Ttl87

Trådstartare
Ja min varmblodstravare (valack) har börjat göra nått jag inte riktigt förstår varför..(har några teorier men ni kanske kan hjälpa mig med å hitta rätt😤)

Jag har haft han i 2 månader, tränar mycket från marken med honom då han är harig och osäker men samtidigt väldigt snäll och vill göra rätt (varmblod ) han är enkel att rida som smör i händerna, försöker varje dag öka hans självförtroende och tränar mycket på just att han inte behöver va rädd för saker och ting. Nu senaste 2veckorna har nått hänt, han blir okoncentrerad på mig, tittig, drar öronen bakåt, frustar mycket när jag går med honom, men samtidigt har han öronen framåt plötsligt och huvudet i mankhöjd och ser avslappnad ut? När jag gör halt med honom så stannar han men kastar rumpan runt så han står framför mig?

Mina tankar: han är osäker på mig och litar inte på mig än.

Jag har tränat honom framifrån :backa framåt och halt. När han gjort rätt har jag gett han godis: han tror att han SKA stå framför mig.

Vad tror ni? Vad ska jag göra och hur ska jag gå tillväga? Han är LIVRÄDD för piskor av alla de slag, så INGA piskor.
 
Först, låt honom vila en period?
Ett par veckor kanske. Låt honom Bara vara, gör bara det väsentliga som in-utsläpp, kolla hovar, visitera. Typ.
Så han får smälta det han lärt sej och fått göra hos dej.

Ibland är det vad som krävs när man får en (oväntad) förändring när mycket har hänt under kort tid.

Sen hade jag utvärderat läget igen.
 
Ja min varmblodstravare (valack) har börjat göra nått jag inte riktigt förstår varför..(har några teorier men ni kanske kan hjälpa mig med å hitta rätt😤)

Jag har haft han i 2 månader, tränar mycket från marken med honom då han är harig och osäker men samtidigt väldigt snäll och vill göra rätt (varmblod ) han är enkel att rida som smör i händerna, försöker varje dag öka hans självförtroende och tränar mycket på just att han inte behöver va rädd för saker och ting. Nu senaste 2veckorna har nått hänt, han blir okoncentrerad på mig, tittig, drar öronen bakåt, frustar mycket när jag går med honom, men samtidigt har han öronen framåt plötsligt och huvudet i mankhöjd och ser avslappnad ut? När jag gör halt med honom så stannar han men kastar rumpan runt så han står framför mig?

Mina tankar: han är osäker på mig och litar inte på mig än.

Jag har tränat honom framifrån :backa framåt och halt. När han gjort rätt har jag gett han godis: han tror att han SKA stå framför mig.

Vad tror ni? Vad ska jag göra och hur ska jag gå tillväga? Han är LIVRÄDD för piskor av alla de slag, så INGA piskor.

Har hästen gått på travet innan dig?
Hur mkt tränar hästen och hur?
Vad får den för foder?
 
Ja min varmblodstravare (valack) har börjat göra nått jag inte riktigt förstår varför..(har några teorier men ni kanske kan hjälpa mig med å hitta rätt😤)

Jag har haft han i 2 månader, tränar mycket från marken med honom då han är harig och osäker men samtidigt väldigt snäll och vill göra rätt (varmblod ) han är enkel att rida som smör i händerna, försöker varje dag öka hans självförtroende och tränar mycket på just att han inte behöver va rädd för saker och ting. Nu senaste 2veckorna har nått hänt, han blir okoncentrerad på mig, tittig, drar öronen bakåt, frustar mycket när jag går med honom, men samtidigt har han öronen framåt plötsligt och huvudet i mankhöjd och ser avslappnad ut? När jag gör halt med honom så stannar han men kastar rumpan runt så han står framför mig?

Mina tankar: han är osäker på mig och litar inte på mig än.

Jag har tränat honom framifrån :backa framåt och halt. När han gjort rätt har jag gett han godis: han tror att han SKA stå framför mig.

Vad tror ni? Vad ska jag göra och hur ska jag gå tillväga? Han är LIVRÄDD för piskor av alla de slag, så INGA piskor.

Om du tränat honom att när han står framför dig så får han godis (förenklat) så kommer nog de flesta hästar att prova om det funkar vid fler tillfällen än bara de tillfällen då du tycker att ni ska träna just så. Godis är gott. Det är så man får godis.
 
Har hästen gått på travet innan dig?
Hur mkt tränar hästen och hur?
Vad får den för foder?


Han slutade 2016, efter det har han bara stått på lösdrift och körts/ridits extremt sporadiskt..jag promenerar ca 30 min nästan dagligen, blandad skritt och trav ( mina benmuskler nuförtiden👌🙄) och sen har vi börjat träna longering. Försöker träna han på nått sätt dagligen, både motion och psykiskt, inte olika varje dag utan jag tränar ca 30-60 min dagligen med honom just nu mycket habituering och longering.

Han får grovfoder (hö) 2.5kg 4ggr/dag multivitamin trikem pellets och magnesium och 3 morötter/kväll som krubbskrammel.
 
Om du tränat honom att när han står framför dig så får han godis (förenklat) så kommer nog de flesta hästar att prova om det funkar vid fler tillfällen än bara de tillfällen då du tycker att ni ska träna just så. Godis är gott. Det är så man får godis.

Hos klickertränade hästar bjuder de på beteende som kan betyda gottis.
Det låter som att han försöker bjuda på ett beteende för att få gottis.

Vill TS att han står bredvid henne istället får hen nog förstärka det beteendet istället :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 975
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Damn you autocorrect!
  • Köpa billig bil?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp