Varför tycker man inte automatiskt om näringsrik ("nyttig") mat?

Det inte så enkla svaret är väl att människan och människans näringsdrift utvecklades under perioder då det var ont om mat. De som hade hög näringsdrift och sökte sig till energitäta livsmedel var de som överlevde. Det här överflödet vi har idag har existerat under en så kort period rent evolutionärt att det inte haft nå effekt (än).
 
Är det så få som lagar mat från grunden? Min erfarenhet är att det finns ett ganska stort matintresse hos många och att man lagar en avsevärd del av maten från grunden. (Om man definierar ”grunden” någorlunda snällt)

Men det finns nog en bra poäng i att om man när man lagar en rätt skulle visa hur mycket socker och salt som tillsatts i samma slags färdigrätt skulle man bli lite äcklad.

Ja det tror jag, men jag känner inte alla. Varför skulle annars marknaden för hel- och halvfabrikat vara så stor? Tidsbrist och vana skulle jag gissa. Och i det vi själva inte kontrollerar tillsatserna i, finns mkt sånt vi annars inte väljer att tillsätta, precis som du är inne på. Få gör nog tex hemmagjord korv nuförtiden, och mkt färdig korv innehåller nog en hel del otrevligheter som många skulle valt bort om de valt dem på ett buffebord. Eller bröd för den delen, innehåller ofta mkt mer socker än om man bakar hemma.
Men för kroppen är det samma, sockerliknande mat höjer blodsockret snabbt, och det dippar snabbt - skapar ett sug och vi äter igen för att få upp sockret. Med en jämnare blodsockerkurva äter vi hälsosammare på sikt. Men om det vi äter istället underhåller ett svängande blodsocker... ja...
 
Provtänker lite här, och funderar över om det inte kan spela roll även hur vi värderar maten? Vi associerar ofta "onyttigt" med fest eller firande av något slag (exempelvis snabbmat efter ett läkarbesök eller godis vid födelsedag), medan vi stämplar helt "vanlig" mat som nyttig (fisk och potatis, typ) och därmed kanske även tråkig. Detta har delvis med smak att göra, men även hur vi pratar om mat.
 
Ja det tror jag, men jag känner inte alla. Varför skulle annars marknaden för hel- och halvfabrikat vara så stor? Tidsbrist och vana skulle jag gissa. Och i det vi själva inte kontrollerar tillsatserna i, finns mkt sånt vi annars inte väljer att tillsätta, precis som du är inne på. Få gör nog tex hemmagjord korv nuförtiden, och mkt färdig korv innehåller nog en hel del otrevligheter som många skulle valt bort om de valt dem på ett buffebord. Eller bröd för den delen, innehåller ofta mkt mer socker än om man bakar hemma.
Men för kroppen är det samma, sockerliknande mat höjer blodsockret snabbt, och det dippar snabbt - skapar ett sug och vi äter igen för att få upp sockret. Med en jämnare blodsockerkurva äter vi hälsosammare på sikt. Men om det vi äter istället underhåller ett svängande blodsocker... ja...
Nu äter jag inte korv, men det är trots allt skillnad på korv och korv. Det går att köpa korv utan en massa tillsatser också, och även hemmagjord korv innehåller saker som man kanske inte vill äta "rent". Detsamma med bröd där det sedan en längre tid har varit väldigt poppis med surdegsbröd med väldigt få ingredienser.
 
Jag tänker att en del av det beror på hur vi valt att belöna oss själva, och att vi därför per automatik tänker på sådan mat när vi känner att vi behöver belöning, tröst eller liknande. Och att vi lärt vår hjärna att se på sådana livsmedel som belöning hänger ihop med vad vi själva tycker är lyx eller som en present till oss själva.

Jag tillhör de som inte tycker om sötsaker. För mycket socker har alltid fått mig att må illa. Däremot är jag galen i allt som är salt, och jag belönar mig i första hand med ostbågar. Jag har också en förkärlek för färsk broccoli, vilket brukar vara rätt dyrt, så jag tror att min hjärna tänker att det är lyx av den anledningen.

Jag har försökt att trigga om min hjärnas belöningssystem till att jag får saker eller får göra alternativt slippa saker istället för att äta.
 
Nu äter jag inte korv, men det är trots allt skillnad på korv och korv. Det går att köpa korv utan en massa tillsatser också, och även hemmagjord korv innehåller saker som man kanske inte vill äta "rent". Detsamma med bröd där det sedan en längre tid har varit väldigt poppis med surdegsbröd med väldigt få ingredienser.

Ja självklart, men jag tog korv för att göra ett väldigt tydligt exempel :) Medvetna konsumenter kommer alltid att göra medvetna val, men jag skulle nog vilja vara så pass fräck att jag påstår att en väldigt stor del av konsumenterna handlar efter pris, smak och enkelhet och inte utifrån bästa tänkbara råvara sett ur ett hälsomässigt och globalt perspektiv. När vi talar om pris är det faktiskt billigare att tillföra tex socker än att laga rejält från grunden, för smakens skull. Och när det då handlar om mat som ska gå snabbt och vara tilltalande för kunden så måste producenterna få ekonomi i sin produktion dvs bla hålla nere priset på råvarorna.
 
Google svarade inte på frågan. Eller så är jag dålig på att välja sökord.

Jag tycker t.ex. inte om sill eller ägg. Bådadera ska vara väldigt nyttiga/näringsrika.

Just fisk har jag egentligen aldrig gillat, förutom lax och en del panerad vitfisk.

Ägg tyckte jag om när jag var riktigt liten, om jag minns rätt.

Det vore väl mer logiskt om man automatiskt tyckte om näringsrika livsmedel?

Jag tycker däremot inte alls att det är konstigt att många tycker om de energirika men mindre näringsrika produkterna, som godis, kakor, chips och glass. Historiskt sett har väl människan behövt få i sig så mycket energi som möjligt, just för att det kanske inte fanns så mycket föda tillgänglig alla gånger.
Jag kan rätt ofta få cravings på nyttig mat, speciellt om jag ätit dåligt en period typ mycket fleromättadefetter och snabba kolhydrater, lite kostfibrer, vitaminer och mineraler. Då får jag grönsakscravings.

Jag tror att vi styrs mycket av vad vi lärt oss äta hemma och det vi är vana vid.
 
När jag var gravid och fick havandeskapsförgiftning så var jag helt galet sugen på Turkisk Peppar. :confused: Det är inget jag äter i vanliga fall. Och lakrits ska man absolut inte äta om man har högt blodtryck. Så det var som att kroppen ville ha ihjäl mig.:laugh:
Lite knasigt 😅
 
Näringsrik. Innehåller många näringsämnen.

Om jag tar äggen återigen innehåller de väl alla näringsämnen utom vitamin C?
Ur kroppens synvinkel är fett och socker optimal näring, de innehåller en massa kalorier, i vår moderna värld är det tomma kalorier. Primärt har vi behövt energi, resten har kommit på köpet. Nu behöver vi primärt diverse näringsämnen, socker och fett finns i överflöd. Vi är programmerade för att gilla näringstät mat. På det kommer inlärda preferenser, saker vi lärt oss tycka om/ogilla.
 
Ja, verkligen! Varför blev jag sugen på det värsta tänkbara och inte det som hade varit bra i det läget? :confused: Jag hade förstått om det var ngt som jag i vanliga fall åt och att vetskapen om att det skulle bli förbjudet skulle leda till ett sug efter det. Men så var det ju inte.
 
Jag tänker att det också handlar om intresse och personlighet. Om jag går ut och äter på restaurang så beställer jag gärna rätter som innehåller ingredienser och råvaror som jag aldrig någonsin smakat eller visste fanns att använda. Blir aldrig besviken, eftersom det oftast är riktigt gott och när det inte är det, så är det ätbart och en erfarenhet. Andra i min närhet beställer istället sånt som man nästan exakt vet hur det kommer att smaka och till och med ibland kräver att restaurangen ska anpassa rätten (ta bort ingrediens).

Tänk på det nästa gång ni är på restaurang, jag är den där som beställer den rätten ni andra sitter och förundras över och skrattar åt. :D

Blev inspirerad att svara på det här då du och jag nog fungerar väldigt olika med det här 😁. Väldigt bra egenskap att kunna testa allt dock, tycker jag.

Jag äter helst sådant som jag kan ana konsistensen och smaken på. Jag tycker helt enkelt inte om all mat 😅. Obehaglig konsistens är nog värst, eller när jag i en kötträtt råkar tugga på en bit rent fett eller en broskbit (ryser 🙈).

Jag var ganska kräsen som liten och blev mer öppen för nya råvaror och smaker som äldre tonåring/ung vuxen. Antagligen för att jag blev intresserad av hälsa och att äta hälsosamt.

Nu är jag lite mer kräsen igen om än inte som när jag var liten 😁.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp