VARFÖR ---???

Sv: VARFÖR ---???

Jag rider med hjälm eftersom jag inte har tillgång till ridhus/ridbana, och det vore otrevligt att ramla av i skogen och slå huvet i en sten. Jag är rädd att få skador på det enda huvud jag har :o
 
Sv: VARFÖR ---???

Du missade själva kontentan - "Visst ser jag andra ryttare utan hjäm men sällan vid uteridning, tävling eller på unghästar."
 
Sv: VARFÖR ---???

Och jag som trodde att tex GP dressyr och hoppning var tävling, men jag kan ju ha missförstått...:p

Återigen, detta är inte specifikt för bara western.
Hon med oknäppta hakbandet tex rider med keps i skogen. Även på unghästar.

Min syster gick en utbildning på ett av Sveriges större ridcentrum för ett par år sedan. Där reds det utan hjälm, även på unghästar och i skogen, och på det här stället finns det mest FIIINT folk som rider klassiskt...

Som jag sagt förut:

Tycker det är upp till var och en om man har hjälm eller ej, så länge man är myndig och inte bryter mot eventuella regler på träningsanläggningar.

Själv tävlar jag i hatt, om det känns tryggt beroende på vilken häst jag rider, men tränar med hjälm på. Det är mitt beslut, ingen annans.

Hatten är en del av westernkulturen, och att vi tävlar i hatt ska ingen anmärka på som håller på med dressyr, där används oxå hatt.
 
Sv: VARFÖR ---???

*knapplån*

Hrm. Jag har jobbat i diverse stall, med ryttare (dressyr och hopp) som rider på hög nivå (typ SM, NM samt hästar i WC klass) och det är då sällan jag ser de rida MED hjälm....

Jag tror vi westernryttare blir offer för sådana här diskussioner för dressyrryttarna är avundsjuka på våra hattar ;) Det skulle jag också bli om jag var tvungen att tävla i en fånig trollkarlshatt :devil: :D
 
Sv: VARFÖR ---???

TCJ skrev:
Jag tror vi westernryttare blir offer för sådana här diskussioner för dressyrryttarna är avundsjuka på våra hattar ;) Det skulle jag också bli om jag var tvungen att tävla i en fånig trollkarlshatt :devil: :D

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: VARFÖR ---???

Varför är det aldrig någon som ifrågasätter hjälmbristen i tex Apassionata eller vissa shownummer från globen??
Voltigeryttarna har väl heller inga hjälmar?? Spanska Ridskolan?
Är det då plötsligt vackert i stället för korkat och då hakar ingen upp sig på det?? :confused:
 
Sv: VARFÖR ---???

Jag har ingen aning och undrar samma sak som du.
Det verkar vara svårt för den Engelska skolan att acceptera western över huvudtaget.
Vilket jag finner så fruktansvärt trångsynt och omoget.
Uppenbarligen kopplas vi FORTFARANDE samman med "Indianer å cowboys"-trams.
Men, det bottnar ju somvanligt i okunskap och rädsla.
Rädsla för att erkänna att våran ridkonst är... ja... fantastisk? :devil:
Blandat med en smula avundsjuka. Även om de aldrig skulle erkänna det.

Det fulaste jag gjort mot en äkta dressyrtant är att släpa upp mitt ena arbetsträns med tyglar och använda det på hennes GPhäst.
Hon satt tyst hela det passet å sa endast. "Han ser ut att ha det mysigt..."
 
Sv: VARFÖR ---???

knapplån


jag har alltid hjälm, dels för att jag har åkt av förra året med värdens smäll i skallen med min förra häst,då jag var riktigt GLAD att jag hade hjälm eftersom hästens hov slog mot huvudet.
sen är det lite svårt att motivera min dotter att alltid ha hjälm om JAG rider utan.

men sen när jag börjar tävla med min nya pålle åker hatten på på tävlingarna:p och hjälmen på när jag rider ut hemma.
 
Sv: VARFÖR ---???

Hej, jag har ridet western sen 8 år tillbaka. Är med i en större klubb.
Jag själv rider alltid med hjälm utan på tävling, rider jag dock en häst jag inte känner på en D-tävling så föredrar jag hjälm.

Om jag ser till mina w-kamrater så rider nog 95% med hjälm i skogen och 60% med hjälm på ridbanan.

Jag för min del skulle aldrig rida ut utan hjälm. Det är något som saknas, man känner sig naken liksom. :o

Kan tillägga att jag var med om en ridolycka då jag var 13 år. Jag och en kompis red utan hjälm för vi tyckte det var "häftigt". Jag föll av slog huvudet i en sten och var mkt nära att dö. :(

Även om du har den tryggaste hästen så kan man aldrig förutse allt. De westernryttare som är 99% säkra i sadeln, rider på elititnivå, och som vi vet så är de ju inte så många i Sverige. Tyvärr så är det många som tror att de är lika bra och då behöver man ingen hjälm, för att man är odödlig. ;)
Änglahäst
 
Sv: VARFÖR ---???

Änglahäst skrev:
Hej, jag har ridet western sen 8 år tillbaka. Är med i en större klubb.
Jag själv rider alltid med hjälm utan på tävling, rider jag dock en häst jag inte känner på en D-tävling så föredrar jag hjälm.

Om jag ser till mina w-kamrater så rider nog 95% med hjälm i skogen och 60% med hjälm på ridbanan.

Jag för min del skulle aldrig rida ut utan hjälm. Det är något som saknas, man känner sig naken liksom. :o

Kan tillägga att jag var med om en ridolycka då jag var 13 år. Jag och en kompis red utan hjälm för vi tyckte det var "häftigt". Jag föll av slog huvudet i en sten och var mkt nära att dö. :(

Även om du har den tryggaste hästen så kan man aldrig förutse allt. De westernryttare som är 99% säkra i sadeln, rider på elititnivå, och som vi vet så är de ju inte så många i Sverige. Tyvärr så är det många som tror att de är lika bra och då behöver man ingen hjälm, för att man är odödlig. ;)
Änglahäst
Kan citera min dotter då hon var 6 år och red på ridskola. Då vi åkte hem från ridskolan red det två ekipage på ett stort fält, ingen av ryttarna bar hjälm. Då sa min dotter " De där har nog inget att vara rädd om, det är nog därför de inte har hjälm"
 
Sv: VARFÖR ---???

Skönt att läsa att det är så många, som är HELT säkra på att inte ramla av eller att hästen gör något oväntat :).

Är det inte bättre att säga som det är..... hjälm ser töntigt ut och är ibland eller ofta förenat med obekvämhet eller besvär. Någon skrev att han/hon får ont i huvudet av hjälm....det är ju trist, men om....ja, OM det som inte kan hända ändå händer.... då kan ju lite ont i bollen vara ett ganska bra alternativ.

Jag rider nästan alltid med hjälm och lägger ingen värdering i om andra gör det eller inte, men det är bortförklaringarna jag reagerar på. Om jag går i backen och slår i skallen, så jag får men för livet så gör jag det för att jag ser töntig ut med hjälm.... inga fegbortförklaringar här inte :).
 
Sv: VARFÖR ---???

Det här är ingen westernfråga...tycker moderator kan lägga denna tråd :cool: på "utrustning".

Hjälmens vara eller icke vara är densamma som i alla andra inriktningar. Det är individuellt vad man tycker om saken och orsakerna är lika olika som vi är olika som personligheter.
 
Sv: VARFÖR ---???

Jag rider med hjälm ibland och ibland utan. Men visst det kanske är vanligare innom western att rida utan men utan nämna namn vet jag att MÅNGA innom proffesionell dressyr, hoppning, körning och fälttävlan också rider utan hjälm.. Jag vet, har sett det även på ett ställe som Flyinge stuteri.. (=bara halvblod) Jag vet för jag går gymnasiet där. Så denna tråd borde egentligen vara innom alla grenar, inte bara western! :devil:
 
Sv: VARFÖR ---???

FTW skrev:
--- rider ni western-jeppar utan hjälm? Finns det någon vits med det, annat än att man inte ser så dj-la dum ut? (För jag tycker ju inte mer om vattenskalle-look och platt hår än nå'n annan ...)
För ni måste väl också ramla av då och då, eller?

dressyr ryttare då ?:eek:
 
Sv: VARFÖR ---???

Lord Calvert skrev:
Är det inte bättre att säga som det är..... hjälm ser töntigt ut och är ibland eller ofta förenat med obekvämhet eller besvär.

Visst är hatten snyggare än hjälmen, men bekvämare vet jag inte...
En hatt som ska sitta kvar på huvudet i tex reining sitter rätt tight om man säger så.
Fast det är ganska skönt när man får tillbaka blodcirkulationen i pannan när man tar av hatten efter klassen!

Är nog lite av en kulturkrock det här. Cowboykultur möter Svenskt säkerhetstänkande.
Någon som vet hur det ser ut i övriga europa, typ Tyskland och Italien, samma debatt där??
 
Sv: VARFÖR ---???

Jag anser att det är upp till var och en om personen i fråga vill bära hälm eller inte, oavsett om det handlar om westernridning, hoppning, dressyr eller trav! (Som många här redan påpekat! :))

Stör mig dock lite på att det oftast är westernryttarna som får "skäll" för att dom inte har hjälm. Det finns hur många dressyrryttare och hoppryttare som helst som inte använder hjälm. (Lussan gör det inte!)

Är det inte bättre att berömma dom som har hjälm istället för att gnälla på dom som rider utan, dom lär ju iaf inte ändra sig om dom inte själva vill det!
 
Sv: VARFÖR ---???

LillMumlan skrev:
Jag anser att det är upp till var och en om personen i fråga vill bära hälm eller inte, oavsett om det handlar om westernridning, hoppning, dressyr eller trav! (Som många här redan påpekat! :))

Stör mig dock lite på att det oftast är westernryttarna som får "skäll" för att dom inte har hjälm. Det finns hur många dressyrryttare och hoppryttare som helst som inte använder hjälm. (Lussan gör det inte!)

Är det inte bättre att berömma dom som har hjälm istället för att gnälla på dom som rider utan, dom lär ju iaf inte ändra sig om dom inte själva vill det!


Håller med till hundra! Det är upp till var och en. (kul att vi alla är olika)
 
Sv: VARFÖR ---???

Den som har nåt "där inne" skyddar det med en hjälm, oavsett ridsportgren man sysslar med, tycker jag i allafall ;)
Tyvärr är det inte alla som tycker som jag & dom får då göra som dom vill.
Vill man rida utan hjälm så gör man det, vill man köra bil utan bälte så gör man det (:smirk: ), inte mycket andra kan göra åt det mer än hoppas att de människor som sysslar med det tar sitt förnuft till fånga och/eller hoppas att det inte händer nån allvarlig olycka :crazy:

Vi har i allafall dessa regler i vår westernförening här uppe:
"Vid träning och clinics rider vi alltid med hjälm, eller rider inte alls. På tävling är hatt tillåten enligt WRAS regelbok"
 
Sv: VARFÖR ---???

Saybia skrev:
Vill man rida utan hjälm så gör man det, vill man köra bil utan bälte så gör man det (:smirk: )

Vi har i allafall dessa regler i vår westernförening här uppe:
"Vid träning och clinics rider vi alltid med hjälm, eller rider inte alls. På tävling är hatt tillåten enligt WRAS regelbok"

Vi har samma regler vi träningar oxå eftersom vi är i ett ridhus som har dom reglerna. Helt OK tycker jag.

Sen förstår jag inte jämförelsen med säkerhetsbälte som dyker upp hela tiden.
Säkerhetsbältet är lagstadgat, vilket hjälmen inte är.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 963
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Den första tråden
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp