Varför vallar hästen i hagen?

Martina_m

Trådstartare
Varför vallar min häst den andra i hagen?
Kan man få honom att sluta med detta?

Just nu går min häst själv i hagen, eftersom det inte fungerar att ha honom tillsammans med någon annan. Han har gått med andra hästar, men sen vintern kom så vallar han dem.

Kan dra allt lite snabbt från början, fråga gärna om något är oklart.

Jag köpte min häst som 3,5-åring. Nykastrerad. Han jagade de andra hästarna vid insläpp = han fick gå själv. Vid 4,5 år blir han kastrerad för andra gången då det visat sig att han var klapphingst, och första gången tog veterinären bara en kula, den andra låg i buken. Bra förklaring till beteendet.
Han går fortfarande själv i två år till.
Släpps ihop med två ponnyer, 1 sto och 1 valack. Funkar bra. Går med dem i 1/2 år. Flyttar till ett nytt ställe, går ihop med 1 sto i 1/2 år, funkar också bra. Men vallar något precis innan det är dags för insläpp.
Dags för sommarbete och släppes ihop med ett annat sto, fungerar bra hela sommaren, båda hästarna flyttar in till stall (annan plats än sommarbete) och fortsätter gå i hage tillsammans, Går bra. Fram tills nu när vintern (snön) kom. Då min häst börjat jaga henne. Han är alltså inte direkt elak, utan han vallar bara.
Vi delar hästarna.
Ny häst flyttar till stallet och släpps in med min, en valack. Snön är borta. Funkar bra, men dag 4 försöker den andra hästen fly ut från hagen från min, då han åter igen vallar.
Hästarna delas.

Hagarna i sig är platta och leriga utan något direkt att göra. Har lagt in stora grankvistar att tugga och äta på.
Han har även fått "sin hink" som han bär runt på och leker med.
Han har alltså väldigt mkt hingstighet kvar när det gäller att pilla på saker och hålla i saker.
Men annars är han inte speciellt hingstig, är inte ett dugg intresserad av stona.

Finns det något hopp att min häst ska kunna ha hästkompisar igen? Eller ska jag helt enkelt acceptera att han får gå själv hädanefter?

Han har ju inte gått i någon större flock, utan bara med en eller max två hästar.

Kan ju även tillägga att han är rejält ranghög. Ingen häst har bestämt över honom.

Tips?!:confused:
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Varför vallar min häst den andra i hagen?
Kan man få honom att sluta med detta?

.

Jag köpte min häst som 3,5-åring. Nykastrerad.

Dags för sommarbete och släppes ihop med ett annat sto, fungerar bra hela sommaren, båda hästarna flyttar in till stall (annan plats än sommarbete) och fortsätter gå i hage tillsammans, Går bra. Fram tills nu när vintern (snön) kom. . .
Han har alltså väldigt mkt hingstighet kvar när det gäller att pilla på saker och hålla i saker.
.

Kan ju även tillägga att han är rejält ranghög. Ingen häst har bestämt över honom.

Tips?!:confused:

Citaten ovan kan sammanfattas med: du har en väldigt ranghög häst som kastrerades sent och har mycket instinkter. Dessutom klapphingst som lär ha extra mycket hormoner (jag förstår att han är kastrerad men en del valacker har kvar mycket hormoner/instinkter).

Jag tolkar det som att i en stor beteshage går det bra.
Uppstallad med mindre hage och snö uppepå underhållningen (bete, leta bete) .

Mer foder/gnagpinnar, skojig lek-kamrat (unghäst?) - mer utevistelse i större hage kan nog göra susen.

Eller också är det inte något att göra för att han aldrig har lärt sig "hur man gör" mot andra. ett alternativ kan ju vara att släppa honom i en rejält stor flock på stora ytor så gruppen uteslutet honom om han inte sköter sig. Men det är inte alls säkert att det fungerar och är värt risken.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Att valla är ett dominant beteende och vanligt när hästar gör upp om rangordningen i flocken. Även i lek vallar hästar varandra.

När en häst vallar för att dominera en annan är målet att den andra ska gå undan eller lämna utrymme i den utsträckning som ombeds. Om hästarna begränsas av hagstängsel kan beteendet bli ett problem därför att en häst inte tar hänsyn till att den andra inte kan gå undan mer pga att den hindras av ett stängsel. Den tolkar det som att hästen inte ger efter, och fortsätter att valla.

En annan orsak kan vara att din häst är uttråkad och vill leka. Återigen är utrymmet för litet och den andra hästen kommer inte undan.

Jag tror inte att beteendet kommer att vara ett livslångt problem. Däremot har du en häst som signalerar att det är något som inte är bra, och det bli inte bättre för honom bara för att du hindrar honom från att signalera det genom att ställa honom själv. Jag hade utan tvekan sett till att han fick stå i större naturhage och gärna i en befintlig flock.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Red i ett litet stall på 3 hästar en gång, där bossen i flocken var just en ranghög machovalack som hade vallningstendenser. Av någon märklig anledning gjorde han inte detta i hemmahagen som hade mycket skog och kuperingar, utan det var bara i den stora beteshagen på sommaren som han började valla. I och med att den hagen var så stor gick det att dela av den så han gick ensam, men fick ändå lite sällskap över staketet, så att säga.

Men jag håller med klockmalva: lägg ut stockar, kvistar, en lekboll kanske.

En del skickar kaxiga unghästar på "uppfostran" hos äldre ston som kan lära dem hyfs ;)
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Typiskt hingstbeteende att valla runt de andra hästarna på det sättet. Och kombinationen "hingst" (vare sig det är en hingst eller bara en valack som tror han är hingst), sto och valack är nog den absolut sämsta! Triangeldrama.... Det bästa är en snäll valack som inte bråkar men som inte heller blir rädd.

Jag hade inte velat ha min häst tillsammans med din, så för de andra hästarnas del kanske du måste inse att din häst får gå själv. Det är också en skaderisk för din om han skrämmer de andra såpass att de försvarar sig.

Jag har också en väldigt sent kastrerad, dominant och väldigt hingstig valack, han fick betäcka innan han kastrerades. Han har inte gått att ha med någon av mina andra hästar, och han stod själv hos uppfödaren eftersom han vallade runt sitt favoritsto hela tiden och jagade bort de andra.
Mina andra valacker är väldigt ranglåga och även om hingstdjuret iofs inte varit elak och ej har visat någon form av aggressivt beteende så har de blivit väldigt rädda när han sprungit efter dem eller om de känt sig trängda i ett hörn av hagen. Vilket resulterade i att han fick en sparkskada utan att han hade gjort annat än gå nära så ponnyn kände sig trängd. Då gav jag upp, det är inte trevligt för någon av dem när det blir så, då mår de bättre av att vara på var sin sida av ett staket.

Har aldrig vågat att ha honom med ston, är rädd att han kan få för sig att betäcka.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

En annan orsak kan vara att din häst är uttråkad och vill leka. Återigen är utrymmet för litet och den andra hästen kommer inte undan.

Jag tror inte att beteendet kommer att vara ett livslångt problem. Däremot har du en häst som signalerar att det är något som inte är bra, och det bli inte bättre för honom bara för att du hindrar honom från att signalera det genom att ställa honom själv. Jag hade utan tvekan sett till att han fick stå i större naturhage och gärna i en befintlig flock.

Jag kan garantera att det är det senare alternativet, han vill leka. Mest hela tiden.

Det svåra är att faktiskt hitta en sådan flock idag. Det är nu för tiden ovanligt med stora flockar. Många har sina hästar själva. Eller i en flock med 2-4 st, inte fler. Och där jag har min häst uppstallad är hagarna under all kritik, plana leriga hagar, inga träd, stenar eller vad man nu kan tänka sig (och absolut inget gräs). Därför har jag lagt in massa granskvistar och hans hink. I hopp om att han ska sysselsätta sig med det, men det gör han inte nämnvärt, tyvärr. Hinken har han lekt mycket med, men inte sedan han blev själv känns det som.

Det finns en häst till i stallet som sägs vara väldigt lekfull. Den är inte heller så poppis eftersom den tar sönder sin hagkompis täcken. Funderar om jag ska fråga om vi ska släppa ihop och chansa. Men ville faktisk kolla här med er lite först. Om det över huvud taget är värt det?!? Eller min häst kanske är ett hopplöst fall?
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Mina andra valacker är väldigt ranglåga och även om hingstdjuret iofs inte varit elak och ej har visat någon form av aggressivt beteende så har de blivit väldigt rädda när han sprungit efter dem eller om de känt sig trängda i ett hörn av hagen. Vilket resulterade i att han fick en sparkskada utan att han hade gjort annat än gå nära så ponnyn kände sig trängd. Då gav jag upp, det är inte trevligt för någon av dem när det blir så, då mår de bättre av att vara på var sin sida av ett staket.

Har aldrig vågat att ha honom med ston, är rädd att han kan få för sig att betäcka.

Min häst är också väldigt vänlig, det är mkt sällan han är elak, om än någonsin?!?
Han vill väl "bara" leka, men de andra hästarna uppskattar inte detta.
Och precis som du säger, så är det min som får stryk. De andra sparkar min. Men min ger sig inte, utan "jagar" ändå i hopp om lite bus. *suck*:crazy:
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Du har tre val: antingen riskerar du täckena (fast han kanske får bättre saker för sig med en rolig kompis och slutar montera isär täcken?) - letar efter en större flock, eller ställer hästen i en hage för sig, ensam.

Jag tror inte att han är ett hopplöst fall. Får han rätt förutsättningar så går det nog bra. Sen är det upp till dig vad du vill prioritera.

En risk med ensamhetslivet kan ju bara att han hittar på andra saker att fördriva tiden med. ;)
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

*KL*
Vallar han även under andra tider än insläppet?
Gör han likadant med bara valacker?
Hur mår han förövrigt? (äter, päls, stressad, lugn osv)

Lite tips som man kanske kan testa:

- Verkar som att insläppet "löser" ut en stor del av beteendet. Kanske testa en valack lösdrift så han får aktivering dygnet runt med jämn gamla kompisar och lite äldre valacker som bestämmer över honom?!
- Begränsad fri tillgång eftersom det inte finns mycket annat att äta/pyssla med(typ småmaskigt hönät över en bal)
- Större hagar med mer att göra och mer lekfulla kamrater

Är vad jag kan komma på nu
Lycka till med att hitta en lösning, tror inte han är ett hopplöst fall. Ni har inte hittat rätt förutsättningar för att han ska trivas än bara=)
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Fortsätter din häst att valla de andra hästarna i all evighet?? eller har ni alltid tagit bort honom från flocken/hagen genast han har börjat med att valla dom andra?

Hade en gång en shettis som gick ihop med en connemaraponny. När hästarna åkte på sommarbete så fick dom sällskap av en islandshäst. De första dagarna var connemaraponnyn heeeelt slut efter att ständigt valla shettisen för att islandshästen inte på något sätt ens skulle få hälsa på shettisen. Dag som natt så såg connemaraponnyn till att valla iväg shettisen bort från islandshästen. Men det här beteendet avtog så småning om och när rangordningen i flocken var fixad så avtog vallnings beteendet helt.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Jag kan garantera att det är det senare alternativet, han vill leka. Mest hela tiden.

Det svåra är att faktiskt hitta en sådan flock idag. Det är nu för tiden ovanligt med stora flockar. Många har sina hästar själva. Eller i en flock med 2-4 st, inte fler. Och där jag har min häst uppstallad är hagarna under all kritik, plana leriga hagar, inga träd, stenar eller vad man nu kan tänka sig (och absolut inget gräs). Därför har jag lagt in massa granskvistar och hans hink. I hopp om att han ska sysselsätta sig med det, men det gör han inte nämnvärt, tyvärr. Hinken har han lekt mycket med, men inte sedan han blev själv känns det som.

Det finns en häst till i stallet som sägs vara väldigt lekfull. Den är inte heller så poppis eftersom den tar sönder sin hagkompis täcken. Funderar om jag ska fråga om vi ska släppa ihop och chansa. Men ville faktisk kolla här med er lite först. Om det över huvud taget är värt det?!? Eller min häst kanske är ett hopplöst fall?
Ta av täckena några timmar o de får bita varandra. Spraya sedan antibit på täckena.

Jag har ett sto som min snälla val. bet väldigt mkt när hon kom.:confused:
Det visade sig att han visste bäst.:bow: hon var dominant eller ängslig o vallade under rabalder. ALLA flyttar på sig när den löper amok.

När de varit separerade efter en längre konv. fick jag ta av stoet täcket mitt i vintern så han kunde tukta henne i ett par dagar. När han bet i täcken så slog hon bara..Sedan blev det ordning igen.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Hej!
Min valack vallar. Utav olika orsaker, tror jag.
Första året jag hade honom gick han i en stor blandflock. Där valde han ut några hästar som sina och de vallade han runt när det passade honom.
Han var ranghög i den flocken. Så han var dominant och ville visa att han hade sina tjejer minsann.
I nästa lite mindre flock, fanns det en gammal snäll valack som bestämde spelreglerna. Där vallade han bara unghästen då och då när han trodde att den gamla inte såg. Men det handlade om lek. Han ville ta bort den unge från de andra så han kunde leka med honom. Min valack är väldigt leksen.
I vår egna flock var det sedan bara han och en liten sällskapshäst. Den lille vallade han också lite hit och dit då och då. Ibland för att få igång den lille till lek och ibland för att visa att han bestämde var de skulle vara.
På sommarbetet i en större valackflock hände ingenting, han hängde med alla och hade inget behov tydligen av att valla runt någon.
Här hemma igen går han med två yngre valacker. Han leker mycket med dom men ibland får han för sig att valla runt på den ene av dom. De två yngre leker mycket med varandra, så ibland går han och tar "sin" och går iväg med honom.
Kan säga att detta retar häcken på mig, blir så trött när han går in sitt vallande. Som tur är så tar de yngre det med ro. De lurar bort honom ganska enkelt. Men jag gillar det inte.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Tror att det löser sig om man släpper ihop honom med en stabil flock, med stabila och lite äldre, starka ledare. -Stort utrymme också så att han har chans att komma undan ordentligt.

Tror inte detta beror på varken att han varit klapphingst eller åldern då han blev kastrerad. Så länge det inte finns något kvar av någon pungkula så producerar hästen inga hormoner. Alla hästar har instinkter och det blir dem inte av med för att man tar bort någon kroppsdel. -men som sagt försvinner hormonerna. Ålder på kastration har ingen större betydelse på "hingstighet" enligt studier.

Som sagt; det han skulle behöva är en större flock på en större yta med starka och "jordnära" individer som själva levt i större flockar.

Såna här beteenden beror oftast enligt min erfarenhet på att hästen helt enkelt inte fått lära sig hur man ska bete sig.
Går faktiskt att göra jämförelser med människan där: tänk dig en person som bara vuxit upp med en eller två personer under sitt liv, -det blir himla svårt när man ska börja träffa andra för att man inte lärt sig de sociala reglerna. Hästar som hundar, barn och alla andra sociala djur behöver fostras i flock.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Det stämmer inte att åldern ej påverkar, har hästen etablerat ett beteende som hingst så kan det finnas kvar resten av livet trots att hormonerna är borta.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

en del valacker har väldigt starka instinkter och höga hormonhalter även efter kastrering. särskilt de som är sent kastrerade och i synnerhet klapphingstarbsom alltid har extra höga halter av hormonerna (kulan som ligger inkapslad har det varmt och gott= överproduktion )
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

En valack kan aldrig ha hormoner kvar. Men stark instinkt kan den ha.

Börjar man läsa studier om ämnet så ser man på resultaten att åldern inte har någon större betydelse. Kan dock tänka mig att det har betydelse om hästen betäckt mycket som hingst. Sen var TS häst 3år när den kastrerades, -alltså inte gammal. Så jag har väldigt svårt att tro att det skulle påverka hans beteende. Snarare handlar det isåfall om instinkt, -vilket alla valacker har mer eller mindre.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Mja, vad gäller hormontillberkning så förekommer väl det i andra delar av kroppen också, inte exklusivt i tesriklarna?

Sen kanske det mer handlar om instinkt, en del ston har ju väldigt typiska hingstmaner som vallning osv. och de har ju bevisligen (?) inga testiklar.

Någon studie har jag inte läst, men de "hingstiga" valacker jag stött på har alla haft den gemensamma nämnaren att de kastrerats efter 2 års ålder, Å andra sidan har jag träffat hingstar som inte varit särskilt "hingstiga" ... så till syvende och sist kanske det är en fråga om just instinkter ...
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Testosteron; som är specifikt för hingstar produceras i pungen. Därför har inte valacker några "hingst-hormoner" , utan när en valack blir "hingstig" , betäcker ston osv handlar det troligtvis om ren instinkt. "fortplantning" är ju en av hästens främsta grundinstinkter (:
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

*KL*

Om jag begränsar mig till min egen erfarenhet av att hålla hingstar tillsammans med andra på lösdrift, från föl till c:a 7 år och upp till 9st hingstar samtidigt.

Det är helt beroende på individen, en del kan man inte tro är hingstar medan andra är det ingen tvekan om :cool:
Jag har också efterlyst fakta gällande "skrönan" att sent kastrerade blir hingstiga även efteråt men inte hittat belägg för det. Min erfarenhet är att det är i första hand generna som styr då jag kan se att vissa gener är mer hingstiga än andra. Haft hingstar från minst 15 olika linjer på gården.

Sedan, är det alltid så att "hingstig" är negativt? Finns det något vackrare än en hingst som imponerar på andra hästar ;) Den kan ända vara bra att hantera och respektera människan.

Är också tveksam till att kastrera för fort, d.v.s. innan tre års ålder då de mentalt utvecklas mycket fram till dess. Förr kastrerade man unga pojkar som skulle bli kastratsångare, så nog har tidig kastrering betydelse för manliga könets utveckling. :eek:

Slutledningarna är ju runt min lilla ankdamm och inte mer vetenskapligt underbyggt än med den begränsningen. Sedan är jag ju jävig, då jag är man.....:cool:

Filosoferade
Rolle
IpL
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

I hear you ...
det jag bara "fastnar" lite i är ju de valacker som
inte bara "rider" utan genomför en fullständig betäckning... kvrävs det inte hormoner för det månne..?

Skit sak samma egentligen men. ;-)

Och nej, "hingstighet" är inte automatiskt synonymt med något negativt. så länge det inte leder till negativa konsekvenser för hästen själv och hans kamrater. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
957
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp