Vårföräldrar 2017 del 9

Linnea närmar sig också tre år, det märks på humöret om inte annat... Även om hon är tyngre än storebror var i samma ålder så är hon ganska nätt, använder strl 92 fortfarande på kläder och har nog 22 i skostorlek. Hon pratar och pratar och pratar, det finns ingen hejd och hon har ett enormt ordförråd och är väldigt rolig. Det märks att andrabarnet får mycket draghjälp i det mesta från syskonet.

Även vi har varit hemma mycket nu i Corona-tider. Från att inte ha vabbat alls fram tills mitten av mars så har vi haft sju veckor i rad där barnen varit totalt 2 dagar på förskolan... Min man är permitterad och jobbar 40% men det är ändå ett pusslande att få ihop barn och jobb och livet i allmänhet. Idag har dock båda varit på förskolan utan att de verkar ha några som helst symptom så jag hoppas att den här veckan ska bli bättre än de tidigare. Jag får mycket dåligt samvete kring att allt blir så halvdant och jag blir ledsen när allt jag säger till barnen (känns det som) är "mamma jobbar så nu måste ni vara lite tysta".

Det positiva med Corona är att vi hunnit pussla igenom våra pussel både en och två och hundra gånger. Fick även komplettera med några nya. Linnea pusslade häromdagen ett pussel med 104 bitar helt själv, det kunde definitivt inte storebror i samma ålder.
 
168A3165-F82E-4C50-8C46-FFF9428D1C98.jpeg

Viktor har börjat få växtvärk stackarn, ikväll var han nästan hysterisk när han vaknade av det men det gav sig med en hutt Alvedon, massage och tutte.
Annars är han tre. Har det skitjobbigt ibland men oftast är han harmonisk :)
 
Cornelis har nog också växtvärk ibland. Det märks mest på att han inte orkar vara fullt så aktiv som han brukar.
Idag tar jag min lärarexamen. Långt sommarlov väntar och i augusti börjar jag arbeta. Det är dock med skräckblandad förtjusning. Har ju aldrig arbetar heltid, haft barn och häst samtidigt (har arbetar heltid innan studier men då hade jag inte barn). Hur får man ihop livet? Känns som att strikt schema nästan är ett måste. Eller hur gör ni andra? Tänker med städning, matlgning, handling osv?
 
Cornelis har nog också växtvärk ibland. Det märks mest på att han inte orkar vara fullt så aktiv som han brukar.
Idag tar jag min lärarexamen. Långt sommarlov väntar och i augusti börjar jag arbeta. Det är dock med skräckblandad förtjusning. Har ju aldrig arbetar heltid, haft barn och häst samtidigt (har arbetar heltid innan studier men då hade jag inte barn). Hur får man ihop livet? Känns som att strikt schema nästan är ett måste. Eller hur gör ni andra? Tänker med städning, matlgning, handling osv?
Just nu är jag föräldraledig med lillebror så då är det lättare att få ihop det. Men när jag jobbade började jag jobba tidigt, jobbade 90% så slutade före 15. Hann då umgås med E på eftermiddagen. Skulle hästen vila följde E med och fixade stallet på em. Skulle jag rida tog jag stallet framåt kvällen samt hade medryttare 2 dagar.
Hemmet tog jag när det fanns tid, det ligger inte högst upp på listan stallet kommer före 😉 Det sociala livet utöver stallet är inte heller så högt prioriterat.
Lagade mat gjorde jag i princip bara på helgen, vi vuxna brukar bara äta ett lagat mål och E fick äta rester eller något snabblagat på vardagarna. Handla gjorde jag på väg hem från jobbet.
Min sambo jobbar väl dessutom 50 timmar i veckan.
Vi bor på samma gård som svärföräldrarna så E har varit en del där med.
Så hittills har det gått ihop på något sätt även om det inte alltid är lätt. Får se hur det blir framöver med två barn 😀
 
Vad det var längesen jag var inne här!
Massor har hänt i mitt och Majas liv. Hon har blivit världens charmigaste gullunge :love: Det märks att det är nummer tre i min barnskara för all trots jag upplevde med de andra två har inte Maja. Hon har aldrig fått det utrymmet/pedagogiska tålamodet som hennes systrar. Man följer med och lyssnar annars så går jag, stackars barn :rofl: Tålamodet har krymt stadigt!

Vi har flyttat till Gotland, jag har skilt mig och hittat en ny kärlek. Så vi hankar oss fram med att hitta en bra vardag med varannan vecka, massor av jobb, hund och häst.
 
Cornelis har haft två nappar kvar, vi har förberett honom länge på att sluta. Idag var dagen D, inte från vår sida utan från hans. Imorse, när vi skulle till förskolan sa cornelis plötsligt att nu är jag stor, häng upp den här nappen i trädet till rådjuren. Och ikväll ska vi skriva brev till tomten och skicka min andra napp.

Sagt och gjort! Jag hängde upp nappen till rådjuren och den var borta nu efter förskolan. Och nu har vi precis postat önskelista och nappen till tomten!
Blev dock smått stressad imorse och funderade på hur han skulle reagera på middagsvilan, men det hade gått bra. Dock lite ”orolig” nu inför nattning, vill inte riktigt sova utan nappen.
 

Bifogade filer

  • 694FF4ED-6E12-4CC0-B236-7758467A6965.jpeg
    694FF4ED-6E12-4CC0-B236-7758467A6965.jpeg
    144,9 KB · Visningar: 26
Cornelis har haft två nappar kvar, vi har förberett honom länge på att sluta. Idag var dagen D, inte från vår sida utan från hans. Imorse, när vi skulle till förskolan sa cornelis plötsligt att nu är jag stor, häng upp den här nappen i trädet till rådjuren. Och ikväll ska vi skriva brev till tomten och skicka min andra napp.

Sagt och gjort! Jag hängde upp nappen till rådjuren och den var borta nu efter förskolan. Och nu har vi precis postat önskelista och nappen till tomten!
Blev dock smått stressad imorse och funderade på hur han skulle reagera på middagsvilan, men det hade gått bra. Dock lite ”orolig” nu inför nattning, vill inte riktigt sova utan nappen.


Vilken duktig kille!
 
O har börjat bli en riktig liten teaterapa här hemma. Han visar det inte på fsk än men det kommer nog snart där med. Vi har ju iof bara gått 3 dagar på sen den 19 okt...

Nu är jag dessutom korttidspermiterad och kommer typ bara jobba helger. Så räknade ut att jag behöver förskolan typ 26 h till slutet av januari. Har kollat med rektorn om vi eventuellt lösa någon slags 15-h allmän förskola även om han ibland behöver gå utöver de tiderna.
 

Bifogade filer

  • 20201021_112757.jpg
    20201021_112757.jpg
    124,8 KB · Visningar: 23
O har börjat bli en riktig liten teaterapa här hemma. Han visar det inte på fsk än men det kommer nog snart där med. Vi har ju iof bara gått 3 dagar på sen den 19 okt...

Nu är jag dessutom korttidspermiterad och kommer typ bara jobba helger. Så räknade ut att jag behöver förskolan typ 26 h till slutet av januari. Har kollat med rektorn om vi eventuellt lösa någon slags 15-h allmän förskola även om han ibland behöver gå utöver de tiderna.
Hoppa det går att lösa med lite extra tid, i alla fall för lite rutiner och för att hitta sin plats i gruppen!
 
Dammar av vår gamla tråd lagom i tid till Sammys 4års dag (19/4)

Sammy är fortfarande världens enklaste unge, (men med en 4årings klassiska humör) Går på förskola 15h/v men det kommer ökas till 20h/v till hösten.
Han är framåt och i stort sett alltid glad, precis som när han va bebis.
Bokstaverar långa ord och förstår vad det står, har tex en dörrmatta i husvagnen som det står välkommen på det bokstaverade han och sa stolt vad det stod. Kan skriva sitt namn, mamma, pappa, mormor, farmor, farfar, morfar, Caspian, ”Bluey” (tecknade hunden) och favorit farbrorns namn Henrik. Mm. Han kan ligga och bokstavera om han vaknat på natten:rofl:

I helgen ska vi fira hans födelsedag i husvagnen så han pappa och lillebror har åkt i förväg och jag åker dit på lördag. Så mamma är mammaledig:D
Högst på önskelistan står en ”skuttmatta” så det ska inhandlas imorgon.

Hoppas alla andra mår bra i tråden också, önskar er en fin vår:heart
18B584AD-B2FE-47EF-B66C-F170D387ADD2.jpeg
18B584AD-B2FE-47EF-B66C-F170D387ADD2.jpeg
 
Visst börjar våra små bebisar bli stora 😱Riktiga små människor. Ikväll när vi var hos veterinären går Holly rätt in och börjar prata med tjejen som tig emot oss och frågade var hennes stetoskop är 😱 Var fasen har hon lärt sig det liksom 😂😂
 
Åh, härligt med en uppdatering 😍
Våra små börjar ju bli stora 😱

Felicia fyller år 3 maj och har redan bestämt att det ska vara rainbowcake och unicorntema på kalaset 🌈🦄🤣 (allt ska vara rainbows och unicorns just nu)

Hon har lika mycket vilja nu som när hon var bebis, det är ingen som trampar på henne direkt 💪

Vi har haft en del problem med språket då ett antal bokstäver är lite svåra för henne. Det har hon nu löst genom att prata till hälften engelska. Den svenska hon pratar är med dialekt a la Tony Irving 🙈

Det är mycket klättrande, hoppande och busande men också väldigt mycket ritande och pusslande. ♥️
IMG_20210410_224646.jpg
 
Åh, härligt med en uppdatering 😍
Våra små börjar ju bli stora 😱

Felicia fyller år 3 maj och har redan bestämt att det ska vara rainbowcake och unicorntema på kalaset 🌈🦄🤣 (allt ska vara rainbows och unicorns just nu)

Hon har lika mycket vilja nu som när hon var bebis, det är ingen som trampar på henne direkt 💪

Vi har haft en del problem med språket då ett antal bokstäver är lite svåra för henne. Det har hon nu löst genom att prata till hälften engelska. Den svenska hon pratar är med dialekt a la Tony Irving 🙈

Det är mycket klättrande, hoppande och busande men också väldigt mycket ritande och pusslande. ♥️
Visa bifogad fil 67948

Fattar inte vart tiden tar vägen.. Fyllt 40 och har helt plötsligt ingen bebis längre?!

Sammy älskar också enhörningar och lila. Skuttmattan skulle va lila.. Blir ju lätt att hitta :rofl:
Han har också haft lite problem med talet, svårt att säga r och lite annat. Men mkt har lossnat sen han blev fanatisk på att bokstavera. Han använder också mkt engelska. Lite Tony Irving här också:D
 
Fattar inte vart tiden tar vägen.. Fyllt 40 och har helt plötsligt ingen bebis längre?!

Sammy älskar också enhörningar och lila. Skuttmattan skulle va lila.. Blir ju lätt att hitta :rofl:
Han har också haft lite problem med talet, svårt att säga r och lite annat. Men mkt har lossnat sen han blev fanatisk på att bokstavera. Han använder också mkt engelska. Lite Tony Irving här också:D
Deras motsvarighet till Millenials. Irvings 🤣
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 226
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 128
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
784
Senast: Jeps
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp