VARFÖR ---???

Det förekommer dom som rider/kör utan hjälm i alla kategorier av hästsporten. Att dra alla över en kant är både omoget och dumt.

Jag är tornerspelsryttare - rider föreställning efter föreställning utan hjälm. Hemma - hjälm på.

Är man myndig hoppas jag att man har förnuftet, känslan och ansvarskänslan att själv välja huruvida man ska rida med hjälm eller inte. Olyckor händer så lätt...
Ärligt talat - hur många av er använder cykelhjälm? :confused:
 
jaha men malin bayard och helena lundbäck och de där lirarna då är det helt ok eller?

Och dressyren, där får man ju icke ha helmut i de högre klasserna.

Är det upp till 15-16 år man måste ha hjälm när man tävlar western?

Jag rider med hjälm men ibland har jag struntat i den. Kanske mest i de stunderna man kan tänkas behöva den mest (tex när man travar barbacka i grimma och grimskaft på sin ohanterade suttna på treåring man fick hem två dagar innan :o :bow: skryt :D )
 
Nej nej, men jag tänkte att hästar går ju faktiskt omkull ibland och då kan man ju inte hålla i hornet :crazy: eftersom man far i backen. Blir det en rejäl smäll kan ju hjälmen behövas.

Alla är dock självständiga människor med eget ansvar som tar hand om sig själva, och bestämmer själv om man vill ha hjälm eller inte!

Jag har dock hjälm, säkerhetsväst, bilbälte, airbag mm för jag är livrädd för att bli skadad...
 
Jag missuppfattade nog vad du menade.
Jag insåg inte att du syftade till hornet utan trodde att du menade det var bra om hästen bockar lite då och då.

"Man ska väl inte sitta och hålla i hornet när hästen går omkull, förstår du väl..?
Tar du för givet att häst ska gå omkull så fort den busar lite?
Däremot är det utmärkt när hästen bockar och brallar lite grann."


/Lex
 
Om hästen går omkull så gör den.. Då kanske jag borde ha hjälm, men det har jag inte. Jag är väl lat.. Inte rider jag ut sådär värst ofta heller och att min häst skulle gå omkull på ridbanan är något jag aldrig tror skulle hända.
Krockar jag bilen så borde jag ha airbag.. Det har jag inte.. Borde ha hjälm när jag cyklar oxå.. men det har jag inte.. Det är så mycket man borde här i världen..
En bra förklaring till varför jag rider utan hjälm? För att jag kan! :idea:
 
Jag rider inte utan hjälm men kommer att göra det framöver på tävlingar. I vårt stall (ca 25 hästar) rider de flesta hopp- och dressyrryttare alltid utan hjälm hemma och använder hjälm enbart på tävlingar.
 
Diskussionen är inte alls skapad för att balla ur! Vad är det för dj-la inställning?
Jag undrade ärligt hur de som rider utan hjälm resonerar.
Självklart vet jag att det rids utan hjälm inom alla dicipliner och jag kan lägga ut tråden på alla kategorier om du vill, men det skulle kanske kännas som en rejäl déja-vu då. Därför lade jag den endast på western. OK?

Och självklart gör du precis som du vill, men jag bara undrar om du tar fullt ansvar för dig själv om du skadar dig också. Eller ska samhället gå in och hjälpa dig då?
 
Fast sådär kan man ju resonera i all oändlighet.. Om jag väljer att gå över en väg där inget övergångställe finns, och blir påkörd, så har jag inte vidtagit alla säkerhetsåtgärder, borde jag då inte få vård av samhället? Kan dra många exempel, men då blir det en rätt löjlig diskussion. Sätter jag mig däremot utan hjälm på en häst som just har slängt av 5 ryttare innan.. Då kan man ju börja undra lite.. Men det är ju inte vad detta handlar om.
Om jag inte minns fel så har vi redan haft en liknande diskussion om vem som skall ta hand om eventuella skador. Jag anser att jag har rätt till vård om jag skadar mig trots att jag inte vidtagit alla tänkbara säkerhetsåtgärder.. Varför? För att det inte är lagstadgat med hjälm, därmed har jag inte gjort något fel och för att jag betalar lika mycket skatt som de med hjälm gör! :idea:
 
Samhället går in och hjälper mig vare sig jag är offer för skallskador pga cykelolycka, whiplash p g a trafikolycka, lungcancer p g a rökning, korsbandsskador p g a idrott, brännskador p g a slarv med kaffevatten, benbrott p g a slalomåkning eller kronisk huvudvärk och magsår p g a stressad arbetsmiljö. Det är helt enkelt livsfarligt att leva.

Tiisa - som börjat använda hjälm igen eftersom hon riskerar att få golfbollar i huvudet när hon rider.

Skämt å sido, jag använder nästan alltid hjälm. För min egen skull. Jag hävdar dock rätten att få vara utan om jag vill.
 
Re: En cowboy i sammetshjälm??????

Helt korrekt antagande vad mig beträffar.

Jag rider i hatt för att det är snyggt. :cool:

Vem har nånsin sett en cowboy i svart sammet?

På fråga två svarar jag: Nej, jag ramlar inte av "då och då".
Jag har inte ramlat av en häst på 15 år minst och då rider jag ändå ganska mycket.

En gång strubblade dock hästen omkull i en nerförsbacke och då slog jag mig... i knät! :smirk:

Kokopelli Mana
 
Re: En cowboy i sammetshjälm??????

Kan man inte ta fram en heltäckande hjälm för FTW's skull då?
Hästar och ridning är ju så fruktansvärt farligt. Kanske ska ta lite inspiration från astonauterna? :rofl:

/Lisa som rider utan hjälm för att hon vill, och för att provocera FTW och övriga "hej-jag-har-ingen-hobby-så-jag-klagar-på-andra-iställetmänniskor" :devil:
 
Sv: VARFÖR ---???

Var på ridläger på stall Dalhem i somras. Fick papper om westernridning där stod det lite om westernridningens säkerhetstänkande:

"-Om jag inte faller av hästen så behöver jag ju ingen ridhjälm, säger westernryttaren.
Hästen ska oavsett vad den gör uppföra sig väl så att den inte blir en fara för människor. Lydnad är A och O och det ska inte behövas ridhjälm. "

Jag tycker detta låter dumt eftersom även den snällaste och mest pålitliga häst kan gå omkull och få ryttaren ur sadeln.

/Elin - som alltid rider med hjälm!
 
Sv: VARFÖR ---???

ja du,kan tyvärr inte svara på den frågan..men kan även ställa frågan om varför dressyrryttare också ska rida utan hjälm för!!??

verkar bara att det finns vett hos "allround och hopp ryttare" efetrsom det är "vi" som ofatst använder hjälmen..:d

haha komemr få SÅ mkt kritik för detta säkert..men va fan..måste säga vad jag tycker :rofl:
 
Sv: Re: VARFÖR ---???

:bow: :idea:
__sandra__ skrev:
En bra förklaring till varför jag rider utan hjälm? För att jag kan! :idea:

Bra slut till denna disskutionen! Jag håller med dej helt! :banana: :bump:
 
Sv: VARFÖR ---???

Så kom den här gamla tråden upp igen...

Det är inte bara westernryttare som rider utan hjälm, när såg man senast en hjälm på en GP dressyr??

Sen finns det ju dom som hoppar GP med något som mer liknar en sammetskeps (utan hakband) än en hjälm.

Förstår inte varför vi westernryttare alltid ska bli utsatta för den här debatten, vi är oxå olika individer med olika åsikter om det mesta, inte en grå massa man kan fråga "varför gör ni westernryttare alltid si och så?"

Tycker det är upp till var och en om man har hjälm eller ej, så länge man är myndig och inte bryter mot eventuella regler på träningsanläggningar.

Själv tävlar jag i hatt, om det känns tryggt beroende på vilken häst jag rider, men tränar med hjälm på. Det är mitt beslut, ingen annans.
 
Sv: VARFÖR ---???

Ni som stör er på folk som rider utan hjälm- jag antar att ni ALLTID har hjälm när ni cyklar, åker skridskor och slalom?? Jag både rider (på tävling), kör, cyklar och åker slalom utan hjälm. Ibland kör jag t o m bil utan bilbälte. Livet är fyllt av risker av olika slag :p
 
Sv: VARFÖR ---???

JHANA skrev:
Förstår inte varför vi westernryttare alltid ska bli utsatta för den här debatten, vi är oxå olika individer med olika åsikter om det mesta, inte en grå massa man kan fråga "varför gör ni westernryttare alltid si och så?"

Själv begriper jag inte hur westernryttare i n t e kan förstå att ni blir "utsatta" för den här frågan. Det är väl inget att sticka under stolen med att majoriteten av westernryttare rider utan hjälm? Visst ser jag andra ryttare utan hjäm men sällan vid uteridning, tävling eller på unghästar.
 
Sv: VARFÖR ---???

Elektron skrev:
Själv begriper jag inte hur westernryttare i n t e kan förstå att ni blir "utsatta" för den här frågan. Det är väl inget att sticka under stolen med att majoriteten av westernryttare rider utan hjälm? Visst ser jag andra ryttare utan hjäm men sällan vid uteridning, tävling eller på unghästar.

På klubben där jag tränar finns det EN människa som visserligen följer klubbens regler och har hjälm på huvudet, MEN med demonstrativt uppknäppt hakband. Hon rider dressyr...
Alla vi andra har hjälm med knäppt hakband, oavsett diciplin.

När jag (och min hjälm) har varit borta på clinics så kommer dressyrryttare och hoppryttare in i ridhuset under lunchpausen.
UTAN hjälm....

Den här tråden borde kanske ligga under utrustning, inte western!?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 984
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp