Varför vill vänner att jag ska träffa ny?

Jag hoppas att det är av ren välvilja de uttalar sig så och jag tror det. De vill väl att någon ska känna sig älskad och tänker kanske inte på att man kan vara det ändå.

De som tycker att singlar är ett hot eller att singlar får andra att "tänka efter" borde nog ha tänkt efter redan före dess.
Visst finns det singlar som blir som bortbytta, känner sig fria och tar för sig och förstör men de personerna brukar ofta redan ha visat sina färger och bör inte ingå i bekantskapskretsen som det är.

Vi skiljer inte på singlar eller par i vår bekantskapskrets i alla fall.
 
Jag hade tolkat det som välvilja och har man vänner man tidigare umgåtts med i parrelation är det många singlar som även byter umgängeskrets. Vissa vill umgås mer/ut på krogen mm det blir ju en liten ändring mot vad som varit.

Sen är ju alla så olika. Har en god vän och hon har varit i förhållanden och singel i omgångar under åren.
Som singel är hon hemsk. Jag gillar henne skarpt och vi har umgåtts i måånga år. Många partners har kommit och gått för oss båda. Jag litar på min sambo men jag litar inte på henne när hon är singel.
Sambon har flera ggr fått "stöta" bort henne och be henne ringa till mig om hon vill hitta på något.

Har aldrig förstått grejen med att försöka få bekräftelse från någon annan som är upptagen.

Sen har jag en del vänner som tyckt att singellivet vart jättetråkigt och patetiskt. Vilket orsakade ett rejält gräl mellan oss för det är inget patetiskt att vara singel.

Jag har trivts bra med att vara singel. Tycker det är rätt skönt men märkt att sen jag träffade min partner vill jag leva ett liv med honom. Inte nödvändigstvis att vi måste bo ihop dock
 
Sen jag blev själv säger 80% av mina vänner att jag borde söka efter en ny man. Flera erbjuder sig att lägga ut nån bild, text på dating sidor.
Jag säger nej tack. Jag tycker jag har det bra själv och är inte sugen på en ev upprepning av det som varit.

Varför är man så ”obekväm” för många sedan man blivit ensamstående?

Någon utryckte sig -du kan bli intreserade av nån annans man om du kommer på ex en middag och det är jämna par.

Helt plötslig är man som pest smittad i dessa sammanhang. Men jag är samma människa som innan. Samma vänner sedan länge länge,

Och någon upptagen man är inget som jag önskar mig. Jag vill leva mitt liv och göra det jag vill och någon ny man är inte med på min karta som det är nu.
Har sådan tur några vänner som tycker det är ok att jag kommer själv.

Men fenomenet att det är obekvämt att jag är ensam för mina vänner. Varför är det så?

Tack för alla svaren!
Sen jag blev själv har jag gjort mycket jag gjorde ”förr”. Tränat o tränar mycket och
Jag vandrar många dags vandringar, men sover ute i skogen i hängmatta, jag gillar skytte och jakt, vinterbadar, fan av gamla lastbilar och ga bilar. Tar dagen som den kommer men viss planering fins.
Ja jag är nog en undlig figur😉Krogen är inte min grej.
Jag vill inte ha nån ny man i mitt liv som det är nu, nu gör jag som jag vill och det jag kan!
 
Jag vill inte ha nån ny man i mitt liv som det är nu, nu gör jag som jag vill och det jag kan!
Jag tänker att om man vill ha någon, så ska den personen ändå inte begränsa mig, utan snarare bli en bonus i mitt liv. Att ha någon som inte "tillåter" att jag gör som jag vill är ju ingenting att ha. Man ska ju ha en man som uppmuntrar en att göra allt det där man vill göra.
 
Jag tänker att om man vill ha någon, så ska den personen ändå inte begränsa mig, utan snarare bli en bonus i mitt liv. Att ha någon som inte "tillåter" att jag gör som jag vill är ju ingenting att ha. Man ska ju ha en man som uppmuntrar en att göra allt det där man vill göra.

Det var min reaktion också. En relation ska ju vara en bonus. Inte någon som bara tar och inte ger. Så jag förstår inte resonemanget att det är skönt att vara singel för att man får göra som man vill. Jag har varit gift i 10+ år och jag gör som jag vill. Min man begränsar mig inte.
 
Det var min reaktion också. En relation ska ju vara en bonus. Inte någon som bara tar och inte ger. Så jag förstår inte resonemanget att det är skönt att vara singel för att man får göra som man vill. Jag har varit gift i 10+ år och jag gör som jag vill. Min man begränsar mig inte.
Jag förstår absolut resonemanget. Det är väldigt vanligt att relationer begränsar. Bara en sådan enkel sak som att sticka hem till en vän direkt efter jobbet brukar mötas med "Gärna, måste bara kolla med partnern först. Åh, nä, tyvärr, inte idag" och en sjuhelvetes massor av "Nej, jag ska med till parterns föräldrar, vi måste tydligen det..." och liknande när man frågar om att göra något till helgen. Som singel hade det varit lätt att säga ja till allt möjligt.
 
Jag förstår absolut resonemanget. Det är väldigt vanligt att relationer begränsar. Bara en sådan enkel sak som att sticka hem till en vän direkt efter jobbet brukar mötas med "Gärna, måste bara kolla med partnern först. Åh, nä, tyvärr, inte idag" och en sjuhelvetes massor av "Nej, jag ska med till parterns föräldrar, vi måste tydligen det..." och liknande när man frågar om att göra något till helgen. Som singel hade det varit lätt att säga ja till allt möjligt.

Ja, alltså har man redan bestämt något så kan man ju inte skita i det för att någon vill göra något spontant. Men det gäller ju oavsett om man är singel eller ej.

Jag tror också att en del av de gångerna när folk skyller på partnern att de inte kan just då så är det bara en ursäkt. De vill egentligen inte och då är det lättare att skylla på något/någon än att säga att de egentligen bara vill hem och slappa.
 
Ja, alltså har man redan bestämt något så kan man ju inte skita i det för att någon vill göra något spontant. Men det gäller ju oavsett om man är singel eller ej.

Jag tror också att en del av de gångerna när folk skyller på partnern att de inte kan just då så är det bara en ursäkt. De vill egentligen inte och då är det lättare att skylla på något/någon än att säga att de egentligen bara vill hem och slappa.

Det värsta är folk som säger: "Partner ska på middag på lördag så jag har fri kväll, vill du hitta på nåt?" Med den formuleringen så - nej tack.
 
Det värsta är folk som säger: "Partner ska på middag på lördag så jag har fri kväll, vill du hitta på nåt?" Med den formuleringen så - nej tack.

Det skulle jag inte ta illa upp för. Både jag och mina vänner har fullt upp och jag har full förståelse för att man planerar in sitt umgänge med folk utanför hushållet till de tillfällen då det passar dem bäst. Varför skulle man ta illa upp för det? Jag vet ju att mina vänner vill umgås med mig.
 
Det skulle jag inte ta illa upp för. Både jag och mina vänner har fullt upp och jag har full förståelse för att man planerar in sitt umgänge med folk utanför hushållet till de tillfällen då det passar dem bäst. Varför skulle man ta illa upp för det? Jag vet ju att mina vänner vill umgås med mig.

Det går alldeles utmärkt att planera saker med sina vänner när ens partner gör annat, det är formuleringen jag ställer mig emot. Partner gör annat, så då kan jag också göra annat alltså träffa dig. Det låter som ett andrahandsval. Jag skulle inte säga så till mina vänner, i synnerhet inte de som är singlar och redan känner sig lite utanför allas par-liv. Jag vill träffa mina vänner, alltså träffar jag mina vänner oavsett vad min sambo gör den helgen. Vill jag och sambo umgås så gör vi planer med varandra, men det är liksom inte utgångspunkten när helgen närmar sig.

Jag har en vän som verkar ha svårt att planera utan sin partner. Hon säger ofta att "Partner ska iväg datum om en månad vill du ses så?" och det stör mig lite. Hennes partner är också den som snopet säger "Jaha, vad ska jag göra ikväll då?" när han missat att hon har andra planer.
 
Det går alldeles utmärkt att planera saker med sina vänner när ens partner gör annat, det är formuleringen jag ställer mig emot. Partner gör annat, så då kan jag också göra annat alltså träffa dig. Det låter som ett andrahandsval. Jag skulle inte säga så till mina vänner, i synnerhet inte de som är singlar och redan känner sig lite utanför allas par-liv. Jag vill träffa mina vänner, alltså träffar jag mina vänner oavsett vad min sambo gör den helgen. Vill jag och sambo umgås så gör vi planer med varandra, men det är liksom inte utgångspunkten när helgen närmar sig.

Jag har en vän som verkar ha svårt att planera utan sin partner. Hon säger ofta att "Partner ska iväg datum om en månad vill du ses så?" och det stör mig lite. Hennes partner är också den som snopet säger "Jaha, vad ska jag göra ikväll då?" när han missat att hon har andra planer.

Nu vet jag inte hur mycket du känner din vänner, alltså hur djupt. Man kan ju uttrycka sig så för att man kanske vill skämta? Vi kan göra det.

Men, jag tror nog att du känner dem tillräckligt för att känna att det är lite krinchigt.

Sedan har du ju paren som vill umgås och vara tillsammans. Vi som är introverta sitter gärna hemma med varandra även om vi är sociala också. Men, hittar mannen på något så kan det hända att jag uttrycker mig precis likadant till min bästa vän. "Mannen är borta, ska vi laga lite mat och ha mysigt bara vi två?"
Vi har ju mysigt vi två även när mannen är hemma men det blir lite extra på det här viset.
 
Nu vet jag inte hur mycket du känner din vänner, alltså hur djupt. Man kan ju uttrycka sig så för att man kanske vill skämta? Vi kan göra det.

Men, jag tror nog att du känner dem tillräckligt för att känna att det är lite krinchigt.

Sedan har du ju paren som vill umgås och vara tillsammans. Vi som är introverta sitter gärna hemma med varandra även om vi är sociala också. Men, hittar mannen på något så kan det hända att jag uttrycker mig precis likadant till min bästa vän. "Mannen är borta, ska vi laga lite mat och ha mysigt bara vi två?"
Vi har ju mysigt vi två även när mannen är hemma men det blir lite extra på det här viset.

Med tanke på att hon vid ett tillfälle avbröt kvällen och gick hem till sin sambo, för att han var tjurig över att han inte hade någon egen plan den kvällen så lutar det mot klängigt.

Jag tänker också att det är skillnad på "mannen är borta" som i att meddela att huset är därmed tomt, ses vi hemma hos mig så blir det bara du och jag. Till skillnad mot att ses allihopa. Jag och mina vänner ses dock oftast ute, utan partner, vilket gör att informationen om huruvida partnern har andra planer eller inte är irrelevant för sammanhanget.
 
Med tanke på att hon vid ett tillfälle avbröt kvällen och gick hem till sin sambo, för att han var tjurig över att han inte hade någon egen plan den kvällen så lutar det mot klängigt.

Jag tänker också att det är skillnad på "mannen är borta" som i att meddela att huset är därmed tomt, ses vi hemma hos mig så blir det bara du och jag. Till skillnad mot att ses allihopa. Jag och mina vänner ses dock oftast ute, utan partner, vilket gör att informationen om huruvida partnern har andra planer eller inte är irrelevant för sammanhanget.

Ok, vi ses nästan alltid hemma. Sällan ute.
 
Det värsta är folk som säger: "Partner ska på middag på lördag så jag har fri kväll, vill du hitta på nåt?" Med den formuleringen så - nej tack.

Oj så formulerar jag mig ofta till mina vänner. Aldrig tänkt på att det kan låta som ett andrahandsval.

Tror ingen av mina vänner har tolkat det som att de är ett andrahandsval heller. Har själv fått frågan men behöver ju inte bara gälla partner utan kan vara vilka planer som helst som blev inställda/ändrade
 
behöver ju inte bara gälla partner utan kan vara vilka planer som helst som blev inställda/ändrade

När du skriver så så tolkar jag det som att om partnern då har en annan plan, så blev din plan att vara med partnern inställd/ändrad. Hence att grundplanen var att umgås med partnern och nu är det inte sker så ser man sig om efter andra alternativ. Jag vet att det är väldigt vanligt att uttrycka sig så, men jag tycker att det är trevligare att bara säga: "Vill du ses på lördag?". För vännen är det ju som sagt irrelevant vad din partner sysslar med samma dag, såvida hen inte eventuellt är en del av planen som vi nämnt ovan.
 
När du skriver så så tolkar jag det som att om partnern då har en annan plan, så blev din plan att vara med partnern inställd/ändrad. Hence att grundplanen var att umgås med partnern och nu är det inte sker så ser man sig om efter andra alternativ. Jag vet att det är väldigt vanligt att uttrycka sig så, men jag tycker att det är trevligare att bara säga: "Vill du ses på lördag?". För vännen är det ju som sagt irrelevant vad din partner sysslar med samma dag, såvida hen inte eventuellt är en del av planen som vi nämnt ovan.

Aldrig tänkt på det så :)

Dock har jag och min sambo aldrig några planer på att vi ska umgås om det inte är något speciellt bokat sen länge som t.ex hotellövernattning eller så- Kanske därför jag aldrig tänkt på det :) det har mer varit att den kvällen kan vi hitta på något och sen har det nog bara blivit av farten att man berättar varför sambon inte är med.
 
För vännen är det ju som sagt irrelevant vad din partner sysslar med samma dag, såvida hen inte eventuellt är en del av planen som vi nämnt ovan.

Fast det är ju tämligen vanligt att folk ger mer information än Vad som behövs. Väldigt vanligt och många gånger väldigt onödigt men det sker ju hela tiden.
 
Vilken i detta fall kan få vännen att känna sig som ett andrahandsval.

Jag räknar faktiskt med att jag som vän inte kommer på första plats jämfört med min väns livs kärlek. Det är inget som störmig det minsta lilla faktiskt. Jag litar på mina vänner och har fullt förtroende för vår vänskapsrelation. Jag vet att de finns där förmig när jag behöver det. Jag behöver inte att de sätter mig först alltid.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Försök orka igenom texten för jag behöver hjälp! :) För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag en vän eller numera...
2
Svar
24
· Visningar
2 227
Senast: Aliche
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp