Jag tror att det är för att westernhästar blir tränade på ett helt annat sätt än "vanliga" hästar.. Westernhästar är nog allmänt mycket lydigare och det är mer pli på dem, det måste det vara om man ska kunna komma någon vart inom denna sport.
Jag har ridit western nu i dryga fem år, och har "alltid" hjälm när jag tränar. Innan jag hittade westernridningen red jag engelskt och då hände det ju att man ramlade av ibland.
Sedan jag började med western har jag skolat om min ponny och för ett år sen köpte vi en quarter. Nu lär jag mig rida på en hand... Jag har inte ramlat av en enda gång, trots allt jag och hästarna har fått gått igenom.
En annan sak också: man rider på ett annat sätt, sitter annorlunda i sadeln och hittar man rätt sitts, då åker man helt enkelt inte av.
Men western handlar ju inte om man rider med hjälm eller inte. Det är många duktiga westernryttare som tränar med hjälm...
Har ni tänkt på detta då: Duktiga dressyr-ryttare har inte heller hjälm! De har också hatt, fast inte lika snygga som vi
Detta är min åsikt...