Vårföräldrar 2015 #7

Fått kallelse till 3 årskontroll i slutet av september :) Läkarkontroll med vägning och mätning och en check av språkfärdigheter mm.

Förresten så känns det hittills väldigt bra på nya avdelningen och med nya personalen :up:
 
E har ju varit lite senare med språket än flera andra i hennes ålder. Hon har pratat som bara den hela tiden men inte så tydligt uttal :) Bara de senaste veckorna har det börjar släppa ännu mera och orden blir tydligare och tydligare.
 
L har börja kalla både mig och sin pappa vid förnamn ibland. Känns väldigt formellt.

Det är mycket som ska ifrågasättas, diskuteras och vägras nu- fler som har det så hemma?

På ett sätt kommer förskolan som en skänk från ovan då man får en paus och hinner ladda nytt tålamod. Det märks dock att det är mycket som processas och bearbetas därifrån hemma och bidrar till känslostormarna.
 
E har ju varit lite senare med språket än flera andra i hennes ålder. Hon har pratat som bara den hela tiden men inte så tydligt uttal :) Bara de senaste veckorna har det börjar släppa ännu mera och orden blir tydligare och tydligare.
Vad skönt att det börjar släppa :).

Apropå tal. Imorse på väg till förskolan kom L på att hon inte fått se på Bolibompa kvällen innan ( trött och somnade ifrån ). "Jag måste tala med pappa om det" :D. Låter som någon har ett allvarligt samtal väntandes efter jobbet;).
 
Vad skönt att det börjar släppa :).

Apropå tal. Imorse på väg till förskolan kom L på att hon inte fått se på Bolibompa kvällen innan ( trött och somnade ifrån ). "Jag måste tala med pappa om det" :D. Låter som någon har ett allvarligt samtal väntandes efter jobbet;).

Vi har inte varit oroliga för talet alls och vi har förstått henne hela tiden :) Pratat har hon ju som sagt gjort hela tiden, men det är ju uttalet som varit otydligt och utomstående har haft svårare att förstå henne. Hon har varit så tidig med all grovmotorik istället och har nästan bättre kroppskontroll än storasyster :p

Haha ja dom är roliga! Vi får skratta mycket här hemma också :love:
 
Föräldramöte på Es nya avdelning igår och jag får bara bättre och bättre känsla för personalen och allt runtomkring :) Väldigt glad för att hon bytte avdelning.
 
Vi hade också föräldramöte igår och jag gillar hur de jobbar.

Mina söner älskar förskolan, och det märks att det de berättade om igår ang verksamheten hänger med hem och sas används.
De pratade även mycket om trygghet, vilket känns..ja tryggt 😁.
Att genom lek och med olika nycklar uppfatta om barnen upplever saker otryggt (eller tryggt såklart) på förskolan. Kanske något rum de inte gillar, eller annat.
Att de alltid får och kan uttrycka sej och visa känslor och det märks också.
Sonen har inga problem att ’jag gjorde fel’ eller ’det var jag som gjorde det där’ liksom ’jag är jätteduktig på det här’.

Det känns som de lyfter barnen och har dom på individnivå hela tiden!




Men de börjar bli så stora!! 😱 vart tar riden vägen?? Tre och ett halvt år liksom??
 
Vi hade också föräldramöte igår och jag gillar hur de jobbar.

Mina söner älskar förskolan, och det märks att det de berättade om igår ang verksamheten hänger med hem och sas används.
De pratade även mycket om trygghet, vilket känns..ja tryggt 😁.
Att genom lek och med olika nycklar uppfatta om barnen upplever saker otryggt (eller tryggt såklart) på förskolan. Kanske något rum de inte gillar, eller annat.
Att de alltid får och kan uttrycka sej och visa känslor och det märks också.
Sonen har inga problem att ’jag gjorde fel’ eller ’det var jag som gjorde det där’ liksom ’jag är jätteduktig på det här’.

Det känns som de lyfter barnen och har dom på individnivå hela tiden!




Men de börjar bli så stora!! 😱 vart tar riden vägen?? Tre och ett halvt år liksom??

Jag vet! Tiden går så otroligt fort! Om 5,5 månad fyller E 4 år O_o

J har ju börjat förskoleklass och blir mer och mer självständig, åker buss hem och grejer :nailbiting: Även E har växt mycket i sig själv under sommaren och har verkligen blivit en egen person, inte min lilla bäbis längre.
 
Idag är det dags för 3 årskontroll :) Kollade den där utvecklingsboken man fick på förlossningen och i slutet av november förra året var hon 94 cm lång. När vi mätte henne hos polisen i måndags (skulle fixa pass) så var hon strax under 102 cm. Shit vad hon växt på ett år :p Hon vägde 14,7 kg då, ingen aning om vad hon väger nu så vi får väl se.
 
L har börja kalla både mig och sin pappa vid förnamn ibland. Känns väldigt formellt.

Det är mycket som ska ifrågasättas, diskuteras och vägras nu- fler som har det så hemma?

På ett sätt kommer förskolan som en skänk från ovan då man får en paus och hinner ladda nytt tålamod. Det märks dock att det är mycket som processas och bearbetas därifrån hemma och bidrar till känslostormarna.


Känner inte alls igen :angel:

Ja visst är det så med förskolan. Tycker också det är så tydligt ibland att de ”håller ihop det” på förskolan och när han kommer hem sen är det inte mycket som krävs för att bägaren ska rinna över. S kan bli helt förstörd eller jättearg över minsta lilla, men då fungerar det 9 av 10 gånger att sätta sig ner och erbjuda att kramas istället. Så ganska tydligt då att det är trötthet som tar över.

Nu om en vecka är min föräldraledighet med lillasyster över så det blir lite nya rutiner med pappa som lämnar och hämtar. Får se vem av oss fyra som får det tuffast med omställningen :p
 
Ja helt galet hur stora de börjar bli! Här hände det verkligen massor över sommaren också. Han känns så mycket större än i juni när vi gick på sommarlov.

@FengurLaugar S verkar ligga nästan ett år efter E i tillväxten då :D Mätte honom igår hemma på hallgolvet till 95 cm, och han vägde 14,5 i somras. Får se när han blir ikappsprungen av lillsyrran :p
 
Ja helt galet hur stora de börjar bli! Här hände det verkligen massor över sommaren också. Han känns så mycket större än i juni när vi gick på sommarlov.

@FengurLaugar S verkar ligga nästan ett år efter E i tillväxten då :D Mätte honom igår hemma på hallgolvet till 95 cm, och han vägde 14,5 i somras. Får se när han blir ikappsprungen av lillsyrran :p

Tänkt vilken skillnad det kan vara :p E mätte 104,4 cm och vägde 16,5 kg. Hon ligger helt på normalkurvan och gick igenom besiktningen :D
 
H är väldigt fascinerad av veckodagar och tid just nu och testar gärna hur det fungerar genom att fråga vad klockan är, föreslå hur länge jag ska jobba och fundera på vilken dag som kommer efter den nuvarande.

Väldigt mycket utveckling just nu vilket påverkar humör och ork, men också så många mysiga och fina stunder.
Barnen är alltid lediga mån-tis och det känns jättefint att få extra tid med dem!
 
Var ett tag sedan kag skrev, men har läst allt och tycker forfarande att det är väldigt roligt att följa er i denna gruppen :).

Jag jobbar just nu heltid men maken är hemma med lillebror så E går på förskolan 3 timmar 5 dagar i veckan. Det går jättebra. Han trivs i förskolegrupper och är vanligtvis inte svår att lämna. Det är dett bra tecken och det verkar som att han trivs, vilket även är pedagogernas upplevelse. Han har även börjat testa nya saker som han tyckt varit lite läskigt förut. Han har aldrig varit särskilt fysisk, men han testar mer nu än vad han gjort förut. Dock är talet hans styrka och han pratar på som bara den. Ibland är det svårt för mig och maken att prata för vi blir avbrutna hela tiden.
 
Var ett tag sedan kag skrev, men har läst allt och tycker forfarande att det är väldigt roligt att följa er i denna gruppen :).

Jag jobbar just nu heltid men maken är hemma med lillebror så E går på förskolan 3 timmar 5 dagar i veckan. Det går jättebra. Han trivs i förskolegrupper och är vanligtvis inte svår att lämna. Det är dett bra tecken och det verkar som att han trivs, vilket även är pedagogernas upplevelse. Han har även börjat testa nya saker som han tyckt varit lite läskigt förut. Han har aldrig varit särskilt fysisk, men han testar mer nu än vad han gjort förut. Dock är talet hans styrka och han pratar på som bara den. Ibland är det svårt för mig och maken att prata för vi blir avbrutna hela tiden.
Kul att höra från er :). Vi har lite samma sits förutom att det är jag som är föräldraledig ännu.. L går på förskola 5 timmar 4 dagar i veckan och är en extrem pratkvarn.
 
Vi i är också i samma sits, byter nu nästa vecka och maken är då hemma med lillasyster. S går 25 timmar per vecka och är ledig på fredagar. Han börjar också bli en pratkvarn. Och eftersom han varit lite senare med talet är vi inte vana :D
 
Är det fler här som har barn som stammar? A stammar och gjort så sen början av året.
Han själv verkar inte lida nämnvärt av det. ibland hoppar han över jobbiga ord eller avbryter startade ord. Är i kontakt med logoped och förskolan är helt med hur man jobbar med dessa barn. Som tur är har denna förskola haft en språkavdelning och en fröken därifrån jobbar på A´s avdelning.
A är även sen med uttal och jag har även märkt att han inte kan benämna saker rätt, något som jag kommer ta upp med logopeden.
Nu väntar hörseltest och vidare utredning. Tur han är en glad och sprallig prick som gärna pratar på trots inte alla förstår honom =)
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Badtz Maru
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp