Varför???

Maira

Trådstartare
...drömmer jag påfallande ofta om akvarium? Oftast gigantisk stora som fyller hela rum, jag drömmer om div märkliga fiskar, akvarium som läcker eller har för lite vatten, fiskar som hoppar ur och andra skruvade vatten--fiskrelaterda saker. I natt drömde jag att jag hade gigantiska kräftdjur i ett akvarium.

Kan nämna att jag har ett rätt stort akvarium på 540 liter, men jag älskar mitt akvarium och känner aldrig press och stress över det eller fiskarna som är däri. Tvärtom kan jag sitta framför det i evigheter på kvällarna, det ger mig en otrolig frid.

I drömmarna är det oftast motsatsen. Jag har drömt såna här drömmar många ggr. :crazy:
 
Sv: Varför???

Stress från något annat kan slås ihop med att du just sitter och kollar på ditt akvarium på kvällen.
Att drömma om kräftor har med sexuella känslor att göra. Lite snabb googling. Jag sysslade lite med drömtydning förr men har tyvärr tappat bort min bok:arghh:

Akvarium va svårt att få fram men fisk fanns. Direkt kopia: Fisk representerar livsprocesser i tanke och känsla att gå på under ytan av ditt sinne. Att fisk är därför att söka och få kännedom om, dina inre känslor, eller andliga förverkligande. Fiskar symboliserar de tankar, känslor, skatter eller försörjning av vårt inre, omedvetna liv. Att kunna sväljas av en fisk, som var Jonas, och andra legendariska hjältar, representerar en period av förfärlig, och ibland skrämmande, inåtvändhet. Vid sådana tillfällen vi se under vatten i det omedvetna, och vet hur det är att leva i det irrationella. Men om jakten bygger på ett förtroende för din egen helheten, din integrerad del i det hela, då du överleva detta irrationella skick, Jona gjorde. Du kan också fiska efter komplimanger eller information. Eller något kan vara lurigt, inte helt rätt. Fisk kan ha en sexuell betydelse också, och får representera fertilitet, prenatala erfarenhet, eller livet i vatten i livmodern. I en kvinnas "dröm, om det innehåller en fisk, många små fiskar i en skål eller liten tank, kan den representera graviditeten. I de kristna mysterierna fisken betyder Kristus eller kollektiva medvetande av mänskligheten. I den engelska några idiom illustrera undersöka hur fisken kan komma att användas i din dröm. (Om du har ett annat modersmål, tänk på idiom i ditt eget språk.) Någon kan vara en "kall fisk" avses känslolös. Du kan vara en "liten fisk i en stor damm "eller vice versa. Du kan vara en" fish out of water "eller en" konstig fisk ".


Om just vatten finns det massor i olika former. Googla lite och se om det finns något som representerar din tillvaro/ditt liv.

Drömmar är bara ett virrvarr av det undermedvetna och säger sällan något riktigt. Men ibland kan man få en hint om sin tillvaro och om det kanske är dags att ändra på något i sitt liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför???

Ingen aning. Hokuspokus-folket kan säkert få det till allt möjligt från att du är sexuellt frustrerad till att du varit drottning i Frankrike i ett tidigare liv.

Men spelar det någon roll varför du drömmer så? Det kanske inte finns någon orsak alls. Frågan är snarare om du mår dåligt av drömmarna och vad du själv lägger för värde i det.
 
Sv: Varför???

Tack! Kan nog stämma att det handlar om mitt känsloliv.

Men jag äter antidepressiv medicin och de kan ju påverka drömmar också. :(
 
Sv: Varför???

Fast jag tror nog att drömmar kan spegla vårt undermedvetna.

Jag mår alltid dåligt när jag vaknar från de här drömmarna, stressad eller väldigt illa till mods.
 
Sv: Varför???

Tack! Kan nog stämma att det handlar om mitt känsloliv.

Men jag äter antidepressiv medicin och de kan ju påverka drömmar också. :(

Vatten = känslor.

Det viktiga är hur du känner i drömmen. Vilka känslor ger dig drömmen. Gå på det.
 
Sv: Varför???

Jag brukar också drömma om akvarium :D

Ibland med alldeles för stora fiskar i, och ibland att karet går sönder så vatten och fiskar väller ut och jag måste försöka få tag på allihopa.
 
Sv: Varför???

Tack! Kan nog stämma att det handlar om mitt känsloliv.

Men jag äter antidepressiv medicin och de kan ju påverka drömmar också. :(

Ja då kan det ju vara så. Jag hade mycket mardrömmar förr. Och gick i sömnen en del och va arg. Jag brukar numer fundera innan jag somnar på allt som är bra i mitt liv och vad jag trivs med i livet. Småsaker som att kaffet va extra gott, solen sken till bra sker som hänt/sagts. Så jag somnar på bra humör. Jag drömmer mindre mardrömmar nu.

En tanke bara :)
 
Sv: Varför???

Tog en kik i min drömbok, här är vad som kan vara relevant:

vatten - känslor, sinnesstämningar, flöde av känsloenergi
akvarium - dina inre känslor och processer
fiskar - de omedvetna biologiska impulser som sker för att producera tal, rörelse osv
skaldjur - det defensiva skal som vi använder för att undvika att bli sårade eller sexuellt eller känslomässigt engagerade
krabba - det sköra skal av känslor vi omger oss med; gripande eller smärtande sinnesstämning

Du kanske har mycket funderingar kring ditt känsloliv? T ex att det känns tokigt (tänker på fiskarna som beter sig märkligt) eller att du har väldigt stora känslor (med tanke på stora akvarium).
 
Sv: Varför???

Jag drömmer också om akvarium. Känns normalt dock.
300440_1788310806466_1764459676_n.jpg

(på jobbet)
 
Sv: Varför???

Hej! Är det så du ser ut! Kul! Stämde inte alls... :D

Förstår att du drömmer om akvarium, men de såg fräscha och fina ut!
 
Sv: Varför???

Tog en kik i min drömbok, här är vad som kan vara relevant:

vatten - känslor, sinnesstämningar, flöde av känsloenergi
akvarium - dina inre känslor och processer
fiskar - de omedvetna biologiska impulser som sker för att producera tal, rörelse osv
skaldjur - det defensiva skal som vi använder för att undvika att bli sårade eller sexuellt eller känslomässigt engagerade
krabba - det sköra skal av känslor vi omger oss med; gripande eller smärtande sinnesstämning

Du kanske har mycket funderingar kring ditt känsloliv? T ex att det känns tokigt (tänker på fiskarna som beter sig märkligt) eller att du har väldigt stora känslor (med tanke på stora akvarium).

Tack! En del kan nog stämma!
 
Sv: Varför???

Ja då kan det ju vara så. Jag hade mycket mardrömmar förr. Och gick i sömnen en del och va arg. Jag brukar numer fundera innan jag somnar på allt som är bra i mitt liv och vad jag trivs med i livet. Småsaker som att kaffet va extra gott, solen sken till bra sker som hänt/sagts. Så jag somnar på bra humör. Jag drömmer mindre mardrömmar nu.

En tanke bara :)

Bra tips! Värt att prova.
 
Sv: Varför???

Ibland med alldeles för stora fiskar i, och ibland att karet går sönder så vatten och fiskar väller ut och jag måste försöka få tag på allihopa.

Att behöva fånga och samla ihop skulle kunna vara värt att spåna vidare på i din dröm.. (nu blev jag en hockuspockus människa igen:p)
 
Sv: Varför???

Har ett drömlexikon på toaletten. Men det är inget bra. Är väldigt freudianskt. Det finns avsnitt om kropp/kroppsdelar. Ordet "penis" har en och en halv sida...
 
Sv: Varför???

Skippa drömlexikonen, jag anser att det inte går att tyda drömmar schablonmässigt utifrån statiska bilder och beskrivningar.
Du måste tolka allt utifrån dig själv och vem du är.
För att ta reda på vad akvariedrömmarna vill säga, försök komma fram till vad akvariet representerar i ditt liv, just nu.
Du skriver att det gör dig lugn och ger dig frid...men i drömmen händer det otrevliga saker med akvariet, det går sönder, läcker, fiskarna hoppar ur etc. Allt bortom din kontroll, vilket såklart känns frustrerande.
Kanske drömmen vill ge dig en hint om hur det står till i ditt inre? Att du behöver vårda din sinnesfrid och ta kontroll för att inte påverkas så mycket utifrån. Ta hand om det som gör dig lugn och harmonisk.

Allt beror ju på vad du själv har för relation till det du drömmer om, och vilka känslor du upplever i drömmen. Därför kan varken drömlexikon, vänner eller Kosmostanter berätta för dig vad det handlar om...bara ge dig förslag :)
 
Sv: Varför???

*kl*

Tog en kik i min drömbok, här är vad som kan vara relevant:

vatten - känslor, sinnesstämningar, flöde av känsloenergi
akvarium - dina inre känslor och processer
fiskar - de omedvetna biologiska impulser som sker för att producera tal, rörelse osv
skaldjur - det defensiva skal som vi använder för att undvika att bli sårade eller sexuellt eller känslomässigt engagerade
krabba - det sköra skal av känslor vi omger oss med; gripande eller smärtande sinnesstämning

Du kanske har mycket funderingar kring ditt känsloliv? T ex att det känns tokigt (tänker på fiskarna som beter sig märkligt) eller att du har väldigt stora känslor (med tanke på stora akvarium).

Vilket för mig till en bok jag har.

Krabba = Uttryck dig. Använd din kreativitet.
Fisk = Låt känslorna tala till dig. Lär känna dig själv genom dina känslor.

Jag är lite inne på Kosmostantens tankegång. Bli inte fast i böckernas tolkning, gör din egen. Ta det som känns vettigt från böcker, från vad vi skrivit här i tråden, strunta i resten. Fundera för dig själv vad fiskar, akvarium, etc betyder för dig. Det är det enda du ska gå på.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag börjar! Jag drömde sjukaste och äckligaste drömmen på länge! FY! Det började med att jag och älskling hade flyttat hem till...
Svar
1
· Visningar
779
Senast: Knuzze
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 213
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp