Vårföräldrar 2018 del 3

Lite samma sits när vi fick nummer två (han var dock ”planerad”) 18 månader mellan barnen. Jag hade inget jobb, mannen hade just blivit klar med studierna och sökte jobb. Sedan flyttade vi 10 mil pga hans jobb. Är rätt ensam om dagarna men försöker komma iväg på mamma-barnträffar i alla fall en gång i halvåret

Det är tufft, vi har dessutom köpt hus som måste renoveras. Men de går

Hur upplever du att ha två barn så tätt? Hur är relationen mellan dina barn? Har du båda barnen hemma?

”Komma iväg på mamma-barnträffar i alla fall en gång i halvåret” :laugh:
Lite rädd att det är så det kommer bli, att det blir svårt att ta sig iväg.
 
Jag är arbetsbefriad under hösten i 6 månader och då kommer sambon kunna vara hemma de första 4 månaderna, och det är ju guldvärd. Men resten av tiden så blir det nog jag som kommer behöva vara hemma, vet inte hur vi ska lösa det på något annat sätt.
Tanken är egentligen att jag ska söka in till universitet/ högskolan VT2020, men det får man isåfall skjuta fram. Och vi har inte råd att jag pluggar samtidigt som sambon är föräldrarledig.
Vet inte riktigt hur vi ska lösa det rent ekonomiskt så sambon skulle kunna vara hemma mer.

Kan ni lösa det på något sätt genom deltidsarbete/studier/föräldraledighet? Eller att du får en paus från föräldraledigheten under graviditeten? Kan ni på något sätt använda föräldradagarna på annat sätt för att bättra ekonomin? Med ett till barn till får ni ju en ny uppsättning föräldradagar. Vet inget om just er situation, mer än det lilla du skrivit. Att du ska behöva vara hemma två år mot din önskan låter väldigt nedslående. Förstår om det ger dig tvivel.
 
Hur upplever du att ha två barn så tätt? Hur är relationen mellan dina barn? Har du båda barnen hemma?

”Komma iväg på mamma-barnträffar i alla fall en gång i halvåret” :laugh:
Lite rädd att det är så det kommer bli, att det blir svårt att ta sig iväg.

Kan inte sticka under stol med att det är tufft, speciellt när storebror kommit in i tvåårstrotsen och dessutom slutat sova dagssömn på samma gång. Man vet att man lever. Däremot är lillebror superlätt att underhålla. Låt honom titta på vad brorsan gör och han är nöjd och glad. För oss funkade det super från dag ett, trots att han egentligen inte träffat så mycket barn innan (alla kompisar har betydligt äldre barn). Lite avundsjuka finns det mellan varven nog och han vaktar på sina saker.

Båda är hemma, sökt dagvård till storebror men vi tackade nej till den platsen vi fick och fortsätter stå i kö. Var en nödgrupp då alla stadens platser är fulla över bredden. Han går på parklek 3 dagar i veckan á 2,5 timme. Man lämnar in barnen och kan åka iväg. Ibland är han ensam med ledarna, ibland är det 10 barn där.

Sedan att jag inte kommer mig iväg. Gillar helt enkelt inte upplägget på öppna verksamheten i stan. Storebror är väldigt på och skall pilla på ALLT. Då är det inte lämpligt med lokaler där det ordnas fritis på eftermiddagar med en massa pysselmaterial överallt :banghead:
 
kan ju tillägga att jag är ensam 10h/dag de dagar mannen jobbar (han skiftesarbetar på sjukhus) pga pendling 40 min/väg till jobbet. Lite knepig i början att natta båda på kvällen men man lärde sig.

Däremot är jag inte rädd att ta med mina barn, tror lillebror var 4 veckor jag själv åkte in med dem till stan för att kolla på nått evenemang. Det mesta löser sig.
 
Någon mer som varit med om en bebis som INTE vill sova?
Hon brukar vara lätt att söva med amning. Nu de senaste nätterna skriker hon jättehögt och argt när vi försökt om det är innan hon är så trött så hon stupar. Hon borde velat somna vid 20 ikväll men hon skriker bara jätteargt..
Samma med vagnen. Till slut somnar hon jättebra, men först efter att ha varit jättearg. Tycker inte det spelar någon roll om vi lägger henne innan övertrött eller så. Det är liksom samma.
Nån som upplevt samma?
 
Någon mer som varit med om en bebis som INTE vill sova?
Hon brukar vara lätt att söva med amning. Nu de senaste nätterna skriker hon jättehögt och argt när vi försökt om det är innan hon är så trött så hon stupar. Hon borde velat somna vid 20 ikväll men hon skriker bara jätteargt..
Samma med vagnen. Till slut somnar hon jättebra, men först efter att ha varit jättearg. Tycker inte det spelar någon roll om vi lägger henne innan övertrött eller så. Det är liksom samma.
Nån som upplevt samma?
Japp. Med båda barnen. Vet sedan ettan att den här perioden mellan åtta och tio månader är fruktansvärd. Ena dagen är allt som vanligt, sedan helt plötsligt strular läggningar eller så blir det täta uppvak. För att sedan stabilisera sig när man själv är på vansinnets rand. Och sedan när man minst anar det strula supermycket igen.

På det kommer förkylningar, tänder, magproblem mm som också ställer till det.

Roligast är när de vaknar helt hysteriska mitt i natten och vägrar somna om på sisådär två timmar...

/ Hon som nattar om bebis för tredje gången efter nattningen kl 19:30. Och som är supertrött, men som måste packa grejer till sig och barnen för att vara bortrest fyra dagar (åker i morgon bitti).
 
Någon mer som varit med om en bebis som INTE vill sova?
Hon brukar vara lätt att söva med amning. Nu de senaste nätterna skriker hon jättehögt och argt när vi försökt om det är innan hon är så trött så hon stupar. Hon borde velat somna vid 20 ikväll men hon skriker bara jätteargt..
Samma med vagnen. Till slut somnar hon jättebra, men först efter att ha varit jättearg. Tycker inte det spelar någon roll om vi lägger henne innan övertrött eller så. Det är liksom samma.
Nån som upplevt samma?

W var ganska krånglig ett tag och vi hade svårt att få honom att sova. Kände då att jag var tvungen att strukturera upp sovtiderna under dagen. Så nu kör jag slaviskt på att han sover vid 10 och 14 och nu funkar nattningarna bra igen. Han sover inte efter kl. 15, eller skulle han somna vid 14 och sova till 15,30 så väcker jag ju självklart inte men vi "lägger" honom aldrig efter 15. Nu vet jag inte hur ofta hon sover på dagarna men kanske ta bort något sovpass/ ändra tider kan hjälpa lite?
 
Nattar om för fjärde gången. Spenderar minst 30 min varje omnattning. Sedan sover hon max 20 min. Och jag är inte färdigpackad än.
 
Någon mer som varit med om en bebis som INTE vill sova?
Hon brukar vara lätt att söva med amning. Nu de senaste nätterna skriker hon jättehögt och argt när vi försökt om det är innan hon är så trött så hon stupar. Hon borde velat somna vid 20 ikväll men hon skriker bara jätteargt..
Samma med vagnen. Till slut somnar hon jättebra, men först efter att ha varit jättearg. Tycker inte det spelar någon roll om vi lägger henne innan övertrött eller så. Det är liksom samma.
Nån som upplevt samma?

Jadå. Jag delar uppfattning med @Whirlie. 8-10 månader är det stökigt värre. Jag har väldigt svårt att söva om H just nu. Det går mycket lättare för pappan. Med mig vill han bara amma, men när han får det är det inte heller bra. Förra gången tröttnade jag så på amningen efter 9 månader, slutade vid 10 mån. Det upprepar sig denna gång med. Om en vecka ska jag ha barnen själv 8 nätter i rad. Än så länge tänker jag att H kan ha gått in i en ny fas tills dess. Vi får väl se. :nailbiting:

Han är svårsövd i vagnen med. Antingen pajasfasoner eller vrålarg och försöker klättra ur vagnen. Får sådana minnesbilder från när storasyster var i samma ålder att det händer att jag säger storasyster namn till honom.:o
 
@Linn-Nora när vår bebbe har varit svårsövd så har vi ibland använt bärselen vilket har gjort susen. Kanske kan vara ngt att testa om ni inte redan gjort? Vi har även när det varit som jobbigast satt på babblarna och låtit henne somna i något av våra knän :p (tips från mamman som var superbestämd med att det inte skulle bli NÅGON form av medier förrän typ minst treårsåldern hehe)

Jag kör path of least resistance, det som funkar för stunden. Tänker att det mesta är övergående och om man inte gör det alltför ofta är det ok att fuska ibland.
 
@Linn-Nora när vår bebbe har varit svårsövd så har vi ibland använt bärselen vilket har gjort susen. Kanske kan vara ngt att testa om ni inte redan gjort? Vi har även när det varit som jobbigast satt på babblarna och låtit henne somna i något av våra knän :p (tips från mamman som var superbestämd med att det inte skulle bli NÅGON form av medier förrän typ minst treårsåldern hehe)

Jag kör path of least resistance, det som funkar för stunden. Tänker att det mesta är övergående och om man inte gör det alltför ofta är det ok att fuska ibland.
Åh, tack för den kommentaren.
Mvh mamman vars bebis älskar reklamen på tv, men han skulle också hållas från tv/babblarna mm :p
 
@Linn-Nora när vår bebbe har varit svårsövd så har vi ibland använt bärselen vilket har gjort susen. Kanske kan vara ngt att testa om ni inte redan gjort? Vi har även när det varit som jobbigast satt på babblarna och låtit henne somna i något av våra knän :p (tips från mamman som var superbestämd med att det inte skulle bli NÅGON form av medier förrän typ minst treårsåldern hehe)

Jag kör path of least resistance, det som funkar för stunden. Tänker att det mesta är övergående och om man inte gör det alltför ofta är det ok att fuska ibland.

Vi kör också enligt minsta motstånd. :up: Jag hade blivit galen annars. Har definitivt inte tålamod för annat.

Mina ungar har aldrig gått att söva med stimulans, men vill ändå tipsa om ”natti natti cirkus” som finns på youtube. Så mysig! Dottern älskade den kring året. Inte för att hon somnade, men kan säkert fungera sövande på andra barn. :)
 
Jadå. Jag delar uppfattning med @Whirlie. 8-10 månader är det stökigt värre. Jag har väldigt svårt att söva om H just nu. Det går mycket lättare för pappan. Med mig vill han bara amma, men när han får det är det inte heller bra. Förra gången tröttnade jag så på amningen efter 9 månader, slutade vid 10 mån. Det upprepar sig denna gång med. Om en vecka ska jag ha barnen själv 8 nätter i rad. Än så länge tänker jag att H kan ha gått in i en ny fas tills dess. Vi får väl se. :nailbiting:

Han är svårsövd i vagnen med. Antingen pajasfasoner eller vrålarg och försöker klättra ur vagnen. Får sådana minnesbilder från när storasyster var i samma ålder att det händer att jag säger storasyster namn till honom.:o
Jag är så grymt trött på att amma just nu. Lillskruttan bara strular och är inte ett dugg intresserad av att amma. Förutom på nätterna då hon äter typ halva dygnsransonens kalorier känns det som. Minst. Dessutom har hon skavt blödande sår på båda mina bröstvårtor sedan tänderna kom.

Och stora som just nu, som det känns, alltid vill amma lite när det passar som minst bra. T ex när jag försöker hinna slänga i mig lite frukost innan stora ska till förskolan och lilla på sovpromenad. Eller när vi är på väg ut och lillasyster sitter och skriker fullt påklädd i vagnen och jag har börjat svettas. Och stora slänger sig på marken och skriker hysteriskt när han inte får amma. Så man har två skrikande barn!

Har dock varken hjärta eller energi att ta tag i någon avvänjning. Sedan är jag lite regelstyrd så det ska mycket till för att jag inte ska följa de rekommendationer som finns kring amning. Tyvärr.

/ Trött mamma
 
Vi kör också enligt minsta motstånd. :up: Jag hade blivit galen annars. Har definitivt inte tålamod för annat.

Mina ungar har aldrig gått att söva med stimulans, men vill ändå tipsa om ”natti natti cirkus” som finns på youtube. Så mysig! Dottern älskade den kring året. Inte för att hon somnade, men kan säkert fungera sövande på andra barn. :)

Vi får spana in den, tack för tips!
 
Vi kör också enligt minsta motstånd. :up: Jag hade blivit galen annars. Har definitivt inte tålamod för annat.

Mina ungar har aldrig gått att söva med stimulans, men vill ändå tipsa om ”natti natti cirkus” som finns på youtube. Så mysig! Dottern älskade den kring året. Inte för att hon somnade, men kan säkert fungera sövande på andra barn. :)

Var tvungen att gå in och kika jag också! W skulle heller aldrig somna av att titta på något sånt men kan vara bra att ha något på lager om vi behöver få honom att sitta still några minuter :p
 
Jag är så grymt trött på att amma just nu. Lillskruttan bara strular och är inte ett dugg intresserad av att amma. Förutom på nätterna då hon äter typ halva dygnsransonens kalorier känns det som. Minst. Dessutom har hon skavt blödande sår på båda mina bröstvårtor sedan tänderna kom.

Och stora som just nu, som det känns, alltid vill amma lite när det passar som minst bra. T ex när jag försöker hinna slänga i mig lite frukost innan stora ska till förskolan och lilla på sovpromenad. Eller när vi är på väg ut och lillasyster sitter och skriker fullt påklädd i vagnen och jag har börjat svettas. Och stora slänger sig på marken och skriker hysteriskt när han inte får amma. Så man har två skrikande barn!

Har dock varken hjärta eller energi att ta tag i någon avvänjning. Sedan är jag lite regelstyrd så det ska mycket till för att jag inte ska följa de rekommendationer som finns kring amning. Tyvärr.

/ Trött mamma

Förra gången var det enkelt att sluta amma. Jag började jobba heltid och pappan tog dottern på natten. Jag hade egentligen tänkt fortsätta amma lite dagtid. Men mjölken sinade snabbt och det tog inte ens en arbetsvecka så var hon ointresserad när jag erbjöd bröstet. Hittills har jag inte gjort något försök att sluta amma H, men skulle gärna bli kvitt nattamningen. Inatt vaknade han varje timme. Jag har varit vaken sedan 03:30. :meh:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 002
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 823
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp