Varför wtp-bett?

LLS

Trådstartare
Hej på er kära bukefalosare!
Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på Sprenger kk ultra tredelat, beris, novabett (de två sista användes som tuggummi) och slutligen på hackamore. Har tandis som kollar honom regelbundet och inget konstigt i munnen.
Jag fick tipset av min dressyrtränare att pröva olika bett och försöka gå ifrån hackamore eftersom han inte jobbar bra genom kroppen med det (vill att han ska hålla länge till). Och hon tipsade om wtp bett? När jag letat efter lite recensioner på det bettet hittade jag ingenting.
Någon som har prövat, rider med det eller Har något att säga om wtp bettet så önskar jag att ni vill dela med er av er kunskap till mig.
(har kollat upp och ska nog försöka hyra ett inom tid)
 
Rent krasst tycker jag inte att hästarna (jag prövat det på) verkar tycka att WTP är bättre än andra lock-up bett. De flesta är nöjda men har inte haft någon häst som älskar det över allt annat sas. Jag upplever dessutom att mittendelen någon gång klämt tungan. Nu vet jag inte om du har ambitioner om att tävla, men det är inte godkänt enligt FEI för fälttävlansdressyren och vid en snabbkik, troligen inte godkänt för vanlig dressyr heller (enligt FEI, så således troligen inte godkänt i TR heller då).
 
Har du provat vanligt rakt bett med fasta ringar?
Prova många bett på min häst innan jag hittade vad han trivdes med i munnen, och det var rakt bett med fasta ringar.
 
Hej på er kära bukefalosare!
Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på Sprenger kk ultra tredelat, beris, novabett (de två sista användes som tuggummi) och slutligen på hackamore. Har tandis som kollar honom regelbundet och inget konstigt i munnen.
Jag fick tipset av min dressyrtränare att pröva olika bett och försöka gå ifrån hackamore eftersom han inte jobbar bra genom kroppen med det (vill att han ska hålla länge till). Och hon tipsade om wtp bett? När jag letat efter lite recensioner på det bettet hittade jag ingenting.
Någon som har prövat, rider med det eller Har något att säga om wtp bettet så önskar jag att ni vill dela med er av er kunskap till mig.
(har kollat upp och ska nog försöka hyra ett inom tid)

Det är bra mycket metall i den där mittklumpen.

Du verkar hittills mest ha provat bett som lägger tryck på tungan. Har du funderat på att prova bett som ger mindre tryck på tungan? Kanske ett vanligt tvådelat bett, gärna baucher?
 
Har lånat min tränare Wtp-bett på min häst som är extremt känslig i munnen och en period i höstas bara gick att rida med hack. Tänkte först inte prova wtp då jag trodde att han omöjligt skulle gilla det. Han ÄLSKAR det! Har aldrig under hans karriär som ridhäst kommit i närheten av att trivas så med bett i munnen. Trist bara att man inte får tävla på det...
 
Har lånat min tränare Wtp-bett på min häst som är extremt känslig i munnen och en period i höstas bara gick att rida med hack. Tänkte först inte prova wtp då jag trodde att han omöjligt skulle gilla det. Han ÄLSKAR det! Har aldrig under hans karriär som ridhäst kommit i närheten av att trivas så med bett i munnen. Trist bara att man inte får tävla på det...

Men spännande! Kul att ni har hittat rätt i bett-jungeln. Ja det är trist att det inte är godkänt för tävling, men det får gå. Hellre hästens välbefinnande än tävling. Hur var din häst innan och efter wtp? Svårt att ta stöd, slår sig fri, knäpper av?
 
Men spännande! Kul att ni har hittat rätt i bett-jungeln. Ja det är trist att det inte är godkänt för tävling, men det får gå. Hellre hästens välbefinnande än tävling. Hur var din häst innan och efter wtp? Svårt att ta stöd, slår sig fri, knäpper av?

Han har alltid haft svårt att ta stöd, väldigt klen i kontakten, "slamrat" mycket med bettet. Men det har funkat. Till i somras då han från ingenstans inte kunde ha bett för han fick panik, slängde upp huvudet och visade tydligt obehag. Inget hittades på tänder eller i munnen överhuvudtaget, hur fint som helst. Fick börja rida på hack, för att sen kunna gå över på rakt carbonbett och nu trivs han med WTP då. Tävlar på MsvA /St.george-nivå så vinterns projekt blir att hitta ett godkänt bett han gillar. Så himla dyrt bara att leta sig fram!
 
Han har alltid haft svårt att ta stöd, väldigt klen i kontakten, "slamrat" mycket med bettet. Men det har funkat. Till i somras då han från ingenstans inte kunde ha bett för han fick panik, slängde upp huvudet och visade tydligt obehag. Inget hittades på tänder eller i munnen överhuvudtaget, hur fint som helst. Fick börja rida på hack, för att sen kunna gå över på rakt carbonbett och nu trivs han med WTP då. Tävlar på MsvA /St.george-nivå så vinterns projekt blir att hitta ett godkänt bett han gillar. Så himla dyrt bara att leta sig fram!

Har du provat ett vanligt rakt bett med fasta ringar?
 
Har du provat ett vanligt rakt bett med fasta ringar?

Japp, det var det jag red på efter hacket. Det funkade bra, upplevde dock att han efter ett tag blev som "överstyrd", jättesvårt att förklara. Men det kan ju bli så att jag får återgå till det om jag inte hittar ett annat. Skulle vilja ha ett bett som han inte kan vika bakåt och "slamra"/tugga frenetiskt på. Verkar dock inte finnas!?
 
Japp, det var det jag red på efter hacket. Det funkade bra, upplevde dock att han efter ett tag blev som "överstyrd", jättesvårt att förklara. Men det kan ju bli så att jag får återgå till det om jag inte hittar ett annat. Skulle vilja ha ett bett som han inte kan vika bakåt och "slamra"/tugga frenetiskt på. Verkar dock inte finnas!?
Vår ponny tuggade och gnagde på bettet tills vi hittade Metalab barrel tub, vilken skillnad det blev! Men jag tolkar det som att barnet inte får tävla dressyr på det. Då skaffade vi ett från hööks https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/bett/dringsbett-horsepower-1 som faktiskt också fungerar.
 
Intressant! Hur funkar mitt delen? Är det som ett vanligt tredelat eller är det rakt?
Jag skulle säga som ett rakt bett som det går att vrida framåt och bakåt på de olika delarna, men inte i sidled. Likaså är bettringarna fasta i uppåtstående position och kan inte vikas utåt, på Metalab-bettet men kan det på hööks-bettet.
 
Skulle vilja ha ett bett som han inte kan vika bakåt och "slamra"/tugga frenetiskt på. Verkar dock inte finnas!?

Ett rakt bett går ju inte att vika bakåt. "slamra"/tugga frenetiskt beror ju på att hästen inte trivs med bettet i munnen, så det finns inget "det här bettet löser det problemet" utan det gäller att prova fram vilket bett hästen trivs med.
Personligen föredrar jag raka bett med fasta ringar eller 3-delade bett med fasta ringar, men trivs inte hästen med dem betten får man prova andra, kanske ett 3-delat baucherbett? eller Metalab barrel tube som tidigare kommentar föreslog? :)
 
Ett rakt bett går ju inte att vika bakåt. "slamra"/tugga frenetiskt beror ju på att hästen inte trivs med bettet i munnen, så det finns inget "det här bettet löser det problemet" utan det gäller att prova fram vilket bett hästen trivs med.
Personligen föredrar jag raka bett med fasta ringar eller 3-delade bett med fasta ringar, men trivs inte hästen med dem betten får man prova andra, kanske ett 3-delat baucherbett? eller Metalab barrel tube som tidigare kommentar föreslog? :)
Eh, ja? Det förstår jag oxå att han inte trivs med ett bett som han slamrar med och gnager på? Han gillar inte fasta ringar och han gillar inte tredelat. Metalab barrel tube är inte aktuellt då vi inte får tävla på det. Detta är en häst som är mycket känslig i sin mun och vi gör allt för att göra det så bra som möjligt för honom. Men det finns oxå, iallafall för mig, en ekonomisk begränsning k att prova massa bett på måfå. Men tråden handlade ju inte heller om mig och min häst egentligen...
 

Liknande trådar

Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 859
Senast: user19728
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 690
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Freazer
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp