaren till den enskilde journalisten, och som sagt tycker jag inte att det är ett bra förslag, var bara nyfiken på ditt resonemang bakom varför det minskar yttrandefriheten (eller egentligen pressfriheten, då).

Men hur resonerar du kring public service? "Måste" det finnas, anser du, eller klarar vi yttrandefriheten ändå?
 
Här var det häxjakt på demokratisk nivå...

Jag tittade på en debatt häromdagen där Annie löv säger till jimme åkesson
- jimmie åkesson. Om du var min man då hade jag hällt gift i ditt kaffe.

Varpå jimmie åkesson svarar
- annie, om du var min fru så hade jag druckit upp kaffet!

Och med detta vill jag inte komma nånstans. Har inga åsikter i detta. Men tyckte det var så klockrent sagt. Nu kommer jag bli halshuggen per automatik eftersom ingen kommer förstå varför jag lägger in detta. Men ville bara bryta spåret lite 🥳

Jag vet att diskussionen gatt vidare, men ville papeka att ingen har ratt i det har fragan ...

Att det var Winston Churchill's quote
 
De som röstar på SD är till stor del helt normala vettiga människor, även om de med tiden riskerar att bli rätt radikaliserade, som känner att de inte har någon plats i samhället längre.
Som tillhörande en grupp som SD gör allt de kan för att ta bort grundläggande mänskliga rättigheter för, så tycker jag faktiskt inte att de som stödjer dem är "vettiga".

Mänskliga rättigheter är inte en åsikt. Högerpopulismen har reella effekter på människors liv.
 
Så tycker jag att det är synd att tråden gled helt och hållet från en diskussion kring huruvida public services journalister är mer ideologiskt lagda åt vänsterhållet än snittet och om det påverkar deras rapportering, vilket skulle kunna vara intressant att läsa om,

Så vad är din syn på grundfrågan då? För att återgå till ämnet...
 
Så vad är din syn på grundfrågan då? För att återgå till ämnet...
Jag har ingen fast uppfattning om grundfrågan och just därför är ämnet intressant om diskussionen för med sig både argument och trovärdiga källor.

Sann objektivitet är svår, om inte omöjlig, för en människa oavsett yrkesval då jag tror att vi i regel undermedvetet oavsett vad vi föresatt oss, låter oss färgas av vår egen föreställning om hur världen ser ut och att politisk ideologi och övertygelse kommer att påverka oss. Jag upplever dock sällan just SVT/SR som särskilt biased, jag undviker däremot Aftonbladet, Expressen, DN och SvD då jag upplever att opinionsbildningen har en förmåga att hitta sig till fler artiklar än just krönikor och ledarsidor där den i min värld hör hemma.
 
Grundfrågan är väl helt ointressant att diskutera, eftersom det redan i början av tråden fastslogs att det var ett faktum att SVT var kommunister och inte anställde folk med SD-sympatier. Detta var så mycket ett faktum att inga belägg eller argument behövdes. Och andra med en annan erfarenhet var antingen vilseförda eller vänsterblivna.
 
Grundfrågan är väl helt ointressant att diskutera, eftersom det redan i början av tråden fastslogs att det var ett faktum att SVT var kommunister och inte anställde folk med SD-sympatier. Detta var så mycket ett faktum att inga belägg eller argument behövdes. Och andra med en annan erfarenhet var antingen vilseförda eller vänsterblivna.

Nja, jag tycker nog att grundfrågan är betydligt intressantare att diskutera än huruvida höger- eller vänsterextremism är "värst". ;)

Jag tror, eller tycker, att man nog får hålla isär personlig politisk preferens och en organisations eventuella politiska preferens. Jag har läst flera artiklar som påstår att V-, Mp- och S-sympatisörer är vanligare som anställda på SVT än de genomsnittligt är i samhället. Så kan det möjligen vara, men jag tycker inte att det behöver vara ett problem, så länge SVT som organisation är opartiskt och neutralt. Och jag tycker de förefaller vara det, eller har i alla fall inte sett något som indikerar motsatsen.

Att ta reda på folks politiska åsikter eller vad de röstar på är inte tillåtet i Sverige, så där faller ju argumentationen kring att SVT inte skulle anställa människor med SD-sympatier. Det syns ju inte utanpå vad folk röstar på direkt!
 
Nja, jag tycker nog att grundfrågan är betydligt intressantare att diskutera än huruvida höger- eller vänsterextremism är "värst". ;)

Jag tror, eller tycker, att man nog får hålla isär personlig politisk preferens och en organisations eventuella politiska preferens. Jag har läst flera artiklar som påstår att V-, Mp- och S-sympatisörer är vanligare som anställda på SVT än de genomsnittligt är i samhället. Så kan det möjligen vara, men jag tycker inte att det behöver vara ett problem, så länge SVT som organisation är opartiskt och neutralt. Och jag tycker de förefaller vara det, eller har i alla fall inte sett något som indikerar motsatsen.

Att ta reda på folks politiska åsikter eller vad de röstar på är inte tillåtet i Sverige, så där faller ju argumentationen kring att SVT inte skulle anställa människor med SD-sympatier. Det syns ju inte utanpå vad folk röstar på direkt!
Jag håller ju med dig - men du kan kolla början på tråden och då förstår du varför grundfrågan är ofruktsam att diskutera. De flesta nick undrar vilket stöd det finns för att SVT gallrar och hur det i sådana fall skulle gå till. För händer det är det ju intressant för alla oavsett politisk hemvist. De som påstår att det är så anser att det är ett odiskutabelt Faktum.

(vad som är ju svårt att diskutera med många inom ny-högern eftersom de anser att deras åsikter/påståenden är Faktum som varken behöver styrkas, analyseras eller problematiseras. Vilket innebär att deras syn på öppen kommunikation är att de undervisar om Hur Det Är och deras syn på yttrandefrihet innebär att de oavsett ämne ska ges utrymme att dra sin föreläsning. Konstigt nog brukar de aldrig kräva av t.ex. LaMotte att han för balansens skull måste bjuda in t.ex. Järva lyftet, AFA, APK, Centerpartiet etc att okommenterat publicera texter)
 
Jag håller ju med dig - men du kan kolla början på tråden och då förstår du varför grundfrågan är ofruktsam att diskutera. De flesta nick undrar vilket stöd det finns för att SVT gallrar och hur det i sådana fall skulle gå till. För händer det är det ju intressant för alla oavsett politisk hemvist. De som påstår att det är så anser att det är ett odiskutabelt Faktum.

(vad som är ju svårt att diskutera med många inom ny-högern eftersom de anser att deras åsikter/påståenden är Faktum som varken behöver styrkas, analyseras eller problematiseras. Vilket innebär att deras syn på öppen kommunikation är att de undervisar om Hur Det Är och deras syn på yttrandefrihet innebär att de oavsett ämne ska ges utrymme att dra sin föreläsning. Konstigt nog brukar de aldrig kräva av t.ex. LaMotte att han för balansens skull måste bjuda in t.ex. Järva lyftet, AFA, APK, Centerpartiet etc att okommenterat publicera texter)

Nä, yttrandefriheten i forum med högerkonservativa inriktningar är noll utanför den strikta åsiktskorridoren. Man blir fort avstängd om man anför minsta diskussion som inte stämmer in eller frågar efter källor. Inte bara avstängd - utan överöst med glåpord och hot.

Är det någonstans yttrandefrihet och åsiktsfrihet är starkt begränsade, är det i dessa kretsar.
 
Nja, jag tycker nog att grundfrågan är betydligt intressantare att diskutera än huruvida höger- eller vänsterextremism är "värst". ;)

Jag tror, eller tycker, att man nog får hålla isär personlig politisk preferens och en organisations eventuella politiska preferens. Jag har läst flera artiklar som påstår att V-, Mp- och S-sympatisörer är vanligare som anställda på SVT än de genomsnittligt är i samhället. Så kan det möjligen vara, men jag tycker inte att det behöver vara ett problem, så länge SVT som organisation är opartiskt och neutralt. Och jag tycker de förefaller vara det, eller har i alla fall inte sett något som indikerar motsatsen.

Att ta reda på folks politiska åsikter eller vad de röstar på är inte tillåtet i Sverige, så där faller ju argumentationen kring att SVT inte skulle anställa människor med SD-sympatier. Det syns ju inte utanpå vad folk röstar på direkt!

Oavsett det gäller SVT eller andra större företag/organisationer så är det ju ett väldigt intressant faktum att människor har en tendens att välja sina liktänkare när det handlar om rekrytering. Tex män rekryterar män för att de indentifierar sig mer med män än med kvinnor. Detsamma borde kunna gälla i fråga om politiska åsikter, även om frågor inte ställs rakt ut på en intervju så är världen oftast liten så informationen finns ändå.
 
Jag tror att man måste vara väldigt försiktig med att tro att människor är dumma. Jag tror att många främlingsfientliga är onda. Jag tror att många är rädda och letar enkla lösningar (det är lättare att tro att det handlar om invandring än en myriad faktorer inklusive ett skattesystem som förändrats som svar på ökad globalisering). Jag tror att de onda vinner mark på att många människor känner sig åsido satta och ohörda.

Jag upplever också att medierna är fullt kapabla att berätta sensationslystna, rasistiska och överdrivna historier om gängvåld utan stöd av SD. 42 ihjälskjutna under ett år är tragiskt - men vore det sant att en miljon invandrare var mördare och gangsters så skulle siffrorna se helt annorlunda ut.
 
Jag tror att man måste vara väldigt försiktig med att tro att människor är dumma. Jag tror att många främlingsfientliga är onda. Jag tror att många är rädda och letar enkla lösningar (det är lättare att tro att det handlar om invandring än en myriad faktorer inklusive ett skattesystem som förändrats som svar på ökad globalisering). Jag tror att de onda vinner mark på att många människor känner sig åsido satta och ohörda.

Jag upplever också att medierna är fullt kapabla att berätta sensationslystna, rasistiska och överdrivna historier om gängvåld utan stöd av SD. 42 ihjälskjutna under ett år är tragiskt - men vore det sant att en miljon invandrare var mördare och gangsters så skulle siffrorna se helt annorlunda ut.

Värre att tro att människor är onda än att de är dumma. Människor vill gott med några få undantag. Däremot präglas människor av sin uppväxt och olika händelser.

Genom indoktrinering kan du få nästan vem som helst att göra vad som helst och dessutom i tron att det är ett gott syfte bakom. Ta WTC-attentaten som exempel. Terror i västs ögon men terroristerna trodde att de gjorde gott.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 312
Senast: MiaMia
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 312
Senast: _Elly_
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 933
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp