Varför tycker folk att SVT är ”vänster”?

Värre att tro att människor är onda än att de är dumma. Människor vill gott med några få undantag. Däremot präglas människor av sin uppväxt och olika händelser.

Genom indoktrinering kan du få nästan vem som helst att göra vad som helst och dessutom i tron att det är ett gott syfte bakom. Ta WTC-attentaten som exempel. Terror i västs ögon men terroristerna trodde att de gjorde gott.
Vi har haft nick här på forumet som propagerat för att det är bättre att tusentals människor dör på Medelhavet än att de kommer hit - för "tänk om de mördar min farmor!". Att människor på flykt dör på Medelhavet händer hela tiden - antalet mördade farmödrar är försvinnande litet. Vad är det om inte ondska?
 
Vi har haft nick här på forumet som propagerat för att det är bättre att tusentals människor dör på Medelhavet än att de kommer hit - för "tänk om de mördar min farmor!". Att människor på flykt dör på Medelhavet händer hela tiden - antalet mördade farmödrar är försvinnande litet. Vad är det om inte ondska?

Det är skillnad på onda handlingar och att vara ond. Personen har onekligen något gott i sig eftersom den tänkte på farmor även om det var ont att önska människor döden.

Om man börjar prata om onda och goda människor och i synnerhet onda och goda grupperingar leder det till avhumanisering. Därifrån är steget kort att agera ont mot dem, i tron att det är gott.

I många fall är det avhumaniseringen som gör att de absolut vidrigaste dåd utförts, eftersom i gärningspersonenas ögon har de gjort något gott när de dödat onda människor.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 262
Senast: MiaMia
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: _Elly_
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp