VARFÖR ---???

F

FTW

--- rider ni western-jeppar utan hjälm? Finns det någon vits med det, annat än att man inte ser så dj-la dum ut? (För jag tycker ju inte mer om vattenskalle-look och platt hår än nå'n annan ...)
För ni måste väl också ramla av då och då, eller?
 
de e väl dumdristighet i mitt fall....

Jag trillar ofta av..men om jag rider en häst jag litar på så brukar jag strunta i hjälm...jag vet att de e dåraktigt men man blir väl som man ungås... :rofl:
 
*hehe* jeppar.. :rofl:
Jag kan dock bara svara för mig själv... Får huvudvärk av hjälmar. Jag sitter säkrare i en westernsadel. Om en häst busar så håller jag mig automatiskt i hornet. Sitter jag i en engelsksadel så skulle jag kanske åka av men jag vet inte?! Kommer inte ihåg när jag åkte av sist..
Sedan tycker väl iallafall vi westernryttare(åtminstone en del av oss) att våra hästar är väldigt väluppfostrade. Det är mycket sällan man ser någon åka av på tävling/träning..
 
Är det bara westernryttare som rider utan hjälm? :eek:
Eller..?

Jag rider utan hjälm för att jag vill, det har inget med vad som är snyggt eller praktiskt att göra.
Jag har ridit in min häst själv, hon litar på mig och jag på henne, så det är ganska onödigt. Men ibland när jag rider andra hästar har jag hjälm på mig. ;)
Och så har vi ett praktiskt horn att hålla oss i. -tacksam-

Dessutom är det rätt äckligt när hjälmen blir svettig...

Och hur ofta brukar man ramla av och slå i huvudet, egentligen..? Jag har ramlat av MASSOR av gånger (både med och utan hjälm) och det har aldrig hänt mig. 'peppar peppar'
 
Jag ramlar inte av så förfärligt ofta, men när jag gör det så bonkar jag inte helt sällan i huvudet ... :( Och i de lägen jag trillar av går det på ingen tid alls att slå i marken, så om man inte sitter och kramp-håller i hornet, så är det inte till någon större nytta.

Och du - det är inte "rätt" äckligt med svettig hjälm - det är OBESKRIVLIGT äckligt !!!
Men jag behåller nog "ollonet" på och lever med mitt feta hår ... ;)
 
vilka usla försvarstal. svettigt och äckligt.
ska ni rida utan hjälm kom med vettiga förklaringar.
en skrev att denna får huvudvärk av sin hjälm.
en sådan sak kan jag hålla med om.
jag får yrsel av hjälmtrycket. har lidit av yrselanfall sedan jag var mkt liten och tryckt på huvudet påverkar deta ännu mera.
Men jag använder hjälm ändå och nu förtiden säljs ju lättviktshjälmar som dessutom har lufthål.

Jag har oxå ridit in min häst. visst litar jag på honom men man kan aldrig lita 110% på sin häst. alla hästar är flockdjur med flyktinstinkt och ngn gång kan det gå riktigt illa.

Se bara på den senaste dödsolyckan med fälttävlanshästen. den GLED på backen. inag försök till o kasta av sin ryttare. hästen tvärdog.
 
Jag tror att det är för att westernhästar blir tränade på ett helt annat sätt än "vanliga" hästar.. Westernhästar är nog allmänt mycket lydigare och det är mer pli på dem, det måste det vara om man ska kunna komma någon vart inom denna sport.
Jag har ridit western nu i dryga fem år, och har "alltid" hjälm när jag tränar. Innan jag hittade westernridningen red jag engelskt och då hände det ju att man ramlade av ibland.
Sedan jag började med western har jag skolat om min ponny och för ett år sen köpte vi en quarter. Nu lär jag mig rida på en hand... Jag har inte ramlat av en enda gång, trots allt jag och hästarna har fått gått igenom.
En annan sak också: man rider på ett annat sätt, sitter annorlunda i sadeln och hittar man rätt sitts, då åker man helt enkelt inte av.

Men western handlar ju inte om man rider med hjälm eller inte. Det är många duktiga westernryttare som tränar med hjälm...

Har ni tänkt på detta då: Duktiga dressyr-ryttare har inte heller hjälm! De har också hatt, fast inte lika snygga som vi :banana: :D

Detta är min åsikt... :)
 
jag både skrittar, travar och galopperar min häst ibland utan vare sig träns eller grimma på huvudet. Jag rider ej western (måhända börjar ngn gång), utan min häst tävlas i hoppning mestadels. spelar ingen roll om det är western, dressyr eller hoppning. Det krävs lydnad oavsett.
Om en häst inte är lyhörd klarar den aldrig att hoppa en större bana, utan att braka in ngnstans.

att dessutom påstå att man har då mer pli på en westernhäst stämmer inte. jag har även sett tokfall som kallas för "westernhästar" precis som jag sett tokfall inom dressyr, hoppning eller vanlig hobbyridning.

och ja, det förekommer att man tyvärr rider utan hjälm i dressyren...som hoppning. alla har väl sett dom fåniga hjälmarna utan hakband som ryttarna glatt drar av sig för o hälsa med på tex hopptävling på elitnivå.
sedan ser man även samma hjälm fara till backen när ryttaren oturligt nog ramlar av pga en miss....

Nu ÄR det ju regel på hattar osv i vissa dressyrpogram.
samtidigt som det är (?) krav på hatt i western (?)
Men det jag reagerar på är den alldagliga träningen där man själv får fritt val, där man själv får avgöra om man vill skydda sitt huvud...
 
man får välja på hatt eller hjäl....sånna som är under 18 måste rida med hjälm...
Barn som e 16-18 kan få tillåtelse till att bära hatt inne på tävlingsarenan me målsmans samtycke...
 
Hej! man måste ha hjälm tills upp till 16 års ålder i western.(målsman får godkänna hatt, men det är endast under tävlingens gång) sen är det ju frivilligt att ha hjälm eller hatt när man är äldre.
Själv tävlar jag i hatt men min äldre häst men när jag tränar så har jag oftast hjälm men sen när min hingst ska tävlas så kommer jag förmodligen ha hjälm tills han har blivit äldre och "lydigare".
Allt kan ju hända....
Men sen tycker jag du uttalar dig lite fel.....är det bara western folk som rider utan hjälm??? nej....både hopp ryttare och dressyr ryttare rider utan hjälm både på tävlingar och träningar.

Mvh Emelyne
 
men smartis. :p
Man ska väl inte sitta och hålla i hornet när hästen går omkull, förstår du väl..?
Tar du för givet att häst ska gå omkull så fort den busar lite? :confused:
Däremot är det utmärkt när hästen bockar och brallar lite grann. ;)

Och för övrigt jag tror att den här diskussionen endast är skapad för att balla ur. Kul hobby skaparen har, eller?
Det är väl upp till var och sig om de sätter på sig en hjälm eller inte?
Man har ingen annan än sig själv att skylla, OM det nu skulle hända något. -så det så-
 
"Däremot är det utmärkt när hästen bockar och brallar lite grann"

Varför?
/Lex
 
Du får inte lov att rida utan hjälm på tävling om du är under 16 inte änns med målsmans tillåtelse.
 
Nu tycker jag ärligt den här dissskusionen gått över styr.....
som de flesta sagt de e inte bara westernryttare som rider utan hjälm.....

Det är något som varje person bestämmer själva tycker jag....

Jag använder hjälm när jag anser att jag behöver det....visste egentligen ifall jag hade vart smart så hadfe jag haft den hela tiden...men jag har aldrig påstått att jag är smart så.....

kan vi droppa denna disskusion snälla?!!!
 
Om du söker på forumet så skall du hitta oändliga diskussioner, en del hetsiga och en del lugnare angående vår hjälminställning.

Det är tråkigt att diskutera och försvara detta i det oändliga, peronligen tycker jag att westernridningen har börjat resa sig ur dyn och etablera sig som en ridsport som alla andra. Så låt oss diskutera roligare saker.

Monke :)
 
Att hålla i sig i hornet är väl smart när hästen bockar och busar?
Behöver du verkligen ifrågasätta det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 848
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp