Varför vallar hästen i hagen?

Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Hittar tyvärr inte studien som handlar om ålder och kastering, .. men jag hittade den på "Pubmed" dock tror jag att man måste ha inlogg för att få ut hela studien, men abstract kanske du kan läsa? :) annars kan du söka på Google scholar. -använd engelska ord, då får man upp mycket mer.


Klockmalva: Valacker som genomför full betäckning har ändå inga hormoner ;) återigen handlar det om instinkt ;-att man ska föra arten vidare. I stort sätt; så betäcker de flesta valackerna (även om man inte ser det och vissa gör det inte så ofta). Dock kan de aldrig få någon avkomma.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

En annan orsak kan vara att din häst är uttråkad och vill leka. Återigen är utrymmet för litet och den andra hästen kommer inte undan.

Japp, har en 27 åring som blir uttråkad väldigt fort, speciellt om saker inte är som de brukar dvs att rutiner bryts. Ställs han i en annan hage t ex i väntan på veterinär för vaccination, så börjar han valla de som finns där. Däremot vallar han aldrig i sin normala hage, så uttråkad håller jag med om.

Sedan har jag även sett detta i blandflockar, då den som vill ha stona för sig själv vallar övriga och ev ston som inte ska ingå i flocken. Här har man helt sonika delat upp valacker och ston för sig själva och då har det löst sig.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

kl

Jag har ett sto som är högst i rang i sin lilla flock på 3. När hon brunstar så vallar hon ibland det sto som är näst i rang efter henne. Inte mycket, och inte länge och bara i skritt, men det är definitivt vallning.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Puh, hittade till slut "Effect of prepubertal versus postpubertal castration on sexual and aggressive behavior in male horses."

Vilket visade att det inte var någon större skillnad på "hingstighet" eller agression mot människor om de kastrerades innan 2 års ålder eller efter 3 års ålder.

Thanx
Rolle
IpL
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Vi fick in en ny valack i vår hage förra veckan. Min vallade den nya valacken så att han inte fick hälsa på de 2 som han anser skall hållas på plats. Den som bestämmer i hagen var inte ens intresserad av att hälsa på nykomlingen.
De hade nosat på varann över boxkanten under natten.
Att bli utsläppt i sommarhagen var mer intressant.
Vallningen i full fart var bara ett par minuter med lite nafsande på den andres hals ,sedan var det bara koll på att han inte gick fram till de andra 2. Det beteendet var borta nästa dag. Nu står den nya med de 2 och min vill stå högst upp i hagen och låtsas att han styr det hela.
Han kastrerades som 5 åring.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Hej tror inte att det är helt hopplöst för din kille, vi har en kallblodstravare (valack), som vallar andra speciellt valackar, vi hade dom i en hage med 5 st hästar i och han vallade speciellt 1 fjording valack hela tiden, + att dom stod och bet i varandra och stod på bakbenen och fajtades i bland också.kallblodstravaren bet sönder täcken och plockade av andra hästars grimmor + vallade bort de andra så det var hopplöst att försöka ta in en annan häst i hagen då han gjorde det även då.

Nu går han med 1 annan häst och det är vårat väldigt ranghöga ardenner sto, hon talade om för honom första gången dom släpptes ihop han fick sig 1 spark på låret efter det har han aldrig gjort något på henne, han svansar som en hund bakom henne och finns inte en tendes på valling inga trasiga täcken eller avplockade grimmor, men nu går som sagt var dom två tillsammans själva våra andra hästar går i en annan hage, så på så vis har vi två fungerande och harmoniska flockar... Kanske skulle din ponke behöva gå tillsammans med 1 väldigt ranghög tant som talar om vart skåpet ska stå ;)

Lycka till med din kuse och hoppas det löser sig så han i alla fall får 1 kompis :)
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Tack alla för svaren!
Känner mig ganska hjälplös och behövde lite tips och hjälp!


Det hade ju varit väldigt bra om han kunde få sig en tillsägelse. Någon som tar kommandot över honom.
Jag har testat att släppa ihop honom men en ranghög valack, som aldrig gett med sig. Men det gjorde han efter en fajt med min. MEN då var min fortfarande klapphingst (jag visste inte om det).

Det jag är rädd för är alltså att det kommer bli två trasiga hästar istället för att min häst ger med sig. Och det är det ju faktiskt inte värt, han är ju ändå köpt till att vara ridhäst. Inte sällskapshäst.
Ni förstår säkert vad jag menar. Men tanken att det skulle funka, utan massa bråk med skador, hade ju varit underbar!

Ja, jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra.
Jag vill så himla gärna att han ska få en kompis, men samtidigt så vill jag ju inte riskera hans hälsa.
Och med de hästar som han bestämmer över, funkar det ju bra med, inga bråk. Bara att vallningen kommer :(.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Min var en buffel när han kom till mig, fattade inte hästspråk, rusade på de andra hästarna, gick för nära, vallade. Jag vet att jag har något gammalt inlägg här någonstans där jag ber om hjälp :) Ingen ville ha sin häst med min, för han betedde sig som sk-t...
Jag misstänker att han gått mycket ensam och knappast med mer än en häst. Vi har flyttat lite och hästar har kommit och gått och han har blivit en helt annan häst (tror även att han har fått en uppgift i livet istället för att gå och skrota har gjort sitt också). Nu är de fyra grabbar i olika åldrar, de går i jättehage, ute dygnet runt och har fri tillgång på grovfoder. Det är som en dröm! Visst har de åsikter och man ser vilka två som är högst i rang (det varierar) men de säger till på ett sjysst sätt och det är så otroligt skönt. Den fjärde kom nyss och han har tydligen varit en bully, men han fann sin plats direkt hos våra, det behövdes inte ens en uppgörelse.
Sorry för mitt babbel, jag ville bara skriva av mig lite.

Och jag kan ju fortsätta när jag ändå håller på, en liten kul historia om vallning: Vi red på fjället och när vi skulle övernatta satte vi upp hagar. Två av stallets hästar, som egentligen inte går tillsammans fick stå i samma hage och vi trodde att vi skulle vara tvungna att ta isär dem för den ena vallade, de gick och gick och gick. Tills vi inser, att det inte alls är vallning... Den yngre hästen (som hemma på gården har en hagkompis som han får hänga på) FÖLJER efter den äldre (som är en gamling som gärna håller sig för sig själv) och vill hänga på honom, förmodligen för att han var lite otrygg. Gamlingen försöker verkligen gå ifrån honom, men den yngre följer efter. Tillslut ger gamlingen upp och den yngre är så nöjd, bara av att få stå nära honom. Så slumrar de tillsammans.
Otippat men kul!

Jag hoppas att det ordnar sig för er, du har fått en massa bra tips. Jag tycker inte att det låter som att han är "dum" utan snarare uttråkad och vill leka.
 
Sv: Varför vallar hästen i hagen?

Och idag när jag stod i boxen och mockade och hästen stod lös i boxen, flög han runt arg och irriterad när det gick förbi hästar och när boxgrannen kom in i sin box. Människan till boxgrannen sa att min häst börjat "vakta" sin box senaste dagarna. Jag jobbar på annan ort, så har inte varit hos hästen sedan i sön, så har inte sett något i veckan.
Vad är detta för idéer? Han som brukar vara så vänlig?
:confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
957
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp