Vårföräldrar 2017 del 9

Jag var på föräldramöte häromdagen på föris. De ska, from aug 2020, göra omorganisering. Det finns två hus med en parkering imellan. Just nu är det en avdelning i ena huset, blandgrupp och i andra huset finns två avdelningar, en grupp 1-3 år (där cornelis går nu) och en blandgrupp. Just nu går ofta cornelis lite mellan sin avdelning och gruppen som är blandad eftersom han uppskattar att leka med äldre barn och det funkar bra. Men efter omorganiseringen kommer det vara en grupp med ettåringar, en grupp med 2-3 åringar och en grupp med 4-5 åringar. Den sistnämda gruppen kommer vara i huset där det bara finns en avdelning och de två yngre grupperna i huset där det finns två avdelningar. Jag förstår absolut syftet med förändringen, men de kommer bara flyttaöver barnen som är födda 15 och 16. Vilket innebär att cornelis kommer gå i gruppen med barn 2-3 år, vilket i sig är rimligt, men oroar mig lite för att han kommer tycka det är tråkigt eftersom han helst vill leka med de ”stora” barnen, bästisarna är 4 och 5 år just nu.
Jaja, det är ju ett tag kvar men...
 
Jag var på föräldramöte häromdagen på föris. De ska, from aug 2020, göra omorganisering. Det finns två hus med en parkering imellan. Just nu är det en avdelning i ena huset, blandgrupp och i andra huset finns två avdelningar, en grupp 1-3 år (där cornelis går nu) och en blandgrupp. Just nu går ofta cornelis lite mellan sin avdelning och gruppen som är blandad eftersom han uppskattar att leka med äldre barn och det funkar bra. Men efter omorganiseringen kommer det vara en grupp med ettåringar, en grupp med 2-3 åringar och en grupp med 4-5 åringar. Den sistnämda gruppen kommer vara i huset där det bara finns en avdelning och de två yngre grupperna i huset där det finns två avdelningar. Jag förstår absolut syftet med förändringen, men de kommer bara flyttaöver barnen som är födda 15 och 16. Vilket innebär att cornelis kommer gå i gruppen med barn 2-3 år, vilket i sig är rimligt, men oroar mig lite för att han kommer tycka det är tråkigt eftersom han helst vill leka med de ”stora” barnen, bästisarna är 4 och 5 år just nu.
Jaja, det är ju ett tag kvar men...
Tror nog inte det är nåt att oroa sej för, det hinner ju hända massor till augusti, det är ju nästan 1år kvar.
 
Sammy har varit superkänslig, ledsen, lättretlig, arg och utåtagerande, sovit dåligt och i princip matvägrat i 2v... Började fundera på om det va en bortbyting vi fått hem?! Ingen av oss som fattat vad som varit på gång, han är vanligtvis världens gladaste kille.
Men senaste dagarna har han haft ruskig andedräkt och idag fick jag äntligen titta ordentligt (han vrider sej som en orm med allt vad som gäller munnen.. Tandborstningen är en mindre kamp emellanåt) och det är två kindtänder på väg ut, stackarn.. Inte konstigt han inte varit som vanligt :heart
 
Linnea var på 2,5årskontroll i fredags. 87cm lång och 12kg, ingen jätte direkt. Hon pratar och leker på en avancerad nivå jämfört med storebror i samma ålder, det är verkligen skillnad på att ha äldre syskon. Överlag är hon ljuvlig och såå rolig att vara med, mycket humor och bus men ibland tittar såklart 2-åringen i henne fram och då blir det mycket skrik och gråt och trots.

Hon trivs jättebra på förskolan och börjar hitta vissa barn som börjar bli kompisar mer än tidigare parallell-lek.

Storebror är 5,5år och det börjar kännas tydligt att vi passerat peaken i hur ansträngande föräldraskapet är. De blir mer och mer självständiga och tar (mellan bråken) faktiskt fin hand om varandra.
 
0AA5B7EF-5B40-418F-B62F-E3787271B6B8.jpeg

Ofta glad men har nog en liten fas igen, han är lite motvillig till att lämnas på förskolan på morgonen, vi kör dit på hans initiativ men sen vill han inte att jag ska gå.

Vi var på kalas i helgen, superblyg först (inga okända människor) men han svarade på direkta frågor och sen släppte det och han mitt kusinbarn lekte fint. Vi träffas lite då och då.

Testar ”gränser” ibland. Igår fick han en städuppgift (enkel där vi skulle hjälpas åt) och det blev både ilska och gissningsvis vanmakt men sen löste han det fint och blev nöjd. Han argumenterar gärna och jag tycker det är jätteroligt :rofl:
 
Sammy har varit superkänslig, ledsen, lättretlig, arg och utåtagerande, sovit dåligt och i princip matvägrat i 2v... Började fundera på om det va en bortbyting vi fått hem?! Ingen av oss som fattat vad som varit på gång, han är vanligtvis världens gladaste kille.
Men senaste dagarna har han haft ruskig andedräkt och idag fick jag äntligen titta ordentligt (han vrider sej som en orm med allt vad som gäller munnen.. Tandborstningen är en mindre kamp emellanåt) och det är två kindtänder på väg ut, stackarn.. Inte konstigt han inte varit som vanligt :heart

Vi har samma här. Men som tur är har kindtänderna också börjat ta sig igenom.
 
Vi var hos allergiläkaren idag. Han växer som han ska och allt verkade bra så vi behöver inte ha bråttom med provokation.

Hela 94 cm lång har han blivit och har äntligen hoppat upp en kurva på vikten så nu kan jag andas lite med maten känner jag. Kanske inte bara behöver tänka energi energi energi.
 
0BF5002B-BEA1-43AF-AA4E-4B3A8A312404.jpeg

Cornelis ritade sitt första ånglok med vagn igår 😍 vi satt och målade på varsitt papper när han plötsligt säger ”mamma titta ett tåg”! Blev helt varm i hela kroppen av typ stolthet! Han älskar tåg så var dock inget konstigt att tåg är hans första skapelse ;)
 
Jag fick en notis från Unikum om att mitt barn övar på sin namnteckning. Den är än så länge lite yvig 😂 (jag älskar att de introducerar ord och skrivning redan!)
F864B50A-E2A9-4A4B-B7C1-F948B1E995F9.png
 
Jag var på föräldramöte häromdagen på föris. De ska, from aug 2020, göra omorganisering. Det finns två hus med en parkering imellan. Just nu är det en avdelning i ena huset, blandgrupp och i andra huset finns två avdelningar, en grupp 1-3 år (där cornelis går nu) och en blandgrupp. Just nu går ofta cornelis lite mellan sin avdelning och gruppen som är blandad eftersom han uppskattar att leka med äldre barn och det funkar bra. Men efter omorganiseringen kommer det vara en grupp med ettåringar, en grupp med 2-3 åringar och en grupp med 4-5 åringar. Den sistnämda gruppen kommer vara i huset där det bara finns en avdelning och de två yngre grupperna i huset där det finns två avdelningar. Jag förstår absolut syftet med förändringen, men de kommer bara flyttaöver barnen som är födda 15 och 16. Vilket innebär att cornelis kommer gå i gruppen med barn 2-3 år, vilket i sig är rimligt, men oroar mig lite för att han kommer tycka det är tråkigt eftersom han helst vill leka med de ”stora” barnen, bästisarna är 4 och 5 år just nu.
Jaja, det är ju ett tag kvar men...

Svarar mig själv! Cornelis byter avdelning redan efter nyår, de håller på med överskolning nu. Det känns både bra och ledsamt, hans nuvarande pedagoger är fantastiska! De är dock bra på andra avdelningen också :)
 
Måste nog dra ner på eller sluta sova på dagen. Han är fortfarande vaken 😴

Jag fasar för att sluta sova på dagen, tycker det är skönt med en paus. Meeeen tror också vi måste börja dra ner. Inte sluta helt, nu sover han runt en timma. Men dra ner till kanske 45 min eller så.
 
Jag fasar för att sluta sova på dagen, tycker det är skönt med en paus. Meeeen tror också vi måste börja dra ner. Inte sluta helt, nu sover han runt en timma. Men dra ner till kanske 45 min eller så.

När vi är hemma sover han inte varje dag och på föris har jag satt max 1h. Igår var han på föris nästan 9h och ändå pigg och glad heeeeeela kvällen.
 
Jag fasar för att sluta sova på dagen, tycker det är skönt med en paus. Meeeen tror också vi måste börja dra ner. Inte sluta helt, nu sover han runt en timma. Men dra ner till kanske 45 min eller så.

Jag tyckte det var jobbig första dagarna men sen kändes det mer som en frihet. Hela dagen behövdes inte hackas upp pga att han behövde sova.

Oskar sover ff på förskolan men det blir i snitt 2 dagar per vecka. Men det är inte alltid han vill sova där så då får han vara vaken.
 
Jag tyckte det var jobbig första dagarna men sen kändes det mer som en frihet. Hela dagen behövdes inte hackas upp pga att han behövde sova.

Oskar sover ff på förskolan men det blir i snitt 2 dagar per vecka. Men det är inte alltid han vill sova där så då får han vara vaken.

Jag tycker det är skönt att antingen kunna vila med honom en stund, alternativt plugga, fixa tvätt (har tvättmaskin i en icke barnvänlig källare) eller liknande som är smidigt att göra utan barn. Men det är väl bara att planera annorlunda när han slutar sova helt, tror dock det dröjer några månader eller kanske tom ett halvår innan han slutar helt!
 
Det var länge sedan jag uppdaterade här.
Ebba är en tjej som vet vad hon vill så man får ibland vara lite listig för att få med henne ;) Hon pratar väldigt mycket och det mesta förstår man. Hon trivs även bra på förskolan.
I somras tog vi bort sovstunden på dagen, innan vi gjorde det somnade hon sent på kvällen och vaknade på natten. Nu sover hon 10-11 timmar på natten och orkar med hela dagarna utan att sova. Tycker att det har blivit mer fritt när man inte måste passa in sovstunden på dagen.
I söndags blev hon dessutom storasyster då lillebror kom till världen :love: Än så länge har det gått bra och hon verkar finna sig bra i rollen som storasyster.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
18 552
Senast: sthu
·
Svar
646
· Visningar
34 033
Senast: pepp
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 005
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
853
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp