Vårföräldrar 2018 del 3

Meibla

Trådstartare
Nu är det väl dags för en ny tråd eftersom den gamla kommit upp i 2000 inlägg :)

Som väntat har O åkt på feber efter sprutorna och ingenting duger :(. Petat i honom en alvedon, så nu hoppas jag att han sover en stund och är glad och feberfri när han vaknar.
 
En liten uppdatering från oss, den lille är 4,5 månader och håller på att få en tand. Kunde gärna fått vänta med det en tag till...Senaste veckorna har han tränat flitigt på att vända sig från rygg till mage så nu är han verkligen snabb på detta! Han ligger aldrig kvar där man lagt honom :p Är visst jättekul att rulla runt vid blöjbyte :cautious:

Sover fortfarande bra på nätterna 🙏 senaste nätterna har han inte ätit på natten, annars brukar det bli en flaska runt 4-5 och sen somna om. Brukar få väcka honom runt 7.30 då syskonen ska skjutsas till skolan.

Än så länge är han en lättsam och överlag en nöjd och glad bebis, ett litet charmtroll :love:

Senaste Bvcbesöket vid 4 månader vägde han 7,9 kg och var 65 cm.

Han få ju liksom bara hänga med på det vi andra gör och han verkar nöjd med det!
 
Kul natt... Feber igår kväll här också, sen andra kassa natten pga snor. Bara det att inatt gick det inte att suga ut nåt. Bebis kan iallafall andas med munnen konstaterade jag, men inte amma eller ta napp... När jag sen började få ordning på det till slut (men fick söva sittandes) vaknade storebror.
 
Här är en till med ledsen bebis efter 5-månadersvaccin :(. Hon fick dem igår em men är fortfarande påverkad. Natten var ingen höjdare och tyvärr var natten innan också en riktig skitnatt... Vet inte riktigt om jag ska ge alvedon eller inte, hon har inte feber men gråter typ non-stop vaken. Nu sover hon äntligen iaf, så det kanske går över tills hon vaknar igen.

Vi fick råd av bvc att börja introducera gröt. Bebis har tappat 0,5 kurva på vikt och även lite på längd. Jag vet dock inte om längden är något som är matrelaterat, eftersom jag själv är kort och snabbt tappade kurvor som bebis och sen följde min egen till pricka hela uppväxten. Vi får se. Tänker iaf följa rådet, hon ska ju ändå börja äta mer och har blivit väldigt intresserad av mat så det blir nog inga problem. En stadig liten tjej på 7,3 kg och 62,5 cm nu:love:
 
Här är en till med ledsen bebis efter 5-månadersvaccin :(. Hon fick dem igår em men är fortfarande påverkad. Natten var ingen höjdare och tyvärr var natten innan också en riktig skitnatt... Vet inte riktigt om jag ska ge alvedon eller inte, hon har inte feber men gråter typ non-stop vaken. Nu sover hon äntligen iaf, så det kanske går över tills hon vaknar igen.

Vi fick råd av bvc att börja introducera gröt. Bebis har tappat 0,5 kurva på vikt och även lite på längd. Jag vet dock inte om längden är något som är matrelaterat, eftersom jag själv är kort och snabbt tappade kurvor som bebis och sen följde min egen till pricka hela uppväxten. Vi får se. Tänker iaf följa rådet, hon ska ju ändå börja äta mer och har blivit väldigt intresserad av mat så det blir nog inga problem. En stadig liten tjej på 7,3 kg och 62,5 cm nu:love:

De kan ju plana ut lite på kurvan ett tag, utan att det är nått "farligt"!

Jag brukar ge en Alvedon om inget annat duger, och 9,5 av 10 gånger lugnar det sig för oss då!

---

S har sovit som en skit i natt! Vi tar honom ju varannan natt nu, utan undantag för att vi ska få chansen att ta igen oss lite varannan natt! I natt sov han SÅ dåligt, har säkert vaknat 15 gånger i natt mellan 23 och 05.30... är så sliten, dock "tur" att jag skulle till frisören och farmorn är hemma med honom! Hon stannar även när jag hämtar hem dottern, så förhoppningsvis får jag en halvtimme att vila innan hon åker hem igen! :heart

Sånna här dagar saknar jag min egen mamma så det värker i själen! Att inte kunna ringa henne och be om hjälp när jag knappt orkar vara vaken! För er som inte kommer ihåg så dog hon i cancer för snart ett år sedan! :heart
 
Här är en till med ledsen bebis efter 5-månadersvaccin :(. Hon fick dem igår em men är fortfarande påverkad. Natten var ingen höjdare och tyvärr var natten innan också en riktig skitnatt... Vet inte riktigt om jag ska ge alvedon eller inte, hon har inte feber men gråter typ non-stop vaken. Nu sover hon äntligen iaf, så det kanske går över tills hon vaknar igen.

Vi fick råd av bvc att börja introducera gröt. Bebis har tappat 0,5 kurva på vikt och även lite på längd. Jag vet dock inte om längden är något som är matrelaterat, eftersom jag själv är kort och snabbt tappade kurvor som bebis och sen följde min egen till pricka hela uppväxten. Vi får se. Tänker iaf följa rådet, hon ska ju ändå börja äta mer och har blivit väldigt intresserad av mat så det blir nog inga problem. En stadig liten tjej på 7,3 kg och 62,5 cm nu:love:
De kan ha ont av själva sticket (/svullnad efteråt) så jag skulle nog testa alvedon om hon är så ledsen.
 
De kan ju plana ut lite på kurvan ett tag, utan att det är nått "farligt"!

Jag brukar ge en Alvedon om inget annat duger, och 9,5 av 10 gånger lugnar det sig för oss då!

---

S har sovit som en skit i natt! Vi tar honom ju varannan natt nu, utan undantag för att vi ska få chansen att ta igen oss lite varannan natt! I natt sov han SÅ dåligt, har säkert vaknat 15 gånger i natt mellan 23 och 05.30... är så sliten, dock "tur" att jag skulle till frisören och farmorn är hemma med honom! Hon stannar även när jag hämtar hem dottern, så förhoppningsvis får jag en halvtimme att vila innan hon åker hem igen! :heart

Sånna här dagar saknar jag min egen mamma så det värker i själen! Att inte kunna ringa henne och be om hjälp när jag knappt orkar vara vaken! För er som inte kommer ihåg så dog hon i cancer för snart ett år sedan! :heart

Åh låter kämpigt med så många sådana nätter, förstår att du saknar din mamma! Tur ändå att ni får lite stöd av farmorn även om det inte är samma mentala stöd som sin egen mamma.

Hoppas att du får njuta av egentiden hos frissan, jag var iväg i tisdags och höll på att somna när frisören fönade håret:angel:
 
W är jätteförkyld :( Kändes som det kom från ingenstans, han har vart pigg och glad hela förmiddagen men efter vilan vid 15 märkte vi att han börjat bli lite snorig och att han blev trött väldigt fort igen. Nu på kvällen försökte vi lägga tidigt för han var så otroligt trött men han kunde inte somna för han var så snorig. Körde koksalt i näsan och nässug men trots att vi fick upp en del rosslade det fortfarande ordentligt. Försökte få honom att somna i mitt knä mer sittande men han somnar ju aldrig så. Nu sitter han i vagnen och har tillslut somnat och tänker att han får sova där i natt. Kanske vi kan flytta över honom till sin sängen i natt om han verkar bättre.
 
Efter besöket på BVC testade vi smaksensation bestående av potatis och bröstmjölk, det gick ner. Men vi pausar nog fler test för jag tror hon fick ont i magen. Igår somnade hon och vaknade flera gånger skrikande. Det brukar hon aldrig göra. Stackars bebis :( Så jag tror inte hon är redo ännu. Även om hon var jätteduktig på att äta från skeden gapade och svalde fint.
Hon fick bara en liten sked väldigt utspätt, men verkar nog ha lite känslig mage :( Och hon är ju så liten. Ångrar typ att vi testade
 
Efter besöket på BVC testade vi smaksensation bestående av potatis och bröstmjölk, det gick ner. Men vi pausar nog fler test för jag tror hon fick ont i magen. Igår somnade hon och vaknade flera gånger skrikande. Det brukar hon aldrig göra. Stackars bebis :( Så jag tror inte hon är redo ännu. Även om hon var jätteduktig på att äta från skeden gapade och svalde fint.
Hon fick bara en liten sked väldigt utspätt, men verkar nog ha lite känslig mage :( Och hon är ju så liten. Ångrar typ att vi testade
Mängden vi har testat har motsvarat doppa mitt finger i det han ska ha (i vårt fall banan), dvs det ska vara just för att de ska känna smaken och inte mer.
Vår kille är 5,5 månader nu och har fått smaka två gånger på en vecka. Dvs väldigt långsamt.

Gör det som känns bäst för er :)
 
Skönt att Alvedonet hjälpte, men det andra lät inte kul :( Hoppas han kryar på sig snabbt och att du kan få lite avlastning och vila också.
Vila får jag nog göra när alla barnen flyttat hemifrån :D
Efter lite snorsug och ögontorkande och påbyltning av mysoverall så slocknade han i vagnen och sover som en stock. Ungefär lagom när töserna vaknade..
 
Gröten gick ner med entusiasm imorse:up: Känns som att det blir ett bra komplement till amningen när vi är ute o far, oavsett miljö har hon inte tackat nej till smakportion medan amningen bara går bra i lugn o ro nu mer.
 
Efter besöket på BVC testade vi smaksensation bestående av potatis och bröstmjölk, det gick ner. Men vi pausar nog fler test för jag tror hon fick ont i magen. Igår somnade hon och vaknade flera gånger skrikande. Det brukar hon aldrig göra. Stackars bebis :( Så jag tror inte hon är redo ännu. Även om hon var jätteduktig på att äta från skeden gapade och svalde fint.
Hon fick bara en liten sked väldigt utspätt, men verkar nog ha lite känslig mage :( Och hon är ju så liten. Ångrar typ att vi testade

Vad jobbigt att hon fick ont:( men det kanske inte blir likadant med något annat. Låter klokt att vänta in henne ändå, ni har god tid på er! Vi gav avokado häromdagen (vilket var otroligt poppis) som slutade på samma sätt som för din lilla. Dröjer innan det blir avokado här igen kan jag säga!
 
Börjar oroa mig lite för att H har samma mage som storasyster (som hade mycket problem med förstoppning från 6-12 mån). Han har börjat äta lite lite smått och nu har han inte bajsat på 3 dagar. Vet att det inte behöver vara något konstigt alls. Men dotterns andra halvår var så tufft både för henne och för oss föräldrar, så oroar mig direkt för samma problem. Känns hämmande för det gör mig lite rädd att ge mer mat. Samtidigt vet jag att BVC nästa vecka kommer påtala att han planar mycket i vikt.
 
Börjar oroa mig lite för att H har samma mage som storasyster (som hade mycket problem med förstoppning från 6-12 mån). Han har börjat äta lite lite smått och nu har han inte bajsat på 3 dagar. Vet att det inte behöver vara något konstigt alls. Men dotterns andra halvår var så tufft både för henne och för oss föräldrar, så oroar mig direkt för samma problem. Känns hämmande för det gör mig lite rädd att ge mer mat. Samtidigt vet jag att BVC nästa vecka kommer påtala att han planar mycket i vikt.

Har ni kommit på vad som orsakade problemen med storasysters mage eller var det bara känsligt att införa mat? Hjälper plommonpuré?
 
Har ni kommit på vad som orsakade problemen med storasysters mage eller var det bara känsligt att införa mat? Hjälper plommonpuré?

Hon utreddes grundligt utan något egentligt svar, så antagligen omogen tarm. ”helt normalt, ge plommonpuré sa BVC” vi gav orimliga mängder plommonpuré, sedan lactulos. Till slut fick vi remiss och då fick vi bra hjälp! Fördelen denna gång är väl att vi skulle kräva remiss mycket tidigare. Men jag hoppas såklart den lilla oron är obefogad. Fick nyligen 5 kg plommon av en granne, så vi har ju plommon att prova med i alla fall. :p
 
Åh låter kämpigt med så många sådana nätter, förstår att du saknar din mamma! Tur ändå att ni får lite stöd av farmorn även om det inte är samma mentala stöd som sin egen mamma.

Hoppas att du får njuta av egentiden hos frissan, jag var iväg i tisdags och höll på att somna när frisören fönade håret:angel:

Ja, det har ju hållit på i en månad de här katastofnätterna! Det sätter sina spår! I helgen ska vi iväg och bo på hotell, utan båda barnen! Det är firmafest på sambons jobb, och de bjuder! Alla är peppade på fest- jag är mest sugen på att sova och äta frukost ostört! :bump:

Så sjukt skönt hos frissan! Massage i stolen vid tvätten, och fick hänga där ett tag med lite extra hårbottenmassage också! Så. Skönt! Somnade dock inte..Men nära var det 😅
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 627
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp