Varför tycker folk att SVT är ”vänster”?

Rosett

Trådstartare
Det är främst på ett annat stort forum som det skrivs mycket sånt.

Jag förstår inte vad som skulle göra SVT vänster :confused:

Kan någon förklara för en som ”inte ser”?
 
Främst antagligen för att det verkar som att journalister överlag har högre sympatier för V (och MP) än befolkningen i stort. Huruvida denna skillnad är markant större på SVT eller SR än övriga platser där journalister anställs kan jag inte uttala mig om.

Sammanfattningsvis är det alltså statistiskt säkerställt att V och MP båda är överrepresenterade, och att M och SD båda är underrepresenterade, bland svenska journalister.
https://research.chalmers.se/publication/518198/file/518198_Fulltext.pdf
 
Eller så är det tvärtom, de som inte sympatiserar med S, V och Mp väljs bort och får inga arbeten på SVT/SR.
 
Konspirationsteori.
det funkar inte så. Läs på hur SVT styrs.
Du är kanske en sådan typ som tror på allt politiker säger också? Sen behöver du själv läsa på vad ordet konspirationsteori betyder, för du använder det fel.

Att någon som är öppen med att denne sympatiserar med SD inte skulle anställas av SVT/SR är ett faktum, det är inget att diskutera.
 
Du är kanske en sådan typ som tror på allt politiker säger också? Sen behöver du själv läsa på vad ordet konspirationsteori betyder, för du använder det fel.

Att någon som är öppen med att denne sympatiserar med SD inte skulle anställas av SVT/SR är ett faktum, det är inget att diskutera.

Nej det är väl inte jättekonstigt om man inte vill anställa någon som vill rösta bort public service?
 
Du är kanske en sådan typ som tror på allt politiker säger också? Sen behöver du själv läsa på vad ordet konspirationsteori betyder, för du använder det fel.

Att någon som öppet sympatiserar med SD inte skulle anställas av SVT/SR är ett faktum, det är inget att diskutera.
Och om det är ett faktum - hur vet du det? Finns det någon som sökt dit och inte fått jobb trots kvalifikationer? Eller är det sådant du "vet" men inte riktigt kan förklara hur du vet?
 
Du är kanske en sådan typ som tror på allt politiker säger också? Sen behöver du själv läsa på vad ordet konspirationsteori betyder, för du använder det fel.

Att någon som är öppen med att denne sympatiserar med SD inte skulle anställas av SVT/SR är ett faktum, det är inget att diskutera.

Nu var poängen att man just inte tror på vad etablissemangspolitiker Åkesson säger, att SVT är vänsterliberal smörja.
 
Och om det är ett faktum - hur vet du det? Finns det någon som sökt dit och inte fått jobb trots kvalifikationer? Eller är det sådant du "vet" men inte riktigt kan förklara hur du vet?
Så du "vet" att journalister som är öppna med att de stödjer SD är välkomna att arbeta på SVT/SR? Oavsett vilken politisk syn man har så tycker jag man bör hålla sig till vad som är sant och inte köra propagandaspåret.
 
Eftersom SVTs journalister visat sig vara vänstersympatisörer politiskt. Dvs, mer vänster än höger. V och MP är kraftigt överrepresenterade bland journalister i allmänhet, så även hos SVT. KD och framförallt M & SD är kraftigt underrepresenterade i journalistkårens politiska åsikter.

Bland allmänheten sympatiserar ca 16% med V, inom journalistkåren ca 32%. För MP ~6% (allmänheten) vs journalister ~15%.

För SD ca 15% av allmänheten, 2,7% av journalister.

Detta skiner självklart igenom i deras rapportering. De har även censurerat delar av politiska partiers yttranden i rapportinslag (ni vet vilket parti).

Ser att nån ovan här försöker vrida detta till "va, tror ni att de frågar partitillhörighet när man anställs?!". Ungefär som att det skulle behövas, haha.
 
Så du "vet" att journalister som är öppna med att de stödjer SD är välkomna att arbeta på SVT/SR? Oavsett vilken politisk syn man har så tycker jag man bör hålla sig till vad som är sant och inte köra propagandaspåret
Först säger du att politiker ljuger, sedan säger du att vi ska lita på att något är sant för att du "vet" det.

Jag vet inte om de är välkomna eller inte - jag reagerade på att du skrev att det var ett faktum att de inte var välkomna, dvs det är du som måste berätta hur du vet att detta är ett faktum. Att andra inte vet hur det förhåller sig är inget bevis för att din utsaga för att det är ett faktum är sann.

Nu väntar jag med spänning på dina bevis på "faktumet"
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 326
Senast: MiaMia
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 313
Senast: _Elly_
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 982
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp