Vårföräldrar 2018 del 3

Haha det låter precis som du beskriver W. Förutom att han inte brukar vakna 04:18 då :p Men annars samma, sitter aldrig still. Klättrar på allt, ju farliga grejer man lyckas hitta desto bättre. Han älskar att gå runt med sin gåvagn och skulle gå runt i timmar känns det som. Han älskar också lampor och försöker säga det men lyckas inte riktigt, men melodin blir liksom rätt om ni förstår vad jag menar!

Hehe. Skönt att inte vara ensam. Brukar skoja om att H kan vara med i 5 meter babystolsrace, för han studsar som en galning även när han sitter fastspänd. Han har börjat bli så medvetet busig också. Vet vad han inte får göra och stämmer av att jag ser vad han gör, för att skratta när jag stoppar honom. Charmigt, men till en viss gräns.:p
 
Hehe. Skönt att inte vara ensam. Brukar skoja om att H kan vara med i 5 meter babystolsrace, för han studsar som en galning även när han sitter fastspänd. Han har börjat bli så medvetet busig också. Vet vad han inte får göra och stämmer av att jag ser vad han gör, för att skratta när jag stoppar honom. Charmigt, men till en viss gräns.:p
Det roligaste som finns enligt Elvira är när man säger ajajaj eller nejnej
 
Det roligaste som finns enligt Elvira är när man säger ajajaj eller nejnej

Ja det känner jag ju igen. Börjar bli tydligt att att H medvetet retar storasyster också. Märks även att det är något som storasyster behöver processa, hon läser gärna böcker om syskonrelationer nu.
 
Var iväg idag på eftermiddagen så W hoppade över eftermiddagsvilan. Han var så trött nu vid 18 så vi fick inte i honom någon kvällsmat och har mest skrikigt sig igenom läggningen. Ångrar att jag inte var mer noga med att få till en sovstund.
Rutinmänniska som jag är så älskar jag att vara hemma hela dagen så vi får till sovpassen vid 10 och 14 för då brukar han sova som en klocka hela natten. Samtidigt vet jag ju att man inte bara kan vara hemma hela tiden bara för att få till sovpassen.

Förstår att det är väldigt olika men när ungefär börjar barn sova 1 pass om dagen? Är det nått barn här i tråden som redan gör det?
 
Var iväg idag på eftermiddagen så W hoppade över eftermiddagsvilan. Han var så trött nu vid 18 så vi fick inte i honom någon kvällsmat och har mest skrikigt sig igenom läggningen. Ångrar att jag inte var mer noga med att få till en sovstund.
Rutinmänniska som jag är så älskar jag att vara hemma hela dagen så vi får till sovpassen vid 10 och 14 för då brukar han sova som en klocka hela natten. Samtidigt vet jag ju att man inte bara kan vara hemma hela tiden bara för att få till sovpassen.

Förstår att det är väldigt olika men när ungefär börjar barn sova 1 pass om dagen? Är det nått barn här i tråden som redan gör det?

Minns inte exakt men storebror började sova en gång om dagen när han var runt 11 månader (10-11) någon gång. Fick från att sova 2x30 min till 2h när vi ändrade
 
Några förslag på böcker?

Dottern gillar Emma och lillebror. Jag tycker om Min lilla syster. Många böcker om syskon handlar ju om att få syskon. Tycker det är svårt att hitta småbarnsböcker om hur det är att ha ett småsyskon som inte är en pluttig bebis.
 
Var iväg idag på eftermiddagen så W hoppade över eftermiddagsvilan. Han var så trött nu vid 18 så vi fick inte i honom någon kvällsmat och har mest skrikigt sig igenom läggningen. Ångrar att jag inte var mer noga med att få till en sovstund.
Rutinmänniska som jag är så älskar jag att vara hemma hela dagen så vi får till sovpassen vid 10 och 14 för då brukar han sova som en klocka hela natten. Samtidigt vet jag ju att man inte bara kan vara hemma hela tiden bara för att få till sovpassen.

Förstår att det är väldigt olika men när ungefär börjar barn sova 1 pass om dagen? Är det nått barn här i tråden som redan gör det?

Här sovs det normalt två gånger 70 min. Ibland tre gånger om det blir knas med någon sovstund, för tidigt eller för kort. En sovstund känns väldigt avlägset. Minns inte när stora började sova en gång. Skulle tro att det vanliga är någon gång mellan 12 och 16 mån. Men barn är så klart olika.
 
Var iväg idag på eftermiddagen så W hoppade över eftermiddagsvilan. Han var så trött nu vid 18 så vi fick inte i honom någon kvällsmat och har mest skrikigt sig igenom läggningen. Ångrar att jag inte var mer noga med att få till en sovstund.
Rutinmänniska som jag är så älskar jag att vara hemma hela dagen så vi får till sovpassen vid 10 och 14 för då brukar han sova som en klocka hela natten. Samtidigt vet jag ju att man inte bara kan vara hemma hela tiden bara för att få till sovpassen.

Förstår att det är väldigt olika men när ungefär börjar barn sova 1 pass om dagen? Är det nått barn här i tråden som redan gör det?
Kring ettårsåldern med brorsan. Lillan har gjort det några gånger när första vilan blivit sen och lång. Längtar tills hon och brorsan är synkade. Här sover de i omgångar just nu.
 
Vart iväg och jobbat idag. Pappa och W har haft det bra hemma men struntat helt i våra vanliga rutiner som vi brukar ha på dagarna. Sovit på helt andra tider och tydligen ätit på helt andra tider också :P Gör väll egentligen inget men nu när han är gnällig är det ju sjukt svårt att veta vad han vill, annars är det ju ganska lätt att lista ut. Tror att han är trött men nu är ju klockan 16 och försent för att sova om vi ska få honom i säng ikväll!
 
Vart iväg och jobbat idag. Pappa och W har haft det bra hemma men struntat helt i våra vanliga rutiner som vi brukar ha på dagarna. Sovit på helt andra tider och tydligen ätit på helt andra tider också :P Gör väll egentligen inget men nu när han är gnällig är det ju sjukt svårt att veta vad han vill, annars är det ju ganska lätt att lista ut. Tror att han är trött men nu är ju klockan 16 och försent för att sova om vi ska få honom i säng ikväll!


Helt klart underlättar det med rutiner, även om det kan funka jättebra om det blir annorlunda en dag också.

Här har det varit lite upp och ner senaste dagarna,då jag varit själv med barnen. Funkat över förväntan men de tidiga morgontimmarna är kritiska, för då stör barnen varandra. Imorse var vi vakna alldeles för tidigt, till och med för att vara H.:p Så vi alla tre sov två timmar på förmiddagen. Åh vad det behövdes. Jag sov inget efter 03:20. Igår var jag vaken från 03:00. Ikväll kommer sambon hem, så inatt ska jag sova (hoppas jag)!
 
Hej alla, hoppas det är bra med er och era små såhär i vabruari! Här bara flyger tiden förbi känns det som. Nyss lärde sig lillan att krypa, men nu plötsligt har hon börjat ställa sig mot saker och ta något steg. Eftersom hon var lite sen med att krypa blev vi förvånade här hemma. Men det är roligt! Det sprutar dessutom ut nya ljud och ramsor, vilket är väldigt skoj (förutom de höga, gälla skrik hon börjat med när hon blir sur/arg:nailbiting:).

Vi har äntligen kommit in i en bra nattrutin igen, peppar peppar. Hon somnar kring 20 efter en flaska välling och vaknar sedan någon gång mellan 01-03 och får då sova resten av natten mellan oss. På det sättet får vi sova fram till ca 6:30/7:00 och slipper oftast mata på natten. Vi hade en period då hon skulle ha mat precis hela tiden nattetid när hon sov själv, och sen plötsligt var hon nöjd utan så fort hon fick sova hos oss. Det blev tydligt att hon behövde vår närhet. Jag är verkligen inte någon 5min i egen säng skrikmetodsmamma...

Sedan januari har lillan varit hemma med sin pappa och jag jobbat, hon var lite extra mammig i övergången men överlag har det gått väldigt bra. Det känns härligt med lite frihet efter nästan 9 mån amning, men samtidigt skär det i mammahjärtat när jag säger hejdå på morgonen! Är det flera här som börjat jobba?

Oj blev extremt långt.. får se om någon orkar sig igenom det :o:D
 
Var iväg idag på eftermiddagen så W hoppade över eftermiddagsvilan. Han var så trött nu vid 18 så vi fick inte i honom någon kvällsmat och har mest skrikigt sig igenom läggningen. Ångrar att jag inte var mer noga med att få till en sovstund.
Rutinmänniska som jag är så älskar jag att vara hemma hela dagen så vi får till sovpassen vid 10 och 14 för då brukar han sova som en klocka hela natten. Samtidigt vet jag ju att man inte bara kan vara hemma hela tiden bara för att få till sovpassen.

Förstår att det är väldigt olika men när ungefär börjar barn sova 1 pass om dagen? Är det nått barn här i tråden som redan gör det?

Här sovs det fortfarande två pass, vardera ca 30-45min oftast. Men vi har turen att bebis lätt somnar både i vagn, sele och bil så att vara ute på äventyr brukar inte ställa till det så mkt just med sömnen för oss (däremot kan det bli lite halvdant intresse för mat på rätt tider).
 
Hej alla, hoppas det är bra med er och era små såhär i vabruari! Här bara flyger tiden förbi känns det som. Nyss lärde sig lillan att krypa, men nu plötsligt har hon börjat ställa sig mot saker och ta något steg. Eftersom hon var lite sen med att krypa blev vi förvånade här hemma. Men det är roligt! Det sprutar dessutom ut nya ljud och ramsor, vilket är väldigt skoj (förutom de höga, gälla skrik hon börjat med när hon blir sur/arg:nailbiting:).

Vi har äntligen kommit in i en bra nattrutin igen, peppar peppar. Hon somnar kring 20 efter en flaska välling och vaknar sedan någon gång mellan 01-03 och får då sova resten av natten mellan oss. På det sättet får vi sova fram till ca 6:30/7:00 och slipper oftast mata på natten. Vi hade en period då hon skulle ha mat precis hela tiden nattetid när hon sov själv, och sen plötsligt var hon nöjd utan så fort hon fick sova hos oss. Det blev tydligt att hon behövde vår närhet. Jag är verkligen inte någon 5min i egen säng skrikmetodsmamma...

Sedan januari har lillan varit hemma med sin pappa och jag jobbat, hon var lite extra mammig i övergången men överlag har det gått väldigt bra. Det känns härligt med lite frihet efter nästan 9 mån amning, men samtidigt skär det i mammahjärtat när jag säger hejdå på morgonen! Är det flera här som börjat jobba?

Oj blev extremt långt.. får se om någon orkar sig igenom det :o:D
Jag jobbar, sen 1 januari. Det går över förväntan, men visst längtar man. Och ibland njuter man av att få tänka klart en tanke.
 
Är det någon som börjat längta efter en till bebis än? Jag har alltid velat ha två tätt men har faktiskt inte fått någon längtan än..
 
Är det någon som börjat längta efter en till bebis än? Jag har alltid velat ha två tätt men har faktiskt inte fått någon längtan än..

Nej, längtan kan jag väll dock inte påstå men jag har ju gått från att efter W föddes tänka att det räcker med ett barn till att nu vara väldigt säker på att jag vill ha ett till. När jag och sambon pratar om framtiden så pratar vi som om att vi har ett barn till. (Jag vet att man inte ska ta förgivet att man kan få ett barn till men vi tillåter oss ändå att tänka så).
 
Nej, längtan kan jag väll dock inte påstå men jag har ju gått från att efter W föddes tänka att det räcker med ett barn till att nu vara väldigt säker på att jag vill ha ett till. När jag och sambon pratar om framtiden så pratar vi som om att vi har ett barn till. (Jag vet att man inte ska ta förgivet att man kan få ett barn till men vi tillåter oss ändå att tänka så).

Det låter lite som oss, vi är inte riktigt redo för nr 2 men pratar som att det är två tottar i framtidsplanerna ändå. Man får ju hoppas att man lyckas den dagen man är redo, men som du säger finns ju inga garantier.
 
Är det någon som börjat längta efter en till bebis än? Jag har alltid velat ha två tätt men har faktiskt inte fått någon längtan än..

Jag skulle kunna tänka mig att ha tre barn, om jag bara slapp ha en bebis. Skulle gärna uppleva bebisbubblan igen, men sedan snabbspola 2 år. Graviditet är jag inte heller så pepp på. Så här blir det knappast fler barn. Sambon resonerar väldigt lika.
 
Planen är att börja jobba i april för min del, håller på att söka jobb så bara att hålla en tumme.
Vi har ju två nu och inga planer på fler.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 770
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 317
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 003
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 845
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp