Varför vägrar han på tävling??

Sv: Varför vägrar han på tävling??

Det skadar aldrig att kolla upp hästen hos veterinären, men jag personligen tror att han skulle stanna och bråka vid annat än titthinder då. Men som sagt det skadar aldrig att kolla upp hästen och det finns nog inget värre än att börja bråka med en häst som det sedan visar sig var sjuk.

Efter koll hos vet hade jag tränat MASSOR av titt hinder, hoppa allt! (som inte kan skada hästen). Träna låga (kanske 70cm) hinder med jackor, presseningar, påsar och allt annat som är ofarligt på. Bli inte arg och börja bråka, utan övertala bara hästen att det går att hoppa. Av min erfarenhet handlar det oftast bara om att öva, man tränar oftast inte på tillräckligt tittiga hinder hemma.

Och tänk på att inte trötta ut hästen, tävla INTE mer än varannan till var tredje helg, och ju mer hoppning du vill träna hemma ju mindre kan du ju tävla...

Jag tycker dessutom det är viktigt att rida ut på sin häst, nu vet jag inte alls hur du tränar, men jag personligen tycker det finns aldeles för många ryttare som bara rider på bana/ridhus pga av någon lam ursäkt om att hästen blir helt vild eller liknande ute....

Lycka till!

Dit vi ska på fredag så har det byggt egna sponsorhinder med ballonger, vattenmattor med vatten, blommor längst hinderstöden och allt annat läskigt.
Jackor, julgransglitter och liknande hoppar han jättebra!

Jag håller med det du skriver till 100 %. Jag tävlar max varannan, var tredje helg. SJälvklart inte mer!

Det här med ridhuset håller jag också med om. Rider ut en kvart i början och i slutet av de allra flesta tillfällen jag rider. Rider jag i inhägnad så är det på ridpaddock.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Du har redan fått flera bra svar, nu verkar ni dessutom ha bestämt er för att den bara är tittig och då är det väl bara att träna på titthinder...

Dock står jag fast vid att du/ni hade gjort klokt i att låta ponnyn bli genomgången på klinik.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Anledningen att jag frågade om det var att det är så många med olika svar. Svårt att dra någon slutsats av det med andra ord :)
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Du startade en liknande tråd 19 april i år, antar att det är samma ponny...?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=966793&highlight=ponny+som+stannar+kompinationer

Av vad jag kan se så är de flesta råd och tips som du fått både i denna och förra tråden att du ska låta veterinären titta på hästen.
Om du sen inte är intresserad av att höra svaren så låt bli att starta en till tråd i samma ämne.

Jag tycker att det är beklagligt att du envisas med att förtsätta hoppa hästen när den uppenbart inte vill. Lyssna på hästen! OM den mot all förmodan skulle vara fräsch (vilket jag starkt tvivlar på) så vill den ju inte hoppa. Hade den tyckt att det var roligt så skulle den inte stanna. Om du så gärna vill hoppa så får du nog se dig om efter en annan häst. Alternativt tävla mindre och i lägre klasser. Att fortsätta tävla helg efter helg fast ni vägrar ut er, tycker DU verkligen att det är roligt?

Att envisas med att stoppa huvudet i sanden trots ett så tydligt symptom på att något är fel är ju vansinne. Om hästen har ont och du fortsätter att strunta i det, så är det djurplågeri enligt min åsikt!
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Bra skrivet! :bow: håller med varenda ord
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Fast hoppar ni aldrig titthinder hemma?
Och på tävling brukar det väl ändå inte finnas så farliga hinder.
För en grön häst kanske, men din häst har väl ändå tävlat så pass mkt att den borde anses som rutinerad.

Som sagt:
Kolla hos veterinär, sen börja om från början.
Antingen har den jätteont, eller så har den för mkt press på sig.

Några andra svar tror jag inte du kommer få.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Kolla upp på klinik först och främst.
Är hästen frisk och ren så börja träna på att hoppa titthinder ev. byt miljö ett tag och hoppa lite enklare terränghinder utomhus istället för att få en nytändning. Ofta brukar de flesta kusar tycka att terrängen är lite roligare :)
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Fast hoppar ni aldrig titthinder hemma?
Och på tävling brukar det väl ändå inte finnas så farliga hinder.
För en grön häst kanske, men din häst har väl ändå tävlat så pass mkt att den borde anses som rutinerad.

Som sagt:
Kolla hos veterinär, sen börja om från början.
Antingen har den jätteont, eller så har den för mkt press på sig.

Några andra svar tror jag inte du kommer få.

Nej, vi hoppar inte alls hemma. Har flyttat till nytt ställe och där har de inhen hinderpark...
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Du startade en liknande tråd 19 april i år, antar att det är samma ponny...?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=966793&highlight=ponny+som+stannar+kompinationer

Av vad jag kan se så är de flesta råd och tips som du fått både i denna och förra tråden att du ska låta veterinären titta på hästen.
Om du sen inte är intresserad av att höra svaren så låt bli att starta en till tråd i samma ämne.


Jag tycker att det är beklagligt att du envisas med att förtsätta hoppa hästen när den uppenbart inte vill. Lyssna på hästen! OM den mot all förmodan skulle vara fräsch (vilket jag starkt tvivlar på) så vill den ju inte hoppa. Hade den tyckt att det var roligt så skulle den inte stanna. Om du så gärna vill hoppa så får du nog se dig om efter en annan häst. Alternativt tävla mindre och i lägre klasser. Att fortsätta tävla helg efter helg fast ni vägrar ut er, tycker DU verkligen att det är roligt?

Att envisas med att stoppa huvudet i sanden trots ett så tydligt symptom på att något är fel är ju vansinne. Om hästen har ont och du fortsätter att strunta i det, så är det djurplågeri enligt min åsikt!

Nej, annan polle nu..

Jag tror nu efter alla svar att han är tittig. Märkte det riktigt tydligt när vi var i skogen och red för någon dag sen. Vi var och red förbi ett litet båtställe med två uppochnedväna båtar, han vägrade gå förbi dem! Tillslut efter många om och men gick han på skakiga ben förbi. Så på fredag ska vi åka 7 mil resa till ett stall med titthinder och se om det är tittiga hinder som ställer till det. En riktig fegis när man rider ibland och blir som förbytt inne på banan.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Kolla upp på klinik först och främst.
Är hästen frisk och ren så börja träna på att hoppa titthinder ev. byt miljö ett tag och hoppa lite enklare terränghinder utomhus istället för att få en nytändning. Ofta brukar de flesta kusar tycka att terrängen är lite roligare :)

Jo, det var en bra idé. Har bokat titthinderträning på ett stall en bit ifrån. Då ska han få hoppa heliumballonger :angel: och läskiga murar :) Tror det är där problemet sitter. Verkar 110% fräsch :D
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Du startade en liknande tråd 19 april i år, antar att det är samma ponny...?Annan ponny
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=966793&highlight=ponny+som+stannar+kompinationer

Av vad jag kan se så är de flesta råd och tips som du fått både i denna och förra tråden att du ska låta veterinären titta på hästen. Ponnyn är regelbundet kollad och helt fräsch.
Om du sen inte är intresserad av att höra svaren så låt bli att starta en till tråd i samma ämne.

Jag tycker att det är beklagligt att du envisas med att förtsätta hoppa hästen när den uppenbart inte vill.Men han är ju tittig?? Det går ju att ändra på!! Lyssna på hästen! Det gör jag.OM den mot all förmodan skulle vara fräsch (vilket jag starkt tvivlar på) så vill den ju inte hoppa. Hade den tyckt att det var roligt så skulle den inte stanna.han älskar att hoppa men får scenskräck och tittig på hinder Om du så gärna vill hoppa så får du nog se dig om efter en annan häst. Alternativt tävla mindre och i lägre klasser. Vi tävlar varannan, var tredje helg två klasser på lokal nivå. Upptill 1 m.Att fortsätta tävla helg efter helg fast ni vägrar ut er, tycker DU verkligen att det är roligt? Vi är INTE ute varje helg!! Vårat mål är att vi ska tävla högre klasser då han hoppar som en gud. Men det är ju titthinder som för´modligen ställer till det, och nu ska det bli ändring på det.

Att envisas med att stoppa huvudet i sanden trots ett så tydligt symptom på att något är fel är ju vansinne. Men du dömmer ju ut honom helt!! Om han är tittig, vilket han troligen är. VI SKA TRÄNA PÅ DET!! Om hästen har ont och du fortsätter att strunta i det, så är det djurplågeri enligt min åsikt!Tack då, du vet inte hur väl jag vill min älskade ponny. HÄSTEN HAR INTE ONT NÅGON STANS!!

Den understrukna texten har jag skrivit.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Men kolla upp hästen först. Det skulle jag göra, tänk om den har ont och då pinar man den med att tävla och tävla och tävla. Om den är ok, lägg en annan duktig ryttare på den som rättar till problemen. Du ångrar dig inte.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Så istället för att trappa ner och låta hästen vila satsar du på högre klasser? Den kanske helt enkelt har tröttnat?
Jag hade låtit den vila från all träning och tävling ett tag och se om det hjälpt.
Ser han bra förresten? Så det inte är något fel på ögonen tänkte jag?

Låt den vila, kolla upp och börja om.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Om du har/haft problem med två ponnyer under så kort tid så kanske det helt enkelt är så att din ridning inte passar för dessa ponnyer.
Börja hoppträna lite kanske.?
Även den bästa behöver hjälp.


Sen om hästen verkligen är tittig och känslig så är det ju inte så smart att ge sig ut och tävla upp till metern om den aldrig får träna hemma. Klart den stoppar då. :crazy:
Fast i ursprungsinlägget sa du ju att du tränar hemma......


Sen kan du ju inte veta om hästen har ont eller inte eftersom du uppenbarligen vägrar (vill inte förstöra tävlingssäsongen??) kolla upp hästen.
Den stoppar ju tävling efter tävling, men i stället för att göra det bästa för hästen så envisas du med att fortsätta, och dessutom har planer på att tävla högre.
Vill man sin häst väl så lyssnar man på signalerna den ger.
Att åka till en veterinär skadar ingen, utan det är bara positivt från båda hållen.
Du kommer veta om pålle är frisk, och då är det fritt fram att rida på som vanligt och kanske ändra sitt träningssätt.
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Håller verkligen med dig!

Till TS: VARFÖR ÄR DU SÅ EMOT ATT KOLLA UPP DIN HÄST? GÖR DET BARA FÖR ATT UTESLUTA ATT DEN ÄR SJUK?
Du är ju så förblindad av vad du själv tycker så varför startade du ens tråden? Som någon tidigare skrev, du frågade i en annan tråd varför hästen hoppar på träning men inte på tävling, du fick samma svar där, ingen visste. Men det ÄR ett klassiskt symtom på att hästen har ont så varför inte bara kolla upp?
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Vad har du att förlora på att kolla upp hästen? Som jag ser det har du allt att vinna på det. Har hästen ont så är det ju bara att fixa till. Har den inte ont så är det ju jätteskönt att veta det. Mitt samvete skulle aldrig klara av att inte veta i din situation.
Sen är det ju också så att om hästen är ofräsch och man gör något åt det direkt så kanske det blir ett par veckor, kanske tre i "vila". En häst som är rätt tränad och i tävlingskondition tappar inget konditionsmässigt på ett par veckor så resten av tävlingssäsongen behöver inte gå förlorad.
Om man gör som du och struntar i att kolla upp hästen och fortsätter tävla trots att alla tecken för att den har ont finns där då får du vara glad om den bara behöver VILA ett par-tre månader.

Om jag hade en häst som den du beskriver så skulle jag kolla upp den, ev behandla och sen släppa den på bete. Låt den vila helt och hållet under sommaren och sätt i gång den med hjälp av någon kunnig person till hösten. Låt bli att hoppa, låt den få mental vila från hinder. Ta hjälp av någon som är kunnig på hästens träningsfysiologi så att du stärker och bygger upp den på rätt sätt.
Efter nyår kommer du nog att ha en betydligt mer hoppvillig häst, såvida din hästs eventuella fysiska problemen inte har gått för långt.

Sen behöver man hitta en modell som passar just den hästen man sitter på. En del hästar funkar bäst när man tävlar var tredje helg, andra när man tävlar en gång var 6:e vecka, en del funkar bäst att tävla tre helger i rad och sen tävlingsvila ett par månader. Olika upplägg för olika hästar. Det är individer!
Har man en häst som kanske är ung/gammal eller lite skröplig i benen/ryggen så måste man var mer rädd om den. Det kanske bara går att rida en klass om dagen, alternativt tävla en dag åt gången.

Lyssna och lär av erfarna hästmänniskor. Ett exempel är Nick Skelton. När han fick överta Dollar Girl från hennes tidigare ryttare så var hästen tävlingstrött. Bla annat stoppade hon på vattnet under OS (tror det var Barcelona). Han drog helt enkelt av henne skorna, slängde på ett täcke och släppte ut hästen på bete ett halvår. En tid senare vann de ju världscup-finalen.:)
Ett annat exempel är Åke Svanstedt (tror jag det var) som fick frågan vid en TV-intervju om han var intresserad av att starta (Eastender?) i Elitloppet. Han svarade att även om hästen hade kapacitet så var svaret nej. Åke konstaterade att han skulle bli tvungen att skrapa ihop resterna av hästen efteråt om den skulle gå två lopp efter varandra.
Ett färskt exempel är Linda Heed som avstod att åka till Hamburger Derby, trots att hon hade goda chanser till bra placering eftersom hästen inte var helt hundra fräsch.

Då en häst inte presterar som förväntat så kan man behöva göra en grundligare kontroll än bara en hältundersökning. Om hästen tex har fått Borrelia så presterar den också jättedåligt. Ta blodprov, kolla tänderna och se till att den verkas och skos vettigt.

Ett tips är att rutinundersöka hästen innan varje tävlingssäsong. I år hittade vi en avvikelse på blodprovet på en av tävlingshästarna på en rutinkontroll i januari. Två veckors skrittvila inkl. behandling, sen var det bara att köra på igen. Hade vi inte upptäckt det då så hade det garanterat blivit en längre vila och förmodligen mitt i säsongen. Inte kul. Efter tävlingssäsongens slut är det också bra att göra en grundlig kontroll. Finns det några skavanker så är det ju gott om tid att fixa till innan nästa säsong.:)
Men det är också viktigt att vid minsta antydan under säsongen kolla upp hästen, hältundersökning och blodprov tar vi alltid om man inte vet vad felet är.

"han älskar att hoppa men får scenskräck och tittig på hinder"
Det här är ju bara trams. En häst som ÄLSKAR att hoppa, stannar inte gång på gång!
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Om du har/haft problem med två ponnyer under så kort tid så kanske det helt enkelt är så att din ridning inte passar för dessa ponnyer.
Börja hoppträna lite kanske.?
Även den bästa behöver hjälp.


Sen om hästen verkligen är tittig och känslig så är det ju inte så smart att ge sig ut och tävla upp till metern om den aldrig får träna hemma. Klart den stoppar då. :crazy:
Fast i ursprungsinlägget sa du ju att du tränar hemma...... Har tillgång till fyra bommar och fyra hinderstöd.


Sen kan du ju inte veta om hästen har ont eller inte eftersom du uppenbarligen vägrar kolla upp hästen. Pratat med ägaren och hästen är uppkollad för ett tag sen ua hos veterinär
Den stoppar ju tävling efter tävling, men i stället för att göra det bästa för hästen så envisas du med att fortsätta, och dessutom har planer på att tävla högre.Han har scenskräck och är tittig på hinder sa ägaren
Vill man sin häst väl så lyssnar man på signalerna den ger.
Att åka till en veterinär skadar ingen, utan det är bara positivt från båda hållen.
Du kommer veta om pålle är frisk, och då är det fritt fram att rida på som vanligt och kanske ändra sitt träningssätt.

*Tiotecken*
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Vad har du att förlora på att kolla upp hästen? Som jag ser det har du allt att vinna på det. Har hästen ont så är det ju bara att fixa till. Har den inte ont så är det ju jätteskönt att veta det. Mitt samvete skulle aldrig klara av att inte veta i din situation.
Sen är det ju också så att om hästen är ofräsch och man gör något åt det direkt så kanske det blir ett par veckor, kanske tre i "vila". En häst som är rätt tränad och i tävlingskondition tappar inget konditionsmässigt på ett par veckor så resten av tävlingssäsongen behöver inte gå förlorad.
Om man gör som du och struntar i att kolla upp hästen och fortsätter tävla trots att alla tecken för att den har ont finns där då får du vara glad om den bara behöver VILA ett par-tre månader.

Om jag hade en häst som den du beskriver så skulle jag kolla upp den, ev behandla och sen släppa den på bete. Fånghäst, så måste vara igång hela sommarn Låt den vila helt och hållet under sommaren och sätt i gång den med hjälp av någon kunnig person till hösten. Låt bli att hoppa, låt den få mental vila från hinder. Jag hoppar ju knappt hemma, kanske det som är problemetTa hjälp av någon som är kunnig på hästens träningsfysiologi så att du stärker och bygger upp den på rätt sätt. I stallet så står en fd internationell ryttare som tränat för Pessoa, Merdith Beerbaum och liknande. Hon kollade igenom ponnyn igår och påstår att han är fullt frisk. Både ägaren, veterinären och hon säger det.
Efter nyår kommer du nog att ha en betydligt mer hoppvillig häst, såvida din hästs eventuella fysiska problemen inte har gått för långt. De psykiska blockeringarna ska vi träna på imorgon, genom titthinder.

Sen behöver man hitta en modell som passar just den hästen man sitter på. En del hästar funkar bäst när man tävlar var tredje helg, andra när man tävlar en gång var 6:e vecka, en del funkar bäst att tävla tre helger i rad och sen tävlingsvila ett par månader. Olika upplägg för olika hästar. Det är individer!
Har man en häst som kanske är ung/gammal eller lite skröplig i benen/ryggen så måste man var mer rädd om den. Det kanske bara går att rida en klass om dagen, alternativt tävla en dag åt gången.

Lyssna och lär av erfarna hästmänniskor. Ett exempel är Nick Skelton. När han fick överta Dollar Girl från hennes tidigare ryttare så var hästen tävlingstrött. Bla annat stoppade hon på vattnet under OS (tror det var Barcelona). Han drog helt enkelt av henne skorna, slängde på ett täcke och släppte ut hästen på bete ett halvår. En tid senare vann de ju världscup-finalen.:)
Ett annat exempel är Åke Svanstedt (tror jag det var) som fick frågan vid en TV-intervju om han var intresserad av att starta (Eastender?) i Elitloppet. Han svarade att även om hästen hade kapacitet så var svaret nej. Åke konstaterade att han skulle bli tvungen att skrapa ihop resterna av hästen efteråt om den skulle gå två lopp efter varandra.
Ett färskt exempel är Linda Heed som avstod att åka till Hamburger Derby, trots att hon hade goda chanser till bra placering eftersom hästen inte var helt hundra fräsch.

Då en häst inte presterar som förväntat så kan man behöva göra en grundligare kontroll än bara en hältundersökning. Om hästen tex har fått Borrelia så presterar den också jättedåligt. Ta blodprov, kolla tänderna och se till att den verkas och skos vettigt.

Ett tips är att rutinundersöka hästen innan varje tävlingssäsong. I år hittade vi en avvikelse på blodprovet på en av tävlingshästarna på en rutinkontroll i januari. Två veckors skrittvila inkl. behandling, sen var det bara att köra på igen. Hade vi inte upptäckt det då så hade det garanterat blivit en längre vila och förmodligen mitt i säsongen. Inte kul. Efter tävlingssäsongens slut är det också bra att göra en grundlig kontroll. Finns det några skavanker så är det ju gott om tid att fixa till innan nästa säsong.:)
Men det är också viktigt att vid minsta antydan under säsongen kolla upp hästen, hältundersökning och blodprov tar vi alltid om man inte vet vad felet är.

"han älskar att hoppa men får scenskräck och tittig på hinder"
Det här är ju bara trams. En häst som ÄLSKAR att hoppa, stannar inte gång på gång!

*Tiotecken*
 
Sv: Varför vägrar han på tävling??

Hej nu kommer du säkert tycka jag låter elak.
Men det kan vara så enkelt att hästen är sönder tävlad, han tycker kanske det är tråkigt. Jag har sett många hästar som folk tävlar sönder. Som jag fatta när jag har läst så har det varit ganska mycket tävlande.
Om det vore min häst så skulle jag låta han slippa tävla under en längre period. Och så ska den nog slippa hoppa under en period, låt honom vara häst och ingen tävlingsmaskin.

LYCKA TILL
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 358
Senast: Flixon
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 263
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp