Vårföräldrar 2017 del 9

Vi har varit hemma mkt nu under våren, vi föräldrar börjar bli knäppa! I onsdags skickade de hem Cornelis från förskolan, för att han va lite hes. Då hade han varit där hela 1,5 vecka. Innan det hemma 2,5 vecka för att jag hade covid och troligen Cornelis också. Inne på sammanlagt sjunde veckan nu hemma sen efter jul pga lite förkylningsastma o ja, lite corona. Men läkaren blev lite sur att han ofta får åka hem pga sin hosta...
Annars är han framåt med mkt energi och grymt envis och en del ”trots”!
 
L har en månad kvar till födelsedagen (fyller 18/5) och längtar såå mycket efter att ha kalas. Det blir första kompiskalaset, vi har bara firat med släkten tidigare. Mycket vilja på den damen men är mycket mer nöjd och tillfreds just nu, i vintras var det mycket trots och utbrott, både hemma och på förskolan... Vi har klarat oss hyfsat från vabb, nån gång här och där men inga långa, ihållande perioder som det var förra våren.

Hon älskar att pussla och får ihop pussel upp till 100 bitar. På förskolan har de mest pussel på ca 20 bitar så där är hon lite missnöjd över nivån. Hon går i mellangruppen (3 åldersgrupper totalt) och är bland de yngsta i gruppen men hon verkar känna sig stor och pratar mycket om att hon snart borde få börja skolan. Inte ett dugg intresserad av att rita eller skriva men bokstaverar både sitt och brorsans namn och kan nog läsa vissa ord börjar vi misstänka. Älskar Bamsetidningar och och kan sitta länge och väl och bläddra i dom på egen hand.
 
Hur mår era snart 5-åringar? Hos oss är det här en väldigt rolig tid, L är rolig och smart och busig, social och framåt men kan bli blyg i vissa sammanhang. Både L och storebror som är tre år äldre har börjat på ridskola den här terminen och båda tycker att det är jätteroligt :love: Sen senaste uppdateringen har L börjat rita och skriva bokstäver. Hon kan alla bokstäver så ibland skriver hon handlingslista till mig om jag hjälper till och bokstaverar, annars blir det mest hennes eget och brorsans namn.
 
Hur mår era snart 5-åringar? Hos oss är det här en väldigt rolig tid, L är rolig och smart och busig, social och framåt men kan bli blyg i vissa sammanhang. Både L och storebror som är tre år äldre har börjat på ridskola den här terminen och båda tycker att det är jätteroligt :love: Sen senaste uppdateringen har L börjat rita och skriva bokstäver. Hon kan alla bokstäver så ibland skriver hon handlingslista till mig om jag hjälper till och bokstaverar, annars blir det mest hennes eget och brorsans namn.
Han mår super, taggad över att bli storebror i sommar! Planerar sitt femårskalas, vilka som ska komma och hur tårtan ska se ut 😅 Älskar att fiska så längtar till säsongen är igång igen! Växer så det knakar, vissa byxor i 122 börjar bli korta! Men jag är ju 184 cm och min pappa 196, så han har ju att brås på, även om hans pappas släkt inte är så långa!
 
Han mår super, taggad över att bli storebror i sommar! Planerar sitt femårskalas, vilka som ska komma och hur tårtan ska se ut 😅 Älskar att fiska så längtar till säsongen är igång igen! Växer så det knakar, vissa byxor i 122 börjar bli korta! Men jag är ju 184 cm och min pappa 196, så han har ju att brås på, även om hans pappas släkt inte är så långa!

Wow vilken skillnad det kan vara i storlek! L är kort för sin ålder och har fortfarnade bara strl 98. Väger väl 14kg ca. Men då har vi i princip enbart kortisar i släkten :D
 
Wow vilken skillnad det kan vara i storlek! L är kort för sin ålder och har fortfarnade bara strl 98. Väger väl 14kg ca. Men då har vi i princip enbart kortisar i släkten :D
Cornelis var 118 cm och vägde 25 kg när vi var hos läkaren (för astmakontroll) i förra veckan! Tycker inte jag gör annat än att köpa byxor 😂
 
Här är en till långis 🙋‍♀️
Felicia är 118cm och väger 17kg. Även här är det min släkt som är lång (jag är 185cm) medan pappans är kort 😁

Felicia har lite svårt för en hel del av vokalerna så det är lätt att missa hur klurig hon egentligen är. Hon är oerhört omtänksam och ska alltid dela med storebror. Samtidigt blir hon kolossalt ilsken när något går emot henne. Inget nytt där alltså.

Hon har börjat skriva "sitt namn" på alla sina teckningar. FECAI skriver hon, försöker man hjälpa henne så är man dödens död. 🤣
 
Här är en till långis 🙋‍♀️
Felicia är 118cm och väger 17kg. Även här är det min släkt som är lång (jag är 185cm) medan pappans är kort 😁

Felicia har lite svårt för en hel del av vokalerna så det är lätt att missa hur klurig hon egentligen är. Hon är oerhört omtänksam och ska alltid dela med storebror. Samtidigt blir hon kolossalt ilsken när något går emot henne. Inget nytt där alltså.

Hon har börjat skriva "sitt namn" på alla sina teckningar. FECAI skriver hon, försöker man hjälpa henne så är man dödens död. 🤣
Jag lärde mig ganska snabbt som ung att stava mitt namn, men alla andra hade väldigt svårt att stava till Felicia, har sett de flesta stavningarna 😂
 
Här är en till långis 🙋‍♀️
Felicia är 118cm och väger 17kg. Även här är det min släkt som är lång (jag är 185cm) medan pappans är kort 😁

Felicia har lite svårt för en hel del av vokalerna så det är lätt att missa hur klurig hon egentligen är. Hon är oerhört omtänksam och ska alltid dela med storebror. Samtidigt blir hon kolossalt ilsken när något går emot henne. Inget nytt där alltså.

Hon har börjat skriva "sitt namn" på alla sina teckningar. FECAI skriver hon, försöker man hjälpa henne så är man dödens död. 🤣
L pratar inte heller "rent". Hennes storebror har svårt för många uttal (bl.a. k, l, g och r samt konsonantkombinationer som sn..., sm..., st... osv.) och L pratar på ungefär samma sätt. Senaste tiden har hon dock lärt sig alla bokstavsljuden (förutom r) så nu återstår bara konsonantkombinationerna. Till skillnad från när storebror var i samma ålder så är L mycket medveten om att uttalet inte är helt korrekt men vill absolut inte bli rättad, då kan hon bli riktigt ilsken.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 224
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 127
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
784
Senast: Jeps
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp